Gå til innhold

SNIKTITT: Canon EOS 7D Mark II


Anbefalte innlegg

Bettina Hansen, profesjonell sportsfotograf har fått publisert sin mening om 7D markII etter noen dagers bruk på DPreview

 

Interessant og grei gjennomgang synes jeg. Den var litt preget av hennes utgangspunkt som 5DIII og 1DX-bruker, men det er jo helt greit så lenge man vet hvor hun står. Virket mye mer realistisk enn en del av videoene som er lagt ut på YouTube som nærmest har vært ren Canon-reklame.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Interessant og grei gjennomgang synes jeg. Den var litt preget av hennes utgangspunkt som 5DIII og 1DX-bruker, men det er jo helt greit så lenge man vet hvor hun står. Virket mye mer realistisk enn en del av videoene som er lagt ut på YouTube som nærmest har vært ren Canon-reklame.

 

Enig med deg der, kommentarene under artikkelen levner ingen tvil om hva andre synes om henne, skulle tru alle er ihuga fanboys :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En liten korreksjon. Fuji XT-1 er nok hakket vassere i forhold til støy.

 

Det var interessant å se sammenligninger med XT-1, men Fujikameraet har mistenkelig lite støy på høy ISO, ser nesten ut som de har kjørt støyfjerning på RAW-filene.

 

Det var også interessant å se 70D vs 7DII. Ser ut som 70D-bildet er en anelse mørkere enn 7DII-bildet og det gjør det vanskeligere å se om det er noe forskjell, men 7DII virker litt bedre, i hvert fall på 6400 og oppover.

 

Lastet ned RAW-filene fra dpreview for 7DII, 70D, D610, D7100 og X-T1 på ISO 6400 (som er det høyeste for X-T1). Siden 7DII ikke er supportert ennå i Photoshop/ACR fikk jeg bare konvertert 70D av Canon-kameraene. Gjorde alle konverteringer med nullstilt støyfjerning og oppskarping i ACR.

 

Gjorde så en ekstra konvertering av D7100 med litt støyfjerning på i ACR.

 

Tok deretter og reduserte alle til 16MP (dvs X-T1-størrelse) i Photoshop CC (med auto valg av algoritme) og tok opp filene side ved side i Photoshop, lagde en screendump, som igjen er lagret i beste JPG-kvalitet. Synes ikke X-T1 kom så veldig bra ut. Det er veldig mye mindre støy, men også mye mindre detaljer så man kan kjøre på med en god del støyreduksjon på de andre kamerane før de kommer ned på samme detaljnivå som X-T1.

 

Screendumpen (nesten 4MB) viser fra venstre, 70D, D610, D7100, D7100 med støyreduksjon og X-T1.

 

post-77461-0-34629900-1414324992_thumb.jpg

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

 

En liten korreksjon. Fuji XT-1 er nok hakket vassere i forhold til støy.

 

Det var interessant å se sammenligninger med XT-1, men Fujikameraet har mistenkelig lite støy på høy ISO, ser nesten ut som de har kjørt støyfjerning på RAW-filene.

 

Ser ut som det må være noe feil....Fuji XT-1 er jo bare "ullent" over alt.... :hmm:

Lenke til kommentar

Ser ut som det må være noe feil....Fuji XT-1 er jo bare "ullent" over alt.... :hmm:

 

Jeg har beskrevet hva jeg har gjort med filene, dvs konvertert uten oppskarping og uten støyreduksjon. Ser du på dpreviews sammenlignign ser Fuji-bildet litt skarpere ut, sannsynlgivis fordi dpreview har en standard konvertering som inneholder litt oppskarping.

 

Filer som er redusert fra hhv 20 og 24 MP vil alltid virke litt skarpere når du ser dem som 16MP i stedet for 100%, selv uten ekstra oppskarping. X-T1-bildet vil utvilsomt bli bedre med litt oppskarping - og støyen vil da bli litt tydligere (det gjelder selvsagt også de andre filene).

 

Sammenligning av filer med forskjellig antall piksler er alltid vanskelig. Her har jeg valgt å redusere alle til den minste størrelsen, og det påvirker til en viss grad også "skarpheten" i bildene. Det er ikke gjort noe forsøk på å optimalisere bildene, og jeg kan bare anbefale å laste ned og prøve selv. Alle valg som gjøres i konverteringen påvirker sluttresultatet. En dle hevder også at Adobes konvertering ikke er den beste for bilder fra X-trans, men det har jeg aldri testet selv.

 

Det mest interessante spørsmålet for meg - 70D vs 7DII gjenstår forøvrig. Jeg kjøpte meg akkurat 70D etter å ha sett lanseringen av 7DII. Hadde forhåpninger til det, og det er imponerende på noen områder. Skulle f.eks gjerne hatt AF-modulen og bufferstørrelsen fra det kameraet, men for meg er 70D et mye bedre kompromiss av egenskaper, spesielt siden det ikke ser ut til at 7DII-sensoren er noen voldsom forbedring.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Og nå er oppdateringen klar til nedlasting, her er link til nedlastingen.

 

Firmware Version 1.0.4 incorporates the following fixes:

  1. Fixes a phenomenon in which the camera’s AF function may not operate properly at a focal length of approximately 100mm when used with the EF 70-200mm f/2.8L IS II USM lens.
  2. Fixes a phenomenon in which, in rare instances, the reduction of the flicker effect cannot be achieved when in AI servo AF mode, despite the “Anti-flicker shoot” function being set to “Enable”.
  3. Fixes a phenomenon in which the Picture Style settings may not be applied to the captured image when the camera is set to custom shooting mode C1, C2 or C3.
  4. Fixes a phenomenon in which, in very rare cases, the first still image captured in live view mode may not record the correct date and time.
  5. Fixes a phenomenon in which, in very rare cases, image noise may appear in JPEG images when brightness or contrast is corrected by the Auto Lighting Optimizer function.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...