Gå til innhold

Ønsker å øke momsfrigrensen til 400 kroner


Anbefalte innlegg

 

 

Omtrent alle avgjørelse der penger er involvert er en fordel for noen og en ulempe for noen men man kan ikke unngå å ta slike avgjørelser av den grunn... synes generelt at Norge forsvarer norsk næringsliv nok ved toll, moms og avgifter.

 

 

Moms beskytter da ikke norsk næringsliv. Toll gjør, men da snakker vi jo omtrent bare mat.

 

 

Tar tilbake den da moms så klart også gjelder for norske varer... går litt rakst i svingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Så med andre ord, like vilkår for butikkene og konkurranse utelukkende på pris. Hva som var så latterlig med den sammenligningen?

Bøker: Ingen moms i Norge eller fra utlandet. Like konkurransevilkår.

 

Varer over 200/400 kr: Moms i Norge og fra utlandet. Like konkurransevilkår.

 

Varer under 200/400 kr: Moms i Norge men ikke fra utlandet. Ikke like konkurransevilkår.

 

 

Joda, for all del. Jeg er inneforstått med alt det der. Jeg bare tok eksempelet med bøker siden det der er like konkurransevilkår, og at det for det eksempelet ikke ser ut som at alle norske bokbutikker på nett er gått dukken av den grunn. Så hvorfor skal ikke dette kunne være tilfelle med andre nettbutikker også som selger andre typer varer?

 

Du er inneforstått med det, men du valgte allikevel å ta det elendige eksemplet der det er LIKE vilkår for å illustrere at ULIKE vilkår ikke er noe problem?

 

AtW

Lenke til kommentar

Omtrent alle avgjørelse der penger er involvert er en fordel for noen og en ulempe for noen men man kan ikke unngå å ta slike avgjørelser av den grunn...

Det høres ut som en helt på måfå måte å fordele avgifter og dele ut avgiftsletter. Avgifter og lettelser bør selvsagt ha målrettede hensikter, som for eksempel å fremme en bestemt næring. Det uheldige er at spesialordninger favoriserer noen på bekostning av andre på en urettferdig måte. Det er kun konsekvent likebehandling som gir rettferdighet. Når man for eksempel krever 450% tollavgift på lammekjøtt fra New Zealand og har 15% mva på lammekjøtt fra Norge så er det en grov forskjellsbehandling som selvsagt forskyver det ellers naturlige handlemønsteret. Det samme kan man si om mat (15% mva) vs andre varer (25% mva) eller nettbutikkvarer for under 200 kr (25% mva for norske nettbutikker og 0% for utenlandske).

 

Men nå til kremargumentet mitt for økt momsgrense... det er en fordel for MEG!

LOL! Jeg bare ventet på det :lol:
Lenke til kommentar

Alle ønsker at den skal bli hevet foran valget og sånn. Men så ble det blå regjering og da er det plutselig kjempefeil igjen. En sak de blir slaktet for.

En sånn situasjon har selvsagt flere sider + og -. Selv har jeg mer eller mindre sluttet å kjøpe billig dritt fra kina og oppfordrer alle til å gjøre det. Trenger ikke fylle opp skuffer og skap med ubrukelig søppel.

Lenke til kommentar

 

Men nå til kremargumentet mitt for økt momsgrense... det er en fordel for MEG!

LOL! Jeg bare ventet på det :lol:

 

 

Jepp, det er det mest hardtslående argumentet mitt og er relativt vanskelig å argumentere mot :)

 

Edit:

Blir det ett stort problem for næringslivet så kan jo Norge AS kanskje gjøre noen varegupper momsfri, tenker da selvsagt på de varegruppene som har mest konkurranse i høy momsgrense.

 

Det er vel først og fremst spill (til PS, PC og XBox) og filmer...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Til dere som ønsker høyere tollgrense velkomment, hvorfor vil dere skape ennå større urettferdighet i skattesystemet i disfavør norske forhandlere? Jeg vil gjerne ha noen gode argumenter, ikke bare synsing basert på egen handleadferd.

 

Du argumenterer i praksis for mye av det samme selv. Fortollings (formomsings?)-gebyret som du vil fjerne vil også i stor grad gjøre det samme som en økning av grensen - ihvertfall dersom vi snakker om en såpass moderat økning som opp til 400,-. Norge er et høykostland i forhold til de landene vi konkurrerer med - disse landene vil kunne selge svært mange varer billigere enn her i landet selv om moms legges på prisen.

 

Ting som havner et godt stykke over 200-kronersgrensen er det ofte uansett mye å tjene på å handle fra utlandet da prisen blir såpass høy at fortollingsgebyret ikke spiller så stor rolle. Men mellom 200 og dette 'et godt stykke over' så ligger en god del varer hvor norske butikker kan konkurrere mye fordi det ikke svarer seg å bestille når både moms og tollgebyr kommer på toppen.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke huske hvor lenge siden det var at jeg bestilte et produkt fra utlandet over 200,- , annet enn at muttern bomma når hun bestilte Shutter Island fra Play.com og ble belastet rundt 150 kroner for ingenting.

Så denne flyttingen vil for meg ikke være noen særlig forskjell rent praktisk. Kanskje firmaer vil slite økonomisk med produkter under og det vil medføre en prisøkning på billigere produkter (som i utgangspunktet) ville kostet over 200,-. Kanskje ikke. Det virker som et meget smalt marked som vil lide

 

Sålenge jeg kan kjøpe shampooen min online til 190,- flaska for å slippe unna frisøren som selger samma produktet til 350,- så er jeg fornøyd.

Kanskje jeg til og med nå kan kjøpe liters-flasken om den ligger på under den magiske 400,-grensa. Får vente og se på resultatet.

Lenke til kommentar

 

Bare som et tips til dere som ikke liker gebyrer (inkludert meg): dere vet dere kan fortolle selv varer, mellom 200-1000 kroner i verdi, gratis?

 

Det er ikke gratis og det er også endel stress med endel fraktselskap i praksis, men det er ett godt tips.

 

AtW

 

 

Da vet jeg ikke helt hvor du har fortollet varene dine hen, men via tollvesenet så skal det være gratis.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244988&epslanguage=no

 

Kan sitere: "Tollvesenet krever ikke betaling for fortolling av varer."

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Nei, nei nei! Dette er galskap og slakt av norsk handelsnæring som selger forbrukerprodukter til priser under 400 kr.

 

Fjern heller egenfortollingsgebyret som koster fra vanvittige 135 kr og oppover avhengig av vareverdi og hvilket fraktselskap som benyttes. For varer som koster 201 kr utgjør dette vanvittige 67% prisøkning. Mva på lille 25% er bare en brøkdel av dette kjempegebyret for denne varen.

 

Kjøpe man en vare fra utlandet til 100 kr betaler man i dag 100 kr + frakt. 25 kr mva er mye mindre, men det viktigste er at lik mva gir rettferdig konkurranse mot norske bedrifter. Mva-satsen på 25% bør gjelde alle varer uansett verdi og uansett hvilken side av grensen man handler på. Først da får man rettferdig og sunn konkurranse.

 

Jeg sier meg enig i dette. Fjerning av tollgebyret eller å gi oss en bedre mulighet til å fortolle varene selv er en mye bedre løsning.

 

Jeg skulle bestille meg en signert CD for en tid tilbake og prisen kom på 210 kroner. Med MVA blir dette snakk om 262,50 som jeg synes er helt greit, men fortollingsgebyret gjør at prislappen kommer på 397,50. Det synes jeg er for mye å betale for en vare med verdi på ca. 200 kroner. Kunne jeg ha kjøpt den i Norge hadde jeg gjort det, men dette var ikke mulig.

 

Dersom de hever tollgrensen til 400 kroner kommer plutselig de fleste spill under tollgrensen dersom man bestiller fra Amazon, dette gjør at det er omtrent umulig for norske kjeder å holde tritt fordi de må som oss andre holde ut med kostnadene vi lever med her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bare som et tips til dere som ikke liker gebyrer (inkludert meg): dere vet dere kan fortolle selv varer, mellom 200-1000 kroner i verdi, gratis?

 

Det er ikke gratis og det er også endel stress med endel fraktselskap i praksis, men det er ett godt tips.

 

AtW

 

 

Da vet jeg ikke helt hvor du har fortollet varene dine hen, men via tollvesenet så skal det være gratis.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244988&epslanguage=no

 

Kan sitere: "Tollvesenet krever ikke betaling for fortolling av varer."

 

 

Tollvesenet krever ingen betaling men det er vel fraktselskapene som gjør det... samme hvem som krever pengene så lenge man må betale det.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor frakten på død og liv skal måtte innlemmes i totalbeløpet som beskattes.

 

Da blir det smått med varer, og befraktere vil jo lide for mindre varer å frakte.

 

Ønsker en hver økning velkommen, men jeg synes kr 400,- var en litt svak økning å lande på (økning på skarve kr 200,-).

 

Kan man håpe på at de fortsatt ønsker å øke denne grensen dersom de får bli værende i posisjon nok antall statsbudsjetter?

 

Dessuten synes jeg man burde kunne få redusert beløpet som skal beskattes, også med samme sats. Slik at dersom man handler en vare for kr 3000,- så må man betale mva. for kun kr 2600,-

 

Det hadde vært en rettferdig ordning.

 

Hvorfor skal så mange av dere være så sykt proteksjonistiske av dere. Det er vel på tide at man blir litt mer innlemmet i den moderne tidsalder med globalisering og det der. :):ohmy:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Bare som et tips til dere som ikke liker gebyrer (inkludert meg): dere vet dere kan fortolle selv varer, mellom 200-1000 kroner i verdi, gratis?

 

Det er ikke gratis og det er også endel stress med endel fraktselskap i praksis, men det er ett godt tips.

 

AtW

 

 

Da vet jeg ikke helt hvor du har fortollet varene dine hen, men via tollvesenet så skal det være gratis.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244988&epslanguage=no

 

Kan sitere: "Tollvesenet krever ikke betaling for fortolling av varer."

 

 

Tollvesenet krever ingen betaling men det er vel fraktselskapene som gjør det... samme hvem som krever pengene så lenge man må betale det.

 

 

Det virker som om dere misforstår poenget mitt. Jeg prøver å vise dere hvordan dere skal slippe å betale et fortollingsgebyr om dere leser hele siden. Der står det lett forklart hvordan dere skal fortolle varene deres selv, dermed skal ikke fraktselskapene kreve dere for et fortollingsgebyr.

 

Men, siden jeg må holde dere i hånda hele veien frem, her er en direktelink til tollvesenets nettbaserte fortollingsløsning: https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett

 

Dere skal kontakte det selskapet dere bruker som befrakter, gjerne før varen har kommet til Norge, og fortelle at dere ønsker å fortolle deres vare selv.

Lenke til kommentar

Nei, nei nei! Dette er galskap og slakt av norsk handelsnæring som selger forbrukerprodukter til priser under 400 kr.

 

Fjern heller egenfortollingsgebyret som koster fra vanvittige 135 kr og oppover avhengig av vareverdi og hvilket fraktselskap som benyttes. For varer som koster 201 kr utgjør dette vanvittige 67% prisøkning. Mva på lille 25% er bare en brøkdel av dette kjempegebyret for denne varen.

 

Kjøpe man en vare fra utlandet til 100 kr betaler man i dag 100 kr + frakt. 25 kr mva er mye mindre, men det viktigste er at lik mva gir rettferdig konkurranse mot norske bedrifter. Mva-satsen på 25% bør gjelde alle varer uansett verdi og uansett hvilken side av grensen man handler på. Først da får man rettferdig og sunn konkurranse.

 

 

Det største problemet er vel egentlig at lite varer i den prisklassen produseres her til lands - mulig det er generalisert av meg. Måtte bare nevne det.

 

Poenget er at hoveddelen av de tingene som selges kommer fra land som f.eks. Kina. Samme butikk som skal selge noe til kr 100,- vil måtte betale mva. av frakten når de selv importerer. Det betyr igjen at kunden må belastes for denne mva. også. Hadde butikken sluppet å betale mva. for frakten så ville de kunne ha solgt varen billigere og vært mer konkurransedyktige mot større butikkjeder som tar inn kjempepartier om gangen.

 

Dessuten foregår hoveddelen av befraktningen ofte i den utenlandske delen av befraktningsstrekningen. Det er urettferdig at frakten skal mva.-belegges av slike grunner også.

 

Det hadde vært til hjelp for småaktører å sluppet denne urettferdige mva'en. Det hadde dessuten gjort at folk muligens kunne vært mer villige til å kjøpe varen fra Norge framfor å forsøke å kjøpe den på ferietur, eller å drive med egenimport av "julepressanger" i containerstørrelser.

 

For min egen del har jeg alltid ønsket meg 200-kroners-grensen til bloksberg. Men hvis nok folk velger å handle fra utlandet, så blir det krise for norske butikker. Spørsmålet er hvor stor del av befolkningen som faktisk handler fra utlandet. Jeg tror det er et vesentlig mindretall. Folk er redde for dårlige garantier og rettigheter og gud hva skjer hvis driten går i stykker. Jeg tenker: da kjøper du en til, og har fortsatt spart penger. Men ikke alle tenker sånn.

 

Jeg er litt skeptisk til å heve grensen likevel. 400 norske kroner i utlandet kan tilsvare varer i norske butikker for 500-1000 kr. Det kan bli vanskelig å drive butikk i norge da. Sannsynligvis vil en endring på grensen føre til mer oppmerksomhet rundt dette og føre til at enda flere prøver seg på netthandel fra utlandet også.

 

Å få gjort noe med fortollingsgebyret hadde vært greit!

Jeg ser motsatt på det, at butikken kan selge nesten like billig som den butikken som ligger i utlandet. F.eks. for kr 450,-
Dette fordi butikken gjerne må egenimportere varen selv, først i fra Kina. Og derfor vil en norsk og en britisk butikk kunne konkurrere nesten på likefot. Faktisk så har den norske butikken potensiale til å selge varen billigere enn den britiske dersom partiet hos den norske egenimportøren er betydelig større enn hva en liten britisk butikk egenimporterer om gangen.
Da vil jo nordmannen kjøpe den hjemme i Norge, dersom prisforskjellene reduseres så til de grader.
Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker at grensen heves til 400 kroner, MEN da må også norske bedrifter få lov til å importere ting opp til 400 kroner uten å betale mva. I dag så må bedrifter i Norge betale vanlig mva. tom. på varer under 200 kroner. Dette er hva som er urettferdig.

 

Å heve grensen til 400 kroner vil ikke være så katastrofalt om norske bedrifter også får en sjanse til å benytte seg av mva.-fritaket. Dette, kombinert med bulk-import, og norske bedrifter vil kunne forbli konkurransedyktige overfor norske forbrukere.

Dette ser jeg ikke helt at kan fungere. Momsgrensen er jo for å forenkle håndtering av pakker inn til landet - dermed er også 200 (400)-kronersgrensen relatert til totalprisen på pakken (minus frakt), ikke på produktet/ene som ligger inni.

 

Dvs at det i de fleste tilfeller vil være til liten nytte for en bedrift som som regel vil importere så mange eksemplarer at de uansett vil havne over grensen. En forbruker som kun har behov for ett eksemplar av sesong 3 av Game of Thrones vil havne under grensen, men det er jo ikke aktuelt for platekompaniet å bestille ett og ett eksemplar til sine butikker.

 

Enkelte få, og små, tilfeller hvor det kan være noe å spare for noen bedrifter ved en slik endring vil en sikkert kunne finne, men dette vil jo være meningsløst for de som har varer som er/blir mest rammet av denne grensen.

 

 

 

Med eller uten mva. på frakten, har slik betydning:

 

Som nå: (Vare til kr 100,- * 25% mva) + (frakt kr 100,- * 25 % mva.) = kr 125,- + kr 125,- = kr 250,- å betale hos kunden

Annet byråkrati kommer evt. på toppen av denne prisen.

 

Uten mva på frakt:

(Vare til kr 100,- * 25% mva) + (frakt kr 100 er helt mva-fritt) = kr 125 + kr 100 = kr 225,-

 

Butikken vil sannsynligvis få et mersalg. Staten får inn 25% av dette mersalget, samtidig som at deler av norske (noe fortjeneste til butikken selvfølgelig) lønningskroner finner veien til utlandet, noe som er meget gunstig for norsk eksportnæring, som AP'ene hyler i kor om hver bidige valgkampinnspurt.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Så med andre ord, like vilkår for butikkene og konkurranse utelukkende på pris. Hva som var så latterlig med den sammenligningen?

Bøker: Ingen moms i Norge eller fra utlandet. Like konkurransevilkår.

 

Varer over 200/400 kr: Moms i Norge og fra utlandet. Like konkurransevilkår.

 

Varer under 200/400 kr: Moms i Norge men ikke fra utlandet. Ikke like konkurransevilkår.

 

 

 

http://www.dinside.no/876271/disse-varene-er-helt-tollfrie

 

Om bøker:

Han mener selvfølgelig både tollfritt og momsfritt - med unntak av moms for selve frakten:

Lenke 1:

http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no

 

 

Den lenken som bringer deg til eksempelet nedenfor i sitatet:

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244981&epslanguage=no

 

 

Eksempler:

En sending inneholder både
  • en avgiftsfri bok til 500 kroner
  • en avgiftspliktig CD til 199 kroner

I dette tilfellet er hele sendingen avgiftsfri.

En sending inneholder både
  • en avgiftsfri bok til 500 kroner
  • to avgiftspliktige CD-er til 199 kroner pr. stk.

I dette tilfellet må du betale merverdiavgift av CD-enes verdi og eventuell frakt og forsikring frem til norsk grense. Boken er fremdeles avgiftsfri.

Endret av G
Lenke til kommentar

En eventuell økning av 200kr-grensen er bare en distraksjon fra det egentlige problemet.

 

Skal vi ha merverdiavgift så må den være lik tvers over fjøla, dvs. for alle typer varer og tjenester, enten det er frukt, el-biler, bøker eller annet. Ved import bør altså merverdiavgiften starte med første øre om vi skal ha en slik avgift.

 

Men den egentlige debatten vi trenger å ha er om en skattereform, for i dag har vi et ubrukelig skattesystem hvor vi har trippel beskatning som driver det norske lønnsnivået til vanvidd. Til mer vi driver vårt kostnadsnivå oppover til mer utkonkurrert blir vårt næringsliv, og det er det som er den reelle trusselen ovenfor utenlandsk konkurranse.

 

Med arbeidsgiveravgift og skatt på inntekt har vi effektivt ~50% skatt på inntekt, i tillegg har vi beskatning på varer og tjenester på opptil 25%. Vi trenger en enkel flat skatt uten smutthull, og vi trenger en debatt om vi skal ha en skatt på inntekt eller på varer og tjenester. Begge typer skatt har sine fordeler og ulemper, så de må overveies for å finne ut hva som gagner næringslivet mest.

 

Heving av grensen for merverdiavgift ved import fra 200 kr til 400 kr blir bare meningsløs symbolpolitikk. F.eks. en senking av avgiften fra 25% tilbake til 24% hadde derimot vært mye smartere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bare som et tips til dere som ikke liker gebyrer (inkludert meg): dere vet dere kan fortolle selv varer, mellom 200-1000 kroner i verdi, gratis?

 

Det er ikke gratis og det er også endel stress med endel fraktselskap i praksis, men det er ett godt tips.

 

AtW

 

 

Da vet jeg ikke helt hvor du har fortollet varene dine hen, men via tollvesenet så skal det være gratis.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244988&epslanguage=no

 

Kan sitere: "Tollvesenet krever ikke betaling for fortolling av varer."

 

 

Tollvesenet krever ingen betaling men det er vel fraktselskapene som gjør det... samme hvem som krever pengene så lenge man må betale det.

 

 

Det virker som om dere misforstår poenget mitt. Jeg prøver å vise dere hvordan dere skal slippe å betale et fortollingsgebyr om dere leser hele siden. Der står det lett forklart hvordan dere skal fortolle varene deres selv, dermed skal ikke fraktselskapene kreve dere for et fortollingsgebyr.

 

Men, siden jeg må holde dere i hånda hele veien frem, her er en direktelink til tollvesenets nettbaserte fortollingsløsning: https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett

 

Dere skal kontakte det selskapet dere bruker som befrakter, gjerne før varen har kommet til Norge, og fortelle at dere ønsker å fortolle deres vare selv.

 

 

Vi misforstår ikke poenget ditt i det hele tatt, men det er ikke gebyrfritt i praksis, og det er ikke uproblematisk i praksis.

 

1. Selskapene krever gebyr for ting selv om du fortoller selv, det har ingenting å si hva de kaller det, penger vil de ha uansett.

 

2. Å kontakte de på forhånd har en relativt dårlig suksessrate, fordi de fleste av selskapene er såpass rotete at de har problemer med å stoppe pakka, og man får teknisk sett ikke dataene man trenger for fortolling før pakka er i norge.

 

Jeg sier ikke det er noe dårlig råd du kommer med, det er det ikke, det er bare litt mindre problmefritt en du framstiller det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...