Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljeslukende Toyota avensis 2001 1.6


Anbefalte innlegg

Min toyota avensis 2001 1.6 stasjonsvogn sluker olje... og da mener jeg sluker... fra trondheim-hamar brukte den over 4 liter.

 

Da jeg kom hjem fylte jeg på slik at oljen var opp til øverste prikk på den dingsen man stikker ned i (allerede her skinner det igjennom at jeg ikke kan mye om bil :p ). Nå har jeg kjørt til sammen 2 timer kanskje siden jeg fylte på, og i går var den nede til nederste prikk.

 

Den var ikke slik da jeg kjøpte den, kjørte oslo-københavn ++ uten å fylle på og uten at nivået sank, men etter det har den brukt ganske mye synes jeg. Men ikke så ekstremt som nå... kan kanskje ha noe med at jeg har kjøpt den billigste oljen jeg fant, og den er ganske tynn, men likevel, forbruket er stort. Det skal ikke være nødvendig å fylle olje oftere enn jeg fyller bensin vel.

 

Det ser ikke ut til at den lekker, så det må forsvinne ett eller annet annet sted....

 

Så det jeg egentlig lurer på er om noen har erfaring med det samme på denne bilen, eller andre biler forsåvidt, og har noen tips til hva vi kan sjekke selv (har en pappa som er mer bilkyndig enn meg, som kan se på den, men greit å få litt tips om hva det kan være).... før det evnt. blir verksted.

 

Da jeg kjøpte bilen så jeg at det sto på en annen annonse for samme bil og årsmodell at den brukte endel olje, så vet ikke om det er en greie med disse bilene? Og vet noen hva det da evnt. er? Hva kan vi sjekke?

 

Tenker å prøve motorrens også skifte olje (igjen, gjorde det i starten av sommerferien).

 

Verdt å nevne kanskje at den blinket rødt etter vi hadde kjørt ganske langt, og glemt å sjekke oljen... men jeg fikk slukket motoren på sekundet og svingt inn... men kan det ha skjedd noe da? For synes den ble enda verre etter det...

Endret av River Song
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

BLÅTIND MOTOROLJE. Fullsyntetisk. 5W40. 4 liter

Ok, denne er ikke spesielt tynn etter spesifikasjonen (5W40).

 

Hvor langt har bilen gått?

 

hmm den er ikke det nei, trodde den var det jeg, fikk tips om å bytte til en tykkere olje.

Den har gått 260k nå

 

Slitte stempel ringer. Blårøyk ved gasspådrag?

 

Bytt motor.

 

Nei ikke noen blårøyk.. tror jeg da, men skal sjekke ut.

Bytte motor er vel dyrt? Går det ikke an å bytte stempelringene?

Lenke til kommentar

Forresten så lukter den veldig bensin for tiden, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Fordi det har vært hull i eksosanlegget, det ble tettet, men er fortsatt et lite ett. Så kanskje det er det. Men sånn i forhold til evnt. røket stempel, om det har en sammenheng?

(spør som jeg har vett til, så får bare beklage, dette er min første bil og jeg kan ingenting... ender vel med at det blir verksted).

 

Tenkte å kjøre en motorrens for å se om det kan hjelpe? (skiftet olje før sommerferien da men).

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at den lukta du kjenner er brent olje og ikke bensin. Drit i "blårøyk" og bare se etter røyk eller eksos i det hele tatt. Mye av det er et dårlig tegn.

 

Hvis olja ikke renner ut under bilen renner den ut omsider ut av eksosen. Skru ut tennpluggene og se på dem.

 

Denne modellen er utsatt fordi det er liten motor i en stor bil. Ellers lite vedlikehold eller at den har stått lenge. Hvor lang har den gått?

 

Jeg ville slutta med å fylle etter olje og vidunder middler(motorrens osv) fordi du putter ikke ei krone på riktig plass. Bruk det på en diagnose på nærmeste verksted istedenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Mekker'n sier er det nok på tide med et verkstedbesøk. Om det ikke lekker ut, men faktisk brennes så mye olje som du beskriver er det noe som må taes tak i umiddelbart. Bare en sånn enkel ting som katalysatoren, den blir forbruksvare om du fortsetter å pøse olje gjennom systemet.

Lenke til kommentar

Dette er forsåvidt en 3ZZ motor og det ble byttet mange av dem på garanti når bilen kom på markedet. Kjølekanalene rundt sylinder går ikke langt nok ned så sylinder blir overopphetet i bunn og utvider seg for mye. Man får unormalt mye slitasje og et vanvittig oljeforbruk etterhvert.

 

Avensis 1,6 var spesielt utsatt. Selv med utbedret motor så har jeg sett massivt oljeforbruk flere ganger. Da har dem gjerne gått veldig langt.

 

Vil tippe du får en høggermotor for rundt 3000,- Jobben er også kurant så jeg vil tro det skal gå for under 10 000,- totalt.

 

Du får ta en helhetsvurdering av bilen om det er verdt det.

 

Jeg har forsåvidt pleid å kjøpe opp disse av kunde hvis bilen er fin. Tilbyr dem en styggpris et sted mellom 3-5000,-. Bytter motor på en hobbykveld og selger dem for 35 000 :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:grin2:

 

 

Ja spørs om det er verdt det, hvis det er et stort problem som må fikses. Betalte 25k for den i våres... føler vel isåfall heller for å ta opp lån kanskje, og kjøpe en nyere bil som har gått kortere, vet ikke hvor mye vits det er å investere mye i gamle biler jeg... men får ta den en tur på verksted. Typisk at det skjer nå, hadde klart meg uten bil hele sommer, men NÅ trenger jeg den :p

Lenke til kommentar

Siden det er en kjent feil ville jeg i det minste forsøkt å få forhandler til å ordne noe..

 

For merket jeg kjører hender det at de gjennom produsent dekker ganske mye selv på såpass gamle biler i de tilfellene det er vanlige feil.

 

Hvordan Toyota er på dette feltet vet jeg ikke, men det er jo en kjent sak at den motoren i den bilen der funker skikkelig dårlig.

En god del biler fikk som påpekt tidligere i tråden motoren byttet allerede ganske tidlig, en del av eierne skal visstnok ikke en gang ha fått beskjed om at motorbytte ble utført.

Lenke til kommentar

Her er det iallefall noe som er skikkelig galt :p Skulle kjøre ut fra parkeringen etter jeg hadde vært å handlet, og da ville ikke bilen kjøre nesten, skikkelig svakelig... gassen helt inn, men bare små hump bortover. Turtelleren gikk heller ikke oppover, så ruset seg ikke... stoppet og ringte pappa, og da begynte den å virke igjen såklart :p Så kom meg hjem. Olje hadde den ikke brukt nevneverdig av.... merkelig nok. Så får kjøre med en venninne til høyskolen denne uken, også blir det verksted neste uke, greit å gjøre det der jeg bor (er en time unna nå). Er vel ikke så lett for et verksted å finne ut av hva det er, når problemet kommer og går.... for meg kjentes det ut som at det ikke var nok kontakt mellom gasspedalen og motoren, så kanskje det er en elektrisk feil ett sted og... jaja... ny bil snart kanskje? :p

Lenke til kommentar

Sjekk nå først og fremst om den lekker olje før du begynner med dyre verkstedsbesøk. Legg et stort stykke papp under motor og bunnpannen, la den stå i noen minutter både av og på tomgang. Er det olje på platen så har du en lekkasje.

Burde det ikke være olje på bakken da, om den lekker? For det er det ikke. Men har ikke testet på den måten du skriver her, så da skal jeg gjøre det :-) Så vidt jeg har skjønt er det bedre om den lekker olje ut enn at den brenner det ett eller annet mystisk sted inne i systemet. Eksosen er forøvrig helt normal, ikke mørk eller eller spesielt mye av den.

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...