Gå til innhold

SNIKTITT: Canon EOS 7D Mark II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett ordentlig speilløst systemkamera med EF fatning ville vært knall.

Knall og fall :)

 

 

Ett ordentlig speilløst systemkamera med EF fatning ville vært knall.

 

Det ville blitt en bastardløsning med store objektiver, mens alle konkurrentene har små objektiver.

Canon har allerede EOS M med adapter for store EOS-objektiver.

 

Likevel skal man ikke se bort i fra at enkelte EOS-modeller kan miste speilet hvis Canon ser at det lønner seg.

 

Nå har Canon kommet med 2 stk pancake-objektiver og du skal ikke se bortefra at det kommer noen slanke EF-objektiver etterhvert.

 

Når Canon har besluttet at det lønner seg med et spesifikk produkt har det allerede kommet noe annet som er mer attraktivt på markedet :)

 

Tror nok Canon må komme med noe helt nytt og uventet hvis de skal holde seg på toppen i fremtiden også, og da mener jeg ikke kameratelefon :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

EOS-M er en vits med adapter og objektiv. Jeg ville gjerne hatt ett speilløst Canon kamera med EVF og godt grep slik som xxD og xD serien.

 

Enig, et godt speilløst alternativ type både 5Div og 7Dii, samt et mindre avansert xxxD der alle kameraene brukte EF of EF-S objektiver som i dag, tror jeg ville solgt veldig godt. I hvertfall om besparelsene på speil kom kundene til gode, og de utnyttet fordelene speilløst tross alt gir.

Jeg ville nok kjøpt selv. Nå har jo konkurrentene, men jeg vil gjerne bruke EF objektivene mine på det speilløse.

 

Vi får drømme videre.

Endret av Per69
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

EOS-M er en vits med adapter og objektiv. Jeg ville gjerne hatt ett speilløst Canon kamera med EVF og godt grep slik som xxD og xD serien.

 

Enig, et godt speilløst alternativ type både 5Div og 7Dii, samt et mindre avansert xxxD der alle kameraene brukte EF of EF-S objektiver som i dag, tror jeg ville solgt veldig godt. I hvertfall om besparelsene på speil kom kundene til gode, og de utnyttet fordelene speilløst tross alt gir.

Jeg ville nok kjøpt selv. Nå har jo konkurrentene, men jeg vil gjerne bruke EF objektivene mine på det speilløse.

 

Vi får drømme videre.

 

Slik jeg har forstått det (her på forumet) er det den reduserte størrelsen som gjør de speilløse attraktive. Dermed ser jeg ikke helt vitsen med speilløse systemkamera som er mer eller mindre like store som tradisjonelle speilrefleks. Speilløse systemkamera kan man vel heller ikke si at er særlig rimeligere enn tilsvarende speilrefleks, så det er neppe noen gevinst å hente for kundene på det området. Jeg tviler sterkt på at de ville "solgt godt" og neppe i nærhetene av de tradisjonelle utgavene.

 

Rent fotografisk som verktøy ser jeg personlig heller ingen fordel med speilløst kontra speilrefleks.

 

At canon i fremtiden vil komme med et eller annet nytt alternativt speilløst system kan nok være rimelig bankers, men da tipper jeg at det blir med 1" sensor og ditto små objektiver for å kunne konkurrere på størrelse og vekt som synes å være det mest gyldige salgsargumentet. EOS-M systemet kan godt tenkes å leve og utvikles videre på siden av - canon er jo kjent for å ha et bein i nær sagt de fleste kamerasegmenter og sjeldent avvikler noe (det var jo mange her som ikke trodde 1200D heller ville komme, men der tok de feil).

 

Tor

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det (her på forumet) er det den reduserte størrelsen som gjør de speilløse attraktive. Dermed ser jeg ikke helt vitsen med speilløse systemkamera som er mer eller mindre like store som tradisjonelle speilrefleks.

 

Speilløse gir større frihet i design fordi man kan ha kortere registeravstand, og for å få til det må Canon bytte ut EF/EFS-fatningen med noe annet. De har allerede Eos M, men usikker på om den vil fungere på fullformat da den har mindre diameter.

 

Uansett, mulighet for kortere registeravstand og mindre kameraer er bare et argument for speilløst, og så lite som mulig kamera er bare interessant for noen modeller. For meg (og ut fra det jeg har lest på forumet) mange andre er det langt fra det viktigste argumentet for speilløst. Jeg ser en rekke fordeler som er helt uavhengig av kamerastørrelse:

- Speilløst betyr mindre vibrasjoner og mindre lyd når man tar bilder

- Færre bevegelige deler gir bedre pålitelighet

- Elekektronikk i stedet for mekanikk gir normalt også lavere pris, i hvert fall når produktene får samme produksjonsvolum

- Mulighet for bruk av søker under videoopptak

- Elektronisk vs optisk søker: Begge har fordeler og ulemper, og for action-bilder holder jeg fortsatt optisk søker som favoritten, men for alt annet foretrekker jeg elektronisk søker. De beste elektroniske søkerene er også like store eller større enn optiske søkere på fullformat og søkerstørrelse begrenses ikke av størrelse på sensor slik det (i praksis) er med speilreflekssøkere. Mulighet for å vise effekt av eksponering i søkeren er en annen fordel, og er det mørkt kan søkerbildet gjøres lysere hvis man ønsker det.

- Speilrefleks har fortsatt overtaket på følgefokus. Vi får se om det fortsatt stemmer når NX1 blir tilgjengelig, men det vill forbause meg om Samsung har fått til noe som er konkurransedyktig med high end speilrefleks. Nøyaktighet til kontrastbasert fokusering er imidlertid bedre og man kan også i stor grad glemme mikro fokus justering og fokusshift med lyssterk optikk.

 

Når det gjelder Canon (og Nikon) så har de helt klart et dilemma om de skal beholde eksisterende fatning eller gå for adapterløsning når de lanserer seriøse speilløse. Kompatibiltet er viktig hvis nåværende kunder skal ha en fordel av å ikke bytte til et annet merke, og adapterløsninger gir en ekstra kobling med mulighet for slark, og inngang før støv og fuktighet. Samtidig er det ikke gitt at de får til tilfredsstillende AF uten å endre fatningen, eller i hvert fall gjøre endringer i det elektroniske interfacet mellom hus og linser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Slik jeg har forstått det (her på forumet) er det den reduserte størrelsen som gjør de speilløse attraktive. Dermed ser jeg ikke helt vitsen med speilløse systemkamera som er mer eller mindre like store som tradisjonelle speilrefleks.

 

Speilløse gir større frihet i design fordi man kan ha kortere registeravstand, og for å få til det må Canon bytte ut EF/EFS-fatningen med noe annet. De har allerede Eos M, men usikker på om den vil fungere på fullformat da den har mindre diameter.

 

Uansett, mulighet for kortere registeravstand og mindre kameraer er bare et argument for speilløst, og så lite som mulig kamera er bare interessant for noen modeller. For meg (og ut fra det jeg har lest på forumet) mange andre er det langt fra det viktigste argumentet for speilløst. Jeg ser en rekke fordeler som er helt uavhengig av kamerastørrelse:

- Speilløst betyr mindre vibrasjoner og mindre lyd når man tar bilder

- Færre bevegelige deler gir bedre pålitelighet

- Elekektronikk i stedet for mekanikk gir normalt også lavere pris, i hvert fall når produktene får samme produksjonsvolum

- Mulighet for bruk av søker under videoopptak

- Elektronisk vs optisk søker: Begge har fordeler og ulemper, og for action-bilder holder jeg fortsatt optisk søker som favoritten, men for alt annet foretrekker jeg elektronisk søker. De beste elektroniske søkerene er også like store eller større enn optiske søkere på fullformat og søkerstørrelse begrenses ikke av størrelse på sensor slik det (i praksis) er med speilreflekssøkere. Mulighet for å vise effekt av eksponering i søkeren er en annen fordel, og er det mørkt kan søkerbildet gjøres lysere hvis man ønsker det.

- Speilrefleks har fortsatt overtaket på følgefokus. Vi får se om det fortsatt stemmer når NX1 blir tilgjengelig, men det vill forbause meg om Samsung har fått til noe som er konkurransedyktig med high end speilrefleks. Nøyaktighet til kontrastbasert fokusering er imidlertid bedre og man kan også i stor grad glemme mikro fokus justering og fokusshift med lyssterk optikk.

 

Når det gjelder Canon (og Nikon) så har de helt klart et dilemma om de skal beholde eksisterende fatning eller gå for adapterløsning når de lanserer seriøse speilløse. Kompatibiltet er viktig hvis nåværende kunder skal ha en fordel av å ikke bytte til et annet merke, og adapterløsninger gir en ekstra kobling med mulighet for slark, og inngang før støv og fuktighet. Samtidig er det ikke gitt at de får til tilfredsstillende AF uten å endre fatningen, eller i hvert fall gjøre endringer i det elektroniske interfacet mellom hus og linser.

 

Det var en edruelig, nøktern og knakende god oppsummering! :yes:

Lenke til kommentar

- Speilrefleks har fortsatt overtaket på følgefokus. Vi får se om det fortsatt stemmer når NX1 blir tilgjengelig, men det vill forbause meg om Samsung har fått til noe som er konkurransedyktig med high end speilrefleks. Nøyaktighet til kontrastbasert fokusering er imidlertid bedre og man kan også i stor grad glemme mikro fokus justering og fokusshift med lyssterk optikk.

Det blir spennende å se hvordan AF til NX1 yter, men det vil overraske stort om den klarer å å holde følge med 7D mk2/1DX/D4s.

Foreløpig sparsomt med info om NX1 sin AF, men den kan jo overrsake positivt.

Phase detect går ned til EV -2, og contrast detect helt ned til EV -4, og til sammen har punktene en dekningsgard på ca.90% (betydelig mer enn 7d Mk2). I tillegg en AF illuminator som har en rekkevidde på 15m. Regner med NX1 har en form for Auto Subject tracking også. Så alt ligger til rette for et kompetent AF-system. Desverre går NX1 ned til 12bit RAW under maks fps. Neppe så mye praktisk forskjell over iso 400, men noen ganger er det faktisk sol og gode lysforhold og iso 100/200 benyttes.

Men hva med AFMA? AF f8? Tilpassningsmuligheter?

 

 

Vi vet at 7D mk2 har AFMA, AF f8 med 5 punkter, har 6 ulike Case-instillinger som hver er tilpasset ulike situasjoner med mulighet for manuelle justeringer av følsomhet, flicker detection, EV -3, 4 programerbare knapper. Det er også mulig å stille hvordan AF-punktene flytter seg fra horisontal til vertikal posisjon av kameraet.

 

Det blir spennende å se tester av både NX1 og 7D mk2, men jeg tror 7D mk2 sitt AF-system kommer til å yte bedre og ha langt flere tilpassningsmuligheter.

Lenke til kommentar

Jeg ser en rekke fordeler som er helt uavhengig av kamerastørrelse:

- Speilløst betyr mindre vibrasjoner og mindre lyd når man tar bilder

- Færre bevegelige deler gir bedre pålitelighet

- Elekektronikk i stedet for mekanikk gir normalt også lavere pris, i hvert fall når produktene får samme produksjonsvolum

- Mulighet for bruk av søker under videoopptak

- Elektronisk vs optisk søker:

Det meste handler om subjektive preferanser (også for min del).

 

"Vibrasjoner og lyd": Har aldri vært et problem for min del (har heller aldri hørt noen kjente med speilrefleks som prater om dette). Selv har jeg til og med på høy klikkelyd når jeg tar bilder med mobilen. Endel har vel og klaget på høy klikkelyd fra sony A7 hvis jeg ikke husker feil(?)

 

"Færre beveglige deler gir bedre pålitelighet": Nja - er nå pålitelighet et problem med speilrefleks? 99% vil aldri få problemer med f.eks lukkeren tipper jeg.

 

"Lavere pris": Der er jeg ikke enig, mange nyere speilløse systemkamera koster minst like mye som sammenlignbare speilrefleks. At de muligens kan bli noe lavere ved et fremtidig produskjonsnivå er uinteressant og bare gjetting. Og tross alt er det meste av innholdet i et speilrefleks og elektronikk.

 

"Søker og videopptak": Det er selvsagt et lite pluss at man kan bruke søkeren når man tar video, men hvor mange gjør nytte av dette? Selv føler jeg at de aller fleste bruker skjermen når de tar video, ja sågar ser jeg innlegg om folk som ønsker en større ekstern skjerm til videopptak. I det hele synes jeg at det virker som om søker generelt sett blir mindre og mindre viktig (også ved bildetaking) etterhvert som den unge smart-telefongenerasjonens påvirkning på kamerasalget øker.

 

"Søkertype": Det er nok en høyst personlig greie - muligens har det og noe med alder å gjøre: Vi som er oppvokst med optisk søker og de som ikke er. For egen del føler jeg (og jeg har prøvd endel elektroniske søkere) at det er et eller annet kunstig med en elektronisk søker som gjør at jeg ikke trives særlig med den. At man kan få haug info osv i en elektronisk søker betyr ingenting for min del, jeg ønsker et renest mulig søkerbilde med kun få små element av info som f.eks lukkertid, iso og f-tallet - noe mer har jeg ikke bruk for og ønsker heller å ikke bli forstyrret av masse rot i søkeren når jeg konsentrerer meg om motivet.

 

Man kommer ikke unna momentet om størrelse og vekt som er følt som det store argumentet for speilløse her på forumet - hvor mange innlegg har man ikke lest her som handler om at folk plutselig ikke gidder/ikke orker dra med seg speilrefleksen lenger? Eller argumenter om at dersom du kjøper speilrefleks så kommer du ikke til å gidde eller orke å ta den med deg pga vekt og størrelse og den vil havne i skapet og støve ned? I perioder føler jeg at speilløsfansen har drevet den typen heftige argumenter for å omvende hver eneste sjel her som våger spørre om råd til kjøp av speilrefleks. Og i dag er det stort sett noen få speilløsfans som holder liv i etpar tråder hvor det diskuteres et eller annet objektiv.

 

Speilløse systemkamera er slettes ikke dårlige kamera, snarer tvert om. Men de har sine minus de og (særlig etter min mening): De suger strøm som en tørst elefant. Ergonomien er for flere av de rimelig elendig, særlig dersom man ønsker noe annet en små fastobjektiver og mikrozoomer. Men som for speilrefleks så kjøper flertallet aldri flere objektiver og er fornøyd med kitzoomen. Søkeren (hvis den finnes da) er og blir som nevnt før en subjektiv greie, noen synes den er helt topp, andre finner seg ikke til rette med en kunstig elektronisk søker. Og pr i dag er vel speilløse systemkamera neppe førstevalget for sportsfotografering ol.

 

I dag tror jeg nok at andelen speilløse systemkamera vil øke på sikt - dette er naturlig pga vi "gamlinger" som er oppflaska på optiske søker og speilrefleks blir i et stadig mindre antall og de unge som er oppvokst med elektroniske skjermer øker i antall. En naturlig utvikling. Selvfølgelig skulle jeg selv ønske at jeg fikk en lignende rigg som var like bra i alle nivåer som et 7D med en 150-500 og veide en tredjedel, men jeg tviler på at vi noen gang kommer dit. Men for de som ikke har slike behov og stort sett går rundt i gata eller på en fjelltopp og tar statiske motiv er speilløse mer enn gode nok - problemet der er at mobilene nærmer seg styggfort et mer enn godt nok nivå til den bruken de og.

 

Og for å ikke glemme det gamle med merketilhørigheten som betyr endel for langt flere enn mange vil tro: Når de unges andel av kamerakjøperne øker betyr dette og at mange av disse er vant med mobiler fra sony og samsung, og naturlig nok vil disse lettere gå strake veien til kamerahyllene fra de samme produsentene enn personer som stort sett har hatt kamera fra nikon og canon.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er flere bilder tatt med mkII.

 

Synes bildene tatt på iso 3200 ser veldig bra ut.

Antar at det er jpg fra kameraet? Men støynivået/typen ligner ganske mye på bilder fra 70D: dvs en lysere støy enn vi er vant med fra canon. Samtidig er jeg ikke sikker på om volumet/mengden av støy er særlig mindre enn fra f.eks 7Dmk1 - vi blir litt lurt pga lysheten på støyen som får bildene til å virke renere. Hvordan de får til lysere støy er jeg usikker på, muligens er default EV satt til et punkt som tidligere ville vært en plussverdi slik at man kan få kanskje totalt sett +1EV i forhold til mk1 som er kanskje mer på minushalvdelen av nøytral. Uansett hvordan gir effekten et positivt helhetsinntrykk.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er forskjellen på JapanPhoto sin EU utgave til 13.000 og. Fotovideo sin til 16.000,-, utenom ikke norsk manual? Er ikke menyene norske heller? Annet?

 

Har forhåndsbestilt på JapanPhoto, men ble litt usikker.

 

Hva med Canon 5D Mark iii hos JapanPhoto, koster ca 20.000 vs Fotovideo sine 25.000,-?

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på JapanPhoto sin EU utgave til 13.000 og. Fotovideo sin til 16.000,-, utenom ikke norsk manual? Er ikke menyene norske heller? Annet?

 

Har forhåndsbestilt på JapanPhoto, men ble litt usikker.

 

Hva med Canon 5D Mark iii hos JapanPhoto, koster ca 20.000 vs Fotovideo sine 25.000,-?

Hovedforskjellen er at hvis du reklamerer så tar ikke Canon Norge imot reklamasjonen og JP må sende kameraet til en egen reparatør som de har en avtale med og det kan gjerne være i utlandet.

Lenke til kommentar

Gizmodo har tatt en fullstendig test av 7D mkII.

 

Ser ut som Canon rumor ikke var helt fornøyd med et par av kommentarene til Gizmodo :)

 

 

Gizmodo has completed their review of the Canon EOS 7D Mark II. I’m not sure Gizmodo should be reviewing such a camera, especially with comments like “It’s still a large and heavy DSLR that is a pain to carry around” & “focusing is fast as hell “, they should probably stick to reviewing smartphone cameras.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...