Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til bruktbilkjøp (stasjonsvogn)


Anbefalte innlegg

Siden min toyota avensis 1.6 2001 stasjonsvogn må vrakes trenger jeg ny bil. Har det ikke supertravelt, og vil ikke haste inn i noe kjøp (slik jeg nok gjorde med toyotaen)...

 

Jeg er student, og har ikke all verdens med penger. Jeg ser for meg å bruke rundt 35.000. Kan dog "overtales" til å bruke mer, men skulle helst sluppet. Bør holde meg under 35 i denne omgangen og, også får det heller bli en dyrere bil når jeg er ferdig med studiene og i jobb.

 

Hvilke bruktbiler i den prisklassen får man mest for pengene for? Hva er det sikreste kjøpet? Kjøpte avensisen i påsken, så ønsker å ha neste bil endel lengre enn det iallefall...

 

Utseende osv. bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Synes toytaen var god å kjøre, den blir jo omtalt som en "kjedelig" bil å kjøre, det kan godt være den er, men funket fint for meg iallefall :-)

 

Synes som sagt avensisen var god å kjøre, men den var veldig svak, og slet i bratte bakker. Så kunne godt tenkt meg en litt sprekere bil (den gamle caravellen til faren min er sprekere enn avensisen, så jeg snakker ikke om sportsbil-sprek akkurat :p ), da jeg bor ett sted med mye bakker, samt er på endel fjellturer.

 

Siden jeg har hund trenger jeg bagasjeromsplass, så ser etter stasjonsvogn (eller andre biler med god plass bak).

 

Jeg har tenkt litt på toyota corolla, kunne det vært noe? Hvilken årsmodell? De er vel litt mindre romslige enn avensisen, men bagasjerommet i avensisen er mer enn stort nok, så kan godt gå ned i størrelse. Det hadde vært en bonus om bagasjeromsplassen var godt utnyttet, altså uten hjulbuer, men det er absolutt ikke noe kriterie. Jeg er ikke kresen i denne omgang når det kommer til utseende og interiør.

 

 

Ellers har jeg tenkt litt på ford mondeo/focus. Opel?

 

Liker og størrelsen på volvo v40/60

 

Gutta på jobben har snakket mye om at Honda har kommet best ut i en eller annen test, med veldig lite feil. Kunne honda vært noe? Hvilken?

 

 

Oppsummert:

  • Rundt 35.000 - gjerne mindre.
  • Stasjonsvogn/bagasjeromsplass (hundebur)
  • Utseende ikke viktig
  • "Trygt" kjøp, biler som regnes å være gode bruktbilkjøp. Jeg skjønner jo at man må regne med at bilen ikke er helt strøken til den prisen, men ja.

 

Forslag til hva jeg burde se etter, merker, årsmodeller, modeller, og ikke minst hva jeg burde styre unna?

Endret av River Song
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den motoren er så lat at du ser tårene sprette frem fra panseret hver gang du nærmer deg en motbakke. Det finnes ikke bunndrag i den motoren. Ellers er det en ok bil å kjøre. Men sjekk rust ved hjulbuer, dører, kanaler og under bilen.

Enda latere enn min gamle bil sin, toyota avensis 2001 1.6? Eller samme latskapen? For det kan jeg leve med (selv om jeg ideelt sett ønsker meg noe sprekere), men enda latere er uaktuelt...

Lenke til kommentar

Mondeo kan være grei, men den er fort litt sliten i din prisklasse. Jeg har en 2004 2.0 tdci som jeg kjøpte for 40' for et år siden, eu godkjent, og den har vært helt "problemfri". Nå er det en runde på dempere, endeledd, eksos og bremserør for å godkjenne den til våren. Litt rust gjør jobben kjedelig, da alt av bolter sitter + kostnad på 10'.

 

Har du tenkt på (eller har muligheten til) bil med grønne skilt?

Lenke til kommentar

 

Enda latere enn min gamle bil sin, toyota avensis 2001 1.6? Eller samme latskapen? For det kan jeg leve med (selv om jeg ideelt sett ønsker meg noe sprekere), men enda latere er uaktuelt...

 

 

Den er omtrentlig på det samme nivået, men den er ikke så glad i å bli tungt lastet, da merker du litt av "latskapen". Den er fysisk mindre og lettere enn Avensis, og min far hadde en gang en Ford Fucus 1,6/100hk (01), og den var i hvertfall han meget godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Faren min hadde noen år en Yaris Verso av samme type med manuelt gir. Den girkassa var han i hvertfall ikke noe glad i, så.. gå for automat om du skal ha den bilen.

 

Om det er noe spesielt feil med den automatkassa, vet jeg ikke. Men "vanlige" automatkasser er det vel stort sett ikke så mye feil med - gammel og velprøvd teknologi. Verre blir det hvis du skal ha en DCT-kasse av et eller annet slag.

 

Automatkassa i min 1997 Volvo S70 har i hvertfall aldri hatt problemer. Og jeg kan ikke tenke meg at Toyota sine er av dårligere kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faren min hadde noen år en Yaris Verso av samme type med manuelt gir. Den girkassa var han i hvertfall ikke noe glad i, så.. gå for automat om du skal ha den bilen.

 

Om det er noe spesielt feil med den automatkassa, vet jeg ikke. Men "vanlige" automatkasser er det vel stort sett ikke så mye feil med - gammel og velprøvd teknologi. Verre blir det hvis du skal ha en DCT-kasse av et eller annet slag.

 

Automatkassa i min 1997 Volvo S70 har i hvertfall aldri hatt problemer. Og jeg kan ikke tenke meg at Toyota sine er av dårligere kvalitet.

Oj, akkurat det svaret jeg ville ha jo :p googlet litt og fant ut det samme, at automatisk er bedre enn manuelt på yarisene fra den tiden. Etter 2005 (tror jeg) skulle man styre unna, for da ble automaten dårligere.

Fikk plutselig veldig kalde føtter etter jeg hadde ringt på bilen, men har bra følelse igjen nå. Og jeg har ønsket meg automat lenge nå, så det er jo egentlig det jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Sett på Saab 9-5?

Nei det har jeg ikke, må ærlig innrømme at jeg liker utseendet på saab så lite at jeg ikke har vurdert merket engang :blush: Men det er et bra bruktbilkjøp? Kjenner ikke noe til merket egentlig, har ikke hørt hverken positivt eller negativt.

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...