Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone 6 og iPhone 6 Plus


Anbefalte innlegg

Dette er vel den største designtabben av apple på mange år. Telefonen er jo direkte stygg. Og som jeg har sagt før, å gi ut en telefon uten MicroSD støtte i 2014 er bare pinlig. Heldigvis klarer konkurrentene det.

 

Det er din mening. Her er min mening: Apple har perfeksjonert designet enda et hakk, og telefonen ser virkelig lekker ut. Og som jeg har sagt før: MicroSD-støtte i telefoner var ut i 2007, og er fortsatt like håpløst gammeldags i 2014 når man heller kan ha 128 GB innebygget i ett stort, klussefritt lagringsområde, herlig fritt for alle slags problemer som konkurrentene lager for brukerne sine med MicroSD-kort. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er da spesielt når telefonene skal opp og ned fra trange bukselommer det (at utstikkende linse) kan ha noe å si.

Jeg tror det vil plage meg at den ikke kan ligge flatt på bordet.

 

 

Forsåvidt greit at de økte oppsalgs-alternativet til 64GB for omtrent samme prisforskjell, men hadde de økt innstegsmodellen til 32GB hadde det faktisk gitt meg noe positiv effekt. Nå får jeg bare en enorm mengde ledig plass på mobilen, og må fortsatt opp et betalingstrinn.

 

iCloud-kapasitetene provoserer meg. Alle har brukt opp sine datamengder. Alle har betalt premium-pris for enhetene sine. Hos OneDrive og Dropbox har jeg nærmere 20GB gratis nå, og jeg har ikke engang kjøpt produkter av dem for å få ekstra. Apple vil ha 10kr/mnd for å gi meg 20GB. En utrolig lav sum, nettopp ytterligere grunn til å inkludere det i de 20 000 kr det koster å ha iPhone, iPad og Mac.

Endret av genser
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbedringene er bra de, men synes kanskje enda mer enn før at dette er en evolusjontelefon fra apple. Dette kunne like gjerne vært en HTC-telefon, lurer på hvordan dette vil utvikle seg når apples telefoner blir (i mine øyne) stadig mindre distinkte og annerledes?

 

AtW

 

Det er jo en evolusjon med klare linjer, gjennom flere iterasjoner, helt fra 1. generasjon iPhone. Det er typisk Apple, og det er ikke vanskelig å se slektskapet mellom iPhone-generasjonene, og til iPad og generasjoner med MacBook-produkt.

Nå har jo både Apple og HTC vært glade i å bruke aluminium ganske lenge, men jeg har aldri hatt problemer med å skille mellom dem, selv om HTC nok har nærmet seg Apple en smule designmessig - HTC One M8 har kommet et langt stykke videre i forhold til designkatastrofen HTC Dream... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er da spesielt når telefonene skal opp og ned fra trange bukselommer det (at utstikkende linse) kan ha noe å si.

Jeg tror det vil plage meg at den ikke kan ligge flatt på bordet.

 

 

Forsåvidt greit at de økte oppsalgs-alternativet til 64GB for omtrent samme prisforskjell, men hadde de økt innstegsmodellen til 32GB hadde det faktisk gitt meg noe positiv effekt. Nå får jeg bare en enorm mengde ledig plass på mobilen, og må fortsatt opp et betalingstrinn.

 

iCloud-kapasitetene provoserer meg. Alle har brukt opp sine datamengder. Alle har betalt premium-pris for enhetene sine. Hos OneDrive og Dropbox har jeg nærmere 20GB gratis nå, og jeg har ikke engang kjøpt produkter av dem for å få ekstra. Apple vil ha 10kr/mnd for å gi meg 20GB. En utrolig lav sum, nettopp ytterligere grunn til å inkludere det i de 20 000 kr det koster å ha iPhone, iPad og Mac.

 

Prisene på iCloud går ned betraktelig nå når iOS 8 kommer ut. I tillegg vil man kunnne bruke andre skytjenester enn iCloud med iOS 8.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er det for en tulle-kommentar? Min mp3 samling av selv-rippede CDer er i skrivende stund på 150GB. Fortell meg en enklere måte å ha den med meg på enn på et MicroSD kort? Da tenker jeg på bruk i bil, fly og ferie i USA i 2 uker den nesten måneden.

256 gb innebygd minne.

For noe absolutt svada.

1: Når telefonen er tom for strøm, men du gjerne vil spille musikken fra anlegget likevel - hva gjør du da?

2: Når du vil vise bildene på TV'n, men Apple støtter ikke skjermspeiling og du får ikke iCloud på TV'n - hva gjør du da?

3: Når du ikke har betalt for ekstra backup-plass i iCloud og telefonen en dag ikke slår seg på - hva gjør du da?

 

I alle disse tilfellene ville jeg tatt ut minnekortet og brukt det annensteds.

For ikke å nevne at det er veldig mye kjappere å overføre filer(og ikke minst organisere og rydde i dem) ved å plugge minnekortet i PC'n enn å gå via telefonen/trådløst nett etc.

 

Skal du først ha 128GB med musikk, bilder, film og dokumenter er vel det å ha dem på én telefons internminne den ABSOLUTT dårligste løsningen. Og definitivt ikke "inn" som du påstår.

1. Når telefonen er tom for strøm, og du har et anlegg der, så spiller du fra PCen. (eller tenkte du å putte micro sd kortet ditt i anlegget???)

2. Apple TV støtter skjermspeiling. Det går også an å se bilder og slidehow der.

3. Da henter du det opp på iPaden, eller går til iCloud.com på en PC med windows eller Linux. eller fra Macen. Eller du kan hente det på et Samsung nettbrett ved å gå til icloud.com.

 

Hvorfor har du musikken lastet ned, og ikke bare bruker spotify? (IKKE KOM MED KVALITET SVADA. For da hadde du ikke spilt musikk fra mobilen til anlegget.)

 

Jeg bruker Plex og Spotify. Her får jeg video offline, i kvalitet som passer telefonen, til 1/40 del av plassen en FullHD BluRay rip gjør. Musikk i plenti kvalitet for et headset. Jeg kan også synce filmene med bedre kvalitet hvis jeg vet jeg skal koble den til TVen med HDMI kabelen, eller streame til chromecast eller ATV en plass.

Lenke til kommentar

Nå skal det bli spennende å se hva de sier alle de som har stått fast på at "iphone 5(s) har den perfekte formfaktor", og ment at det ikke går an å leve med større mobiler.

 

Skjermen på iPhone 4 var bedre. 5 blir for høy.

Jeg er skuffet over iPhone 6. At de ikke har en modell med mindre skjerm betyr at den ikke engang vil bli vurdert ved neste korsvei.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er det for en tulle-kommentar? Min mp3 samling av selv-rippede CDer er i skrivende stund på 150GB. Fortell meg en enklere måte å ha den med meg på enn på et MicroSD kort? Da tenker jeg på bruk i bil, fly og ferie i USA i 2 uker den nesten måneden.

256 gb innebygd minne.

 

For noe absolutt svada.

1: Når telefonen er tom for strøm, men du gjerne vil spille musikken fra anlegget likevel - hva gjør du da?

2: Når du vil vise bildene på TV'n, men Apple støtter ikke skjermspeiling og du får ikke iCloud på TV'n - hva gjør du da?

3: Når du ikke har betalt for ekstra backup-plass i iCloud og telefonen en dag ikke slår seg på - hva gjør du da?

 

I alle disse tilfellene ville jeg tatt ut minnekortet og brukt det annensteds.

For ikke å nevne at det er veldig mye kjappere å overføre filer(og ikke minst organisere og rydde i dem) ved å plugge minnekortet i PC'n enn å gå via telefonen/trådløst nett etc.

 

Skal du først ha 128GB med musikk, bilder, film og dokumenter er vel det å ha dem på én telefons internminne den ABSOLUTT dårligste løsningen. Og definitivt ikke "inn" som du påstår.

 

Stort sett for meg, så bruker jeg Plex og streamer alt fra serveren min hjemme. Så jeg behøver aldri mer plass på iCloud. Med iOS 8 så kan man også bruke dropbox/onedrive m.m. istedet for iCloud visstnok.

 

Med Plex server stående gående hjemme, så kan jeg til en hver tid streame alt innhold til alle mine enheter. Beøver aldri å kopiere noe som helst til noen som helst enhet. Velkommen til 2011...

 

Irrelevant - de fleste har ikke TV og stereo som kan motta streaming fra Plex, men de aller fleste kan lese et minnekort i en USB-adapter eller direkte. Det samme kan bilen, som du hvertfall ikke kan streame til.

 

Og hva når modemet ditt streiker hjemme og du er en uke på hyttetur, hvordan får du da tak i musikken?

 

Jeg sier ikke at sky-backup er negativt, det er så definitivt positivt - men å innbille seg at offline, fysisk minne er utdatert og unødvendig allerede nå, er bare naivt. Det er fortsatt noen år til hjemmeutstyr og forbrukerteknologi er smart og stabilt nok til å basere seg 100% på online materiale.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er det for en tulle-kommentar? Min mp3 samling av selv-rippede CDer er i skrivende stund på 150GB. Fortell meg en enklere måte å ha den med meg på enn på et MicroSD kort? Da tenker jeg på bruk i bil, fly og ferie i USA i 2 uker den nesten måneden.

256 gb innebygd minne.

For noe absolutt svada.

1: Når telefonen er tom for strøm, men du gjerne vil spille musikken fra anlegget likevel - hva gjør du da?

2: Når du vil vise bildene på TV'n, men Apple støtter ikke skjermspeiling og du får ikke iCloud på TV'n - hva gjør du da?

3: Når du ikke har betalt for ekstra backup-plass i iCloud og telefonen en dag ikke slår seg på - hva gjør du da?

 

I alle disse tilfellene ville jeg tatt ut minnekortet og brukt det annensteds.

For ikke å nevne at det er veldig mye kjappere å overføre filer(og ikke minst organisere og rydde i dem) ved å plugge minnekortet i PC'n enn å gå via telefonen/trådløst nett etc.

 

Skal du først ha 128GB med musikk, bilder, film og dokumenter er vel det å ha dem på én telefons internminne den ABSOLUTT dårligste løsningen. Og definitivt ikke "inn" som du påstår.

1. Når telefonen er tom for strøm, og du har et anlegg der, så spiller du fra PCen. (eller tenkte du å putte micro sd kortet ditt i anlegget???)

2. Apple TV støtter skjermspeiling. Det går også an å se bilder og slidehow der.

3. Da henter du det opp på iPaden, eller går til iCloud.com på en PC med windows eller Linux. eller fra Macen. Eller du kan hente det på et Samsung nettbrett ved å gå til icloud.com.

 

Hvorfor har du musikken lastet ned, og ikke bare bruker spotify? (IKKE KOM MED KVALITET SVADA. For da hadde du ikke spilt musikk fra mobilen til anlegget.)

 

Jeg bruker Plex og Spotify. Her får jeg video offline, i kvalitet som passer telefonen, til 1/40 del av plassen en FullHD BluRay rip gjør. Musikk i plenti kvalitet for et headset. Jeg kan også synce filmene med bedre kvalitet hvis jeg vet jeg skal koble den til TVen med HDMI kabelen, eller streame til chromecast eller ATV en plass.

 

1: Ja, selvsagt - de fleste anlegg nyere enn 6 år støtter enten SD direkte eller via USB-adapter.

 

2: Å snakke om en løsning som krever ENDA en dings til et par tusenlapper fra eplegjengen blir bare vås - hvor mange har AppleTV? 0,5% av husholdninger? Jeg snakker selvsagt om skjermspeiling til en standard smart-tv så du kan vise bildene hjemme hos ola og kari, og din kjære mor. Dette støtter ikke iPhone så langt, så vil du vise bildene må du få dem over på en USB e.l. Kunne jo selvsagt brukt USB OTG, om den ennå hadde støttet det.

 

3: ...og når nettet ditt er nede og du er på hytte uten 3G-dekning?

 

JEG bruker selvsagt spotify til daglig, men jeg er ikke naiv nok til å tro at det ALLTID vil være tilgjengelig. I bilen må jeg putte minnekortet i anlegget, på hytta er ikke 3G-dekningen god nok til å streame, og laster jeg spotify offline for hele helga på telefonen er jeg prisgitt den. Har jeg det på et SD-kort eller en USB-pinne kan jeg alltid finne et medium å spille det av på.

 

Du kan gjerne TRO at offline, hardware lagringsmedier er utdatert, men de er ikke det ennå.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Dette er vel den største designtabben av apple på mange år. Telefonen er jo direkte stygg. Og som jeg har sagt før, å gi ut en telefon uten MicroSD støtte i 2014 er bare pinlig. Heldigvis klarer konkurrentene det.

 

Det er din mening. Her er min mening: Apple har perfeksjonert designet enda et hakk, og telefonen ser virkelig lekker ut. Og som jeg har sagt før: MicroSD-støtte i telefoner var ut i 2007, og er fortsatt like håpløst gammeldags i 2014 når man heller kan ha 128 GB innebygget i ett stort, klussefritt lagringsområde, herlig fritt for alle slags problemer som konkurrentene lager for brukerne sine med MicroSD-kort. ;)

 

 

Klarer dessverre aldri ta noe seriøst fra deg da du er enig i hva som helst apple gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1: Ja, selvsagt - de fleste anlegg nyere enn 6 år støtter enten SD direkte eller via USB-adapter.

 

2: Å snakke om en løsning som krever ENDA en dings til et par tusenlapper fra eplegjengen blir bare vås - hvor mange har AppleTV? 0,5% av husholdninger? Jeg snakker selvsagt om skjermspeiling til en standard smart-tv så du kan vise bildene hjemme hos ola og kari, og din kjære mor. Dette støtter ikke iPhone så langt, så vil du vise bildene må du få dem over på en USB e.l. Kunne jo selvsagt brukt USB OTG, om den ennå hadde støttet det.

 

3: ...og når nettet ditt er nede og du er på hytte uten 3G-dekning?

 

JEG bruker selvsagt spotify til daglig, men jeg er ikke naiv nok til å tro at det ALLTID vil være tilgjengelig. I bilen må jeg putte minnekortet i anlegget, på hytta er ikke 3G-dekningen god nok til å streame, og laster jeg spotify offline for hele helga på telefonen er jeg prisgitt den. Har jeg det på et SD-kort eller en USB-pinne kan jeg alltid finne et medium å spille det av på.

 

Du kan gjerne TRO at offline, hardware lagringsmedier er utdatert, men de er ikke det ennå.

Du lager helt urealistiske scenarioer uten noen som helst rot i virkeligheten. Du drar ut en tilfeldig påstand om at de fleste anlegg støtter SD, noe de så absolutt ikke gjør. Du drar jo nesten fram apokalypse-scenarioer om når verden går under som om man ikke klarte seg uten SD-kort da. Folk flest driver ikke og kjøper adaptere til microSD-kort eller USB-kortleser for å kunne høre på musikk hvis både PC og mobil tar kvelden eller man absolutt må ha en backup i bilen. Det gir jo absolutt ingen mening.

 

For å toppe alt tror du at Apple TV koster et par tusenlapper og at den er så og si ikke-eksisterende på markedet. Du glir litt ut i grøfta her nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg påsto ikke de fleste anlegg støtter SD, men SD ELLER USB(og da kan man bruke en SD>USB adapter til 29kr).

Jeg sikter ikke til å ha backup i bilen, jeg snakker om å spille musikk i bilen. Fra SD eller USB(som de fleste originalanlegg og ettermonterte støtter).

Sant nok, jeg aner ikke hva AppleTV koster, men jeg vet godt at utbredelsen i de tusen hjem er meget begrenset (i hvertfall sammenlignet med SmartTV'er generelt).

 

Om du kaller scenarioer hvor en iPhone blir ødelagt(skjer tusen ganger daglig) eller et modem svikter for apokalypsetilstander, da bør du virkelig begynne å forberede deg på dommedag.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Om du kaller scenarioer hvor en iPhone blir ødelagt(skjer tusen ganger daglig) eller et modem svikter for apokalypsetilstander, da bør du virkelig begynne å forberede deg på dommedag.

I ditt hode skjer alt dette samtidig, noe som er ekstremt usannsynlig. Og folk kjøper ikke SD-USB-adapter som backup. Det skjønner du. Klikker mobilen bruker man radio til mobilen er fikset, man kjøper ikke adapter for å spiller MP3-er på anlegget i bilen.

 

La meg stille spørsmålet tilbake når du spør hva vi gjør om mobilen blir ødelagt. Hva gjør du om SD-kortet blir ødelagt? Og ruteren ødelagt? Eller du er på hytte uten 3G? Uten PC?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Vel, med at denne diskusjonen om at minnekort er dårlig / ut er vanvittig idiotisk, så skal jeg prøve å gi en forklaring på hvorfor MicroSD(XC) kort tvilsomt er på vei ut.

1. Spotify og offline lagring tar enorme mengder plass om du har en del sanger i spillelistene dine. Og du kan lagre dine offline spillelister på MicroSD kortet.

2. 1080p MKV / MP4 videoer kan ta alt fra 6 GB til 20 GB per film om du vil ha filmer med god kvalitet.

3. Filming i 1080p / 4k tar enorme mengder med plass. Er man på ferie eller turer, så vil man nok filme ganske mye som gjør at det alltid er greit å ha masse lagring tilgjengelig.

4. PSX ISO filer kan ta mange GB om du er flittig med å spille Playstation spill på en Playstation emulator.

5. Det er ALLTID, ja merk mine ord, ALLTID bedre å ha for mye lagringsplass enn for lite uten å måtte bli flådd i livet på grunn av hinsidig høye priser på lagring i fra produsentene.

6. Når produsentene (som f.eks Apple) tar blodpriser på sine lagringsvalg, så er det all grunn til å boikotte det og heller gå for det billigere alternativet som er minnekort støtte.

7. Minnekortene i dag er raske nok til å ha 1080p filmer (også som filmet i fra telefonen), PSX ISO'er, musikk, bilder og ellers ting der uten av det har betydning. Disse tingene her vil ikke virke noe raskere om du plasserer disse tingene på et internminne på en telefon. Så argumentasjonen på at internminne er raskere gjelder bare for apps. Så det er et ekstremt dårlig argument på hvorfor minnekort støtte skulle være dårlig.

8. Med minnekort / MicroSD(XC) kort hvor du lagrer det meste, så har du ingen behov for å måtte ta backup av alt på internminne under en oppgradering i tilfelle noe skulle gå galt under oppgraderingen av OS'et som sletter alt på internminnet om noe går galt. Med MicroSD kort støtte, så kan OS'et og internminne kræsje / bli ødelagt så mye dem bare vil uten at jeg vil miste mine viktige filer som jeg har lagret på minnekortet.

9. Hvem vil vel betale 900-1000 kroner for 64 GB lagring på iPhone 6 når du heller kan kjøpe deg et 128 GB MicroSDXC kort 850 kroner og bruke den på telefonene med MicroSDXC kort støtte i stedet?

10. Folk tenker penger når dem kjøper ting. Men man blir jo tvungen til å betale i dyre dommer om man vil holde seg til iOS / iPhone verdenen. Så dem har jo i bunn og grunn ingen valg.

Dette er grunnene på hvorfor MicroSD(XC) kort støtte ALDRI kommer til å dø ut. Hvertfall aldri så lenge produsenter som Apple tar blodpriser på sine lagringsvalg.

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva er det for en tulle-kommentar? Min mp3 samling av selv-rippede CDer er i skrivende stund på 150GB. Fortell meg en enklere måte å ha den med meg på enn på et MicroSD kort? Da tenker jeg på bruk i bil, fly og ferie i USA i 2 uker den nesten måneden.

256 gb innebygd minne.

 

For noe absolutt svada.

1: Når telefonen er tom for strøm, men du gjerne vil spille musikken fra anlegget likevel - hva gjør du da?

2: Når du vil vise bildene på TV'n, men Apple støtter ikke skjermspeiling og du får ikke iCloud på TV'n - hva gjør du da?

3: Når du ikke har betalt for ekstra backup-plass i iCloud og telefonen en dag ikke slår seg på - hva gjør du da?

 

I alle disse tilfellene ville jeg tatt ut minnekortet og brukt det annensteds.

For ikke å nevne at det er veldig mye kjappere å overføre filer(og ikke minst organisere og rydde i dem) ved å plugge minnekortet i PC'n enn å gå via telefonen/trådløst nett etc.

 

Skal du først ha 128GB med musikk, bilder, film og dokumenter er vel det å ha dem på én telefons internminne den ABSOLUTT dårligste løsningen. Og definitivt ikke "inn" som du påstår.

 

Stort sett for meg, så bruker jeg Plex og streamer alt fra serveren min hjemme. Så jeg behøver aldri mer plass på iCloud. Med iOS 8 så kan man også bruke dropbox/onedrive m.m. istedet for iCloud visstnok.

 

Med Plex server stående gående hjemme, så kan jeg til en hver tid streame alt innhold til alle mine enheter. Beøver aldri å kopiere noe som helst til noen som helst enhet. Velkommen til 2011...

 

Irrelevant - de fleste har ikke TV og stereo som kan motta streaming fra Plex, men de aller fleste kan lese et minnekort i en USB-adapter eller direkte. Det samme kan bilen, som du hvertfall ikke kan streame til.

 

Og hva når modemet ditt streiker hjemme og du er en uke på hyttetur, hvordan får du da tak i musikken?

 

Jeg sier ikke at sky-backup er negativt, det er så definitivt positivt - men å innbille seg at offline, fysisk minne er utdatert og unødvendig allerede nå, er bare naivt. Det er fortsatt noen år til hjemmeutstyr og forbrukerteknologi er smart og stabilt nok til å basere seg 100% på online materiale.

 

Jeg har til dags dato aldri opplevd å være uten nett i så lang tid at jeg har tenkt: "Faen, skulle overført musikk/film/TV-serier til Macen/Ekstern harddisk, for nå har jeg ikke nett."

 

Dette siden 2011 når jeg begynte å aktivt bruke Plex. Jeg har jo fortsatt alt av film/TV-serier/musikk på serveren min hjemme. Jeg KAN kopiere det over til en eksterndisk, minnnekort etc, men har så langt ikke hatt behov for det.

 

Betaler man for abbo hos Plex, så får man også offline mulighet av videoer. Ergo kan man lett ta med seg film/TV-serier på mobilen osv uten å bruke så veldig mye plass, da kvaliteten blir automagisk skalert ned.

 

Jeg forstår poenget ditt, men for meg har dette aldri vært noe problem. Mulig du er sånn som bunkrer opp for at det når som helst kan bli zombieapokalypse og da gjerne vil være forberedt, men jeg tar det mye mer med ro. Det er heller ikke krise å være uten media i en dag. Da har jeg alltid min Kindle, som fungerer ypperlig i offline modus :-)

Lenke til kommentar

Dette er grunnene på hvorfor MicroSD(XC) kort støtte ALDRI kommer til å dø ut. Hvertfall aldri så lenge produsenter som Apple tar blodpriser på sine lagringsvalg.

 

Jeg har tenkt litt på dette, og etter å ha brukt en del minnekort selv skjønner jeg hvorfor Apple antakeligvis aldri kommer til å ha dette i telefonene sine.

 

Problemet med minnekort i dag er at de byr på varierte opplevelser. Hastigheten er forskjellige, kort blir defekt(opplevd flere ganger), og telefonen blir tregere med et kort kontra intern lagring(med mindre du kjøper superkort, men det kan ikke Apple kontrollere). Samtidig er det issues med apper, eller ihvertfall kan bli, og det er lettere for utviklere å forholde seg til en lagringsplass.

I utgangspunktet synes jeg minnekort er en god løsning, men jeg tror faktisk det faktum at minnekort kan senke og ødelegge opplevelsen for brukerne veier høyere for Apple enn det å tjene mer penger.

 

Hadde Iphone hatt minnekortleser hadde selskapet mistet garantien på at du får en "perfekt opplevelse", og for de som kjenner ideologien til Apple er det hele kjernen til selskapet å forhindre at slike ting skjer, det vil derfor neppe skje.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva er det for en tulle-kommentar? Min mp3 samling av selv-rippede CDer er i skrivende stund på 150GB. Fortell meg en enklere måte å ha den med meg på enn på et MicroSD kort? Da tenker jeg på bruk i bil, fly og ferie i USA i 2 uker den nesten måneden.

256 gb innebygd minne.

 

For noe absolutt svada.

1: Når telefonen er tom for strøm, men du gjerne vil spille musikken fra anlegget likevel - hva gjør du da?

2: Når du vil vise bildene på TV'n, men Apple støtter ikke skjermspeiling og du får ikke iCloud på TV'n - hva gjør du da?

3: Når du ikke har betalt for ekstra backup-plass i iCloud og telefonen en dag ikke slår seg på - hva gjør du da?

 

I alle disse tilfellene ville jeg tatt ut minnekortet og brukt det annensteds.

For ikke å nevne at det er veldig mye kjappere å overføre filer(og ikke minst organisere og rydde i dem) ved å plugge minnekortet i PC'n enn å gå via telefonen/trådløst nett etc.

 

Skal du først ha 128GB med musikk, bilder, film og dokumenter er vel det å ha dem på én telefons internminne den ABSOLUTT dårligste løsningen. Og definitivt ikke "inn" som du påstår.

 

Stort sett for meg, så bruker jeg Plex og streamer alt fra serveren min hjemme. Så jeg behøver aldri mer plass på iCloud. Med iOS 8 så kan man også bruke dropbox/onedrive m.m. istedet for iCloud visstnok.

 

Med Plex server stående gående hjemme, så kan jeg til en hver tid streame alt innhold til alle mine enheter. Beøver aldri å kopiere noe som helst til noen som helst enhet. Velkommen til 2011...

 

Irrelevant - de fleste har ikke TV og stereo som kan motta streaming fra Plex, men de aller fleste kan lese et minnekort i en USB-adapter eller direkte. Det samme kan bilen, som du hvertfall ikke kan streame til.

 

Og hva når modemet ditt streiker hjemme og du er en uke på hyttetur, hvordan får du da tak i musikken?

 

Jeg sier ikke at sky-backup er negativt, det er så definitivt positivt - men å innbille seg at offline, fysisk minne er utdatert og unødvendig allerede nå, er bare naivt. Det er fortsatt noen år til hjemmeutstyr og forbrukerteknologi er smart og stabilt nok til å basere seg 100% på online materiale.

 

Jeg har til dags dato aldri opplevd å være uten nett i så lang tid at jeg har tenkt: "Faen, skulle overført musikk/film/TV-serier til Macen/Ekstern harddisk, for nå har jeg ikke nett."

 

Dette siden 2011 når jeg begynte å aktivt bruke Plex. Jeg har jo fortsatt alt av film/TV-serier/musikk på serveren min hjemme. Jeg KAN kopiere det over til en eksterndisk, minnnekort etc, men har så langt ikke hatt behov for det.

 

Betaler man for abbo hos Plex, så får man også offline mulighet av videoer. Ergo kan man lett ta med seg film/TV-serier på mobilen osv uten å bruke så veldig mye plass, da kvaliteten blir automagisk skalert ned.

 

Jeg forstår poenget ditt, men for meg har dette aldri vært noe problem. Mulig du er sånn som bunkrer opp for at det når som helst kan bli zombieapokalypse og da gjerne vil være forberedt, men jeg tar det mye mer med ro. Det er heller ikke krise å være uten media i en dag. Da har jeg alltid min Kindle, som fungerer ypperlig i offline modus :-)

 

 

Vanskelig å skjønne at noen er ganske ofte på hytta eller på ferie uten nett?

Lenke til kommentar

 

Dette er grunnene på hvorfor MicroSD(XC) kort støtte ALDRI kommer til å dø ut. Hvertfall aldri så lenge produsenter som Apple tar blodpriser på sine lagringsvalg.

 

Jeg har tenkt litt på dette, og etter å ha brukt en del minnekort selv skjønner jeg hvorfor Apple antakeligvis aldri kommer til å ha dette i telefonene sine.

Problemet med minnekort i dag er at de byr på varierte opplevelser. Hastigheten er forskjellige, kort blir defekt(opplevd flere ganger), og telefonen blir tregere med et kort kontra intern lagring(med mindre du kjøper superkort, men det kan ikke Apple kontrollere). Samtidig er det issues med apper, eller ihvertfall kan bli, og det er lettere for utviklere å forholde seg til en lagringsplass.

I utgangspunktet synes jeg minnekort er en god løsning, men jeg tror faktisk det faktum at minnekort kan senke og ødelegge opplevelsen for brukerne veier høyere for Apple enn det å tjene mer penger.

Hadde Iphone hatt minnekortleser hadde selskapet mistet garantien på at du får en "perfekt opplevelse", og for de som kjenner ideologien til Apple er det hele kjernen til selskapet å forhindre at slike ting skjer, det vil derfor neppe skje.

 

 

Ehh, dette med perfekt opplevelse er bare noe tull. Man får det man betaler for når man kjøper et minnekort. Betaler du lite for et dårlig minnekort, så er det din egen feil at du ikke får skikkelige gode hastigheter. Legger du av litt mere penger på et bedre kort, så er opplevelsen faktisk perfekt. Jeg har selv et 64 GB MicroSDXC UHS-I kort i fra Samsung med ganske heftig lese og skrivehastigheter. Denne har jeg aldri hatt problemer med og har aldri opplevd at et MicroSD kort har blitt ødelagt.

 

Jeg har selv mistet det andre 32 GB MicroSD kortet jeg har oppi en tallerken med grøt. Selv det fungerer optimalt for meg i dag.

 

Dette med at hastigheten på gode MicroSD kort er dårlig og at dem blir fort ødelagt er bare oppspinn og propaganda fra A til Å. Dette er jo rene svertekampanjen i fra iFansen kun fordi Apple får dere til å tro at mere interminne har flere fordeler enn det MicroSD(XC) kort har når det i realiteten ikke har det når det kommer til ting utenfor apps.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...