Gå til innhold

SNIKTITT: Canon EOS 7D Mark II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

EU utgave til kr 13299 hos japanphoto

Hva vil "EU-utgave" si? Er kameraet annerledes på noen måte? Ikke norsk språk? Ikke norsk manual?

 

Det følger ikke med skandinavisk manuall, ellers er kameraet det samme.

Norsk kjøpslov gjelder også på EU modeller, men butikken er ansvarlig for reklamasjon.

Skulle butikken f.eks gå konkurs kan reklamasjon bli et problem.

Endret av TheKillers
Lenke til kommentar

 

EU utgave til kr 13299 hos japanphoto

Hva vil "EU-utgave" si? Er kameraet annerledes på noen måte? Ikke norsk språk? Ikke norsk manual?

 

 

 

 

 

EU utgave til kr 13299 hos japanphoto

Hva vil "EU-utgave" si? Er kameraet annerledes på noen måte? Ikke norsk språk? Ikke norsk manual?

 

Det følger ikke med skandinavisk manuall, ellers er kameraet det samme.

Norsk kjøpslov gjelder også på EU modeller, men butikken er ansvarlig for reklamasjon.

Skulle butikken f.eks gå konkurs kan reklamasjon bli et problem.

 

Ellers så betyr det at det er importert utenom den norske importøren. Så reklamasjon, garanti og sånt er som the killer sier. Så lenge butikken eksiterer så er de ansvarlige for alt.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

 

Ikke så rart det, de ansatte her er en gjeng med slappinger og da er 50 gram veeeeldig tungt :p

 

 

 

eeeeller så har vi så god peiling på det vi driver med at vi instinktivt kan merke forskjeller i vekten på de ulike kameraene ned til grammet..!

 

hehe... neida.. men det som er sant er at flere av oss som fikk prøve kameraet syntes det føltes tyngre og mer robust da vi plukket det opp, og da vi spurte Canon om vekten så bekreftet de vår mistanke om at 7D2 er tyngre enn 7D1.. så da skrev jeg det som det var jeg ;)

Lenke til kommentar

 

 

EU utgave til kr 13299 hos japanphoto

Hva vil "EU-utgave" si? Er kameraet annerledes på noen måte? Ikke norsk språk? Ikke norsk manual?

 

 

 

 

 

EU utgave til kr 13299 hos japanphoto

Hva vil "EU-utgave" si? Er kameraet annerledes på noen måte? Ikke norsk språk? Ikke norsk manual?

 

Det følger ikke med skandinavisk manuall, ellers er kameraet det samme.

Norsk kjøpslov gjelder også på EU modeller, men butikken er ansvarlig for reklamasjon.

Skulle butikken f.eks gå konkurs kan reklamasjon bli et problem.

 

Ellers så betyr det at det er importert utenom den norske importøren. Så reklamasjon, garanti og sånt er som the killer sier. Så lenge butikken eksiterer så er de ansvarlige for alt.

 

SIden jeg var usikker på problemet rundt EU-versjon så sendte jeg en mail til JP der jeg spurte om det er en EU-versjon som kommer først og om hvilke rettigheter jeg/vi har ved kjøp av slike versjoner ovenfor JP og Canon Norge.

 

Her er svaret jeg fikk (jeg utelater navn på undertegnede og den som sendte svaret tilbake). Om dette er en direkte import gjort av JP er det vanskelig å si ut fra sette svaret, men jeg ser ikke bort fra at det tar lenger tid å levere produktet med nordisk "dokumentasjon" og at EU-versjonen blir levert via offisielle kanaler (samme grossist som senere vil levere den nordiske versjonen).

Hver enkelt av dere får tolke det som dere vil:

Takk for din henvendelse. 
Vi forventer å få inn en euversjon først, du har samme rettigheter med 5 
års reklamasjon på en EU modell kjøpt igjennom Japan Photo som du har om 
du kjøper en Nordisk utgave av Japan Photo. For deg som forbruker spiller 
det ingen rolle uten at eventuelt manual ikke kommer på skandinavisk språk 
(dansk/svensk). 
 
Så ved problemer har du som forbruker 5 års reklamasjonsrett uvesentlig 
hvor produktet kommer fra.
Med vennlig hilsen
 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså det er ett fett hvor ett kamera eller en gymsokk er hentet fra - når det selges i Norge er det norsk kjøpslov som gjelder, så enkelt er det.

Så lenge butikken lever i 5år så, bare JP ikke tar en "netshop" så går det sikkert bra.

 

Når det gjelder brukermanual skal varer som er solgt i Norge følge CE-regelverket og der står det bla. annet at en brukermanual skal være på et forståelig språk og lettfattelig.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...de to tingene jeg ønsket mkII skulle ha....

 

Wifi og ?

 

Touchskjerm, etter og ha blitt familiær med det på 100D synes jeg det er en veldig fin funksjon.

 

Litt rart at Canon prioriterte gps i kameraet siden dette er et actionkamera skulle man tro at wifi ville vært mer fornuftig så at man raskt kan sende bilder fra stevner etc.

Lenke til kommentar

Litt rart at Canon prioriterte gps i kameraet siden dette er et actionkamera skulle man tro at wifi ville vært mer fornuftig så at man raskt kan sende bilder fra stevner etc.

Tja, jeg har ikke WiFi på mine kamerahus og jeg klarer fint å få sendt ut bilder i løpet av et minutt eller to om det må gjøres. Bruker noe så gammeldags som en kabel, koblet til mobiltlf.

Bildene popper opp på mobilen så fort kabelen er koblet til, velger bilde, importerer til tlf og sender derifra til Dropbox om det er mange og link på mail. Eller direkte på mail om det er få bilder.

 

Skal man fjernstyre kamera derimot, er det kanskje kjekkere å ha. Men det er vel litt forsinkelser i dette, hvertfall sist jeg så en test på et Canonkamera og styring via en smarttlf.

Lenke til kommentar

 

Skal man fjernstyre kamera derimot, er det kanskje kjekkere å ha. Men det er vel litt forsinkelser i dette, hvertfall sist jeg så en test på et Canonkamera og styring via en smarttlf.

 

Det finnes også wifigrep, men jeg tenkte på de proffe, for meg er det som du skriver og bruke telefonen som utløser som jeg virkelig kunne tenkt meg, det finnes utrolig mange nye måter/motiver og fotografere på da som generelt vil være vanskelig uten eller med en vanlig fjernkontroll.

 

Bare så vi ikke får en diskusjon på wifi vs normal fjernutløser kan jeg nevne noen fordeler :)

Foreksempel musa bakom kjøleskapet, reven som sniker seg på terrassen sent på kvelden, sette kameraet litt av unna i et selskap og ta bildene når motivene dukker opp, etc.

Lenke til kommentar

Touchskjerm, etter og ha blitt familiær med det på 100D synes jeg det er en veldig fin funksjon.

 

 

Litt rart at Canon prioriterte gps i kameraet siden dette er et actionkamera skulle man tro at wifi ville vært mer fornuftig så at man raskt kan sende bilder fra stevner etc.

 

Det har ikke wifi pga huset. Det er visstnok vanskelig å lage en god sender/mottaker i de materialene huset bruker og samtidig kunne sørge for stabil dataoverføring.

 

Når det gjelder touchskjerm så er jeg glad de ikke tok det med. Dette er et kamera som skal tåle mye, og med tøtsj så kunne skjermen blitt et svakt punkt. Dessuten så kontrolleres det for det meste når du har øyet inntil søkeren.

Lenke til kommentar

Når Canon klarer å integrere en GPS-antenne i kamera er det rart at de ikke klarer det samme med WiFi.

Om ikke annet kunne de hatt ekstern antenne man kunne plugget i huset for de som trenger bedre WiFi-dekning, det ville vært en mer elegant løsning enn å plugge i en ekstern WiFi-modul eller mobil via kabel.

Alternativt kunne Canon hatt opsjon for integrert WiFi i batterigrepet.

 

En moderne touch-skjerm tåler like mye som en tradisjonell LCD-skjerm, men jeg kan være enig i at på et speilrefleks så har man sjeldnere behov for touch enn på andre kamera.

 

Spørsmålet er hvor lenge 7D mkII vil være i produksjon, regner ikke med at det holder 5 år som forgjengeren.

Heldigvis er Canon og Nikon ikke alene med å lage avanserte kamera lenger, selv om de har flest og størst objektiver ennå.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...