Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Luksusproblem. Altfor mange spill som plutselig ramlet ned i postkassen. Har nå Halo 5, AC Syndicate, Tales of Zestiria, Zelda Tri Force Heroes og en trillion andre spill i backloggen. Og snart kommer Fallout 4. Deilig at det kommer så mange spill, men tiden strekker jo ikke til i det hele tatt :p

Det er bittersøtt, husker den gang i tiden hvor jeg nøyet meg med ett spill i flere uker/måneder men hadde ikke hatt noe imot flere, så kom det penger på kontoen i en mer voksen alder og jeg kunne kjøpe hva jeg ville, nå har jeg rett og slett ikke tid til alt. Mulig jeg må ta igjen når jeg går av med pensjon. 

Lenke til kommentar

Har blitt en stund med Assassin's Creed Syndicate, og så langt elsker jeg det. Det er AC tvers gjennom, men det er ikke nødvendigvis negativt. Batman: Arkham City (og spesielt Knight) viste hvor ræva spill kan bli hvis de blir for annerledes. City var jo fortsatt bra, men Knight... drittspill. Jeg vil ha Batman, og til en viss grad Batmobil. Jeg vil ikke ha en tulling i hovertank som plaffer ned alt og alle.

 

Fant for øvrig et tog med nummeret 1476 i AC: Syndicate. Tilfeldig tall? Tja...

 

1476

Tror n ok ikke det var et helt tilfeldig valgt tall, men et lite easter egg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke spilt en skit nå mens jeg monterer nytt dusjkabinett. Skal huske på til neste gang at "enkel å sette sammen" betyr at det tar 5-6 timer selv om man er to.

 

Kommer nok til å fortsette med Dragon Quest Heroes helt til torsdag, så kommer Trails in the Sky: Second Chapter, som jeg har ventet på helt siden jeg fullførte First Chapter i fjor. Har ikke vært borti JRPGer av dette kaliberet siden Suikoden sine glansdager på PS1. Angående DQ Heroes så synes jeg det "bare" er helt greit. Kult gameplay, kult at det er DQ-tema og jeg digger den grafiske stilen, men etter rundt 5 timer spilt er det fortsatt ganske overfladisk og simplistisk sammenlignet med et skikkelig Dynasty Warriors-spill. Den største forskjellen er at banene er veldig små, udetaljerte og korridorpregede, og minner mer om enn liten arena enn de store slagscenene i DW.

Lenke til kommentar

Får ikke spilt en skit nå mens jeg monterer nytt dusjkabinett. Skal huske på til neste gang at "enkel å sette sammen" betyr at det tar 5-6 timer selv om man er to.

 

Håper du kjøpte deg ett dusjkabinett som er lett å rengjøre. Driten jeg har, har små kriker og kroker som samler opp smuss og er et helvete å få rengjort.

 

 

Ellers går det mye i Armored Warfare, mens jeg venter på Fallout 4, Hardwest og Xcom 2

Lenke til kommentar

Jeg hadde et megakomplisert skap med innebygd radio, steam-bad, fotmassasje, horelys og spylefunksjon fra alle kanter, noe som var et helvete hver gang noe ikke funket og jeg måtte komme til for å se hva som var galt. I helgen fikk jeg nok, kastet hele skiten ut i hagen og kjøpte meg det simpleste kabinettet jeg kunne finne.

 

Men ja, spill og sånt... :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke sånne prisutdelinger, topplister osv. De fleste spillene havner der pga hype, ikke pga kvalitet. Ta f.eks Last of us, et klassisk eksempel. Hvorfor ble det så populært? Det gjør så godt som ingenting nytt, karakterene er svært klisjé, fiendene stokk dumme, våpnene kjedelige, historien forutsigbar osv. Så hvorfor er det regnet som et av de beste spillene gjennom tidene? Samme gjelder Uncharted. Alt man gjør er å gå fra rom til rom og skyte alt som rører seg, men likevel blir det regnet som nyskapende, fantastisk og fuglene vet hva. Andre spill blir fullstendig oversett (Psychonauts og Beyond Good and Evil er to eksempler her), selv om de er sværg bra og mer unike. Jeg hadde helt klart foretrukket en prisutdeling der alle stemte 100% ærlig hva de mener er bra, ikke hva "alle andre" mener er bra.

Lenke til kommentar

Liker ikke sånne prisutdelinger, topplister osv. De fleste spillene havner der pga hype, ikke pga kvalitet. Ta f.eks Last of us, et klassisk eksempel. Hvorfor ble det så populært? Det gjør så godt som ingenting nytt, karakterene er svært klisjé, fiendene stokk dumme, våpnene kjedelige, historien forutsigbar osv. Så hvorfor er det regnet som et av de beste spillene gjennom tidene? Samme gjelder Uncharted. Alt man gjør er å gå fra rom til rom og skyte alt som rører seg, men likevel blir det regnet som nyskapende, fantastisk og fuglene vet hva.

Det handler ikke nødvendigvis om å gjøre noe nytt, men å gjøre tingene du vil på en bra måte. Det finnes jo ingen originale ting lenger. I flere tusen år har mennesker skapt historier og de siste hundre årene har disse historiene blitt fortalt i nyere medier. The Last of Us er på ingen måte originalt eller gjør noe nytt, men det som det gjør er ekstremt bra. Vi har selvfølgelig alle forskjellige syn på spill, filmer, bøker og andre ting som formidler historie. For min egen del er det bedre når noe bruker et simpelt konsept, men gjennomfører det på en god måte. 

 

Et par spørsmål - Liker du Star Wars eller Ringenes Herre? Hvis ja fortell meg hva disse to gjør som er så utrolig originalt, som ingen har gjort før. 

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen spill har hatt en så sterk karakterutvikling som Last of Us og det er det som gjør at storyen funker så bra til tross for at zombie apocalypse-settingen er noe av det minst kreative kan man lage i dag. Det er ikke originalt, men det tar en tynnslitt formel og gjør den bedre enn den har vært gjort noen gang før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Liker ikke sånne prisutdelinger, topplister osv. De fleste spillene havner der pga hype, ikke pga kvalitet. Ta f.eks Last of us, et klassisk eksempel. Hvorfor ble det så populært? Det gjør så godt som ingenting nytt, karakterene er svært klisjé, fiendene stokk dumme, våpnene kjedelige, historien forutsigbar osv. Så hvorfor er det regnet som et av de beste spillene gjennom tidene? Samme gjelder Uncharted. Alt man gjør er å gå fra rom til rom og skyte alt som rører seg, men likevel blir det regnet som nyskapende, fantastisk og fuglene vet hva.

Det handler ikke nødvendigvis om å gjøre noe nytt, men å gjøre tingene du vil på en bra måte. Det finnes jo ingen originale ting lenger. I flere tusen år har mennesker skapt historier og de siste hundre årene har disse historiene blitt fortalt i nyere medier. The Last of Us er på ingen måte originalt eller gjør noe nytt, men det som det gjør er ekstremt bra. Vi har selvfølgelig alle forskjellige syn på spill, filmer, bøker og andre ting som formidler historie. For min egen del er det bedre når noe bruker et simpelt konsept, men gjennomfører det på en god måte. 

 

Et par spørsmål - Liker du Star Wars eller Ringenes Herre? Hvis ja fortell meg hva disse to gjør som er så utrolig originalt, som ingen har gjort før. 

 

 

Morsomt at du nevner Ringenes Herre. Du vet nettopp Ringenes Herre skapte hele fantasy-sjangeren? :p Dungeons & Dragons, Dragonlance, Wheel of Time, Shannara, selv Herry Potter eksisterer kun pga Ringenes Herre og Tolkien. :p

 

Men for å gå tilbake til spill:

 

1. "Alle" var enige i at alle sjangre var brukt opp, og det ikke var mulig å lage nye typer spill. Så kom Lemmings.

 

2. Wolfenstein vr det første FPSet, men Doom gjorde det populært. I mange år etter fikk vi "Doom-kloner" som utelukkende handlet om å skyte alt som rørte seg. Så kom Valve med Half-Life, og viste at det faktisk er mulig å lage et FPS som ikke kun handler om en ensom fyr som dreper alt og alle. Vi kan til og med ha en bra historie som starter uten våpen.

 

3. Rollespill på PC var så godt som død. Så kom Baldur's Gate.

 

4. Diablo, anyone?

 

5. Dune var et helt greit spill i seg selv, men Dune 2 skapte en helt ny sjanger kalt Real-Time Strategy...

 

6. Og når man først nevner Warcraft, hva med World of Warcraft? Sjangeren var ikke ny, men det er en grunn til hvorfor vi selv den dag i dag har "WoW-kloner".

 

7. Når var sist du så et bilspill uten historie? Om jeg ikke tar helt feil er R: Racing Evolved fra 2002 (eller der omkring) det første som hadde historie, og på den tiden var det helt latterlig å tenke på. Et bilspill? Med historie? Spol frem ti, femten år... :)

 

Jeg kunne fortsatt, men du ser poenget. Det er lov å tenke nytt. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt at du nevner Ringenes Herre. Du vet nettopp Ringenes Herre skapte hele fantasy-sjangeren? :p Dungeons & Dragons, Dragonlance, Wheel of Time, Shannara, selv Herry Potter eksisterer kun pga Ringenes Herre og Tolkien. :p

 

Men for å gå tilbake til spill:

 

1. "Alle" var enige i at alle sjangre var brukt opp, og det ikke var mulig å lage nye typer spill. Så kom Lemmings.

 

2. Wolfenstein vr det første FPSet, men Doom gjorde det populært. I mange år etter fikk vi "Doom-kloner" som utelukkende handlet om å skyte alt som rørte seg. Så kom Valve med Half-Life, og viste at det faktisk er mulig å lage et FPS som ikke kun handler om en ensom fyr som dreper alt og alle. Vi kan til og med ha en bra historie som starter uten våpen.

 

3. Rollespill på PC var så godt som død. Så kom Baldur's Gate.

 

4. Diablo, anyone?

 

5. Dune var et helt greit spill i seg selv, men Dune 2 skapte en helt ny sjanger kalt Real-Time Strategy...

 

6. Og når man først nevner Warcraft, hva med World of Warcraft? Sjangeren var ikke ny, men det er en grunn til hvorfor vi selv den dag i dag har "WoW-kloner".

 

7. Når var sist du så et bilspill uten historie? Om jeg ikke tar helt feil er R: Racing Evolved fra 2002 (eller der omkring) det første som hadde historie, og på den tiden var det helt latterlig å tenke på. Et bilspill? Med historie? Spol frem ti, femten år... :)

 

Jeg kunne fortsatt, men du ser poenget. Det er lov å tenke nytt. ;)

Ringenes Herre revolusjonerte kanskje moderne fantasy, men det er jo langt ifra originalt. Det er basert på mytologi som vi mennesker har drevet å skrevet ned i tusenvis av år. Tilbake til mitt poeng, ingenting er originalt lenger. J.K Rowling kunne ha skrevet Harry Potter selv om Tolkien aldri hadde skrevet Ringenes Herre. Hun bodde i Edinburgh, ble inspirert av Conan Doyle og Robert Louis Stevenson. 

 

Tilbake til spill, ja så selvfølgelig har det vært originale spill konsepter opp igjennom, men de er alle basert på bøker, filmer og annet som kom før dem. Spill er dog et medium der vi får være en del av interaksjonen og ikke bare ser den fra sidelinjen, eller leser. Gjør at det gikk igjennom sin egen revolusjon med noen originale konsepter. Mitt poeng med The last of Us var at historien på ingen måte er original for den kan spores tilbake til noe vi skrev for tusenvis av år siden. 

 

Uansett en død diskusjon, vi blir aldri enige, som alltid. I tillegg er vi begge sta nok til å holde det gående en god stund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har for lengst gitt opp tanken at diskusjon er noe som skal føre frem til enighet, for det skjer nesten aldri. Diskusjonen eksisterer for diskusjonens skyld. Jeg ser på det som en form for hjernetrim.

 

Morsomt at du nevner Ringenes Herre. Du vet nettopp Ringenes Herre skapte hele fantasy-sjangeren? :p Dungeons & Dragons, Dragonlance, Wheel of Time, Shannara, selv Herry Potter eksisterer kun pga Ringenes Herre og Tolkien. :p

 

Ikke hele fantasy-sjangeren, men den typiske high fantasy-settingen. Det fantes fantasy-forfattere lenge før Tolkien kom på banen som skrev andre typer fantasy. Ikke minst Robert E. Howard som etablerte mange sjangerkonvensjoner med sine Conan the Barbarian-historier, som også har hatt stor påvirkningskraft på spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har for lengst gitt opp tanken at diskusjon er noe som skal føre frem til enighet, for det skjer nesten aldri. Diskusjonen eksisterer for diskusjonens skyld. Jeg ser på det som en form for hjernetrim.

 

Morsomt at du nevner Ringenes Herre. Du vet nettopp Ringenes Herre skapte hele fantasy-sjangeren? :p Dungeons & Dragons, Dragonlance, Wheel of Time, Shannara, selv Herry Potter eksisterer kun pga Ringenes Herre og Tolkien. :p

 

Ikke hele fantasy-sjangeren, men den typiske high fantasy-settingen. Det fantes fantasy-forfattere lenge før Tolkien kom på banen som skrev andre typer fantasy. Ikke minst Robert E. Howard som etablerte mange sjangerkonvensjoner med sine Conan the Barbarian-historier, som også har hatt stor påvirkningskraft på spill.

 

https://www.bostonglobe.com/ideas/2013/12/22/sorry-tolkien-not-father-fantasy/pljM6NOC54JmFaqY8bzNSI/story.html

 

Snipp - Tolkien’s work did one undeniably important thing: It reached people who had never even heard of Leiber, Howard, or Weird Tales. - Snapp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og Lovecraft. Kommer ikke utenom ham. :) Utrolig mye digg der, og en sterk inspirasjon til mye rart selv den dag i dag. Metallica-fans har jo sanger som "The thing that should not be" og "Call of Ktulu"? Begge fra Lovecraft. Batman har Arkham Asylum - fra Lovecraft. Evil Dead driver med Necronomicon? Lovecraft. Selv Conan har sloss mot enkelte greier fra Lovecraft-universet.

 

Ikke hele fantasy-sjangeren, men den typiske high fantasy-settingen. Det fantes fantasy-forfattere lenge før Tolkien kom på banen som skrev andre typer fantasy. Ikke minst Robert E. Howard som etablerte mange sjangerkonvensjoner med sine Conan the Barbarian-historier, som også har hatt stor påvirkningskraft på spill.

Howard skrev mer "sword & sorcery", ikke direkte fantasy som vi kjenner det. Men det blir nok å pirke litt. Poenget var å spørre hva Ringenes Herre gjør som er unikt, når det faktisk er Ringenes Herre som har skapt hele fantasy-sjangeren vi kjenner i dag. Det heter teknisk sett high fantasy, men siden den er så ut bredt og velkjent kalles det bare fantasy. Hvor mange tenker egentlig over at selv Harry Potter er fantasy? Det er teknisk sett "urban fantasy", og sterkt inspirert av nettopp Tolkien.

 

For den saks skyld har vi jo Frank Herbert også. Sci-fi var tidligere "pew pew og romskip", før han dukket opp med Dune. Det var verken den første eller siste sci-fi boken, men den ble en revolusjon, pga den føltes mer som Shakespear og Dostojevski enn, vel, pew pew og romskip. :)

Lenke til kommentar

Lovecraft har hatt enorm (om enn indirekte) innflytelse på monsterdesignet i spill. Han nærmest fant opp det formløse tentakkelmonsteret, som man finner varianter av i nesten alle spill som har å gjøre med monstre.

 

Han hadde også en stor innflytelse på Howard, noe man merker på flere av monsterne i Conan-historiene. Det er spesielt tydelig i The Devil in Iron etter min mening. Howard og Lovecraft hadde også en stor brevkorrespondanse som absolutt er å anbefale hvis man er fan av begge to, selv om man må være forberedt på at de er et par fascister.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...