Gå til innhold

Ta opp lån for å kjøpe sportsbil


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et spørsmål angående et veldig dårlig, men underholdende kjøp jeg vurderer.

 

Jeg har veldig lyst å kjøpe en Nissan GTR. De ligger på en prislapp fra en - to millioner avhengig av utgave. Da jeg åpenbart er veldig dårlig på økonomi (Siden jeg i utgangspunktet vurderer dette) trenger jeg litt hjelp til å regne ut hvor mye jeg må tjene i årslønn for å i det hele tatt kunne leve ved siden av lån på bilen, og hvor lenge jeg må betale på lånet før det er i 0 med samme inntekt.

 

For øyeblikket ligger mine inntekter på rundt 350.000-400.000 i året, litt avhengig av overtid osv.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har et spørsmål angående et veldig dårlig, men underholdende kjøp jeg vurderer.

 

Jeg har veldig lyst å kjøpe en Nissan GTR. De ligger på en prislapp fra en - to millioner avhengig av utgave. Da jeg åpenbart er veldig dårlig på økonomi (Siden jeg i utgangspunktet vurderer dette) trenger jeg litt hjelp til å regne ut hvor mye jeg må tjene i årslønn for å i det hele tatt kunne leve ved siden av lån på bilen, og hvor lenge jeg må betale på lånet før det er i 0 med samme inntekt.

 

For øyeblikket ligger mine inntekter på rundt 350.000-400.000 i året, litt avhengig av overtid osv.

 

På forhånd takk!

 

Billigst billånerente 2012 var skandiabanken med 5,59%, beregner derfor ut i fra en rente på 6%.

 

http://www.dinside.no/889194/her-faar-du-billigst-billaan

 

Får du en bil til 1,5 millioner blir det ca 7500 kr i rente per måned, det vil si at betaler du kun 7500 kr i måneden går ikke lånet ned i størrelse.

 

Med en nedbetaling på 10 år så blir terminbeløp per måned inkludert renter og avdrag ca (over) 16500 kr gitt at renten holder seg lik.

 

Med andre ord... en ELENDIG ide!

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpe bil til prislapp av ei leilighet? Lykke til.
Jeg lånte bortimot 2.000.000 til leilighet og med betalingstid på 30 år ble det ca 9.000 i mnd (+ andre utgifter som følger med å bo for seg selv).

Vil tro det er mye vanskeligere å få billån enn boliglån. Boliger øker vanligvis i verdi over tid mens biler faller som stein fra de forlater butikken.

Høres ut som vi vil se deg i "luksusfellen" etterhvert.

Edit: Nasciboy nevnte 10 år og det er vel max nedbetalingstid på billån på de steder jeg har sett (noen har vel også 8 år som max).

Kjøp deg heller en billigere bil. Finnes mye morsomt og kult til langt lavere pris.
Hadde selv en Smart Roadster i 6 år og den ga meg mye glede. Mye oppmerksomhet og morsom å kjøre.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at det er en fryktelig dårlig idé, da verdien på en bil faller fryktelig mye bare du tar imot nøklene, men det hadde vært veldig gøy likevel. Sett at man bor rimelig.

 

Takk for raske svar :)

Lenke til kommentar

Glem tanken helt, du har ikke råd. Husk at det ikke bare er bilen som koster, men service og evt. ting som ryker. Har du ikke for mye penger er en bil som koster det samme som ett hus en ekstremt dårlig ide. Vent til du har råd til det eller ihvertfall kan si at du har god økonomi.

 

Spar heller til hus, betal ned mye på det så kan du vurdere det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her ble det mye negativt, gitt...

Greit nok at regnestykket nok ser litt trist ut, men å glemme det helt og holdent synes jeg blir litt vel gledesdrepende.

Ja, akkurat /den/ bilen koster veldig mye i anskaffelse, og for å strø enda mer salt i såret så der det vel ikke den enkleste, ei heller den rimeligste, bilen å få forsikret.

Men for all del, det er lov å sette seg hårete mål!

Spørsmålet her var vel hva slags inntekt han må opp i, og uten at jeg har svaret på det så kan jeg nevne et vennepar som leier en ikke altfor overdådig (men helt grei) leilighet i en drabantby øst i Oslo, og som deler interessen for biler og ferier, og de bytter stadig biler av type AMG, Ferrari, Audi R8 etc. og poster bilder på Facebook fra luksusferier der de flyr 1. klasse og leier tilsvarende biler på feriestedene.

De har begge to hva jeg vil anta er inntekter på 500-700k i året, og no kids.

 

Så der har du kanskje svaret? :-)

Lenke til kommentar

Vi dreper ikke drømmen til TS, vi tar en "realitycheck". Luksusbiler er ikke noe du låner til, det er noe du sparer til. Setter TS av en god slant av lønnen sin inn på sparekonto så kan han kjøpe seg en GT-R i fremtiden, men mest sannsynlig så vil hus, familie, hytte og ferie dra dette tilbake.

 

Ingenting er billig med sportsbiler, så man må spørre seg hva det koster i bruk også.

Lenke til kommentar

Det er bare å prøve, så får du selge bilen om du ikke greier å betjene kostnadene. Om vi alle skulle levd livet like kjedelig som de fleste i denne tråden, så hadde vi aldri hatt det noe gøy i livet. Kjør på!

Er vel mer det å ha ett realistisk syn på hva man kan klare å betale pr måned. Tviler på at det er gøy å ikke ha råd til mat fordi man har en bra bil...

"Det er bare å prøve", joda, men dette er dømt til å feile med mindre TS bor gratis hos foreldrene sine.

 

Skandiabanken, som gir best rente, skal ha 17000 pr måned totalt sett for en bil til 1 mill, sier seg selv at dette er nytteløst

Lenke til kommentar

Som admin sier og resten sier. Det er ikke bare bilen (som du ikke har råd til), men vedlikehold, drivstoff, forsikring osv. Nå vet jeg ikke noe om din alder eller oppsparte bonus fra tidligere, men om du ikke har eid bil/mc før, starter du på startbonus og forsikring vil være oppimot 20000+ i året, avhengig av selskap. Forutsetter såklart kasko, men det må du også ha på en bil til den verdien. Du får heller ikke lån på over 1,5mill uten foreldre som medlånetaker eller noen som stiller en garanti/pant i noe. Når dem får høre at det er sportsbil, får du også sansynligvis avslag.

Bedre å leie en og få rasa fra seg litt eller velge et annet alternativ her ja. Går fort nok for deg uansett vil jeg tro =P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seriøst forslag: Reis til et land hvor biler er billige (USA, Tyskland). Lei drømmebilen for 25 000 kr i fjorten dager. Bruk 75 000 kr på resten av ferien. Da sparer du en million. Du slipper du å betale 700 000 i verditap og avgifter til den norske stat og du slipper 300 000 i renter til banken. I tillegg får du en fin ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...