Gå til innhold

Nikon lanserer kompakt fullformat


Anbefalte innlegg

 

Mange som ikke har evnen til å tilpasse seg en dritt her selv ?

 

Skulle kameraprodusentene fulgt sutringa til fotografer måtte hvert enkelt kamera bygget på fotografen sine spesifikasjoner, plassering av brytere og hjul, størrelse på huset, grep, skjerm osv.

 

Det er sikkert mulig å lage ett modulbasert kamerasystem så lenge man betaler 300000 for huset...

 

Det var da svært. Er det ikke lov å ha ønskedrømmer lenger?

 

Ingen som har sagt noe på det, er jo virkeligheten mange sliter med !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner jo å smake fugl av dette, tenk en sju-femti, får nesten en god gammel MC-følelse.... :green:

 

PS!

Har sittet på FX-gjerdet/Df-gjerdet en stund nå, kanskje det var lurt, for D750 synes jeg virker å være akkurat passende både mht. fysisk størrelse og det aller meste ellers.... (men Df-sensoren og kompabiliteten med de gamle glass vekter også, så........ ).... Hmm.. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kamera selv med 1/800 lukkertid og trenger det mest sannsynligvis ikke til min type fotografering, men det jeg mente med kommentaren min er at det virker som at d750 skal være et proff kamera (hørt at det blir kalt for action kamera) og personlig så mener jeg at proffe kameraer burde ha 1/8000 lukkertid. Vil anta at en lukker som klarer 1/8000 er bedre/kraftigere bygd enn en til 1/4000. Pluss det skader ikke å ha muligheten for det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kamera selv med 1/800 lukkertid og trenger det mest sannsynligvis ikke til min type fotografering, men det jeg mente med kommentaren min er at det virker som at d750 skal være et proff kamera (hørt at det blir kalt for action kamera) og personlig så mener jeg at proffe kameraer burde ha 1/8000 lukkertid. Vil anta at en lukker som klarer 1/8000 er bedre/kraftigere bygd enn en til 1/4000. Pluss det skader ikke å ha muligheten for det.

 

Alle vil selvsagt ha best mulig spec for minst mulig penger, men samtidig kan ikke Nikon gi alle D800/D4-finesser i et kamera som koster vesentlig mindre. Det å gå til 1/8000 sekund på lukkeren koster sannsynligvis svært lite ekstra, så det er nok bevisst differensiering fra Nikons side, men synes det er greit i forhold til prisforskjellene.

Lenke til kommentar

U1 og U2 bryteren er også noe som er interessant.

Har satt opp forskjellige banker på mitt D700, men slik dette ser ut så er det et par muligheter for forenkling

U1. Oppsett for skyting i innendørs sportshall.

U2. VIdeo for det samme

Grønn knapp, gi til kona/ungene/andre for enkel skyting eller der jeg selv skal være med på bildet.

 

I tillegg, har bythom sin side dslmirror denne informasjonen om buffer størrelse.

http://www.dslrbodies.com/newsviews/d750-some-details.html

"In terms of buffer, the D750 looks like a winner. 87 shots JPEG Fine Large and 15 shots NEF 14-bit Lossless Compressed. At 6.5 fps, that’s 10+ seconds of JPEG minimum and almost 3 of raw minimum, both decent. If you’re worried about raw buffer, you can always choose 12-bit Lossless Compressed at 25 buffered shots, or 12-bit Compressed at 33. Shoot in DX mode on the D750 (~9mp) and basically max out the buffer at 100 images for every setting except 14-bit Lossless Compressed (48). Those numbers are all with 16GB SanDisk Extreme Pro cards, by the way. If your card isn’t UHS-I at 95MB/s, you might see lower buffer levels. File sizes range from 19.2MB to 26.9MB for FX raw files, by the way."

Lenke til kommentar

 

 

Synes at det er bra slapt med 1/4000 som min lukker hastighet. Burde være 1/8000 på et kamera som blir omtalt som et action kamera.

Jeg har flere kamera med 1/8000 sek lukkertid, men kan vel egentlig ikke huske noe tilfelle der jeg har vært avhengig av det.

På vårparten tok jeg masse bilder av niesene mine med Sigma 35mm ART med vidåpen blender. Jeg tror noe sånt som 80% av bildene hadde lukkertid 1/8000s (Canon 5D MKII) ... og da brukte jeg laveste mulig ISO. Heldigvis har 5D MKII veldig fin høylys karakterestikk, så bildene ble veldig fine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det å gå til 1/8000 sekund på lukkeren koster sannsynligvis svært lite ekstra

Tja.

 

Du må jo faktisk doble makshastigheten som lukkergardinene beveger seg, så jeg er ikke overbevist om at det er helt trivielt.

 

Nei, det krever bare en smalere spalte mellom lukkergardinene. Ved raskere lukker enn opp til maks blitzsynk er det en smal spalte som beveger seg over sensoren, avstanden mellom gardinene bestemmer tiden hver del av sensoren belyses. Hastigheten gardinene beveger seg med er av mindre betydning enn avstanden mellom dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det å gå til 1/8000 sekund på lukkeren koster sannsynligvis svært lite ekstra

Tja.

 

Du må jo faktisk doble makshastigheten som lukkergardinene beveger seg, så jeg er ikke overbevist om at det er helt trivielt.

 

Nei, det krever bare en smalere spalte mellom lukkergardinene. Ved raskere lukker enn opp til maks blitzsynk er det en smal spalte som beveger seg over sensoren, avstanden mellom gardinene bestemmer tiden hver del av sensoren belyses. Hastigheten gardinene beveger seg med er av mindre betydning enn avstanden mellom dem.

 

Hvis det er så enkelt hvorfor har ikke kameraene 1/16000 eller 1/32000 sek lukker feks ?

Lenke til kommentar

Hvis det er så enkelt hvorfor har ikke kameraene 1/16000 eller 1/32000 sek lukker feks ?

 

Det stemmer at lukkergardinene beveger seg med samme hastighet uansett lukkertid, og det er bredden på spalten mellom som avgjør lukkertid. Det hele er elektronisk styrt, og elektronikken har sikkert god nok presisjon for ennå raskere tider. Lukkeren er imidleritd mekanisk, og på et eller annet nivå vil mekanisk presisjon bli en flaskehals.

 

Jeg vet ikke så mye om lukkerdesign, men det ser ut til at de fleste high end kameraer gir seg på 1/8000 sekund så jeg antar at rundt der et sted blir det vanskelig å få god nok presisjon på mekanikken. Men siden Nikon har hatt kameraer i veldig mange år med 1/8000 sekund som raskeste tid er det godt kjent teknologi i dag, og det var derfor jeg antok at det er mer markedsmessige enn prismessige betrakninger som avgjør hva som er raskeste lukkertid på D750.

Lenke til kommentar

Hvis det er så enkelt hvorfor har ikke kameraene 1/16000 eller 1/32000 sek lukker feks ?

 

 

Jeg sa vel ikke at det er enkelt, jeg bare beskrev prinsippet. Det skal holdes en veldig presis og jevn avstand mellom gardinene, jeg kan tenke meg at det kan være litt komplisert å få til. Det sagt, ja, det er litt rart at D750 ikke har 1/8000 sek.

Endret av tow
Lenke til kommentar

 

Hvis det er så enkelt hvorfor har ikke kameraene 1/16000 eller 1/32000 sek lukker feks ?

 

 

Jeg sa vel ikke at det er enkelt, jeg bare beskrev prinsippet. Det skal holdes en veldig presis og jevn avstand mellom gardinene, jeg kan tenke meg at det kan være litt komplisert å få til. Det sagt, ja, det er litt rart at D750 ikke har 1/8000 sek.

 

 

Men, det er jo morsomt å ha muligheten, da:

post-225826-0-95056500-1410728176_thumb.jpg

 

Og utsnitt av dette:

post-225826-0-60959000-1410728240_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er så enkelt hvorfor har ikke kameraene 1/16000 eller 1/32000 sek lukker feks ?

 

 

Jeg sa vel ikke at det er enkelt, jeg bare beskrev prinsippet. Det skal holdes en veldig presis og jevn avstand mellom gardinene, jeg kan tenke meg at det kan være litt komplisert å få til. Det sagt, ja, det er litt rart at D750 ikke har 1/8000 sek.

 

 

Men, det er jo morsomt å ha muligheten, da:

Og utsnitt av dette:

 

 

Muligheten til hva? Er vannet blåst på 1/8000 sek.?

Lenke til kommentar

Jo, det er sikkert morsomt å ha muligheten. I løpet av mine drøyt 30 år med foto som hobby kan jeg ikke huske at jeg har brukt så rask lukkerhastighet, men det kan jo hende at det vil skje en gang...

 

Jeg ser noen har nevnt et eksempel på portrett utendørs med vidåpen blender, kanskje 1,4 eller større, der det antagelig også har vært masse lys som sol og sånt. Vel, det blir nok ikke aktuelt for min del. En ting er at jeg trekker inn i skygge når det er så mye lys og en annen ting er at så vidåpen blender gir for lite dybdeskarphet til de portrettene jeg tar. Har svært sjelden åpnet til større enn 2,8. Så for min fotografering holder lukker på 1/4000 i massevis.

 

La meg også legge til at et actionbilde der subjektet er frosset med en lukker på 1/8000 og dermed ser parkert og stillestående ut ikke er et actionbilde for meg. Jeg har heller et ønske om å bruke tregest mulig lukker på sånne bilder for å skape inntrykk av fart. Men igjen, det er min måte, trenger ikke å passe for andre.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...