Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Andrull :)

 

nei, jeg sier ikke at det er uønsket, jeg synes det bare er litt rart at tempen øker med 10grader bare ved å skru på 2skjermer, men kan jo forstå det :)

 

Og ja, vifteprofilen er jo 0rpm under 60 :p

 

Under last ligger det på rundt 70, selv med min little moderate overclock (bilde av den tidligere i tråden) så jeg klager ikke sånn sett :)

Lenke til kommentar

Riiiimelig slapp vifteprofil da ja. :p

 

Bare for sammenligning: For et par år tilbake så var to skjermer så høy belastning at kortet kjørte nesten under load konstant. Mulig det løste seg med drivere, men tydelig at ting har gått i positiv retning ja. :)

 

Så lenge skjermene er på, så spiller det ikke hva du faktisk gjør for skjermkortet sin del. Da må skjermkortet pumpe ut en haug av frames hvert sekund.

 

Ikke at det er nære en skikkelig renderingepisode, men allikevell. Litt forskjell er nok å forvente ja. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk :)

Er en stund siden jeg drev med windows og custom maskiner, så har glemt litt av det grunnleggende dessverre, men det kommer heldigvis fort tilbake :)

 

Skal leke meg litt med vifteprofilen, det er jo ikke noe poeng i at viftene skal gå i 0, de er jo ikke hørbare uanansett ved lav rpm

Ikke noe poeng å ha temps under 60 grader heller :)
Lenke til kommentar

Bare så det er nevnt , avhengig av hvordan luften blåses ut av skjermkortet så kan det faktisk være lurt å ha en "Turbo" gang med viftene fra tid til annen , selvsagt høytrykks luft på boks er glimrende , men til nød vil en kraftig vifteprofil kunne få bort mye av støvet.

 

Synd ingen av viftene lar seg overklokke en liten stund for å levere feks 2x 100% hastighet.

 

Noen som kan gi et godt tips på hvilken driver som bør brukes til et 960 kort på Windows 10? Kamerat sliter med ustabilitet og at spill henger seg eller går helt ned i 1 fps , bruker den siste offisielle driveren fra Nvidia. BF4 er så og si uspillbart , Starcraft 2 hakker som bare det mens noen eldre spill fungerer perfekt men kan plutselig få problemer av og til( Crysis 1 , 2 , 3 ).

Lenke til kommentar

Bare så det er nevnt , avhengig av hvordan luften blåses ut av skjermkortet så kan det faktisk være lurt å ha en "Turbo" gang med viftene fra tid til annen , selvsagt høytrykks luft på boks er glimrende , men til nød vil en kraftig vifteprofil kunne få bort mye av støvet.

 

Synd ingen av viftene lar seg overklokke en liten stund for å levere feks 2x 100% hastighet.

 

Viftene hadde nok taklet det sånn passe, men slike spenninger er ikke fullt så lett å hente fra PSU. (man kunne utnyttet -12V, men det har vel skjermkort tvilsomt tilgang til, og svært begrenset strømmengder)

Lenke til kommentar

Noen som vet en måte å force 60Hz 1440p på en 4k tv? Prøvd å lage en egendefinert oppløsning i nvidia kontrollpanel, men det går bare i svart :hmm:

1080@60 og 2160@60 går helt fint, men 1440 er stuck på 30Hz.. Dette på et 980Ti@1500 og en LG 65" 4k der begge har hdmi 2.0)

 

Setter stor pris på alle tips da et å annet spill er litt heavy i 4k, men har ikke lyst å falle helt ned på 1080p

Lenke til kommentar

 

Bare så det er nevnt , avhengig av hvordan luften blåses ut av skjermkortet så kan det faktisk være lurt å ha en "Turbo" gang med viftene fra tid til annen , selvsagt høytrykks luft på boks er glimrende , men til nød vil en kraftig vifteprofil kunne få bort mye av støvet.

 

Synd ingen av viftene lar seg overklokke en liten stund for å levere feks 2x 100% hastighet.

 

Viftene hadde nok taklet det sånn passe, men slike spenninger er ikke fullt så lett å hente fra PSU. (man kunne utnyttet -12V, men det har vel skjermkort tvilsomt tilgang til, og svært begrenset strømmengder)

 

Kan jo bytte ut DC-motoren med en AC-motor i vifta.

Det er også mulig å legge inn en 12V til 24V DC-DC.

Alternativt lage en vifte som leverer dobbelt så høy hastighet ved +12V, bare bruke opp til +6V ved normal bruk, og få den til å fungere ved +0.1V

 

Praktisk? Absolutt ikke  :wee:

Lenke til kommentar

Noen som vet en måte å force 60Hz 1440p på en 4k tv? Prøvd å lage en egendefinert oppløsning i nvidia kontrollpanel, men det går bare i svart :hmm:

1080@60 og 2160@60 går helt fint, men 1440 er stuck på 30Hz.. Dette på et 980Ti@1500 og en LG 65" 4k der begge har hdmi 2.0)

 

Setter stor pris på alle tips da et å annet spill er litt heavy i 4k, men har ikke lyst å falle helt ned på 1080p

Det er jo her et 980ti til vil hjelpe deg. Dog gratis er det ikkje som 1440p 60 hz.

 

Siden tv ikkje er som dataskjerm, så ville jeg tro at 1440p ikkje vil funke. De gjør det sikkert bare for å irritere :p

Lenke til kommentar

Noen som vet en måte å force 60Hz 1440p på en 4k tv? Prøvd å lage en egendefinert oppløsning i nvidia kontrollpanel, men det går bare i svart :hmm:

1080@60 og 2160@60 går helt fint, men 1440 er stuck på 30Hz.. Dette på et 980Ti@1500 og en LG 65" 4k der begge har hdmi 2.0)

 

Setter stor pris på alle tips da et å annet spill er litt heavy i 4k, men har ikke lyst å falle helt ned på 1080p

 

Hvis du har litt stor TV kan det jo være artig å prøve en 21:9 oppløsning, så får du testet med litt bredere FOV. På 4K blir vel det noe sånt som 3840x1646. Du kan igrunnen eksperimentere litt med antall horisontale linjer. Du får svart felt over og under bildet da. Men mye færre pixler som skal rendres.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet en måte å force 60Hz 1440p på en 4k tv? Prøvd å lage en egendefinert oppløsning i nvidia kontrollpanel, men det går bare i svart :hmm:

1080@60 og 2160@60 går helt fint, men 1440 er stuck på 30Hz.. Dette på et 980Ti@1500 og en LG 65" 4k der begge har hdmi 2.0)

 

Setter stor pris på alle tips da et å annet spill er litt heavy i 4k, men har ikke lyst å falle helt ned på 1080p

Det er jo her et 980ti til vil hjelpe deg. Dog gratis er det ikkje som 1440p 60 hz.

 

Siden tv ikkje er som dataskjerm, så ville jeg tro at 1440p ikkje vil funke. De gjør det sikkert bare for å irritere :p

 

Det blir et kort til på etterhvert, men må desverre vente litt da det har vært en dyr sommer :D Men loopen og alt er klar for å bare smekke inn et kort til!

 

 

 

Noen som vet en måte å force 60Hz 1440p på en 4k tv? Prøvd å lage en egendefinert oppløsning i nvidia kontrollpanel, men det går bare i svart :hmm:

1080@60 og 2160@60 går helt fint, men 1440 er stuck på 30Hz.. Dette på et 980Ti@1500 og en LG 65" 4k der begge har hdmi 2.0)

 

Setter stor pris på alle tips da et å annet spill er litt heavy i 4k, men har ikke lyst å falle helt ned på 1080p

 

Hvis du har litt stor TV kan det jo være artig å prøve en 21:9 oppløsning, så får du testet med litt bredere FOV. På 4K blir vel det noe sånt som 3840x1646. Du kan igrunnen eksperimentere litt med antall horisontale linjer. Du får svart felt over og under bildet da. Men mye færre pixler som skal rendres.

 

 

Her er problemet, får ikke 60hz på oppløsning mellom 1080 og 2160. Skikklig dritt for å si det mildt! Har googlet noen timer nå og det virker som det er mange som sliter med det samme

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som vet en måte å force 60Hz 1440p på en 4k tv? Prøvd å lage en egendefinert oppløsning i nvidia kontrollpanel, men det går bare i svart :hmm:

1080@60 og 2160@60 går helt fint, men 1440 er stuck på 30Hz.. Dette på et 980Ti@1500 og en LG 65" 4k der begge har hdmi 2.0)

 

Setter stor pris på alle tips da et å annet spill er litt heavy i 4k, men har ikke lyst å falle helt ned på 1080p

 

Hvis du har litt stor TV kan det jo være artig å prøve en 21:9 oppløsning, så får du testet med litt bredere FOV. På 4K blir vel det noe sånt som 3840x1646. Du kan igrunnen eksperimentere litt med antall horisontale linjer. Du får svart felt over og under bildet da. Men mye færre pixler som skal rendres.

 

 

Her er problemet, får ikke 60hz på oppløsning mellom 1080 og 2160. Skikklig dritt for å si det mildt! Har googlet noen timer nå og det virker som det er mange som sliter med det samme

 

 

Jeg har ikke prøvd dette på mange år, men jeg så på et forum noen som sa de hadde fått til å lage custom resolution med powerstrip som Nvidia kontroll panel ikke fikk til. Så kanskje det er verdt et forsøk?

 

Edit: Mulig vi snakker forbi hverandre her. Dersom du lager en 21:9 oppløsning som er 3840 punkter bred, så vil det være veldig likt vanlig 4K. Bare du får sort stripe over og under. Endringer i antall horisontale linjer kan endre timingen til signalet slik at det passer bedre. Så om 3840x1646 ikke funker, så kan likevel 3840x1640 gjøre det. Det er kanskje verdt å eksperimentere litt? Du kan også se på skalerings settingene i kontrollpanelet.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Hei!


 


Tar et innlegg jeg postet i tråden min under "Hjelp til kjøp og salg av PC" etter jeg har satt sammen delene til den nye riggen og installert drivere. 


 


ProssesorIntel Core i7-5820K,  HovedkortASUS X99-A/USB 3.1, Socket 2011-3, PSUCorsair HX1200i

SkjermkortEVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB HYBRID, RAMHyperX Predator DDR4 2400MHz 16GB - 4x4GB

 


Sliter med veeeldig lave fps i CS:GO, Serious Sam og Nosgoth (kun de spillene jeg har fått testet).


Snakker om 20-40, med mye drops og spikes.


Får 5fps mer med alt på "low"/"performance"


 


Kjørte Unigine Valley, fikk mellom 30-200FPS.. 6k score. 


Ultra, uten AA, 1920x1080.


        -Merkelig nok viser denne ca. 1640mhz på core.


I HWMonitor og CPUID, får jeg 595 og 405 mhz som core.


Leser jeg data med AfterBurner og CPU-Z viser de "korrekt" clock. -1340 på core (justert)


Temps. er som forventet under full load mellom 45-50.


      -Her er alle programmene enige. 


 


Blir litt forvirret.


  • Bør jeg prøve å flytte radiator og vifte til GPU toppen av kabinettet?
  • Reseate GPU, bytte PCIe spor?
  • CPU bottleneck pga. feil kjøling eller "overdreven" OC mtp. kjøleløsning? - H75 kjøler og 4,19GHz..
  • RAM kjører på 2133mhz. . .

Takk for svar. :)


Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noen som vet en måte å force 60Hz 1440p på en 4k tv? Prøvd å lage en egendefinert oppløsning i nvidia kontrollpanel, men det går bare i svart :hmm:

1080@60 og 2160@60 går helt fint, men 1440 er stuck på 30Hz.. Dette på et 980Ti@1500 og en LG 65" 4k der begge har hdmi 2.0)

 

Setter stor pris på alle tips da et å annet spill er litt heavy i 4k, men har ikke lyst å falle helt ned på 1080p

 

Hvis du har litt stor TV kan det jo være artig å prøve en 21:9 oppløsning, så får du testet med litt bredere FOV. På 4K blir vel det noe sånt som 3840x1646. Du kan igrunnen eksperimentere litt med antall horisontale linjer. Du får svart felt over og under bildet da. Men mye færre pixler som skal rendres.

 

 

Her er problemet, får ikke 60hz på oppløsning mellom 1080 og 2160. Skikklig dritt for å si det mildt! Har googlet noen timer nå og det virker som det er mange som sliter med det samme

 

 

Jeg har ikke prøvd dette på mange år, men jeg så på et forum noen som sa de hadde fått til å lage custom resolution med powerstrip som Nvidia kontroll panel ikke fikk til. Så kanskje det er verdt et forsøk?

 

Takk for tipset, test og tilbakemelding når jeg kommer hjem

Lenke til kommentar

 

Prøvd å sette skalering til å gå på grafikkprosessor kontra skjerm?

Du finner det under kontrollpanelet til Nvidia -> Skjerm -> Juster Skrivebordstørrelse og posisjon

Den står på gpu skalering

 

 

Har du prøvd å lage en 21:9 oppløsning inni 4K oppløsningen? Slik jeg presiserte i forrige innlegget mitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...