Gå til innhold

Ønsker å øke momsfrigrensen til 400 kroner


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker at grensen heves til 400 kroner, MEN da må også norske bedrifter få lov til å importere ting opp til 400 kroner uten å betale mva.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: Takk, trengte en god latter.

 

2) Varen har fått en pris av en helt annen verden og som ikke ligner grisen.

 

*ding* *ding* *ding*, vi har en vinner. Størstedelen av den hørbare motstanden kommer faktisk fra folk som argumenterer for at de overprisede produktene deres må beskyttes. Norge har ufattelig høy kjøpekraft i gjennomsnitt, og middelnivået har utrolig mye å bruke på julepresanger - så hva tenker man? At her er det en mulighet til å sette i gang å importere smale produkter for nisjer man ikke en gang visste eksisterte? At folk gjerne betaler for at en nyttig tjeneste skal utføres, og gladelig betaler en viss sum hvis det er verdt å gå gjennom en forhandler man stoler på?

 

Ånei - man må holde prisene kunstig høyt oppe, med statlig innblanding, som saboterer enkeltmennesker - slik at bedriften til FOLK FLEST ikke går konk. Så stemmer man Frp og argumenterer høyt for bedriftsøkonomiske prinsipper.

 

Yay for kontemporær Peer Gynt! Faens veikinger alle sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med Simen1.

Mange her sier de bare handler varer de ikke får i Norge, og at en økning av fritaksgrensen derfor ikke vil få innvirkninger for Norsk næringsliv. Jeg derimot handler mye fra utlandet som jeg også kan få i Norge. Jeg handler mye fra internasjonale selskaper som er kjent for dårlige arbeidsvilkår og som gjemmer bort overskuddene i skatteparadiser (eks amazon). Jeg skal være så ærlig å si at mens jeg synes det er flott at butikkansatte i Norge har en helt ok lønn, så er jeg også så egoistisk at dersom jeg kan få noe billigere i utlandet, ja så handler jeg der. Kan jeg på en lovlig måte slippe å betale 50 kr til felleskapet, ja så gjør jeg det.

På vegne av samfunnet ser jeg ingen grunn til å øke mva fritaket, jeg støtter heller implementering av enkle systemer som gjør at utenlandske nettbutikker kan ta imot mva i det salget gjøres (slik noen allerede gjør).

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker at grensen heves til 400 kroner, MEN da må også norske bedrifter få lov til å importere ting opp til 400 kroner uten å betale mva.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: Takk, trengte en god latter.

 

2) Varen har fått en pris av en helt annen verden og som ikke ligner grisen.

 

*ding* *ding* *ding*, vi har en vinner. Størstedelen av den hørbare motstanden kommer faktisk fra folk som argumenterer for at de overprisede produktene deres må beskyttes. Norge har ufattelig høy kjøpekraft i gjennomsnitt, og middelnivået har utrolig mye å bruke på julepresanger - så hva tenker man? At her er det en mulighet til å sette i gang å importere smale produkter for nisjer man ikke en gang visste eksisterte? At folk gjerne betaler for at en nyttig tjeneste skal utføres, og gladelig betaler en viss sum hvis det er verdt å gå gjennom en forhandler man stoler på?

 

Ånei - man må holde prisene kunstig høyt oppe, med statlig innblanding, som saboterer enkeltmennesker - slik at bedriften til FOLK FLEST ikke går konk. Så stemmer man Frp og argumenterer høyt for bedriftsøkonomiske prinsipper.

 

Yay for kontemporær Peer Gynt! Faens veikinger alle sammen.

 

 

Virker ikke som du tar innover deg at det er bedre med like konkurransevilkår, hvorfor skal noen butikker måtte selge ting 20% billigere for å kunne konkurrere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Flott at de øker grensen, men den skulle vært økt mer. Norge trenger _LANGT_ mer konkuranse.
Personlig, savner jeg en skikkelig prissammenlignings tjeneste, som samler _ALLE_ priser i HELE Norge, uansett om de er på nett eller fysisk butikk. Alt fra matvarer, klær, verktøy, frimerker, spill, gressklippere eller donald blader. Skal du leke butikk, må alle varer og priser meldes inn på tjenesten.

Endret av smileyy
Lenke til kommentar

Nei, nei nei! Dette er galskap og slakt av norsk handelsnæring som selger forbrukerprodukter til priser under 400 kr.

 

Fjern heller egenfortollingsgebyret som koster fra vanvittige 135 kr og oppover avhengig av vareverdi og hvilket fraktselskap som benyttes. For varer som koster 201 kr utgjør dette vanvittige 67% prisøkning. Mva på lille 25% er bare en brøkdel av dette kjempegebyret for denne varen.

 

Kjøpe man en vare fra utlandet til 100 kr betaler man i dag 100 kr + frakt. 25 kr mva er mye mindre, men det viktigste er at lik mva gir rettferdig konkurranse mot norske bedrifter. Mva-satsen på 25% bør gjelde alle varer uansett verdi og uansett hvilken side av grensen man handler på. Først da får man rettferdig og sunn konkurranse.

Hjørnebutikken hans Per Hansen nedi gata blir utkonkurrert av store internasjonale kjeder som etablerer seg her tilands alikevel. Det er ingen forskjell. Skal du være konkurransedyktig må du skille deg ut på annet enn pris uansett. Enten går du Big, eller så går du Broke, det burde gjelde norsk handelsnæring også. Men det er typisk Norsk å tenke for smått og snevert. Og da må det beskyttes for enhver pris.

Endret av Rakessh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, nei nei! Dette er galskap og slakt av norsk handelsnæring som selger forbrukerprodukter til priser under 400 kr.

 

Fjern heller egenfortollingsgebyret som koster fra vanvittige 135 kr og oppover avhengig av vareverdi og hvilket fraktselskap som benyttes. For varer som koster 201 kr utgjør dette vanvittige 67% prisøkning. Mva på lille 25% er bare en brøkdel av dette kjempegebyret for denne varen.

 

Kjøpe man en vare fra utlandet til 100 kr betaler man i dag 100 kr + frakt. 25 kr mva er mye mindre, men det viktigste er at lik mva gir rettferdig konkurranse mot norske bedrifter. Mva-satsen på 25% bør gjelde alle varer uansett verdi og uansett hvilken side av grensen man handler på. Først da får man rettferdig og sunn konkurranse.

Hjørnebutikken hans Per Hansen nedi gata blir utkonkurrert av store internasjonale kjeder som etablerer seg her tilands alikevel. Det er ingen forskjell. Skal du være konkurransedyktig må du skille deg ut på annet enn pris uansett. Enten går du Big, eller så går du Broke, det burde gjelde norsk handelsnæring også. Men det er typisk Norsk å tenke for smått og snevert. Og da må det beskyttes for enhver pris.

 

 

Hva slags drømmeverden er det du lever i der du tror store kjeder har mulighet til å konkurrere om de må ligge 20% lavere i pris enn de andre aktørene?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er jo momsfritak på bøker bla.a. Har da ikke tatt livet av norske nettbutikker for bøker av den grunn..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Det er jo momsfritak på bøker bla.a. Har da ikke tatt livet av norske nettbutikker for bøker av den grunn..

Det er fritak for bøker kjøpt i Norge også.

 

 

Så med andre ord, like vilkår for butikkene og konkurranse utelukkende på pris. Hva som var så latterlig med den sammenligningen?

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo momsfritak på bøker bla.a. Har da ikke tatt livet av norske nettbutikker for bøker av den grunn..

Det er fritak for bøker kjøpt i Norge også.

 

 

Så med andre ord, like vilkår for butikkene og konkurranse utelukkende på pris. Hva som var så latterlig med den sammenligningen?

 

 

 

At det ikke er momsfritak på varer som koster hverken under 200 eller 400 om det kjøpes i norge....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så med andre ord, like vilkår for butikkene og konkurranse utelukkende på pris. Hva som var så latterlig med den sammenligningen?

Bøker: Ingen moms i Norge eller fra utlandet. Like konkurransevilkår.

 

Varer over 200/400 kr: Moms i Norge og fra utlandet. Like konkurransevilkår.

 

Varer under 200/400 kr: Moms i Norge men ikke fra utlandet. Ikke like konkurransevilkår.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sier meg enig i å heller fjerne fortollingsgebyrer. Men da vil vi vel fortsatt slite med at posten skal holde på pakken(e) i opptil flere uker før de sendes videre til kunden ut fra tollen?

 

Handler selv titt og ofte varer fra utladet, men meget sjeldent over 200 kr. Og da som regel varer jeg ikke får tak i her i Norge uten å leie inn en privatdetektiv.

Lenke til kommentar

Til dere som ønsker høyere tollgrense velkomment, hvorfor vil dere skape ennå større urettferdighet i skattesystemet i disfavør norske forhandlere? Jeg vil gjerne ha noen gode argumenter, ikke bare synsing basert på egen handleadferd.

 

Omtrent alle avgjørelse der penger er involvert er en fordel for noen og en ulempe for noen men man kan ikke unngå å ta slike avgjørelser av den grunn... synes generelt at Norge forsvarer norsk næringsliv nok ved toll, moms og avgifter.

 

En økt momsgrense vil gi økt konkurranse men det vil vel også fritak for tollgebyret også gjøre. Norske bedrifters hardeste konkurranse fra utenlandske butikker er ikke momsen men at Norge er ett dyrt land med høye utgifter.

 

Men nå til kremargumentet mitt for økt momsgrense... det er en fordel for MEG!

 

(tror egentlig det er det eneste argumentet folk har)

 

Edit:

Å fjerne tollgebyret vil vel bety det samme som å si at bedriftene skal gjøre en jobb gratis.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som ønsker høyere tollgrense velkomment, hvorfor vil dere skape ennå større urettferdighet i skattesystemet i disfavør norske forhandlere? Jeg vil gjerne ha noen gode argumenter, ikke bare synsing basert på egen handleadferd.

 

Det er vel egentlig bare disse argumentene:

 

- Det koster å ha mennesker som må vurdere verdien av en vare og så kreve inn moms.

- Denne prosessen medfører lengre leveringstid

- Om du fysisk kjøper varen i utlandet er grensen vesentlig høyere

- Utenlandske butikker betaler som regel moms til eget land

 

Ikke at jeg synes noen av dem er tungveiende nok. Å øke grensa til 400kr er selvsagt ikke like ille som det å øke den til 1000kr ville vært, men fremdeles konkurransevridende. Hadde norske myndigheter gjort det motsatte (momsfritak for norske butikker) ville vi trolig blitt dømt i EFTA...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Så med andre ord, like vilkår for butikkene og konkurranse utelukkende på pris. Hva som var så latterlig med den sammenligningen?

Bøker: Ingen moms i Norge eller fra utlandet. Like konkurransevilkår.

 

Varer over 200/400 kr: Moms i Norge og fra utlandet. Like konkurransevilkår.

 

Varer under 200/400 kr: Moms i Norge men ikke fra utlandet. Ikke like konkurransevilkår.

 

 

Joda, for all del. Jeg er inneforstått med alt det der. Jeg bare tok eksempelet med bøker siden det der er like konkurransevilkår, og at det for det eksempelet ikke ser ut som at alle norske bokbutikker på nett er gått dukken av den grunn. Så hvorfor skal ikke dette kunne være tilfelle med andre nettbutikker også som selger andre typer varer?

 

Selv ser jeg ikke helt problemet. Jeg tror oppriktig at de fleste ser fordelene man har med å handle i Norske butikker, tenker spesielt på returordninger og garantier, forbrukerkjøpsvern generelt. Det er en trygghet jeg gladelig betaler ekstra for.

Hvis prisforskjellen virkelig er så stor at valget utelukket havner på utenlandsk netthandel, er vel sjangsen stor for at de norske butikkene i utgangspunktet har priset seg ut av markedet og ikke fortjener bedre enn å gå dukken.

 

Strengt tatt kunne jeg egentlig tenkt meg en løsning med toll på alt (fra kr. 0) med innføring av forenklet fortolling. Det er jo aldri momsen som er årsaken til at jeg handler i utlandet uansett.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...