Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljeslukende Toyota avensis 2001 1.6


Anbefalte innlegg

 

 

Sjekk nå først og fremst om den lekker olje før du begynner med dyre verkstedsbesøk. Legg et stort stykke papp under motor og bunnpannen, la den stå i noen minutter både av og på tomgang. Er det olje på platen så har du en lekkasje.

Burde det ikke være olje på bakken da, om den lekker? For det er det ikke. Men har ikke testet på den måten du skriver her, så da skal jeg gjøre det :-) Så vidt jeg har skjønt er det bedre om den lekker olje ut enn at den brenner det ett eller annet mystisk sted inne i systemet. Eksosen er forøvrig helt normal, ikke mørk eller eller spesielt mye av den.

Det burde være olje på bakken, men det spørs om du kan se det, er du ikke i tvil om den lekker så gjør den ikke det. Brenner du så mye olje som du sier så ville jeg trodd at du la igjen en liten sky bak deg ved akselerasjon.

 

Hvilken farge er olje og kjølevæske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Sjekk nå først og fremst om den lekker olje før du begynner med dyre verkstedsbesøk. Legg et stort stykke papp under motor og bunnpannen, la den stå i noen minutter både av og på tomgang. Er det olje på platen så har du en lekkasje.

Burde det ikke være olje på bakken da, om den lekker? For det er det ikke. Men har ikke testet på den måten du skriver her, så da skal jeg gjøre det :-) Så vidt jeg har skjønt er det bedre om den lekker olje ut enn at den brenner det ett eller annet mystisk sted inne i systemet. Eksosen er forøvrig helt normal, ikke mørk eller eller spesielt mye av den.

Det burde være olje på bakken, men det spørs om du kan se det, er du ikke i tvil om den lekker så gjør den ikke det. Brenner du så mye olje som du sier så ville jeg trodd at du la igjen en liten sky bak deg ved akselerasjon.

 

Hvilken farge er olje og kjølevæske?

 

Oljen er... oljefarget :blush: hva mener du? Den er ganske lys, ikke sort. Kjølevesken vet jeg ikke, men det kan jeg sjekke.

Bilen har stått siden i går, så skal sjekke om nivået har sunket nå (hadde ikke det da den var varm), også skal jeg sjekke under igjen. Jeg sølte ganske mye da jeg fylte på i sommer, så i begynnelsen trodde jeg den var lekk, men etter det fikk rent av seg har jeg ikke lagt merke til noe. Er vått under den når jeg kjører, men det er vel airconditionen tenker jeg, blir iallefall ikke spesielt klissete på fingrene når jeg tar på det.

 

Har ikke hatt muligheten til å se etter noen sky enda, men skal få noen til å stå bak og se. Men siden den har hull i eksosannlegget så holder jeg en knapp på det, hullet er ett annet sted en der vi tettet første gangen, og det er vel kanskje forskjell på lukten ettersom hvor i systemet det er hull? Aner ikke jeg, akkurat nå kunne jeg virkelig ønske jeg hadde greie på bil, og kunne skjønt hva problemet var. Jeg har liksom null snøring :grin2::ninja:

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Hvordan lys? Er den blank og gulaktig, eller ser den ut som noen har brygget cappuccino i oljepannen din?

 

Ser den ut slik som dette, så er det toppakningen som må byttes:

fEnicMK.jpg

 

Det hadde vært greit om du undersøkte litt mer om denne dryppingen som kommer fra bilen. Har AC vært på når dette skjer?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvordan lys? Er den blank og gulaktig, eller ser den ut som noen har brygget cappuccino i oljepannen din?

 

Ser den ut slik som dette, så er det toppakningen som må byttes:

fEnicMK.jpg

 

Det hadde vært greit om du undersøkte litt mer om denne dryppingen som kommer fra bilen. Har AC vært på når dette skjer?

Blank og gulaktig, ingen deilig cappuchino-look (på målepinnen da, har som sagt ikke sett noe olje noe annet sted) :-) Ja har nok brukt ac mer eller mindre hver gang jeg har kjørt i sommer, og har sett at de fleste biler har en våt flekk under seg når de har kjørt bort fra parkeringsplasser f.eks, så antok at det var helt vanlig (er det jeg har fått høre og). Det er helt klart, og kan ikke tro det er noe annet enn rent vann.

 

Skal få noen til å se på bilen i løpet av uka, om det er noen åpenbare (for andre) feil som kan avdekkes :-) Og om det er cappuchino-olje å finne!

Endret av River Song
Lenke til kommentar

En liten oppdatering :p

 

Blå røyk! Ikke hele tiden, men av og til. Definitivt verksted neste uke. Skiftet olje og oljefilter i går, + kjørte en motorrens for moro skyld. Oljen som kom ut var ikke full av rusk eller noe, og så helt vanlig ut... håper verkstedet finner ut hva det er for noe, og at det ikke er alt for kostbart å fikse....

Lenke til kommentar

Er jeg som surrer her. Ødelagt toppakning har flere symptomer basert på hvor det er brudd. Har du olje som forsvinner så er det blårøyk. Cappuchino-olje er når du har brudd fra olje til kjøling og hvit røyk er når du har brudd fra kjøling til sylinder.

 

Dessverre så kan det være andre ting enn toppakningen som kan forårsake blårøyk, og om toppakningen har gått så kan du anse deg selv som heldig.

 

Da blir det nok kompresjonstest på deg.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Trådstarter har nå brukt 14 dager på og bekrefte at det ryker blått. Dette tar ca 30sec å finne ut helt alene. Du har også putta mye penger på feil plass med motorrens, oljeskift osv. Dette kunne sikkert dekka den ene tusenlappen det koster å bytte motor.

 

For å bytte kun de delene som trengs, det som gjør at bilen bruker MYE olje, så er det snakk om deler for 3400,-. Dette er da orginale Toyota deler, stempelringer og ymse pakninger med norske priser.

 

Alle timene det tar og at feilen i hovedsak er utslitt sylinder gjør dette uaktuelt og overhale. Det vil bli bedre, men aldri helt bra. Det vil alltid bruke litt mye olje og det vil ikke bli bedre med tiden.

 

Vil tippe det koster en plass mellom 15-18000,- for bytting av stempelringer med et bob-bob resultat. Garanti ut porten.

 

Sende slikt til borring og overdim er ganske sinnsykt å gjøre på en dårlig 1,6 liter. Da kan du eller finne en ny bil i 40-50 000,- klassen.

 

Det eneste riktige å gjøre, beskjeden du bør få fra verkstedet ditt : høggermotor eller dyng bilen!

 

Høggermotorene pleier være bra til disse her pga lavere kilometer. De kommer også med en kommentar : Kompresjon OK, noe som er spot on! Det holder ut bilens levetid. Enkelt å bytte og ikke så voldsomt som det høres ut som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ikke røket blått før nå, bare så det er sagt :) Hadde garantert sett det før om det hadde gjort det. Blårøyken startet etter vi tettet et hull i eksospotten. Rart egentlig, men kan jo hende røyken har forsvunnet under bilen eller noe slik at den ikke har vært så synlig.

 

Borring og overdim vet jeg ikke hva betyr :blush: men klart, det er ikke så aktuelt å legge 18k i denne bilen... så ny-gammel motor eller bare kjøre til den ikke kjører lenger blir kanskje de eneste alternativene. Men får nå se hva verkstedet sier da.

Endret av River Song
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan jo komme med en oppdatering...

 

verkstedet sa at tennpluggene var helt utslitt og hadde gått i oppløsning, og ødelagt motoren... så da er det vraking eller ny motor/overhaling... det blir nok vraking, tror ikke det er en god investering å putte i ny motor, bilen har jo litt rust her og der, og plutselig er det noe annet som ryker...

 

Så det var det...

Lenke til kommentar

Ja sånn er det :( Litt overrasket over diagnosen, men bunnlinja er det samme. Utslitt sylinder, bytt motor. Kan vel også tyde på at bilen ikke har fått mye service hvis pluggene har gått i oppløsning. Sikekrt helt brun innvendig den motoren der.

 

Er det mye rust på kjerra er det bare å dynge bilen.

 

Vil fortsatt anbefale deg Japse bensin som neste. Gjerne spør før du kjøper noe.

Lenke til kommentar

Ja sånn er det :( Litt overrasket over diagnosen, men bunnlinja er det samme. Utslitt sylinder, bytt motor. Kan vel også tyde på at bilen ikke har fått mye service hvis pluggene har gått i oppløsning. Sikekrt helt brun innvendig den motoren der.

 

Er det mye rust på kjerra er det bare å dynge bilen.

 

Vil fortsatt anbefale deg Japse bensin som neste. Gjerne spør før du kjøper noe.

Kjedelige greier... bruktbilkjøp er ikke noe gøy, gruer meg til å lete etter neste bil...

 

Ja er endel rust, ikke voldsomt mye da, men har lappet den litt under og sandblåst og sånn. Har ikke noe god følelse på å investere mer i bilen her, bytter jeg motor ryker sikkert klutsjen osv også har jeg investert så mye i bilen at jeg må bytte den og, også har jeg det gående :p

Ble aldri helt venner med bilen heller...

 

Ja kommer nok først og fremst til å se på japsebiler, selv om ford og volvo er med i vurderingen og... (og kanskje opel). Lagde et nytt emne her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1633556

 

Hilsen No0ben! :p

Lenke til kommentar

 

Om du faktisk er så staure dum at du seriøst mener å ha gitt et godt råd nå synes jeg du bør søke hjelp.

 

 

Det kommer nok veldig an på hva en evt. velger her det vil jeg tro......

 

Har ingen erfaring med hverken Volvo eller Ford så der skal jeg være forsiktig med å uttale meg om noe som helst, men Opel har jeg hatt mange av, og ingen av dem vært spes. driftssikre eller problemfrie for å si det veldig pent.

 

Her har det vært mange små -og store feil, og mange av dem var også gjentagende feil etter utført reparasjon (de nye delene var rett og slett ikke noe bedre enn de gamle, så da oppsto de samme feilene på nytt igjen....). Greit nok at dette gikk på garantien for min del, men jeg har mange andre ting å gjøre enn å kjøre de bilene frem og tilbake til verkstedet, det ble et veldig stort irritasjonsmoment og frustrasjon over at slike ting skjer med nye biler for meg den gangen (og de vil fort kunne være noe som vil kunne være aktuelle for TS sitt budsjett).

 

Japansk er mer "kjedelig og lite spennende" i hvertfall av de som vil kunne passe for TS sitt budsjett, men tror nok likevel at de er litt mer holdbare og vil kunne gi færre problemer. Uten at noen kan garantere noe som helst i slike utsagn, men både NAF tester og andre anbefalinger en leser, holder jo en "knapp" på japansk når det gjelder billigere bruktbiler med tanke på driftssikkerhet.

Men igjen, alle merker og modeller har sine "mandagsutgaver", så en kan aldri være helt trygg uansett hva en velger.

 

Se etter godt vedlikeholdte biler, lite rust, lavest mulig km.stand, helst med komplett servicebok, men dette er det nok ikke så enkelt å finne innenfor TS sitt budsjett desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har begynt å kikke litt på toyota yaris verso. Utseendemessig kan man (i mine øyne) ikke finne kjipere bestemors-biler, men virker som veldig greie og holdbare biler, så gir dem en sjans. Er åpen for grønne skilter nå og, så da kan jeg jo kanskje få mer for pengene.

 

Ser på finn at det er litt forskjellige årsmodeller, er det store forskjeller? Noen årsmodeller som er bedre å kjøpe enn andre? (for nyere er vel ikke alltid nødvendigvis bedre?)

Lenke til kommentar

Har hatt vanlig Yaris og har testa en Yaris Verso. Versoen er den desidert kjedeligste bilen jeg noensinne har kjørt. Bråkete og vonde seter. Yarisen (2007 D4D) var mye morsommere men var fremdeles bråkete og hadde dårlige seter. Måtte bytte bil siden den ødela ryggen min. Men billig i drift var den!

 

Og hvis du får rød oljelampe i dashbordet så stopp umiddelbart! Ikke på neste bensinstasjon, ikke om en mil, ikke neste helg. Stopp med en gang! Den lampa betyr at du ikke har oljetrykk. Som igjen betyr at motoren ikke får olje. Spaser til nermeste "oljebutikk" eller ring noen og be de komme med olje.

 

Gul oljelampe derimot er ikke så farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt vanlig Yaris og har testa en Yaris Verso. Versoen er den desidert kjedeligste bilen jeg noensinne har kjørt. Bråkete og vonde seter. Yarisen (2007 D4D) var mye morsommere men var fremdeles bråkete og hadde dårlige seter. Måtte bytte bil siden den ødela ryggen min. Men billig i drift var den!

 

Og hvis du får rød oljelampe i dashbordet så stopp umiddelbart! Ikke på neste bensinstasjon, ikke om en mil, ikke neste helg. Stopp med en gang! Den lampa betyr at du ikke har oljetrykk. Som igjen betyr at motoren ikke får olje. Spaser til nermeste "oljebutikk" eller ring noen og be de komme med olje.

 

Gul oljelampe derimot er ikke så farlig.

stoppet med en gang, skrudde av motoren og trillet inn i en utkjørsel som heldigvis var rett ved :)

 

Kjedelig bil kan jeg leve fint med, avensisen er ikke akkurat rå den heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...