Gå til innhold

SNIKTITT: Canon EOS 7D Mark II


Anbefalte innlegg

 

Touchskjerm, etter og ha blitt familiær med det på 100D synes jeg det er en veldig fin funksjon.

 

 

Litt rart at Canon prioriterte gps i kameraet siden dette er et actionkamera skulle man tro at wifi ville vært mer fornuftig så at man raskt kan sende bilder fra stevner etc.

 

Det har ikke wifi pga huset. Det er visstnok vanskelig å lage en god sender/mottaker i de materialene huset bruker og samtidig kunne sørge for stabil dataoverføring.

 

Når det gjelder touchskjerm så er jeg glad de ikke tok det med. Dette er et kamera som skal tåle mye, og med tøtsj så kunne skjermen blitt et svakt punkt. Dessuten så kontrolleres det for det meste når du har øyet inntil søkeren.

 

Tja, synes fortsatt det er rart at kameraet ikke har wifi og Canon sin forklaring er litt syltynn synes jeg :)

 

Når det gjelder touch er ikke kvaliteten noe problem og fordelene er såpass mange at det er en funksjon jeg har begynt og like, spesielt når jeg skal sett fokus, kan forstørre motivet med fingere, forandre innstillinger som man normalt må inn i menyene og bla i bildene bla.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var inne å sjekket sammenligningssiden dems: http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

 

Og kan se ut som 7D mkII og 70D er tålig like, bortsett fra når man øker iso'en kraftig, som ved vedlagt bilde under på ISO 25600?!
Nå sjekket jeg rett på høyere iso, dvs 12800, bare for å presse grensene mest mulig. tok et par screenshots av div. hus vs. 7D mkII:

7D mkII (venstre på alle bildene) mot 70D - ISO 12800:

post-277888-0-23858500-1411135666_thumb.png

7D mkII vs 70D - ISO 25600:
Og her er det jeg ser en ørliten forskjell...Eller?

post-277888-0-74217600-1411135677_thumb.png

7D mkII vs 6D - ISO 12800:

post-277888-0-52388200-1411135655_thumb.png

7D mkII vs 1Dx - ISO 12800:

post-277888-0-95819500-1411135645_thumb.png

Lenke til kommentar

Og kan se ut som 7D mkII og 70D er tålig like, bortsett fra når man øker iso'en kraftig, som ved vedlagt bilde under på ISO 25600?!

 

Det ser ut til å være noen små forskjeller mellom 70D og 7DII, men det kan like gjerne skyldes annerledes JPG-prosessering som forskjell på sensor. Uansett helt klart at 7D II ikke er i nærheten av 6D.

Lenke til kommentar

For de som ønsket bilder så har Imaging Resource testet 7D mkII nå.

Det er vanskelig å sammenligne nye kamera med eldre kamera når man kun ser på jpg, konverteringen i kameraet forbedres stadig slik at man vil se forskjeller uansett. Etter en rask sammenligning av jpgbildene mellom forskjellige nye cropkamera syntes jeg det er generelt veldig liten forskjell på iso 3200 som jeg personlig bruker som målestokk. Muligens er man kommet nesten til maks utnyttelse med dagens sensorteknologi og forskjellene mellom modellene blir på mikronivå.

 

Å sammenligne råfiler begynner og etterhvert å bli komplisert - hvilket program man velger og hvordan man finjusterer f.eks støy og detaljoppskarping kan skape godt synbare forskjeller. Såkalte "standard oppsett" kan slå ulikt ut for forskjellige kamera fra ulike produsenter osv.

 

Men generelt tror jeg selv at 7Dmk2 blir omtrent som 70D når det er snakk om råfiler, forskjellen til 7Dmk1 kan dermed bli reelt sett mindre enn mange hadde håpet på (selvsagt er jpg rett ut bedre pga utviklingen av konverteringen i kameraet). På den annen side kan det tenkes at råfilene fra 7Dmk2 vil kunne bli enklere å justere enn fra mk1 som kan kreve endel tid - men det betyr ikke automatisk at råfilene fra mk2 gir et betydelig bedre sluttresultat.

 

Et annet moment jeg har lagt merke til når det gjelder 70D kontra 7Dmk1 er at støyen i 70D kan virke noe lysere, det får meg til å lure på om canon nå har satt default eksponering (0EV) litt lysere, altså en plussverdi i forhold til tidligere tradisjoner hvor man i forhold til f.eks nikon kan oppleve en svak minus EV og nikon til en ditto pluss eksponering som default. En plussverdi vil kunne påvirke støyen til å fremstå lysere (og dermed gi et inntrykk som at det er mindre støy enn det egentlig er).

 

DR ved baseiso tipper jeg at blir omtrent som 70D - men der ymter husken min noe om at et eller annet sted har den lest at 7Dmk1 gir litt bedre verdier, i såfall er det underlig dersom det skulle være korrekt. Jeg husker ikke pr nå hvor jeg leste dette, men tror ikke det var i forbindelse med dxo uten at jeg skal påstå noe skråsikkert. For egen del har DR ved baseiso lite å si (jeg har som regel aldri noen problemer i forhold til dette), det viktigste for meg er støynivået ved iso 3200.

 

Jeg tror og at det vil gå en god stund før vi får et gjennomsnitlig inntrykk av den egentlig bildekvaliteten fra mk2, det vil komme tester etterhvert som (typisk nok) spriker endel.

 

Tor

Lenke til kommentar

GPS mottar vel kun data?

Jepp (så nei, Hollywood, det går ikke an å spore noen kun ved hjelp av GPS-nettverket). Så det er relativt uproblematisk å bygge inn i et kamera, spørsmålet er hvor bra mottaksforhold det er for antennen inni et metallhus. Jeg vet ikke om man vanligvis i et kamerahus bare bruker en komplett GPS-brikke med innebygd mottager eller om det er en separat antenne.

 

Når det gjelder wifi, så skulle likt å se en sammenligningstest der man tar bilder med et kamera med wifi på- og avslått, og ser om det er noen målbar forskjell i sensorstøy.

 

Uansett, så tror jeg ikke wifi i et kamera med metallhus er en uløselig problematikk, spørsmålet er hvor dyrt det blir. Jeg vil tro det lar seg gjøre å støpe antennetråder inn i plastdekselet som ligger utenpå selve rammen. Da vil antennene komme utenfor, og rammen vil begrense forstyrrelser fra wifi-antennene. Men det vil nok koste en del mer enn å bare bygge inn en ferdig wifi-brikke med alt inkludert.

Lenke til kommentar

Dpreview har publisert sitt Photokina Canon-intervju i dag: http://www.dpreview.com/articles/7079726133/photokina-2014-canon-interview-mirrorless-in-the-very-near-future

 

Noen interessante quotes:

 

One thing we know from our own testing is that Canon DSLR sensors can’t quite compete with some modern sensors from Sony in terms of dynamic range. How important to you is developing sensor technology?

We are very focused on getting the best image quality. I’m not sure what measurements you’re looking at but when it comes to dynamic range for example we consider image quality as a whole, from low to high ISO sensitivities and on balance we consider our sensors to be the best.

My ideal camera is one that can take a picture in any environment from complete darkness to the brightest sunshine.

So in your opinion your sensors are currently the best on the market?

Yes. In the EOS 7D Mark II for example the sensor we’ve used is improved compared to the previous generation, especially at high ISO and in shadows. There’s less noise.

 

-----------------------------

Currently no Canon camera offers more than 22MP. Do your DSLR customers ask for higher resolution?

Yes. We know that many of our customers need more resolution and this is under consideration. In the very near future you can expect us to show something in terms of mirrorless and also a higher resolution sensor.

 

-----------------------------

When was the first time you saw a picture from a Canon digital camera and thought ‘that’s better than film’?

2004. That’s when the reproduction of color exceeded the capabilities of film. Across our entire product line

 

-----------------------------

What needs to happen before Canon will create a serious mirrorless camera?

We are serious. We are really focused on mirrorless and we’re spending lots of time, and devoting a lot of manpower to scaling up mirrorless development right now.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

---------------------------

What needs to happen before Canon will create a serious mirrorless camera?

We are serious. We are really focused on mirrorless and we’re spending lots of time, and devoting a lot of manpower to scaling up mirrorless development right now.

De holder visstnok på å utvikle nok et nytt fatningsalternativ for et "nytt" speilløst kamera... :hmm:http://photorumors.com/2014/09/20/canon-is-considering-a-new-mount-system/

Bare de ikke mister fatningen helt, så..... :confused:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De holder visstnok på å utvikle nok et nytt fatningsalternativ for et "nytt" speilløst kamera... :hmm:http://photorumors.com/2014/09/20/canon-is-considering-a-new-mount-system/

Bare de ikke mister fatningen helt, så..... :confused:

Ser ut som de sliter litt med å finne fokus.

 

Høres jo ut som de tenker på å bevege seg i samme retning som Nikon 1, men hvis de skal styre på med optikk- og husdesign til en og en halv speilrefleksfatning og to speilløse systemer, så blir utviklingsressursene spredt tynt utover. Jeg ser i hvert fall for meg at hvis de lanserer et nytt speilløst system, så kommer EOS-M til å dø ut ganske fort.

Lenke til kommentar

Joda, enig i det, PC Lynet, men man undres jo:

 

 

What needs to happen before Canon will create a serious mirrorless camera?

We are serious. We are really focused on mirrorless and we’re spending lots of time, and devoting a lot of manpower to scaling up mirrorless development right now.

 

What has changed? Why are you more serious now than in previous years?

We’ve actually been serious about it since the very beginning.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Ett ordentlig speilløst systemkamera med EF fatning ville vært knall.

 

Det ville blitt en bastardløsning med store objektiver, mens alle konkurrentene har små objektiver.

Canon har allerede EOS M med adapter for store EOS-objektiver.

 

Likevel skal man ikke se bort i fra at enkelte EOS-modeller kan miste speilet hvis Canon ser at det lønner seg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...