Gå til innhold

Hva får dere i Super Pi? 1. innlegg oppdatert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaaaa?

Må innrømme at også jeg stusset litt over dette?. Har en hw som ikke ligger så alt for langt unna, men sleit som ei bikkje for å matche det resultatet. Klarte det vel ikke helt heller, på samme settings.

Men, det kan kanskje like gjerne være meg, som ikke har så god kontroll på tweaking av minne etc.

Vet ikke om hvor stor betydning CPU-forskjellen har heller, men det kan jo spille en viss rolle.

Ytelsen på Venice 3500 mot min egen San Diego 3700, bør vel egentlig gå i sistnevntes favør?

Lenke til kommentar

Tok en test her. Klokket ned prosessoren til 2533mhz. Fikk da rammen kjørende på bare 211mhz, men med 1,5-2-2-5 timings til gjengjeld :)

 

Vet ikke hvor mye hastigheten på ram har å si, men jeg hadde uansett 3-4mhz mer på cpu og stramme timings da..

 

Konklusjon: Helt grei score tror jeg, med et rimelig rent os tror jeg ikke det er noe problem.

post-108-1128589885_thumb.jpg

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Fydda McDuck .. det er noe seriøst galt med ytelsen på maskinen din. Virker nesten som du kjører SingleChannel.

 

Bildet under er kjørt på brukspc´n. Forskjellen skyldes med andre ord ikke tweaks. Windows XP SP2 .. Ingen diag mode, A64 Tweaker, stenging av prosesser eller de vanlige triksene.

 

http://www.urettferdig.no/forman/images/A8N-SLI/normal.PNG

 

 

Hvordan er båndbredden din i feks SiSoft Sandra?

Lenke til kommentar
Fydda McDuck .. det er noe seriøst galt med ytelsen på maskinen din. Virker nesten som du kjører SingleChannel.

 

 

 

LOL! :p

 

Men jo, ja, jeg kjører singlechannel. Det står det i alle fall i oppstartsbildet. Hvordan kan jeg endre det da? Har jo ikke peil på sånt. :blush:

Et hint mottaes med takk! :yes:

 

En BIOS-innstilling jeg har oversett??

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Takker ManagHead, skal snu på den flisa nå.

*Bytte minneslots*

 

Da er det gjort, men det står fortsatt SingleChannel både i oppstartsbildet og i CPU-Z.

Er det minnebrikkene som er "råtne"?

Har 2x512Mb Corsair TwinX om det kan være en opplysning.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Fant det omsider ut nå folkens, har hele tiden blitt "lurt" av fargen på minneslotsene. Jeg var jo bankers på at man skulle sette brikkene i slots med samme farge!

Men, som jeg sjøl har forfektet; det lønner seg jo å lese litt i bruksanvisninga av og til! :blush:

Har forøvrig et MSI K8N NEO4.

 

Og: Dæggær´n røske!

Det hjalp jo godt å få tingene på riktig plass må jeg si! Got ya, LenniZ! :p

Så lenge det varer da.... :hmm:

 

Takker så mye for hjelp og tips, nå har jeg eendelig klart å karre meg under 30sek!

post-108-1128628173_thumb.jpg

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

hmm fikk 33 sekunder i super pi 1m. Med en 3500+ 2,2ghz~2,66ghz (242 fsb 11xmultiplier). Tror nok rammen er den store svarte ulven! :( måtte kjøres på 380 mhz effektive)2.3.2.5.1 Rammen klarer ikke mer enn maks 423mhz uansett hvilken volt! Og hakket under var 380mhz. :no:

 

Det som jeg synes er merkelig er at chipsettet blir VELDIG varmt, og gjør maskinen ustabil til tider. CPU er stabil som et grunnfjell mes chipsettet ødelegger alt.

 

En annen ting som er merkelig er at jeg har skrudd på 1.4875 volt i BIOS, men i CPU-Z, så viser det 1.520, og volten er ikke stabil og hopper ifra 1.520-1.490

Kan det være riktig å si at psu er synderen?

NB: cpu blir maks 43 grader på 2,66ghz WTF? Mens chipsettet blir glovarmt!

3500+ "venice", A8N SLI Deluxe, patriot 1024 mb ram (dual channel). 400w (tror det er ganske dårlig kvalitet "Xfire".)

 

Hvordan får man minnet til å bli: "bank interleaving" har hørt at det booster rammen litt? :dribble:

Lenke til kommentar
Fant det omsider ut nå folkens, har hele tiden blitt "lurt" av fargen på minneslotsene. Jeg var jo bankers på at man skulle sette brikkene i slots med samme farge!

Men, som jeg sjøl har forfektet; det lønner seg jo å lese litt i bruksanvisninga av og til! :blush:

Har forøvrig et MSI K8N NEO4.

 

Og: Dæggær´n røske!

Det hjalp jo godt å få tingene på riktig plass må jeg si! Got ya, LenniZ! :p

Så lenge det varer da.... :hmm:

Se der ja.. hjelper litt med DC ;)

 

 

Ser du kjører med halv multi .. det er ikke helt optimalt ettersom minnehastigheten deles ut ifra CPU hastighet i integer. Altså finnes det ingen halve multi for minnet.

Resultatet blir at nærmeste hele tall brukes og minnet ikke lenger kjører 1:1

 

Med 10.5 multi blir RAM CPU/11 .. så minnet ditt kjører 261.5Mhz istedenfor 274Mhz.

 

 

Ser også at du kjører 2.5-3-4-6 .. Må du det? Normalt sett hjelper det lite eller ingenting å senke tRP på TCCD.

 

Merkelig om ikke brikkene klarer 280+ på 2.5-3-3-6 .. XMS4400 pleier å klare 280+

 

 

BTW: Fargen på slutsa sier egentlig ingenting ettersom de forskjellige produsentene blander litt. Noen krever lik farge for DC og andre krever en av hver :)

Endret av formann
Lenke til kommentar

Takker igjen for tips Formann! :thumbup:

Kanskje jeg bør gå ned til 10x i stedet, og stramme litt timings hist og pist.

Har jo gjort noen spede forsøk på å endre timings via A64 Tweaker, men da låser hele rasket seg så fort jeg enabler nye settings.

Får leke meg litt mere med dette etterhvert, så får vi se!

Lenke til kommentar
formann Skrevet 06/10/2005 : 23:07

Ser du kjører med halv multi .. det er ikke helt optimalt ettersom minnehastigheten deles ut ifra CPU hastighet i integer. Altså finnes det ingen halve multi for minnet.

Resultatet blir at nærmeste hele tall brukes og minnet ikke lenger kjører 1:1

Ja, først gratulerer med lesing av manual Skrue :p , syns nok dine resultater var litt lave med tanke på den relativt høye klokken, men da er du altså under 30 sek :thumbup:

 

Men Formann, jeg hører også at det ofte blir sagt som du nevner at det "ikke lønner" seg med halve multiplikatorer. Som du sier oppfører minnet seg som om han hadde brukt 10x, når den står på 10,5

Men hvis det nå feks er slik at minnet hans ikke klarer mer enn der han er nå, og cpu ikke klarer HTT hastigheten som skal til for å nå minnets grense, er det vel ikke noe annet som tilsier at det er "dumt" og benytte halve multiplere, eller er det det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...