Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 6


Anbefalte innlegg

Slettes ikke bra, men ikke helt uventet.

http://www.cultofmac.com/297404/get-bent-shocking-history-bent-smartphones/

 

Når folk til og med klarer å bøye en telefon med ramme i rustfritt stål er det ikke så rart.

Nei nok av telefoner der som ble bøyd og det fra mange merker. Og jo større telefonene er jo lettere er det å bøye de når de samtidig skal være så tynn som mulig. Men kanskje burde mobilprodusentene her bruke 1-2 mm på å gjøre rammen stivere slik at dette ikke skjer så alt for lett?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man betaler i overkant mye for lagringsplassen i dyrere modeller har vi tatt med i testen, men når man har valget om hvilket steg på stigen man klatrer inn på, ville det blitt en misvisende karakter av å trekke mye for at dyreste utgave koster 7600 kroner, når billigste starter på 5600 kroner :)

 

Her er jeg uenig med deg. 16GB er i disse dager en tilnærmet ubrukelig størrelse. OS'et tar en del plass, så tar man gjerne litt bilder og film, og da fylles lagringsplassen raskt. På min 5s viser bruks-oversikten at Spotify opptart nesten 5 GB (offline playlists). Videoer opptar 19 GB (ok, noen filmer ligger inne også i tillegg til egenfilmet). Bilder (og kamera) opptar 17 GB, og da har jeg ca 2000 bilder.

 

Ferskt i minne har vi jo også oppgraderingen til iOS 8 (selv om det med bugs, batterisluk, apps som ikke fungerer etc mer føles som en nedgradering) krevde et betydelig antall GB til fri disposisjon.

 

Da er det nærmest idioti å betale for en ikke utvidbar mobil med 16 GB (dvs 13-14 GB tilgjengelig) mobil til nesten 6000 kroner.

 

Man kan hevde så mye man vil at "dette løses jo med Dropbox, iCloud eller tilsvarende", men da vil jeg hevde det er langt enklere å ha minnekortmulighet hvor man kan legge bilder, videoer etc.

 

Så da mener jeg det er meningsløst å ikke gi kraftig trekk for svært begrenset lagringsplass og pris.

Lenke til kommentar

Savner litt info om hvordan radiofølsomheten i denne nye utgaven er? De tidligere modellene av iPhone har jo ikke akkurat vært kjent for å ha den beste oppkoblingen i mobilnettet, er dette blitt noe forbedret?

 

Må kanskje vente til den er kommet mer i bruk rundt fjell og daler for å høre erfaringer :)

Lenke til kommentar

Du vet en skjerm er mer enn bare oppløsning, sant?

 

Såvidt jeg har lest av displaymate er iPhone 6 sin skjerm bare slått av s5 og note 4 når det gjelder overall kvalitet, og det er den beste lcd-skjermen så langt.

 

Skjermen er slått av både S5, Note 4 og Note Edge og Z3 av det jeg kan se i artikler og tester.

 

Z3 har nesten dobbelt så stort batteri, har langt bedre kamera, mer prosseseringskraft, vanntett og støvtett, bedre skjerm (fargegamut, fargenøyaktighet og oppløsning som er de viktigste tingene) og designet er i -mine- øyne utrolig mye penere enn det gamle og svært lite innovative designet til iPhone.

 

Og iphonen er en hel del dyrere.

Hva er vitsen?

 

Jeg hadde skjønt telefonen om den hadde kostet 3500kr. Men den er dyrere enn alle andre toppmodeller, som er bedre enn den. Det eneste dere apple folk har å komme med hver eneste bidige gang er brukervennlighet... Hva da brukervennlighet??? Android er jo kjempebrukervennlig, så dette er jo et dårlig argument.

 

Kan ikke bare trangsynte appletilhengere en gang for alle innrømme at det er pga fasade og image at de ønsker å kjøpe iPhone? Det er ekslusiviteten som råder her, og ikke funksjon som dere ofte argumenterer for. Hvilket sier mer om personen enn om telefonen i mine øyne.

 

Men jeg respekterer at meninger er som rasshøl - alle har en, og også selvfølgelig at smaken er som baken - todelt. Det jeg ikke respekterer er folk som lurer seg selv til å tro at iPhone er best i bruk for å kunne forsvare sin trang til å kjøpe noe ekslusivt og dyrt noe for å opprettholde fasaden sin ang image og utstråling.

 

Jeg kan ærlig innrømme at jeg delvis kjøper biler eller motorsykler og velger merke/modell på bakgrunn av image/fasade. Det gjør de fleste, det blir bare så rart når folk ikke innrømmer dette men istedenfor forklarer kjøpene sine med andre grunner enn det som faktisk er, som at skjermen er god eller at brukergrensesnittet er best. For dette er jo bare svada.

 

Jeg kan fint også innrømme at om jeg hadde kjøpt en iPhone så hadde jeg følt meg "viktigere/fetere" enn med Android telefon siden iPhone er dyrere og mer ekslusivt. Det gir en illusjon av mer suksess å ha dyre ting for de aller fleste mennesker. Ellers ville det vel ikke eksistert et marked for oppussing av hus feks.

 

Men for akkurat min del er funksjon viktigere når det er snakk om mobiltelefoni, så derfor holder jeg meg til Android.

 

 

Folk må gjerne diskutere imot på dette innlegget. Meningene mine i dette innlegget er ikke mine originale meninger. Det er meninger jeg har tilegnet meg gjennom å lese hundrevis av argumenter fra folk som har iPhone og som diskuterer for at disse er best. Med bakgrunn i dette så vet jeg ikke hvor mye poeng det vil være å forsøke å overbevise meg om noe annet enn det over, men jeg inviterer gjerne til et forsøk. Alltid tilfredsstilllende å komme til en felles enighet :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Du vet en skjerm er mer enn bare oppløsning, sant?

Såvidt jeg har lest av displaymate er iPhone 6 sin skjerm bare slått av s5 og note 4 når det gjelder overall kvalitet, og det er den beste lcd-skjermen så langt.

 

Skjermen er slått av både S5, Note 4 og Note Edge og Z3 av det jeg kan se i artikler og tester.

 

Z3 har nesten dobbelt så stort batteri, har langt bedre kamera, mer prosseseringskraft, vanntett og støvtett, bedre skjerm (fargegamut, fargenøyaktighet og oppløsning som er de viktigste tingene) og designet er i -mine- øyne utrolig mye penere enn det gamle og svært lite innovative designet til iPhone.

 

Og iphonen er en hel del dyrere.

Hva er vitsen?

 

Jeg hadde skjønt telefonen om den hadde kostet 3500kr. Men den er dyrere enn alle andre toppmodeller, som er bedre enn den. Det eneste dere apple folk har å komme med hver eneste bidige gang er brukervennlighet... Hva da brukervennlighet??? Android er jo kjempebrukervennlig, så dette er jo et dårlig argument.

 

Kan ikke bare trangsynte appletilhengere en gang for alle innrømme at det er pga fasade og image at de ønsker å kjøpe iPhone? Det er ekslusiviteten som råder her, og ikke funksjon som dere ofte argumenterer for. Hvilket sier mer om personen enn om telefonen i mine øyne.

 

Men jeg respekterer at meninger er som rasshøl - alle har en, og også selvfølgelig at smaken er som baken - todelt. Det jeg ikke respekterer er folk som lurer seg selv til å tro at iPhone er best i bruk for å kunne forsvare sin trang til å kjøpe noe ekslusivt og dyrt noe for å opprettholde fasaden sin ang image og utstråling.

 

Jeg kan ærlig innrømme at jeg delvis kjøper biler eller motorsykler og velger merke/modell på bakgrunn av image/fasade. Det gjør de fleste, det blir bare så rart når folk ikke innrømmer dette men istedenfor forklarer kjøpene sine med andre grunner enn det som faktisk er, som at skjermen er god eller at brukergrensesnittet er best. For dette er jo bare svada.

 

Jeg kan fint også innrømme at om jeg hadde kjøpt en iPhone så hadde jeg følt meg "viktigere/fetere" enn med Android telefon siden iPhone er dyrere og mer ekslusivt. Det gir en illusjon av mer suksess å ha dyre ting for de aller fleste mennesker. Ellers ville det vel ikke eksistert et marked for oppussing av hus feks.

 

Men for akkurat min del er funksjon viktigere når det er snakk om mobiltelefoni, så derfor holder jeg meg til Android.

 

 

Folk må gjerne diskutere imot på dette innlegget. Meningene mine i dette innlegget er ikke mine originale meninger. Det er meninger jeg har tilegnet meg gjennom å lese hundrevis av argumenter fra folk som har iPhone og som diskuterer for at disse er best. Med bakgrunn i dette så vet jeg ikke hvor mye poeng det vil være å forsøke å overbevise meg om noe annet enn det over, men jeg inviterer gjerne til et forsøk. Alltid tilfredsstilllende å komme til en felles enighet :)

 

Fantasisk bra innlegg, som kort og godt oppsummerer diskusjonen og realiteten, og forteller ting slik som de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du vet en skjerm er mer enn bare oppløsning, sant?

 

Såvidt jeg har lest av displaymate er iPhone 6 sin skjerm bare slått av s5 og note 4 når det gjelder overall kvalitet, og det er den beste lcd-skjermen så langt.

 

Skjermen er slått av både S5, Note 4 og Note Edge og Z3 av det jeg kan se i artikler og tester.

 

Z3 har nesten dobbelt så stort batteri, har langt bedre kamera, mer prosseseringskraft, vanntett og støvtett, bedre skjerm (fargegamut, fargenøyaktighet og oppløsning som er de viktigste tingene) og designet er i -mine- øyne utrolig mye penere enn det gamle og svært lite innovative designet til iPhone.

 

Og iphonen er en hel del dyrere.

Hva er vitsen?

 

Jeg hadde skjønt telefonen om den hadde kostet 3500kr. Men den er dyrere enn alle andre toppmodeller, som er bedre enn den. Det eneste dere apple folk har å komme med hver eneste bidige gang er brukervennlighet... Hva da brukervennlighet??? Android er jo kjempebrukervennlig, så dette er jo et dårlig argument.

 

Kan ikke bare trangsynte appletilhengere en gang for alle innrømme at det er pga fasade og image at de ønsker å kjøpe iPhone? Det er ekslusiviteten som råder her, og ikke funksjon som dere ofte argumenterer for. Hvilket sier mer om personen enn om telefonen i mine øyne.

 

Men jeg respekterer at meninger er som rasshøl - alle har en, og også selvfølgelig at smaken er som baken - todelt. Det jeg ikke respekterer er folk som lurer seg selv til å tro at iPhone er best i bruk for å kunne forsvare sin trang til å kjøpe noe ekslusivt og dyrt noe for å opprettholde fasaden sin ang image og utstråling.

 

Jeg kan ærlig innrømme at jeg delvis kjøper biler eller motorsykler og velger merke/modell på bakgrunn av image/fasade. Det gjør de fleste, det blir bare så rart når folk ikke innrømmer dette men istedenfor forklarer kjøpene sine med andre grunner enn det som faktisk er, som at skjermen er god eller at brukergrensesnittet er best. For dette er jo bare svada.

 

Jeg kan fint også innrømme at om jeg hadde kjøpt en iPhone så hadde jeg følt meg "viktigere/fetere" enn med Android telefon siden iPhone er dyrere og mer ekslusivt. Det gir en illusjon av mer suksess å ha dyre ting for de aller fleste mennesker. Ellers ville det vel ikke eksistert et marked for oppussing av hus feks.

 

Men for akkurat min del er funksjon viktigere når det er snakk om mobiltelefoni, så derfor holder jeg meg til Android.

 

 

Folk må gjerne diskutere imot på dette innlegget. Meningene mine i dette innlegget er ikke mine originale meninger. Det er meninger jeg har tilegnet meg gjennom å lese hundrevis av argumenter fra folk som har iPhone og som diskuterer for at disse er best. Med bakgrunn i dette så vet jeg ikke hvor mye poeng det vil være å forsøke å overbevise meg om noe annet enn det over, men jeg inviterer gjerne til et forsøk. Alltid tilfredsstilllende å komme til en felles enighet :)

 

 

 

For min del så er stikkordet; Optimalisering. Både systemet og ikke minst apps er rett og slett bedre optimalisert og er langt høyere prioritert med tanke på nye APIer osv.. Hva skal jeg med en "teknisk bedre telefon" om dette ikke reflekteres i programvaren på grunn av manglende oppløsning?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1629540&page=6&do=findComment&comment=21998453

 

 

For meg anno 2014 så er ikke Android noe tiltrekkende operativsystem for meg å kjøre på mobil, rett og slett. Les innlegget mitt over så går jeg litt mer i detalj på hva jeg føler og mener om tema.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ah. Ingenting er bedre å bruke kvelden på enn å lese rykende ferske kommentarer etter en iPhone lansering! Bare å stå på folkens. Smi mens jernet er varmt! (Enkelte av dere burde forresten sjekke rettskrivningen før dere poster..)

 

Dette er vel nærmest en begivenhet blitt, på årlig basis. Helt klart at det ligger mange følelser i folk sine mobilevaner og meninger. En utrolig underholdningsverdi er det ihvertfall, midt oppe i det hele :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*Kommentar*

Stiller meg bak deg, du har fantastisk gode innspill og er saklig. Siden jeg "ikke kan så mye" og "tror jeg kan mye" (ifølge haters) så skal jeg selv slutte å kommentere noe særlig, men flott at vi har en som deg :)

 

Forresten, kan ikke alle Android fanboys gå å diskutere Sony Xperia Z3 eller Samsung Galaxy Alpha i trådene/nyhetene til de nevnte telefonene?..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Skjermen er slått av både S5, Note 4 og Note Edge og Z3 av det jeg kan se i artikler og tester.

 

Z3 har nesten dobbelt så stort batteri, har langt bedre kamera, mer prosseseringskraft, vanntett og støvtett, bedre skjerm (fargegamut, fargenøyaktighet og oppløsning som er de viktigste tingene) og designet er i -mine- øyne utrolig mye penere enn det gamle og svært lite innovative designet til iPhone.

 

Og iphonen er en hel del dyrere.

Hva er vitsen?

 

Jeg hadde skjønt telefonen om den hadde kostet 3500kr. Men den er dyrere enn alle andre toppmodeller, som er bedre enn den. Det eneste dere apple folk har å komme med hver eneste bidige gang er brukervennlighet... Hva da brukervennlighet??? Android er jo kjempebrukervennlig, så dette er jo et dårlig argument.

 

Kan ikke bare trangsynte appletilhengere en gang for alle innrømme at det er pga fasade og image at de ønsker å kjøpe iPhone? Det er ekslusiviteten som råder her, og ikke funksjon som dere ofte argumenterer for. Hvilket sier mer om personen enn om telefonen i mine øyne.

 

Men jeg respekterer at meninger er som rasshøl - alle har en, og også selvfølgelig at smaken er som baken - todelt. Det jeg ikke respekterer er folk som lurer seg selv til å tro at iPhone er best i bruk for å kunne forsvare sin trang til å kjøpe noe ekslusivt og dyrt noe for å opprettholde fasaden sin ang image og utstråling.

 

Jeg kan ærlig innrømme at jeg delvis kjøper biler eller motorsykler og velger merke/modell på bakgrunn av image/fasade. Det gjør de fleste, det blir bare så rart når folk ikke innrømmer dette men istedenfor forklarer kjøpene sine med andre grunner enn det som faktisk er, som at skjermen er god eller at brukergrensesnittet er best. For dette er jo bare svada.

 

Jeg kan fint også innrømme at om jeg hadde kjøpt en iPhone så hadde jeg følt meg "viktigere/fetere" enn med Android telefon siden iPhone er dyrere og mer ekslusivt. Det gir en illusjon av mer suksess å ha dyre ting for de aller fleste mennesker. Ellers ville det vel ikke eksistert et marked for oppussing av hus feks.

 

Men for akkurat min del er funksjon viktigere når det er snakk om mobiltelefoni, så derfor holder jeg meg til Android.

 

 

Folk må gjerne diskutere imot på dette innlegget. Meningene mine i dette innlegget er ikke mine originale meninger. Det er meninger jeg har tilegnet meg gjennom å lese hundrevis av argumenter fra folk som har iPhone og som diskuterer for at disse er best. Med bakgrunn i dette så vet jeg ikke hvor mye poeng det vil være å forsøke å overbevise meg om noe annet enn det over, men jeg inviterer gjerne til et forsøk. Alltid tilfredsstilllende å komme til en felles enighet :)

 

 

Hvorfor skal de som liker Apple eller iPhone i det hele tatt forklare noe til deg eller andre, du har valgt Android og er tydeligvis fornøyd med det.

 

Vi andre har valgt Apple og er fornøyd med det, hva er problemet med det.

 

Dette blir bare for dumt, hvorfor i allverden skal vi behøve og forklare/forsvare hva vi har valgt overfor andre enn vår egen bankkonto???

 

Tror du jeg har valgt iPhone, iPad, iMac og Macbook Pro for det skal være status, det er det dummeste jeg har hørt.

 

Jeg har flere år med windows bak meg, og liker det ikke i det hele tatt.

Jeg har blitt påtvunget en Android mobil og nettbrett av arb.giver, og liker det heller ikke så godt, selv om det er enkelte ting som fungerer bedre her enn på iPhone/iPad.

 

Men totalt sett for mine behov, så passer Apple mye bedre, og hvorfor skal du og andre ha en forklaring på hvorfor jeg har valgt det???

 

Dette er ikke religion eller politikk, selv om det virker slik for flere her inne (fra begge/alle "plattformene"), og det klarer jeg bare ikke å forstå.

 

Om du synes iPhonen er oppskrytt, så er løsningen meget enkel, la vær å kjøp en.

Så er det bare også å fortsette å la være og henge seg opp i at vi har valgt slik vi har gjort.

 

Ikke alle har behov for å gjøre alt det som er mulig med en mobil, jeg trenger den for samtaler, sms, sende/motta mail og litt lett nettbruk. Og da fungerer iPhonen helt optimalt for mine behov, og via iCloud så er det en sømløs og problem fri hverdag for meg og samkjøre alle mine Apple produkter.

Er ikke det en grei nok beskrivelse, på hvorfor jeg har Apple så vet ikke jeg.......

 

At windows/android også kan samkjøres og mye mer, er sikkert flott det også, men det har ingen betydelse for meg hva det kan gjøre/utføre så lenge jeg ikke liker det operativsystemet.

Interesse har alt å si for hva en velger, og dermed så spørs det jo hva en er mest interessert i, ikke sant???

 

Jeg sier ikke at Apple er best for alle, men det fungerer best for mine behov, that's it!!!

Og hvorfor det gjør det, er fordi windows og android ikke har gitt meg annet problemer jeg ikke gidder å bruke tid på å hele tiden finne ut av, eller få ordnet opp i.

Endret av fotonisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Ekstremt velbygget"

"byggekvalitet helt i toppklasse"

 

Er dette testet eller er det en subjektiv vurdering av hvordan telefonen ser ut og føles i hånda? Bør være forsiktig med å ha den i bukselomma feks?

 

Ja litt lei av den kommentaren da ingenting er bevist, og når folk sine telefoner bøyes bare med å ha dem i lommen, noe jeg aldri hadde problemer med Note 3. Så syntes jeg virkelig at kvaliteten er dårlig forholdt te konkurenter.

 

Det at skjermen knuses så rask og faktisk ikke bare knuses litt me som regel hele skjermen, og da i tillegg begynner å gå frahverandre bare etter 1 dropp. Da kan man begynne å lure hva disse folka mener med "emstremt velbygget" eller "byggekvalitet helt i toppklasse" da de er langt unna noen av disse.

Lenke til kommentar

Hvilken mobil knuser ikke ved fall eller lignende?

 

Det nytter ikke å gå ut i fra droptester i hele tatt. Man vil alltid kunne finne tester som motsier hverandre. Her er det så mye som spiller inn når uhellet først er ute, uavhengig av smarttelefon vil jeg si. Ikke minst kan brukererfaringer være sterkt sprikende Der enkelte opplever knust skjerm bare den ramler i fra bordhøyde i mens andre kun sitter igjen med skrammer etter hardt fall i asfalt etc.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Hvilken mobil knuser ikke ved fall eller lignende?

 

Det nytter ikke å gå ut i fra droptester i hele tatt. Man vil alltid kunne finne tester som motsier hverandre. Her er det så mye som spiller inn når uhellet først er ute, uavhengig av smarttelefon vil jeg si.

Ja er mye som har og si, men dessverre så er iphone 6 svakere enn iphone 5/5S på disse punktene. Å en telefon skal IKKE bli bøyd eller se tegn til det etter å ha kun vært i lomma. Det er mange på net som klager nå akkurat med dette på 6+. Altså folk som opplever det ikke bare generelt klaging over at den bøyes. Tviler sterkt på at du finner noen telefon som får hets på at den har blitt bøyd med å kun ha hatt en i lomma og ikke sotte på den osv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...