Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Om man har tilnærmet like god dekning på 3G og 4G, er det gitt at sistnevnte bruker mer strøm altså?

Nei 4G 800mhz (som det i det siste bygges ut med) krever lavere sende/motta effekt. Så med denne 4G brukes mindre energi enn 3G WCDMA i Norge.

iPhone viser ikke hvilken frekvens 4G i notifikasjons feltet så du kan ikke "se" om du er på 800-4G.

Forøvrig kan ikke signalstyrken sammenliknes 1:1 heller mellom 3G/4G (prikkene/dbma). For å gjøre forvirringen komplett :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jo høyere hastighet, jo mer kraft og jo mer strøm.

Kan du dokumentere den påstanden din?

 

 

Nope. Den er bare tatt ut fra en antagelse om at datadingser ikke er spesielt annerledes enn andre energikrevende dingser...:-)

 

Nå er ikke dette spesielt vanskelig å teste selv. Juster innstillinger til en lavere hastighet, sjekk batterilevetiden om tid (altså noen uker/måneder) se om det påvirker din dings på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

 

Jo høyere hastighet, jo mer kraft og jo mer strøm.

Kan du dokumentere den påstanden din?

 

Jeg kan det.

 

Når 4G er aktivert på telefonen vil den nemlig konstant lete etter et 4G-nett å koble seg på, og den letingen trekker strøm fra batteriet. Med mindre du har 4G-dekning stort sett hvor enn du ferdes, kan du derfor være tjent med å ta til takke med 3G-dekning slik at telefonen ikke bruker strøm på å søke etter 4G-sendere.

 

Hentet fra denne artikkelen: http://www.dinside.no/928996/fem-batterityver-du-kanskje-ikke-visste-om

Endret av -lemoncake
Lenke til kommentar

Og det vil jo selvsagt gjelde 3G om det ikke er dekning...regner med den også vil ligge og søke på lik linje. Sjangsen er vel større for at det er bedre 3G dekning enn 4G de fleste steder, uten at jeg har noen referanser på det. Men nå var jo spørsmålet om hva som trekker mest gitt at det er like forhold.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

 

Jo høyere hastighet, jo mer kraft og jo mer strøm.

Kan du dokumentere den påstanden din?

 

Jeg kan det.

 

Når 4G er aktivert på telefonen vil den nemlig konstant lete etter et 4G-nett å koble seg på, og den letingen trekker strøm fra batteriet. Med mindre du har 4G-dekning stort sett hvor enn du ferdes, kan du derfor være tjent med å ta til takke med 3G-dekning slik at telefonen ikke bruker strøm på å søke etter 4G-sendere.

 

Hentet fra denne artikkelen: http://www.dinside.no/928996/fem-batterityver-du-kanskje-ikke-visste-om

 

 

Nå var ikke dette spørsmålet. Men når man er stasjonær f.eks beveger seg i en by med dekning  800mhz 4G bruker man mindre energi enn 4G 1800mhz og WCDMA 2100mhz.

datahastigheten er i backbone nettet og har ingenrelevans med strømforbruket mellom enheten og basestasjonen.

Husk også at den artikkelen er fra tiden føre det strore utbygningen med 800mhz 4G .

Lenke til kommentar

 

 

Jo høyere hastighet, jo mer kraft og jo mer strøm.

Kan du dokumentere den påstanden din?

 

 

Nope. Den er bare tatt ut fra en antagelse om at datadingser ikke er spesielt annerledes enn andre energikrevende dingser...:-)

 

Nå er ikke dette spesielt vanskelig å teste selv. Juster innstillinger til en lavere hastighet, sjekk batterilevetiden om tid (altså noen uker/måneder) se om det påvirker din dings på en eller annen måte.

 

Tingen er det at:

 

God dekning er lik høy hastighet.

God dekning er lik mindre batteribruk.

Tenk litt på den :)

 

Dårlig dekning fører til mer batteribruk siden telefonen må bruke mer effekt.

Tror ikke GSM/UMTS/LTE har så mye å si for batteribruk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo høyere hastighet, jo mer kraft og jo mer strøm.

Kan du dokumentere den påstanden din?
 Nope. Den er bare tatt ut fra en antagelse om at datadingser ikke er spesielt annerledes enn andre energikrevende dingser...:-) Nå er ikke dette spesielt vanskelig å teste selv. Juster innstillinger til en lavere hastighet, sjekk batterilevetiden om tid (altså noen uker/måneder) se om det påvirker din dings på en eller annen måte.
Tingen er det at:God dekning er lik høy hastighet.God dekning er lik mindre batteribruk.Tenk litt på den :)Dårlig dekning fører til mer batteribruk siden telefonen må bruke mer effekt.Tror ikke GSM/UMTS/LTE har så mye å si for batteribruk.

Da lar du telefonen bare stå på 4G, ikke noe problem. Men hvis du skulle oppleve at batteriet brukes opp litt fort, så kan du jo forsøke å sette ned hastigheten til 3G...

Lenke til kommentar

 

Da lar du telefonen bare stå på 4G, ikke noe problem. Men hvis du skulle oppleve at batteriet brukes opp litt fort, så kan du jo forsøke å sette ned hastigheten til 3G...

Men jeg vil jo ikke oppleve det.. Det er det som er tingen

...og da er altså mitt forslag at du setter ned hastigheten til 3G, spesielt hvis du ikke bruker mobildata til å streame musikk eller film. Gjør du ikke det, så kommer du antagelig ikke til å merke noe til at du har satt på 3G.

 

Etter noen uker ser du om det har ønsket effekt på din telefon i det området du ferdes mest.

Lenke til kommentar

 

 

Da lar du telefonen bare stå på 4G, ikke noe problem. Men hvis du skulle oppleve at batteriet brukes opp litt fort, så kan du jo forsøke å sette ned hastigheten til 3G...

Men jeg vil jo ikke oppleve det.. Det er det som er tingen

 

...og da er altså mitt forslag at du setter ned hastigheten til 3G, spesielt hvis du ikke bruker mobildata til å streame musikk eller film. Gjør du ikke det, så kommer du antagelig ikke til å merke noe til at du har satt på 3G.

 

Etter noen uker ser du om det har ønsket effekt på din telefon i det området du ferdes mest.

 

Hvorfor kommer du med det forslaget? Jeg har jo nettopp sagt at det ikke spiller noen rolle. Dekning er viktig for batteri, ikke om du er på GSM/UMTS/LTE.

Mange stasjoner er i dag bygd ut med UMTS 2100Mhz og LTE 800Mhz. Da vil du ha bedre dekning med 4G og derfor bedre batteri. Skjønner du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

um, jeg har ihvertfall fått inntrykk av at Edge chippen, 3G chippen og 4G chippen bruker forskjellig mengde strøm, der sistnevnte bruker mest. det var ikke før iPhone 6 jeg kunne ha på 4G hele tiden pga batteri.

Lenke til kommentar

 

 

 

Da lar du telefonen bare stå på 4G, ikke noe problem. Men hvis du skulle oppleve at batteriet brukes opp litt fort, så kan du jo forsøke å sette ned hastigheten til 3G...

Men jeg vil jo ikke oppleve det.. Det er det som er tingen
...og da er altså mitt forslag at du setter ned hastigheten til 3G, spesielt hvis du ikke bruker mobildata til å streame musikk eller film. Gjør du ikke det, så kommer du antagelig ikke til å merke noe til at du har satt på 3G.Etter noen uker ser du om det har ønsket effekt på din telefon i det området du ferdes mest.
Hvorfor kommer du med det forslaget? Jeg har jo nettopp sagt at det ikke spiller noen rolle. Dekning er viktig for batteri, ikke om du er på GSM/UMTS/LTE.Mange stasjoner er i dag bygd ut med UMTS 2100Mhz og LTE 800Mhz. Da vil du ha bedre dekning med 4G og derfor bedre batteri. Skjønner du?

Jepp, skjønner. Jeg erfarte at når jeg skrudde ned fra 4G til 3G så endret det seg fra at batteriet var godt nede i rød sone på kvelden, til nå ofte å ha kanskje 40-50% batteri igjen med 3G.

 

Men du får forhåpentlig andre tips.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...