Gå til innhold

Nikon lanserer kompakt fullformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var en ganske stiv pris på det kamerat ser jeg.

Egentlig ikke. Det ligger omtrent midt mellom lillebror D610 og storebror D810, en tusenlapp under sammenlignbare 5D MkIII.

 

Og det er før det sedvanlige prisfallet fra veiledende som du stort sett alltid ser i løpet av de første par månedene etter at et nytt hus blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Interessant og se at på ene Facebook gruppa så er det flere som setter Canon 7D Mark II foran Nikon D750 inkl flere Nikon brukere selv om vi snakker FX vs Crop her.

Er ikke det egentlig bare business as usual? Føler at stort sett hvert år etter photokina så har du et utvalg av brukere av ett system som føler at en av konkurrentene har gjort en mye bedre jobb, og at nå er det på tide å bytte system. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 

På fullformat må du nok betydelig høyere enn 5,6 før diffraksjonen slår inn som begrensende faktor.

Det kommer strengt tatt an på sensorens absolutte oppløsningsevne, ikke størrelse.

 

Diffraksjon kan bli begrensende faktor selv fra aller største blender, bare du har små nok fotodioder.

 

Ikke på fullformat. Der er det nesten uten unntak andre optiske begrensninger, det er objektivet og ikke sensoren som bestemmer der, og de begrensningene vinner over diffraksjonen på store blendere.

Lenke til kommentar

Ikke på fullformat. Der er det nesten uten unntak andre optiske begrensninger, det er objektivet og ikke sensoren som bestemmer der, og de begrensningene vinner over diffraksjonen på store blendere.

Muligens for eldre optikk, men jeg er ikke overbevist om at det gjelder for de mest moderne konstruksjonene. "Skarpest to trinn nedblendet"-regelen har fått en del unntak i senere år.
Lenke til kommentar

 

Ikke på fullformat. Der er det nesten uten unntak andre optiske begrensninger, det er objektivet og ikke sensoren som bestemmer der, og de begrensningene vinner over diffraksjonen på store blendere.

Muligens for eldre optikk, men jeg er ikke overbevist om at det gjelder for de mest moderne konstruksjonene. "Skarpest to trinn nedblendet"-regelen har fått en del unntak i senere år.

 

 

Eksempler?

Lenke til kommentar

 

Interessant og se at på ene Facebook gruppa så er det flere som setter Canon 7D Mark II foran Nikon D750 inkl flere Nikon brukere selv om vi snakker FX vs Crop her.

 

Kan ikke helt skjønne hva som er så interessant med meninger uttalt av folk som ikke har prøvd noen av dem.

 

Godt poeng - de ser jo kun på spesifikasjoner og det som går igjen er vel fps. Ryktene før Nikon sitt ble sluppet hintet om actionkamera men det stemte vel dårlig mens Canon fyrer løs.

Lenke til kommentar

 

Var en ganske stiv pris på det kamerat ser jeg.

Egentlig ikke. Det ligger omtrent midt mellom lillebror D610 og storebror D810, en tusenlapp under sammenlignbare 5D MkIII.

 

Og det er før det sedvanlige prisfallet fra veiledende som du stort sett alltid ser i løpet av de første par månedene etter at et nytt hus blir tilgjengelig.

 

 

Ja det er nok prisjusteringen som vil gjøre det interessant for min del.

Lenke til kommentar

 

Helt enig i din konklusjon, men dpreviews testbilder er tatt på f5.6 og da er nok en eventuell fordel av manglende AA-filter allerede spist opp av diffraksjon. Med så høyt antall piksler som en del sensorer har i dag hadde det vært en fordel å kunne velge f2.8 eller f4 for slike sammenligninger.

 

På fullformat må du nok betydelig høyere enn 5,6 før diffraksjonen slår inn som begrensende faktor. De fleste objektiv har sin beste ytelse rundt der, det er nok grunnen til at akkurat den blenderen er valgt.

 

 

Hvor difraksjon blir merkbar avhenger av sensorens pikseltetthet og ikke størrelsen til sensoren. Men for D7100 vs D750 er det jo crop-kameraet som ikke har AA-filter, og med 24MP og 1.5 crop begynner diffraksjon å få en effekt på F5.6, i hvert fall på gode objektiver (som jeg antar brukes for slike tester).

 

Ellers er jeg enig i at F5.6 har vært et bra valg hittil, som du sier yter objektivene gjerne veldig bra i det området. Men pikseltettheten vil nok bare fortsette å øke, Samsung lanserte jo 28MP nylig og da må man begynne å se på testprosedyrene for å få best mulig sammenligninger, og en mulighet ville være å kjøre testen på en eller to større blendere i tillegg til F5.6.

Lenke til kommentar

 

 

Helt enig i din konklusjon, men dpreviews testbilder er tatt på f5.6 og da er nok en eventuell fordel av manglende AA-filter allerede spist opp av diffraksjon. Med så høyt antall piksler som en del sensorer har i dag hadde det vært en fordel å kunne velge f2.8 eller f4 for slike sammenligninger.

 

På fullformat må du nok betydelig høyere enn 5,6 før diffraksjonen slår inn som begrensende faktor. De fleste objektiv har sin beste ytelse rundt der, det er nok grunnen til at akkurat den blenderen er valgt.

 

 

Hvor difraksjon blir merkbar avhenger av sensorens pikseltetthet og ikke størrelsen til sensoren. Men for D7100 vs D750 er det jo crop-kameraet som ikke har AA-filter, og med 24MP og 1.5 crop begynner diffraksjon å få en effekt på F5.6, i hvert fall på gode objektiver (som jeg antar brukes for slike tester).

 

Ellers er jeg enig i at F5.6 har vært et bra valg hittil, som du sier yter objektivene gjerne veldig bra i det området. Men pikseltettheten vil nok bare fortsette å øke, Samsung lanserte jo 28MP nylig og da må man begynne å se på testprosedyrene for å få best mulig sammenligninger, og en mulighet ville være å kjøre testen på en eller to større blendere i tillegg til F5.6.

 

 

Du har helt rett, men jeg kommenterte helt konkret for fullformat. Det er nok en stund til noen lager FF sensor med pikseltetthet tilsvarende 28 Mpx på crop.

Lenke til kommentar

Har da tafset litt på dette hos INterfoto, og det ligger godt i hånda.

Tror ikke af-on knappen blir noe savn da ae-l knappen ligger godt på tommelen.

PV og FN foran kan remappes så det blir bra

Knappeoppsettet bak ser greit ut, og nå er det bare å vente på testresultatene fra de forskjellige fotositene. Håper akam ligger langt foran i løypa for en test.

Det vil nok være et savn med de 8fps som jeg har i dag på D700 for sport, men med tilgang til video og wifi så blir det nok en tradeoff jeg kan leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert et flott kamera, men salgsargumentet "kompakt" henger ikke helt på greip. Det er jo digert!

 

http://camerasize.com/compare/#488,567

Neida. Kompakt kommer an på hva du sammenligner med. D750 er omtrent på samme størrelse som APS-C-husene D80, D90 og D7x00, som er rimelig kompakt til et 135-format-speilrefleks å være.

 

(Og ja, vi har fått med oss at du liker Sony A7-serien, du trenger ikke å gjenta deg selv. Den er jo for øvrig et strålende eksempel på at lite ikke nødvendigvis er bra, for de er skikkelig håpløse kameraer å holde.)

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Dersom det skal være en oppdatering av d 700 ,er det litt skuffende at okularet er fra entusiastgrenen,og med amatørhjul fra samme. Hadde forventet samme utstyr.

Nå er vel Nikon ganske klar på at det ikke er en direkte oppdatering fra D700 (den rollen har de gitt til D8x0). D750 er et nytt beist, et mer kompakt FX-entusiasthus med design hentet mer fra de nåværende high-end DX-modellene enn fra de litt større semipro-husene.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...