Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vært noen spennende dager som har ledet opp til avsløringen av PlayStation 4 Pro. Men også mye negativitet og sinte folk. Blitt mye diskusjoner og irritasjon imellom mange. Mye bra men også mye dårlige diskusjoner.

 

Vet ikke med dere men jeg synes slikt blir slitsom. Ihvertfall med alle denne negativiteten. Nå begynner jeg å dra litt på årene og kanskje jeg setter mer pris på hva vi har idag en hva vi ikke har? Jeg vet ikke. Er noen som kritiserer meg for å være for u kritisk til ting å tang men jeg synes vi som holder på med denne hobyen har det så veldig bra. Det er vanskelig å være negativ på hva jeg ser ofte på som små ting i det store bilde.

 

Kjenner det er lurt å gi litt slipp på å prøve å forkynne om du vil hvor bra ting er idag og hvor heldige vi er for å ikke risikere å bli noe bitter og negativ.

 

Hvordan synes dere ting er idag? Enig? Uenig? Likegyldig? 

Lenke til kommentar

Vært noen spennende dager som har ledet opp til avsløringen av PlayStation 4 Pro. Men også mye negativitet og sinte folk. Blitt mye diskusjoner og irritasjon imellom mange. Mye bra men også mye dårlige diskusjoner.

 

Vet ikke med dere men jeg synes slikt blir slitsom. Ihvertfall med alle denne negativiteten. Nå begynner jeg å dra litt på årene og kanskje jeg setter mer pris på hva vi har idag en hva vi ikke har? Jeg vet ikke. Er noen som kritiserer meg for å være for u kritisk til ting å tang men jeg synes vi som holder på med denne hobyen har det så veldig bra. Det er vanskelig å være negativ på hva jeg ser ofte på som små ting i det store bilde.

 

Kjenner det er lurt å gi litt slipp på å prøve å forkynne om du vil hvor bra ting er idag og hvor heldige vi er for å ikke risikere å bli noe bitter og negativ.

 

Hvordan synes dere ting er idag? Enig? Uenig? Likegyldig?

 

Jeg synest du skriver mye bra og fornuftig :) jeg leser alltid innleggene dine med stor interesse. Selv så synest jeg diskusjonen rundt ps4 pro har vert merkelig. Det virker som om folk leter etter en unskyldning for å slippe å kjøpe den, noen blir aldri fornøyd og hadde klaget uansett hva resultatet ble med ps4 pro.

 

Jeg har hvertfall bestilt og gleder meg veldig til november, men somsagt, veldig ofte enig i dine komentarer :)

Endret av RegistrereMeg
Lenke til kommentar

Ringte gamestop i Trondheim og de var clueless. Så tok en telefon til gamestop Stjørdal. Der var mer svar å få. Så lenge jeg deponerte et spill (fra 99,- kampanjelisten) eller la inn 500,- depositum så kunne jeg forhåndsbestille innbyttekampanjen uten å levere gammel konsoll nå.

 

Når det gjaldt problematikken ved at jeg i utgangspunktet kjøpte 500GB og har senere oppgradert til 1TB så måtte jeg bytte tilbake originaldisken. Dette fordi de scanner modellnummer og da fanger ikke systemet opp oppgraderingen. Forståelig nok.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

Jeg synest du skriver mye bra og fornuftig :) jeg leser alltid innleggene dine med stor interesse. Selv så synest jeg diskusjonen rundt ps4 pro har vert merkelig. Det virker som om folk leter etter en unskyldning for å slippe å kjøpe den, noen blir aldri fornøyd og hadde klaget uansett hva resultatet ble med ps4 pro.

 

Jeg har hvertfall bestilt og gleder meg veldig til november, men somsagt, veldig ofte enig i dine komentarer :)

 

 

Takk for det :) 

 

Ja det har vært unødvendig mye negativt synes jeg. Selv om jeg har forståelse for dem som gjerne ville at den skulle ha et UHD drev. Men slik er det nå da ikke.

 

Blir en bestilling her også etterhvert. Og mest trolig skaffer jeg meg et 4K TV til spillerommet :)

Lenke til kommentar

Det er generelt mye negativitet blant gamere - det var vel egentlig derfor denne tråden ble startet? Jeg tror allikevel de fleste blir mer kritiske med årene og ikke omvendt.

 

For min del, som har vært med siden NESens dager, så synes jeg det er blitt for mye fokus på hardware fremfor spillutvikling. Er det ikke spillene vi først og fremst er her for? Det er lett å bli negativ når man sammenligner utvalget av nye og spennende titler nå sammenlignet med tidligere generasjoner. Jeg er fortsatt av den oppfatning av at PS2 er den beste konsollen som finnes, bortsett fra - selvfølgelig - når det kommer til ytelse, og det er pga. det enorme spillutvalget og det enkle brukergrensesnittet. PS3 hadde et greit utvalg originale og eksklusive titler, men mye dårligere enn PS2, og utviklingen ser ut til å fortsette med PS4 som har et bibliotek først og fremst bestående av remasters og multiplattform. Dette er en utvikling som er blitt tvunget frem av at spill blir dyrere og dyrere å lage, noe som må gå på bekostning av bredden.

 

Det er på denne bakgrunnen jeg er skeptisk/avventende til nye modeller av PS4 (eller Xbone for den saks skyld), for her snakker man altså om en ny og sterkere versjon av en konsoll som fortsatt har til gode å bygge opp et anstendig spillutvalg. Dette kan kanskje være gode nyheter for de som utelukkende spiller på PS4, men for min del som også spiller på PC/Steam så er det etter to år med PS4 i eie fortsatt bare to titler som rettferdiggjør kjøpet, og det er Uncharted 4 og Bloodborne. Alt annet kan jeg enten spille på PC med bedre ytelse eller jeg eier det allerede på PS3. Nå er det jo flere titler som er på vei, som The Last Guardian, God of War, Yakuza 6, Ni no Kuni 2, Nioh og flere, men siden disse spillene allerede har vært i utvikling en stund så spørs det hvor mye de vil utnytte maskinkraften i de nye konsollmodellene. Med dagens utviklingstider tror jeg det kan ta flere år før man får utbytte av å eie de nye modellene. Men for all del, jeg blir bare glad hvis de beviser at jeg tok feil der.

Lenke til kommentar

Min første datamaskin var en ZX Spectrum svært tidlig på 1980-tallet, og satt lenge med en Tiki-100 på ungdomsskolen og programmerte små spill. Hadde selvsagt også en Commodore 64 jeg har den dag i dag, komplett med eske, joystick, diskettstasjon og noen spill. Elsket den maskinen.  :love: Det har alltid vært litt krangling hva som er best, og det kommer nok alltid til å være det. Men her hvor jeg bor var det bare litt vennlig mobbing av han tullingen med en Sega-konsoll, hva som er best av Amiga 500, 600 og 1200, Intel eller Celeron og så videre. Det er ikke verre enn å småkrangle litt om hvilket fotball-lag som er best, hvilken tv-serie som er best og så videre.

 

Men i dag er ting dessverre ganske annerledes. Nå er alle "eksperter" på det meste, og andres mening tåles mindre. Alt for ofte får jeg følelsen av at enkelte spill er hyllet til klassikere uten grunn, og ingen har "lov" å si noe annet. Ta Uncharted, for eksempel. Jeg har prøvd å strekke meg rimelig langt for å like det, men klarer det ikke. Alt man gjør er jo å gå fra rom til rom og skyte ned alt som rører seg. En sjelden gang klatrer man litt i en ekstremt åpenlyst rute, og sånne ting. Men folk elsker det, dermed ble Uncharted 4 en klassiker allerede da det ble bekreftet. Samme gjelder Last of Us. "Alle" elsker det, men hvorfor? Gameplayet er ren standard. Historien er en klisjé. Mener ikke å være negativ, men fatter ikke hvorfor det ble en så stor klassiker når det gjør så lite.

 

I andre enden har vi jo Psychonauts, Beyond Good & Evil, Grim Fandango og så videre. De aller fleste som har spilt dem er enige i at de er knallgode spill, så hvorfor er "alle som spitle dem" mulig å telle på en hånd? Beyond Good & Evil fikk ikke bare en HD-versjon, men den var i tillegg gratis på XBone for de med Games With Gold forrige måned. Likevel ble det forbigått i stillhet enda en gang. Men hvorfor?

 

En teori jeg har er at ingen vil være "han tullingen med Sega-konsoll". Det var kjipt nok på den tiden. Problemet er at hvis man er interessert i spill ser man det over alt, og det er stort sett de samme spillene som dukker opp over alt. Ingen har lyst til å skille seg ut. Det blir derfor veldig lett for mange å kaste seg på trenden og skryte av spill som er populære, og unngå (offentlig) spill ingen snakker om. Hva man gjør når man er alene er en annen sak. Det seneste er nok PS4 Pro. Jeg ser veldig mange klager over at den ikke tar filmer i 4K, men hvorfor? Sist jeg sjekket kostet en 4K-TV minst kr 12.000,- for de billigste, og gjerne sleng på ti, tyve tusen for en toppmodell. Er dette noe man kan regne med mannen i gata har stående hjemme? Og hva med en stor samlig fysiske filmer i 4K Jeg tviler sterkt. Men hvis man ikke har en TV som kan vise 4K-bilder, hvorfor er det da et stort problem at PS4 Pro ikke kan vise fysiske filmer i 4K? Den kan nok helt klart vise digitale filmer i 4K. Den mangler bare en spiller for fysiske filmer. Og når vi først er inne på det, hvor får man kjøpt filmer i 4K, egentlig? Aldri sett det i butikker engang.

 

For den saks skyld er HDR noe jeg synes er langt mer interessant, siden det gir et langt mer naturlig bilde med mye bedre effekter. Dette kommer visstnok til vanlig PS4 ganske snart med en firmware update. Allerede neste ute, har jeg hørt. Og det beste er at noen gamle spill vil få støtte for dette også. :) 4K er nok bra, men det gir utelukkende større oppløsning på bildet, og det merker man ikke hvis man ikke har en TV som støtter det. Så hva er det folk klager over, egentlig?

Lenke til kommentar

En dag så må jeg få rundet et Dragon Quest. Jeg tenker det blir enten 7 eller 8, og da med emulator så jeg får savet hvor som helst. Noe av det som gjør at jeg ofte stopper er at man må gjøre områder (og random encounters) på nytt når man dør fordi det vanligvis ikke er noe save point mellom den siste byen du var i og (ideelt sett) og slutten på en dungeon.

Lenke til kommentar

Da er nok Dragon Quest VII spillet for deg. :) For å ta det kjapt:

 

1. QUEEEEST LOOOOOG!!!! :D Eller rettere sagt gå inn på menyen og velg Info -> Recent development. Da får vi vite hva som nylig er skjedd, og hva man skal gjøre videre. Eller bare trykk B for å snakke med de andre på laget. Som regel får vi da hint om hva vi skal gjøre videre. Alt for mange JRPGs gir blaffen i dette. Det er ikke et problem om man spiller jevnlig, men tar man pause en uke eller to kan man fort slite med å huske hva man drev på med.

 

2. Relativt korte dungeons så langt, og får lagret før jeg starter dem. Som regel.

 

3. Null random battles. Alle monstrene er godt synlig (i 3DS-versjonen), så du kan lett unngå kamper hvis du vil. Skjønt noen blokkerer veien her og der, men er sjelden et problem.

 

Så med andre ord er det bare å grinde som vanlig, gå til nærmeste sted man kan lagre, og løp gjennom dungeonen uten å møte for mange fiender. Enkelt og greit. :) Men når det er sagt har jeg ennå til gode å fullføre et DQ selv også. :p Kom nesten gjennom DQIX, men mot slutten fikk jeg en enorm difficulty spike. Løp rundt og følte meg udødelig i noen timer, før fiendene plutselig begynte å gruse meg fullstendig. Var så lite igjen av spillet da (ifølge en walkthrough eller to) at jeg ikke gadd grinde for å bli sterk nok til å fullføre. Men for meg handler det om nyte selve spillet, ikke om å faktisk fullføre det. Slutten kan jeg jo bare se på youtube hvis jeg gidder. :)

Lenke til kommentar

Det der er nettopp problemet som Dragon Grind alltid har hatt. Løsningen er alltid å grinde, ikke taktikk. Jeg mener et godt rollespill skal lages sånn at det er helt overflødig å grinde hvis man bruker rett taktikk, men at grinding kan være en måte å kompensere på hvis man ikke finner ut av taktikken og heller bare vil vinne med rå makt. 

Lenke til kommentar

I de fleste JRPGs er ikke dette noe problem, men når løsningen på en dungeon er å løpe i sirkel på samme plass i en time mens man gjør random encounters så er det veldig lite tilfredsstillende. De encounters man uansett får på veien gjennom en dungeon burde være beregnet slik at man vil være i høy nok level til å ta bossen helt uten å grinde, forutsatt at man bruker en noenlunde intelligent taktikk og ikke løper fra fiender. Eksempler på taktikk kan være at bossen er svak mot et spesielt element, eller bruker et element som du kan beskytte deg mot med visse typer utstyr, eller at bossen er svak mot en status effect. Jeg synes f.eks. FF10 er et godt eksempel på et spill som belønner deg for å bruke riktig type angrep mot riktig type fiende.

Lenke til kommentar

Hoy, vært mye opptatt i det siste, så ikke fått satt meg ned og sett på TGS før nå, og jeg må si det var jammen mange bra trailere og greier de hadde å vise frem, så jeg tenkte å dele noen av dem med dere. Legger dem i spoiler her siden det er ganske mange, og jeg har naturlig nok fokusert mest på spill som interesserer meg, som jeg synes er best, men det kan være en god samling for de som kanskje ikke har tid eller interesse av å lete eller se gjennom timer av video for å finne det. Håper dere vil nyte dem like mye som jeg gjør. :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Kommet ganske langt på ReCore nå, og det er absolutt en kandidat til årets spill for min del. Eneste kjipe er at loading-tidene kan være rimelig lange til tider. Vanligvis gir jeg blaffen i det, men det er ekstremt her. Dette er spesielt et problem i enkelte bosskamper, siden det er lett å dø, og vi må se en cutscene før kampen (HVOOOORFOOOOR?). Da kan det fort bli mange minutter med ren loading-skjerm. Og med mange mener jeg 10+ minutter, minst. Men har løst problemet med å ha iPaden ved siden av meg, så sitter og leser en bok mens jeg venter på loadingen skal bli ferdig. :p

 

Men overlever man sånt har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale dette til alle. Sykt bra spill på veldig mange måter. Interessant nok er det jeg liker best ironisk nok det jeg var mest bekymret for. Vi har en robothund med oss helt fra start, og vi får noen til i løpet av spillet. Disse er ikke bare aktive med i kamp, men vi må bruke dem i jumping puzzles og sånt også. Da skal det ikke mye til før AIen blir mer frustrasjon enn glede. Hvis hunden dør for lett i kamp blir det bare irriterende. Er den udødelig blir det kjedelig. Klarer AIen ikke å henge med når man hopper og flyr som en tulling over alt blir puzzles bare slitsomme. Men interessant nok er ingenting av dette et problem. Hunden er aktiv med i kamp, men kan ikke "dø". Men jeg har sett en flyvende fiende løfte hunden og bære den av sted. Dermed var hunden uskadeliggjort helt til jeg skjøt ned fienden og reddet den. AIen trenger ikke gjøre stort i jumping puzzles heller. Det går automatisk. Så i stedet for å bli et irritasjonsmoment har hunden blitt en trofast kompanjong jeg gjerne skulle hatt med i mange flere spill. Blir ikke helt det samme å traske avgårde alene i andre spill. :(

 

EDIT: Og der døde bossen endelig. :D Og ja, det var verdt alt slitet. Nå har jeg det siste området åpnet, så mye utforsking igjen nå. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

ReCore ser ut som det kan være interessant. Noe annet spill det kan sammenlignes med?

 

Jeg ser at det er en Microsoft-eksklusiv, men går utfra at det er på Steam.

 

Hoy, vært mye opptatt i det siste, så ikke fått satt meg ned og sett på TGS før nå, og jeg må si det var jammen mange bra trailere og greier de hadde å vise frem, så jeg tenkte å dele noen av dem med dere. Legger dem i spoiler her siden det er ganske mange, og jeg har naturlig nok fokusert mest på spill som interesserer meg, som jeg synes er best, men det kan være en god samling for de som kanskje ikke har tid eller interesse av å lete eller se gjennom timer av video for å finne det. Håper dere vil nyte dem like mye som jeg gjør. :)

 

 

 

 

Dette er omtrent de samme spillene jeg er spent på selv. I blant kan det være fint å ha en slik liste så man til tross for lange utviklingstider og mye remasters blir minnet på at det kommer en del nye, gode titler og.

Lenke til kommentar

Ja du sier noe der, det har jo blitt en tendens til spill vises frem veldig tidlig. Noen ganger flere år før det kommer, og når det i tillegg ofte blir utsettelser kan ventetiden føles lang.

 

Det positive er jo at det nå virkelig virker å ta av med utgivelser av gode spill, mange av dem jeg listet opp kommer jo også om ikke så altfor lenge. Spesielt februar blir en hektisk måned for meg. Da kommer både Nioh, NieR Automata, For Honor og Persona 5, alle spill som jeg har bestemt meg for at jeg skal ha. Blir vanskelig å prioritere. :p

 

Måneden før, i januar kommer Kingdom Hearts 2.8, Resident Evil 7 og Yakuza Zero (muligens South park også om jeg ikke husker feil). Og så, i mars kommer Horizon Zero Dawn, et spill jeg på mange måter føler har potensiale til å bli for PS4, det The Last of Us var for PS3.

 

Mye før jul også, så vi spillinteresserte har masse å se frem til fremover, men rent billig blir det ikke. :whistle:

Lenke til kommentar

ReCore ser ut som det kan være interessant. Noe annet spill det kan sammenlignes med?

 

Jeg ser at det er en Microsoft-eksklusiv, men går utfra at det er på Steam.

Hm... det første som slo meg da jeg startet ReCore var at det minnet veldig mye om spill som Jak & Daxter og Ratchet & Clank. Det er en god del plattform-hopping (spesielt senere i spillet), og man kan dobbel-hoppe og fly fremover et lite stykke. Dette gjør hoppingen ganske komplisert etterhvert, men kontrollene er som regel svært responsive. Enkelte ganger kan de være litt kronglete, men det er mest i spesielle situasjoner. For eksempel har jeg sloss mot noen store robothunder som liker å storme mot meg, og de kan være litt vanskelige å dukke unna når det er tre, fire stk på en gang. Spesielt i et lite område og kameraet ikke alltid henger med. Men dette er bare i spesielle tilfeller, og aldri noe problem.

 

Ellers er det svært merkbart at det er laget av folkene bak Metroid Prime. Det er i tredjeperson uten Samus, men det er mye av det samme. Selv helt i starten fant jeg en dungeon for level 25, og etter å ha åpnet det siste området er jeg bare lvl 18. Har funnet noen hemmelige kister osv jeg heller ikke kan få tak i (selv helt i starten) fordi jeg ikke har oppgradert våpnet nok ennå. Akkurat som i Metroid.

 

Tror for øvrig du kan spille det på Windows hvis du har en digital utgave av ReCore, men er ikke sikker. Men ser ikke bort fra at vi får en Windows-versjon etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...