Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Vi får håpe det blir bra. Har en sterk mistanke om at mange kommer til å bli skuffet. "Ti tusen billiarder planeter... som ser identiske ut!", "Spillet med tusenvis av folk over hele verden... uten å møte noen av dem!", "Spill i flere måneder uten å komme noen vei!" Høres jo bra ut. :p Kanskje satt litt på spissen, men er stygt redd for at mange har lest for mye om tallene, og ikke om selve spillet.

 

Hva er det egentlig man kan gjøre i No Man's Sky? At det er utallige planter er en ting, men hver planet er vel delt inn i "biomes", som de kaller det i sånne spill. Det er disse som bestemmer hvordan planetene skal se ut (dekket av snø, ørken, jungel osv). Jo flere biomes, jo mer variasjon er det. Hvor mange biomes er det i NMS? Hjelper jo lite å ha ti milliarder planeter, hvis de kun er laget av snø, ørken eller jungel. Utforsker man en jungelplanet som er nesten identisk som de forrige femti jungelplanetene vi var på mister det jo fort litt av sjarmen. ;)

 

Helt enig, jeg har enda ikke forstått hva slags gameplay som skal ha noe apell i dette spillet. Fly rundt og oppdage dyr og planter som er tilfeldig generert høres ikke akkurat så voldsomt morsomt ut i mer enn et kvarter.

 

Syns dette spillet minner meg om Spore før det kom ut, masse hype som faller pladask.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vi får håpe det blir bra. Har en sterk mistanke om at mange kommer til å bli skuffet. "Ti tusen billiarder planeter... som ser identiske ut!", "Spillet med tusenvis av folk over hele verden... uten å møte noen av dem!", "Spill i flere måneder uten å komme noen vei!" Høres jo bra ut. :p Kanskje satt litt på spissen, men er stygt redd for at mange har lest for mye om tallene, og ikke om selve spillet.

 

Hva er det egentlig man kan gjøre i No Man's Sky? At det er utallige planter er en ting, men hver planet er vel delt inn i "biomes", som de kaller det i sånne spill. Det er disse som bestemmer hvordan planetene skal se ut (dekket av snø, ørken, jungel osv). Jo flere biomes, jo mer variasjon er det. Hvor mange biomes er det i NMS? Hjelper jo lite å ha ti milliarder planeter, hvis de kun er laget av snø, ørken eller jungel. Utforsker man en jungelplanet som er nesten identisk som de forrige femti jungelplanetene vi var på mister det jo fort litt av sjarmen. ;)

Alle de 10.000billiardene med planeter er vistnok håndtegnet for å gi hver og en sitt særpreg. Muligens derfor utgivelsen ble utsatt :)

Lenke til kommentar

Håndtegnet? Er du seriøst? Nei, planetene er IKKE laget for hånd. Det hadde vært umulig. Da måtte de i såfall ha begynt å lage spillet på 80-tallet, men planlagt release om tyve år. Det de derimot gjør er å lage "biomes", eller på godt norsk små områder med ting som hører sammen. For eksempel kan de ta en type trær og dekke dem med snø, lage steiner dekket av snø, la snø falle, lage dyr som bor i snøområder og så videre, og så la spillet sette alt dette sammen til en ny planet. Det er derfor du ikke kan spasere gjennom et område dekket av snø og finne en kaktus.

 

Det som gjør No Man's Sky interessant er at i stedet for å lage alt selv, lar de spillet ta seg av mer enn før. For eksempel kunne de ha laget ti forskjellige fisker, men i stedet lager de deler til fisker og lar spillet sette dem sammen selv. Ta en vanlig edderkopp, for eksempel. Spillet kan velge selv hvor mange ben den skal ha, hvor stor den skal være og hvilken farger den skal ha, og dermed kan det fort bli veldig mange varianter av den edderoppen. Men det er fortsatt bare en edderkopp. Vi får neppe en edderkopp med hestehode og vinger.

 

Det samme gjelder planetene. Alle planetene er laget av spillet selv, basert på hva utviklerne gir spillet tillatelse til. De er ikke laget for hånd. Dette gjør at vi får en enorm mengde planeter, men jeg frykter at de fleste vil bli veldig like. Å finne femti forskjellige hester høres bra ut på papiret, men i praksis er det liten forskjell. En hest er en hest.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Men når det er sagt har jeg forhåndsbestilt spillet til PS4, og vet det kommer til å bli mye mer enn ren utforsking. Det minner mer om Elite, der man kan gjøre nesten hva man vil. Sloss i rommet, utforske, drive med kjøp og salg, smugle ting osv. Men ulikte Elite kan man gjøre det meste nede på overflaten av planetene også. Som rent spill kan det bli interessant, men håper folk ikke ser det blinde på antall planeter. Alt står og faller på gameplayet for min del. Så lenge spillet er morsomt å spille er det alt som betyr noe for min del.

Lenke til kommentar

Da var No Man's Sky sendt. Tror neppe det er spillbart på mandag hvis det kun er online, men det blir knall å spille fra tirsdag. Har fri onsdag, så blir ikke umulig å ta natten til hjelp. Er ikke så interessert i romfart osv selv, så blir nok å bruke mest tid nede på planetene. Kan bli tøft. Let the hype train roll! :D

Lenke til kommentar

Vil gjerne nevne Dwarf Fortress for alle de som drømmer om et ekte sandbox spill, for de mer hardcore gamers er nok ikke dette et nytt spill ettersom det har eksistert i over 10 år nå, men for meg selv som har spilt Dungeon keeper/caesar type spill gjennom hele livet kom jeg ikke over dette spillet før rundt 2 uker siden og det har endret mitt syn på hva jeg vil ha ut av spill og håper ved å dele det her at andre som liker simulation games vil få samme opplevelse, spesielt når alle de nyere simulation spillene alle skuffer noe jævlig (med unntak av rimworld/prison architect og noen få andre som har potensial som stonehearth).

 

http://www.bay12games.com/dwarves/

 

Ikke bli skremt vekk av asci/msdos grafikken, med graphic/sprite packs så er spillet som Gnomoria, bare mye bedre.

 

http://dffd.bay12games.com/file.php?id=7622 

 

Spillet er helt gratis, men kan støtte developerne via Patreon eller paypal (de lever minimalistisk liv og dedikerer det til spillet). og det har mer dybde enn noe annet spill jeg har prøvd og siden det er over 10 år gammelt er det veldig polished (hvis du ser bort fra grafikken). Vil nok prøve no man's sky hvis jeg kommer bort fra df.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...