Gå til innhold

PST vil kartlegge nordmenns nettaktivitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte om saken nå på Dagsrevyen. Ser ikke problemet med dette, og er enig med PST. Om du ikke gjør noe tvilsomt på nettet, vil du ikke bli lagt merke til en gang og har ingenting å frykte, så hva er egentlig problemet?

 

Et slikt utsagn antar at en perfekt gruppe mennesker sitter bak og i tillegg er de eneste som noen gang vil benytte seg av systemet.

 

Hvis vi har noe å frykte fra våre medmennesker, og ikke bare det, men såpass at samtlige borgere må overvåkes, så stiller samtlige som sitter med politisk og offentlig makt i akkurat samme rolle. Pluss alle som kan bryte seg inn i systemet, og alle private aktører som nødvendigvis må være involvert et eller annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tror tingen med de som synes masseovervåkning er okei, er at de glemmer å tenke på at det ikke vil være de samme folkene i regjeringen i fremtiden som nå. bare fordi dagens regjering ikke vil bruke slik data til å kontrollere politiske motstandere, trenger det ikke alltid å være sånn. eller så er de bare for naive til å tro at slikt kan skje her i norge.

 

synes jeg en gang leste noe om at tyskerne under krigen fant et arkiv i oslo som gjorde det lett for dem å finne diverse norske motstandere, noen som har kilde?

Lenke til kommentar

Så documentaren, som jeg ikke syns imponerte. Det ble bare snakket om ting som er ganske opplagt for de fleste. Eller burde være det i det minste.

Ja hvis vi ikke skal kunne stole på de som myndighetene har satt til å ivareta sikkerhet, hvem skal vi stole på? Skal vi la en verden av kjeltringer, hackere. terror org osv råde den grunnen alene? Vi hører jo om hvordan de har sin ekspertise til å herje på nettet.

 

Ryker demokratiet, så ryker det uansett. Holder det, ser jeg fortsatt ikke problemet. Folk må bare lære seg å bruke nettvett. Oppfører man seg noenlunde normalt også der, er det ikke noe å frykte. Ingen vil bry seg om en vanlig nettbruker som ikke gjør en masse tvilsomme ting, sånn som det er ellers i samfunnet.

En annen sak er hvis man anser nettet (WWW) som dyrets merke(666) og regner med en ond org. etterhvert tar kontroll over verdens befolkning på den måten. I såfall går alt galt, og det bare skjer. Men det vet jeg ikke noe sikkert om. Det er en helt uviss sak.

 

Det er dessverre alt for mange som er uforsiktige på nettet, det er der jo. Selv bruker jeg ikke facebook og sånne ting. Og legger aldri ut ekte ID andre steder enn der det er helt nøvendig og sikkert.

Lenke til kommentar

 

Forslaget er nedstemt før PST-sjefen rakk å legge det frem: http://www.nrk.no/norge/nedstemt-for-det-er-foreslatt-1.11892933

 

Godt vi ikke har en AP-regjering sier nå bare jeg... puh..

 

 

javel? du har vel gledet deg litt for tidlig...

 

Justisminister Anders Anundsen (FrP) vurderer å tillate masseovervåking

 

http://www.dagbladet.no/2014/08/23/nyheter/anundsen/pst/innenriks/politikk/34927555/

Lenke til kommentar

 

 

"Ja hvis vi ikke skal kunne stole på de som myndighetene har satt til å ivareta sikkerhet, hvem skal vi stole på?"

Det handler ikke om tillit, men om å ikke gi myndighetene for mye makt ovenfor befolkningen.

 

"Skal vi la en verden av kjeltringer, hackere. terror org osv råde den grunnen alene?"

Det gjør de heller ikke, selv uten masseovervåkning.

 

(noen som har den kilden som sa at oppklaringsraten til det polske politiet hadde gått ned etter at de innførte dld?)

Lenke til kommentar

 

 

"Ja hvis vi ikke skal kunne stole på de som myndighetene har satt til å ivareta sikkerhet, hvem skal vi stole på?"

Det handler ikke om tillit, men om å ikke gi myndighetene for mye makt ovenfor befolkningen.

 

"Skal vi la en verden av kjeltringer, hackere. terror org osv råde den grunnen alene?"

Det gjør de heller ikke, selv uten masseovervåkning.

 

 

 

Syns dette blir ganske tynne argumenter.

 

1 ) "myndighetene for mye makt over befolkningen". Høres mest ut som klisjé. Hva legger du egentlig i det, hva blir farligere for deg og meg? I dette tilfellet, ser jeg mest fordeler og få bakdeler.

 

Ser ikke noen fare for at myndighetene i Norge gjør oss noe, så fremt de ikke har god grunn til det. Norske myndigheter misbruker ikke "makt"? De er valgt inn av oss, for å ivareta våre interesser.

 

2) De som vil bruke nettet til kriminell virksomhet mot oss, har vel friere leide nå, enn om dette systemet blir tatt i bruk.

Lenke til kommentar

Ser ikke noen fare for at myndighetene i Norge gjør oss noe, så fremt de ikke har god grunn til det. Norske myndigheter misbruker ikke "makt"? De er valgt inn av oss, for å ivareta våre interesser.

 

Selv om det du sier der var sant (og det er det neppe), hvordan vet du at det er sant til neste år? Eller om 10 år? Vi bør ikke legge til rette for at fremtidige politikere og andre maktutøvere får så mye makt at det korrumperer dem.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke noen fare for at myndighetene i Norge gjør oss noe, så fremt de ikke har god grunn til det. Norske myndigheter misbruker ikke "makt"? De er valgt inn av oss, for å ivareta våre interesser.

 

Selv om det du sier der var sant (og det er det neppe), hvordan vet du at det er sant til neste år? Eller om 10 år? Vi bør ikke legge til rette for at fremtidige politikere og andre maktutøvere får så mye makt at det korrumperer dem.

 

 

Syns det der blir krisemaximering. Som sagt, om du ikke gjør noe særlig tvilsomt på nettet, ser jeg ingen grunn til at fremtidige regjeringer heller vil gjøre deg noe, eller legge merke til deg i det hele tatt.

 

I Norge har vi valg hvert 4 år. Og vi har fri samfunnsdebatt i et rettssamfunn. Og vi er et Nato land. Om det skjer noe kritikkverdig ifm dette, vil det nok snart bli håndtert og satt en stopper for.

Lenke til kommentar

Vi har valg hvert 4. år, i dag. Vi har fri samfunnsdebatt, i dag. Vi er et NATO-land, i dag. Alt dette er kun sikkert for en relativt kort tid fremover. poenget er at ingen kan vite om en gjeng totalitære prøver å knabber makten i landet om en f.eks. 20-30 års tid, mye kan forandre seg her innen den tid. Og hvis det skjer, så vil de ha SVÆRT god nytte av et system som lar dem kontrollere alle potensielle motstandere. Å ikke innføre masseovervåkningssystemer handler om å være føre var, og ta i betraktning at noe slikt har en mulighet til å skje.

 

"Sadly the majority of people doesn't understand that HISTORY CONTINUES and still think they're protected by "law&order" in their safe and static world."

Endret av knekkebr?dmedost
Lenke til kommentar

Vi har valg hvert 4. år, i dag. Vi har fri samfunnsdebatt, i dag. Vi er et NATO-land, i dag. Alt dette er kun sikkert for en relativt kort tid fremover. poenget er at ingen kan vite om en gjeng totalitære prøver å knabber makten i landet om en f.eks. 20-30 års tid, mye kan forandre seg her innen den tid. Og hvis det skjer, så vil de ha SVÆRT god nytte av et system som lar dem kontrollere alle potensielle motstandere. Å ikke innføre masseovervåkningssystemer handler om å være føre var, og ta i betraktning at noe slikt har en mulighet til å skje.

 

Det er jo det et sånt system bl.a. er ment å bidra til at ikke skal skje. Så "føre var" er nettopp hensikten. Så vel, her blir det altså en avveining om hva man skal prioritere å sikre seg mot, og hva som er mest sannsynlige/mulige scenarioer.

Om Nato skulle collapse, og vesten blir kuppet av en totalitær makthaver, må vel en verdenskrig til der Nato taper. Det er neppe vits og/eller lurt å gardere seg mot en slik tenkt situasjon i dag, ved å velge å nedprioritere sikkerhet, med tanke på at enkeltes personvern dermed skulle kunne bli mer utrygt.

 

Har ikke problem å skjønne at noen føler ubehag om dette blir innført da. Men jeg ser det som en pris vi bør være villig til å betale, ettersom jeg regner med PST vet hva de snakker om når de såpass instendig uttrykker et behov for det.

Lenke til kommentar

 

 

Forslaget er nedstemt før PST-sjefen rakk å legge det frem: http://www.nrk.no/norge/nedstemt-for-det-er-foreslatt-1.11892933

Godt vi ikke har en AP-regjering sier nå bare jeg... puh..

 

javel? du har vel gledet deg litt for tidlig...

 

Justisminister Anders Anundsen (FrP) vurderer å tillate masseovervåking

 

http://www.dagbladet.no/2014/08/23/nyheter/anundsen/pst/innenriks/politikk/34927555/

 

Det var jo leit å høre. Jeg får håpe at han blir satt litt på plass.
Lenke til kommentar

Hvis staten vil masseovervåke folk, så vil folk bare øke deres egen bruk av VPN og andre anonymiseringstjenester. Jeg lager ikke en profil på nettet uten falskt navn og falsk epost adresse og falsk IP-addresse.

 

VPN leverandører gir bort din informasjon uten å blunke en gang bare onkel spør.

 

Og Tor er så tregt at det er ubrukelig.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

[...]Ja hvis vi ikke skal kunne stole på de som myndighetene har satt til å ivareta sikkerhet, hvem skal vi stole på? [...]

Hvorfor skal du stole på noen som helst? Det begynner å bli noen hundre år siden "vi" gikk bort fra konseptet om at "den Gud giver ett embete, den giver Han også forstand", så hvorfor stole på myndighetene? Sist jeg sjekket var hovedoppgaven til PST, E-tjenesten, etc. å sikre "Rikets sikkerhet" og ikke din eller min sikkerhet...

Lenke til kommentar

 

 

"Det er jo det et sånt system bl.a. er ment å bidra til at ikke skal skje."

Nei? Det er ment for kriminalitet og mulig terrorisme, ikke noe annet.

 

"Om Nato skulle collapse, må vel en verdenskrig til der Nato taper."

Må det? uansett, hvorfor tror du at NATO skulle redde demokratiet? NATO er ledet av USA og demokratiet der er jo bare en vits, landet er styrt helt og holdent av de rike. Så lenge de blir rikere ville de ikke brydd seg om norge var styrt av en diktator.

 

"jeg regner med PST vet hva de snakker om når de såpass instendig uttrykker et behov for det."

nåja, har da ikke vært SÅ mye terrorisme i norge i det siste.

Lenke til kommentar

Ser ikke noen fare for at myndighetene i Norge gjør oss noe, så fremt de ikke har god grunn til det. Norske myndigheter misbruker ikke "makt"? De er valgt inn av oss, for å ivareta våre interesser.

Du aner ikke hvor farlig denne tankegangen er.

 

Er det noe historien har fortalt oss er det at de til en hver tid rådende myndigheter har misbrukt sin makt. Det er ikke snakk om hvis, men når.

 

Jeg er jo bare snill og lovlydig, hva?! Hva spiller det for rolle om noen overvåker meg?

 

Det sier du nå, men når overvåkningen blir total, politistaten er på fremmars og når tanke- og ytringsfrihet bare er en saga blott; da kan en se seg i speilet og spørre seg selv om hvorfor en var så naiv.

 

Men da er det for sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan ikke stole helt på noen, det er riktig. Det blir alltids et valg.

 

Men hvis man tror det er som dere beskriver ovenfor, hvorfor er man samtidig da så skeptisk til konspirasjonsteorier, og mener det er "tull at myndigheter står bak" osv?

 

For det høres jo ut som konspirasjons-teori det dere skisserer, men den frykten og mistroen til PST, NATO og vestlige demokratier generelt.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Konspirasjonsteorier er basert på ganske løs fakta, noen av teoriene stemmer sikkert til dels, men stort sett fjør det meste sannsynligvis ikke det.

 

Når det er sagt, det at NSA overvåket hele nettet er nok noe mang ville avfeid som tull før man satt med informasjonen vi har i dag.

 

 

Når det er sagt.

Jeg driver stort sett ikke med noe ulovlig på internet, men jeg vil likevel ikke at noen skal kunne vite hva jeg til en hver tid gjør, selv om det er fult lovlig.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

 

Men hvis man tror det er som dere beskriver ovenfor, hvorfor er man samtidig da så skeptisk til konspirasjonsteorier, og mener det er "tull at myndigheter står bak" osv?

 

Fordi det finnes ingen håndfaste bevis for disse konspirasjonsteoriene. Derimot at makt korrumperer har menneskeheten lært utallige ganger gjennom historien, og burde vært obligatorisk lære med morsmelken til alle individ på denne klode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...