Gå til innhold

Sony Xperia Z3 - Sonys flaggskip høsten 2014


Glenn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Batteriet i Z3C er på 2600 mAh. Ser man bort fra tap, vil en lader som gir 1 A bruke 2,6 timer på å lade fra 0 til 100, la oss si ca 3 timer med tap (som blir til varme). Med en større lader vil nok ladestrømmen være noe høyere når batteriet er tomt (mener å ha målt ca 1.8 A på min), men når batteriet er nesten oppladet vil ladestrømmen reduseres.

 

Vi som har el-bil er vant til det samme der: Hurtiglading fra 0-25% tar 5 min. 25-50% tar 10 min, 50-80% tar 15 min. 

Lenke til kommentar

Batteriet i Z3C er på 2600 mAh. Ser man bort fra tap, vil en lader som gir 1 A bruke 2,6 timer på å lade fra 0 til 100, la oss si ca 3 timer med tap (som blir til varme). Med en større lader vil nok ladestrømmen være noe høyere når batteriet er tomt (mener å ha målt ca 1.8 A på min), men når batteriet er nesten oppladet vil ladestrømmen reduseres.

 

Vi som har el-bil er vant til det samme der: Hurtiglading fra 0-25% tar 5 min. 25-50% tar 10 min, 50-80% tar 15 min. 

 

Vil det hjelpe å bruke en sterkere lader, og z3c har vel ikke mulighet for hurtiglading, eller? Vet det finnes en hurtiglader fra Sony, men vet ikke om min er kompatibel eller om den vil lade raskere.

 

Når du skriver hurtiglading, mener du en hurtiglader eller vanlig?

Lenke til kommentar

For el-biilen? Hurtiglader, som de du ser på McD og Kiwi: http://www.fortum.no/privat/chargedrive/ladeguide/hurtiglading/ 

Hjemmelader tar lenger tid, bruker 11 timer på 8 A og 8 timer på 13 A. Skal være mye bedre for batteriet.

 

For telefonen hjelper det ikke med større lader enn det som mobilen tar imot av strøm. Den som følger med er vel 1.8 A? Buker du en mindre, vil lading ta lenger tid, og laderen vil kunne bli veldig varm. Prøv gjerne med en annen ledning, jeg har kastet flere micro-USB-kabler som plutselig lader dårlig (den sier "lader", men batteriprosenten teller nedover når telefonen er i bruk).

Lenke til kommentar

For el-biilen? Hurtiglader, som de du ser på McD og Kiwi: http://www.fortum.no/privat/chargedrive/ladeguide/hurtiglading/ 

Hjemmelader tar lenger tid, bruker 11 timer på 8 A og 8 timer på 13 A. Skal være mye bedre for batteriet.

 

For telefonen hjelper det ikke med større lader enn det som mobilen tar imot av strøm. Den som følger med er vel 1.8 A? Buker du en mindre, vil lading ta lenger tid, og laderen vil kunne bli veldig varm. Prøv gjerne med en annen ledning, jeg har kastet flere micro-USB-kabler som plutselig lader dårlig (den sier "lader", men batteriprosenten teller nedover når telefonen er i bruk).

 

Vil denne http://www.sonymobile.com/no/products/accessories/quick-charger-uch10/specifications/#white lade raskere enn denne?http://www.sonymobile.com/no/products/accessories/usb-charger-uch20/specifications/

 

I såfall skjønner jeg ikke hvorfor iPad-laderen ikke ladet raskere enn den originale laderen

Lenke til kommentar

UCH-10 har en sirkel med et lyn i, og er oppgitt:

5 V / 1800 mA (9 W)
9 V / 1700 mA (15,3 W)
12 V / 1275 mA (15,3 W)
Støtter Qualcomms Quick Charge 2.0 klasse A
Denne vil kunne lade med opptil 15,3 W på en telefon som støtter QC 2.0 klasse A. Z3C er blant de som oppfyller dette: http://www.xperiablog.net/2015/07/02/these-sony-xperia-devices-support-qualcomm-quick-charge-2-0/ . Dette bør dermed være den laderen som er raskest. 
 
Den andre er 5 V/1,5 A, uten hurtigladiing. Dette er den tregeste når mobilbatteriet er utladet.
En iPad-lader er 5V /2,1 A (2,5 A for iPad 4 og Air) uten hurtiglading. Denne vil lade mellom de 2 andre, da den leverer mer strøm enn den minste, men ikke støtter hurtiglading. 
Lenke til kommentar

 

UCH-10 har en sirkel med et lyn i, og er oppgitt:

5 V / 1800 mA (9 W)
9 V / 1700 mA (15,3 W)
12 V / 1275 mA (15,3 W)
Støtter Qualcomms Quick Charge 2.0 klasse A
Denne vil kunne lade med opptil 15,3 W på en telefon som støtter QC 2.0 klasse A. Z3C er blant de som oppfyller dette: http://www.xperiablog.net/2015/07/02/these-sony-xperia-devices-support-qualcomm-quick-charge-2-0/ . Dette bør dermed være den laderen som er raskest. 
 
Den andre er 5 V/1,5 A, uten hurtigladiing. Dette er den tregeste når mobilbatteriet er utladet.
En iPad-lader er 5V /2,1 A (2,5 A for iPad 4 og Air) uten hurtiglading. Denne vil lade mellom de 2 andre, da den leverer mer strøm enn den minste, men ikke støtter hurtiglading. 

 

 

Tusen takk, det var opplysende. :)

Lenke til kommentar

Har hatt denne mobilen i 2-3 uker nå, og må si meg ganske misfornøyd. Batteritiden er helt elendig. 20% tappes den i løpet av natta, med det meste skrudd av. Må lade mobilen rett som det er. Hadde LG G2 før, med samme batterikapasitet og skjermstørrelse. Mye bedre. Det som ser ut til å trekke mest er radio og skjerm, stamina-modus gjør ikke situasjonen bedre (nesten verre ved et tilfelle jeg prøvde). Har skrudd av konstant søk etter trådløst og forskjellig. Men det er grenser for hvor mye  jeg gidder å gjøre for at mobilen skal fungere som en helt vanlig.... mobil. Tiden er nok forbi da jeg syntes det var gøy å fikle mobil døgnet rundt. Hvis en produsent ikke klarer å levere en ok brukeropplevelse fra du starter opp første gang, er det egentlig bare å se seg om etter noe annet.

 

En annen ting er kamera-appen, som skuffer stort. Kamera var faktisk en av grunnene til at jeg valgte Sony. Men det er tregt å starte opp, og ja det lager gigantiske filer, og ganske detaljerte i fullt dagslys, men ellers bare passelig greit. Det som dog virkelig tar knekken på opplevelsen, er overopphetingsproblematikken. I går var jeg så optimistisk (dum?) at jeg prøvde å filme med 4k (som Sony mener at denne telefonen skal takle). Det stoppet etter 1:19 før det kom varsel om oppheting og at appen ville skru seg av. Da fikk jeg ikke tatt en sammenhengende video av fremføringa på 3 minutter som poden gjorde. Jeg fortsatte så, håpefullt, med vanlig automatisk videomodus, som sikkert er mer enn bra nok, men det stoppet etterhvert der også. Temperaturen på telefonen var i følge det interne termometeret på rundt 41-42 grader da disse tingene skjedde.

 

Jeg kommer nok til å prøve å få reklamert på denne telefonen, for det virker som den ikke holder hva den lover. Bare synd med den vanntettheten som jeg gjerne vil ha på mobilene mine.

Lenke til kommentar

Mitt batteri tappes med 20% i løpet av en dags bruk, som er upåklagelig. Så her er det opp til brukeren hvor mye batteri som skal brukes.

 

Aktiver stamina og legg til apper du er avhengig av i listen som gir disse internett hele tiden.

 

Fra kl 5:30 til jeg legger meg rundt klokka 22-24 har jeg brukt bare 20%. Men jeg bruker telefonen lite igjennom dagen og bruker den mest som klokke.

Lenke til kommentar

Har også hatt perioder med høy batteribruk, men det har vist seg å være en app som har "gone wild". Kjør telefonen i SAFE mode og se om det hjelper. Hvis ikke, feil på telefonen. Hvis det hjelper, slett apper en og en til du finner synderen.

 

Kamera og filming får du ikke gjort mye med.

Lenke til kommentar

Noen andre irritasjonsmomenter:

- telefonappen henger seg ofte, dvs. blir uresponsiv, spesielt ved mottak av anrop

- jobb-wifi vil den ikke koble til automatisk, selv om den er satt opp til å gjøre det. Må alltid koble til da den mener at tilkoblingen er deaktivert

 

Disse tingene har jeg egentlig tilskrevet Lollipop-bugs, men det kan jo være noe annet. 

Lenke til kommentar

Er det noen som har hatt problemer med bluetooth? Har problemer med å koble den til Polar H7 pulsbelte. Hadde den på rep. i romjula pga. dårlig lyd under anrop. fikk da beskjed om at de blant annet hadde oppdatert firmware. når jeg fikk den tilbake så virket det bra, men nå må jeg restarte telefonen eller fjerne parringa og parre den på nytt igjen. Hadde samme problem før reprasjonen. 

Hvis jeg bruker pulsbelte sammen med Ipod så er det ikke neo problem.

Lenke til kommentar

Er det noen som har hatt problemer med bluetooth? Har problemer med å koble den til Polar H7 pulsbelte. Hadde den på rep. i romjula pga. dårlig lyd under anrop. fikk da beskjed om at de blant annet hadde oppdatert firmware. når jeg fikk den tilbake så virket det bra, men nå må jeg restarte telefonen eller fjerne parringa og parre den på nytt igjen. Hadde samme problem før reprasjonen. 

Hvis jeg bruker pulsbelte sammen med Ipod så er det ikke neo problem.

Aldri problemer med mitt H7...

Lenke til kommentar

 

Er det noen som har hatt problemer med bluetooth? Har problemer med å koble den til Polar H7 pulsbelte. Hadde den på rep. i romjula pga. dårlig lyd under anrop. fikk da beskjed om at de blant annet hadde oppdatert firmware. når jeg fikk den tilbake så virket det bra, men nå må jeg restarte telefonen eller fjerne parringa og parre den på nytt igjen. Hadde samme problem før reprasjonen. 

Hvis jeg bruker pulsbelte sammen med Ipod så er det ikke neo problem.

Aldri problemer med mitt H7...

 

 

Blir vel å sende den på rep. igjen :hm: , skal trene i kveld så får vi se om det virker da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...