Gå til innhold

Nikon lanserer kompakt fullformat


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Synes det er litt rart navnevalg. Hadde passet bedre inn med de andre produktene hvis det har hetet D710 og med det så kan jo alle 3 linjene (d810, d710 istedet for d750 og d610) gå opp i tall ilag.

Men det er jo et D6XX-hus! Ingen dedikert AF-ON knapp, maks lukkerhastiget 1/4000 osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Liker at man kan justere blenderen mens man tar opp video - har vært et problem med mange tidligere Nikon-modeller...

Hvilke kan, og hvilke kan ikke?

 

Har ikke oversikt, men bortsett fra de nyeste kameraene, så har Nikon manglet dette i lang tid: http://www.dpreview.com/forums/thread/3565395

 

Et problem har vært i liveview i det hele tatt - når du starter opp liveview for å ta stillbilder har blenderen vært "låst" i bildet du ser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes at det er bra slapt med 1/4000 som min lukker hastighet. Burde være 1/8000 på et kamera som blir omtalt som et action kamera.

 

Jeg har flere kamera med 1/8000 sek lukkertid, men kan vel egentlig ikke huske noe tilfelle der jeg har vært avhengig av det.

 

Skyte med lukkertider på mindre enn 1/4000sek? Det kunne f.eks. være en gåseflokk som flyr inn i solen? Kolibri? :) Man kan selvfølgelig drasse på et ekstra ND filter, men.. Kjipere lukker, kjipere speilmekanisme, kjipere kropp (for meg), AA-filter, 1/4000sek, 1/200sek blitssynk (ikke at det gjør så himla stor forskjell), ingen AF-ON knapp. Jeg bruker ofte AE-L/AF-L til å måle lyset og låse eksponeringen, og AF-ON bruker jeg til fokusering. At det forsvinner en knapp er minus. På pluss-siden er det likevel masse bra. Forbedret versjon av AF systemet som i D4s og D810, vippbar skjerm, bra værtetting, innebygd WiFi, sikkert super bildekvalitet, og jeg vil håpe og tro at det skinner i den høyere delen av ISO skalaen.

 

P.S. Har fått høre fra en fugl at Ricoh/Pentax kommer med fullformat på Photokina. DET kan bli interessant. :)

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

1/8000 sek kan være flott om man bruker store blendere under godt lys. Men dette gjelder kanskje mest for MFT kamera der man ofte vil bruke de største blendere for å få minst mulig dybdeskarphet, og fordi man faktisk kan bruke de største blendere grunnet fantastisk optisk kvalitet :-)

 

Kan godt være dette nye Nikon kameraet er en innertier for endel og kanskje noe som får flere til å flytte fra Canon.

For min del synes jeg dette fortsetter stien med bittesmå justeringer i stedet for revulosjoner , men vi er vel kommet så langt at de store fremskrittene er forbi. Når en ny speilrefleksmodell kommer , så går det ikke mer enn timer før vi finner småtingene som bør være med på neste modell.

 

For dem som fremdeles bruker de større speilrefleksene og spesielt FF må vel det nye Tamron objektivet være den største nyheten foreløpig vedr. Photokina. Et objektiv fra 15-30mm med blender f2.8 og bildestabilisering må jo være knall. Dog ser det litt stort ut, men med disse spesifikasjonene kommer man vel ikke utenom det til FF.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

 

Synes at det er bra slapt med 1/4000 som min lukker hastighet. Burde være 1/8000 på et kamera som blir omtalt som et action kamera.

Hva slags action er det du fotograferer som trenger 1/8000?

 

Som Kenneth allerede har nevnt skjer det støtt og stadig når man tar bilder av fulger mot solen og himmelen. Så litt slapt av Nikon å ikke ta det med når det omtales som et action-kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg er skuffet. Siden dette kameraet ble lansert i 700-serien, så kunne man bli forledet til å tro at her var endelig D700-erstatteren i boks. Men som andre her har påpekt så minner det mest om en D620. Hvorfor kunne dere ikke lansert denne sensoren i et D800-aktig hus Nikon????

 

Enda et kamera som _nesten_ er der, men det mangler nok til at blir uinteressant for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har tydeligvis forskjellige preferanser, for min del er dette det mest spennende fullformatkameraet som har blitt lansert siden D700, og jeg må si jeg foretrekker den noe mer kompakte, D7000-lignende formfaktoren.

 

Eneste aberet for min del er at jeg ville foretrukket D4S-sensoren fremfor en ny iterasjon av 24 Mp-sensoren.

Lenke til kommentar

Folk har tydeligvis forskjellige preferanser, for min del er dette det mest spennende fullformatkameraet som har blitt lansert siden D700, og jeg må si jeg foretrekker den noe mer kompakte, D7000-lignende formfaktoren.

 

Eneste aberet for min del er at jeg ville foretrukket D4S-sensoren fremfor en ny iterasjon av 24 Mp-sensoren.

 

Ja, vi har nok forskjellige preferanser, men jeg tror ikke de divergerer ekstremt mye. Har lyst på D4(S)-sensoren selv, til bruk der man må opp i ISO. Skulle jeg skaffe meg noe sånt, ville det sannsynligvis bli i form av en Df.

 

Men når man kun ser på antall piksler, så synes jeg for så vidt 24 Mp er ganske midt i smørøyet (på FX). Hadde antakelig kjøpt D600 da den kom, hadde det ikke vært for de samme motforestillingene som jeg har nå. Den manglet riktignok en del på AF-siden i tillegg da. Jeg har rett og slett ikke lyst til å nedgradere funksjonaliteten jeg har på D700 i dag.

Lenke til kommentar

Ja, vi har nok forskjellige preferanser, men jeg tror ikke de divergerer ekstremt mye. Har lyst på D4(S)-sensoren selv, til bruk der man må opp i ISO. Skulle jeg skaffe meg noe sånt, ville det sannsynligvis bli i form av en Df.

Jeg hadde jo egentlig tenkt å skaffe Df selv, men D750 setter kjepper i hjulene for den planen. Jeg foretrekker helt klart Df sin sensor, men på betjening og AF så vinner D750 ganske klart. Jeg kan ikke si noe annet enn at det blir et hardt valg, med mindre lottokupongen (jeg tipper normalt ikke lotto, men gjør unntak når Nikon lanserer noe kult og dyrt :p) slår til og gir meg noen millioner å leke med.

 

Men når man kun ser på antall piksler, så synes jeg for så vidt 24 Mp er ganske midt i smørøyet (på FX). Hadde antakelig kjøpt D600 da den kom, hadde det ikke vært for de samme motforestillingene som jeg har nå.

AF-modulen er egentlig mitt største ankepunkt mot D6x0 (men det er samme modul som sitter i Df, som er en av hovedgrunnene til at jeg er litt skeptisk til den også). Som allrounder er nok 24 Mp-sensoren ypperlig, men for en lavlys-fetisjist som meg så har 16 Mp-sensoren en spesiell appell.
Lenke til kommentar

AF-modulen er egentlig mitt største ankepunkt mot D6x0 (men det er samme modul som sitter i Df, som er en av hovedgrunnene til at jeg er litt skeptisk til den også). Som allrounder er nok 24 Mp-sensoren ypperlig,

 

D750 virker som et flott allround kamera, 24MP er et greit kompromiss på sensor, AF er betydelig bedre enn på D610, og seriebildefunksjonen er også et hakk bedre, og WiFi er innebygd. D750 burde dermed takle sport og natur/dyr/fugler rimelig bra, og vippbar skjerm finnes ikke på noe annet fullformat speilrefleks (bortsett fra A99, hvis man regner med det). Veldig bra pris/ytelse så vidt jeg kan vurdere, og prisen faller sikker ennå litt etter at kameraet har vært i butikkene en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som ikke har evnen til å tilpasse seg en dritt her selv ?

 

Skulle kameraprodusentene fulgt sutringa til fotografer måtte hvert enkelt kamera bygget på fotografen sine spesifikasjoner, plassering av brytere og hjul, størrelse på huset, grep, skjerm osv.

 

Det er sikkert mulig å lage ett modulbasert kamerasystem så lenge man betaler 300000 for huset...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg foretrekker helt klart Df sin sensor, men på betjening og AF så vinner D750 ganske klart.

 

Det har du nok rett i, man måtte i så fall bare akseptere at Df er en helt annen greie. En gigantfordel med Df i mine øyne (i tillegg til at den godtar pre-AI optikk) er at det er støtte for råfilene i Capture NX2. Det er det jo ikke for D750 og D810. Må si jeg er temmelig grinete for at Nikon har sparket Capture ut av døra, men de hadde antakelig ikke noe valg.

 

 

...for en lavlys-fetisjist som meg så har 16 Mp-sensoren en spesiell appell.

 

Ja, jeg savner rett som det er en slik sensor. Den er antakelig ikke like bra på base-ISO som de andre nyere sensorene, men den blir raskt bedre enn alt annet når man går litt opp i ISO. Det er grenser for hvor mange kameraer jeg orker å ha (utgiftsmessig og bruksmessig), men ideelt sett hadde jeg vel skaffet meg både Df og D810. Synes D810 har i overkant høy oppløsning, men det er det beste huset Nikon har i øyeblikket (hvis man ser bort fra brikken) når det gjelder mine preferanser.

Lenke til kommentar

Mange som ikke har evnen til å tilpasse seg en dritt her selv ?

 

Skulle kameraprodusentene fulgt sutringa til fotografer måtte hvert enkelt kamera bygget på fotografen sine spesifikasjoner, plassering av brytere og hjul, størrelse på huset, grep, skjerm osv.

 

Det er sikkert mulig å lage ett modulbasert kamerasystem så lenge man betaler 300000 for huset...

 

Det var da svært. Er det ikke lov å ha ønskedrømmer lenger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...