Gå til innhold

15 myter om Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg er Mac et sikkert valg om du skal ha noen den passer til, men jeg foretrekker oftest PC siden det finnes mindre/biligere, og ikke minst større sprekere om man har noen krav som ikke kan dekkes med Mac.

 

Synd de ikke har noen top-end workstations lengre. Kunne trengt noe til å tygge video.

 

Ellers må jeg si Mac hardware stort sett er dønn solid, men har du et Mac-problem, et litt kinkig et, vel, da har du noe å sloss med. Tilsvarende PC-problemer, der finnes det hjelp å få overalt, både med hardware og software.

Lenke til kommentar

 

. Som feks om man har en skjerm, og trenger en enkel stasjonær, mac har ingenting som dekker

AtW

Mac Mini?

 

 

Ja, den dekker delvis, skulle kanskje vært litt mer spesifikt, men det er egentlig ikke så ekstremt viktig, poenget er uansett at man ikke treffer godt med de relativt få hardware-mulighetene som finnes, så kan en mac bli dyr, selv om den ikke er dyr for hardwaren du får i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Apple laptoper kom med den største og mest brukervennlige touchpaden. Fortsatt idag er det PC produsenter som lever i år 2000 og lager egene scoll-felt i stedet for å integrere multitouch og gestures.

Akkurat den der går på smak og behag. Jeg direkte hater at jeg på macen min ikke kan lene hele hånden på touchpad feltet, sånn som jeg kan på mine bærbare pc'er. Jeg pleier å bruke alle fingrene på touchpadden, eller tre, eller to, veldig sjeldent bare en, og da er det ekstremt irriterende at gestures og slike ting står på.

Enten det er mac, eller PC, det første jeg gjør er å slå av det multitouch og gestures dritet, og gjør det slik at høyre klikk er lokalisert i høyre hjørnet av touchpadden, kontra 2 fingre.

Enig, smak og behag. Men hvis man er vant med to fingre går det helt greit. Touchpad er forresten designet (eller rettere sagt software en laget slik) at den ignorerer en del berøring: jeg pleier å bruke mekanisk venstreklikk, det gjør jeg med tommelen som alltid hviler på nedsiden av touchpad.

Gestures er egentig genialt, for man kan bla opp/ned/sidelengs, forstørre/minske, vri om, bla frem og tilbake, "zoome ut" for å få oversikt over alle åpne vinduer etc.

Det er uheldig at du opplever dette som ubehagelig, men jeg er nokså sikker det er en vanesak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, den dekker delvis, skulle kanskje vært litt mer spesifikt, men det er egentlig ikke så ekstremt viktig, poenget er uansett at man ikke treffer godt med de relativt få hardware-mulighetene som finnes, så kan en mac bli dyr, selv om den ikke er dyr for hardwaren du får i seg selv.

 

AtW

 

Hva er det av hardware er det du trenger da? Først så sier du at du savner en "vanlig" (jeg tolker det som alminnelig hjemmebruk) stasjonær, så sier du at Mini ikke passer helt inn. Mini og iMac er NØYAKTIG de "vanlige stajonære", det er deres markedsnisje!

Tror du har gått deg vill i din egen argumentasjon.

Lenke til kommentar

Myte 5: Mac kan ikke oppgraderes

 

FEIL:

Mac OS X støtter som nevnt kun et begrenset utvalg av maskinvare, mens du på en Windows-PC i teorien fritt kan velge og sette sammen komponenter fra øverste hylle. I det siste har det blitt værre å oppgradere Apples maskiner selv. Dette henger sammen med at de har blitt mer kompakte, og for å klare å krympe maskinene har Apple valgt å lodde fast komponenter som ellers ville vært mulig å ta ut og bytte.

 

For selskapets bærbare maskiner, som er MacBook Air og MacBook Pro Retina, er det kun lagringsløsningen som kan skiftes ut. For iMacs del, som er en av Apples to stasjonære maskiner, kan du på de fleste modellene oppgradere både minne og lagringsplass. Det kan du også på Mac Mini, selskapets minste stasjonære maskin.

 

Myte 11: Mac er dyrere

 

RETT:

Bla bla bla, så kommer dette..

"Det skal sies at det er svært dyrt å oppgradere en Mac fra grunnkonfigurasjonene som du kan velge blant i Apples nettbutikk. Her kan selskapet nemlig ta seg godt betalt, siden det i de fleste tilfeller ikke er mulig å oppgradere maskinene selv etter at de er bygget ferdig hos Apple. "

 

Blir ikke dette litt selvmotsigende? Men jeg støtter det siste utsagnet (11) Har du først gjort din konfigurasjon så tar du den med deg i graven.

Lenke til kommentar

"La deg ikke lure av at du ikke kan se høyreklikk-knappen på musen eller pekeplaten. På Mac høyreklikker du ved å trykke musetasten eller pekeplaten ned med to fingre i stedet for en"

 

Dermed høyreklikker du IKKE

Mac har høyreklikk FUNKSJON, så det blir en TJA

 

Dette gjelder på Apples egen mus og multitouchflate. Ved bruk av f.eks Logitech mus betjenes høyreklikk som Windows. Vet ikke om dette er godkjent, men det fungerer mer eller mindre helt likt..

Lenke til kommentar

 

 

Ja, den dekker delvis, skulle kanskje vært litt mer spesifikt, men det er egentlig ikke så ekstremt viktig, poenget er uansett at man ikke treffer godt med de relativt få hardware-mulighetene som finnes, så kan en mac bli dyr, selv om den ikke er dyr for hardwaren du får i seg selv.

 

AtW

Hva er det av hardware er det du trenger da? Først så sier du at du savner en "vanlig" (jeg tolker det som alminnelig hjemmebruk) stasjonær, så sier du at Mini ikke passer helt inn. Mini og iMac er NØYAKTIG de "vanlige stajonære", det er deres markedsnisje!

Tror du har gått deg vill i din egen argumentasjon.

 

 

La oss ta en billig stasjonær med OK spillytelse da, og man har en skjerm fra før, eller en kraftig stasjonær, men man har skjerm fra før, og vil ikke brenne spenn på workstation, eller en bærbar som ikke er ultraportabel, men også billig. Det er vel ikke så vanskelig å se at det er "hull" i lineupen? Uten at det er så veldig interessant å terpe på akkurat hvor hullene starter og begynner.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den første myten som dere har gitt bedømmelsen: TJA

 

Der vil jeg si at Mac er noe helsikkens skjiit på det med mousepad på "laptop-variantene". Får jo så fingerknokkelvondt av å bruke det der helsikkens unyanserte pekeverktøyet.

 

Ikke har man direkte høyre og venstre-klikk, men må bruke serverdighetssymbolet og musepeker for å klikke med høyre-klikk. Å scrolle en nettside er et rent helvete i Mac, med tilsvarende musepeker om man foretrekker å forsøke med den tilnærmingen (altså den mest intuitive). Årsaken er kanskje at scrollbar'en er sykt mye smalere på Mac.

 

Er det gjort med vilje, for å tvinge folk til å lete etter hurtigtaster på tastaturet? Dessuten finner man ikke noen dedikerte PageUp og PageDn-knapper på Mac-bærbare, ved første øyekast ihvertfall. Jeg bruker ikke Mac i det daglige, så unnskyld meg litt for at jeg ikke har giddet å lete om det eksisterer PageUp og PageDn.

Endret av G
Lenke til kommentar

"La deg ikke lure av at du ikke kan se høyreklikk-knappen på musen eller pekeplaten. På Mac høyreklikker du ved å trykke musetasten eller pekeplaten ned med to fingre i stedet for en"

 

Dermed høyreklikker du IKKE

Mac har høyreklikk FUNKSJON, så det blir en TJA

 

Det må da bare gjelde på de bærbare utgavene ?

hva med knappene på ikke innebygd mus ?

Lenke til kommentar

 

"La deg ikke lure av at du ikke kan se høyreklikk-knappen på musen eller pekeplaten. På Mac høyreklikker du ved å trykke musetasten eller pekeplaten ned med to fingre i stedet for en"

 

Dermed høyreklikker du IKKE

Mac har høyreklikk FUNKSJON, så det blir en TJA

 

Dette gjelder på Apples egen mus og multitouchflate. Ved bruk av f.eks Logitech mus betjenes høyreklikk som Windows. Vet ikke om dette er godkjent, men det fungerer mer eller mindre helt likt..

 

 

Ikke det de skriver i artikkelen og det du sier er du som har kommet i de siste årene

om jeg ikek husker fel så måtte en klikke "ctrl" (eller hva det nå heter på mac) og museklikke for å høyreklikke

Lenke til kommentar

Hei!

Det har blitt fjernet en del unødvendig støy fra tråden , dvs Fanboy og lignende og da har svarene på disse også blitt tatt med.

Ta heller kontakt via pm om dere lurer på moderering i tråden.

Mvh

Malvado

 

Kan du være så snill å fjerne hele artikkelen i samme slengen? Er kanskje største eksempelet på søppeljournalistikk jeg har vært borti.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den første myten som dere har gitt bedømmelsen: TJA

 

Der vil jeg si at Mac er noe helsikkens skjiit på det med mousepad på "laptop-variantene". Får jo så fingerknokkelvondt av å bruke det der helsikkens unyanserte pekeverktøyet.

 

Ikke har man direkte høyre og venstre-klikk, men må bruke serverdighetssymbolet og musepeker for å klikke med høyre-klikk. Å scrolle en nettside er et rent helvete i Mac, med tilsvarende musepeker om man foretrekker å forsøke med den tilnærmingen (altså den mest intuitive). Årsaken er kanskje at scrollbar'en er sykt mye smalere på Mac.

 

Er det gjort med vilje, for å tvinge folk til å lete etter hurtigtaster på tastaturet? Dessuten finner man ikke noen dedikerte PageUp og PageDn-knapper på Mac-bærbare, ved første øyekast ihvertfall. Jeg bruker ikke Mac i det daglige, så unnskyld meg litt for at jeg ikke har giddet å lete om det eksisterer PageUp og PageDn.

 

Du skroller med to fingre raskt og effektivt, smooth og behagelig.

Dette har Windows også fått nå.

Trykk med 2 fingrer er høyre musetast.

Lenke til kommentar

#11 Ser vi kun på spesifikasjoner vil du som regel kunne spare litt penger på å gå for en Windows-PC i stedet.

Er da både batteritid og skjermpanel tatt med som spesifikasjoner? Er ikke lett å finne en laptop med IPS panel billigere enn Apple sine. Det er om du KUN ser etter IPS, og driter i resten. Skal du ha lik eller bedre ytelse, utenom batteritid og vekt, er det stadig veldig vanskelig å finne noe med IPS.

 

I forhold til batteritid: jeg har ett inntrykk av at apple sine laptoper har betydelig bedre batteritid over tid. Er det bare tilfeldigheter og/eller confirmation bias, eller er apple laptoper satt opp til å ta bedre vare på batteriene enn en typisk windows maskin?

 

OT: jeg er en selvbygger, windows bruker og linux romantiker. for meg er apple det samme som acer, asus, dell og hp: en produsent av PCer.

Lenke til kommentar

Vedrørende myte 6: Du har en høyre musknapp både på musen og på pekepaten. Det som er sant er at den ikke er slått på som standard.

 

Går man inn i systemvalg, velger mus og/eller styreflate, så er det en enkel ting å endre sekundærklikk til å være "klikk nederst i høyre hjørne" (Dette fungerer fint på standard applemus og på pekeplaten)

 

Så, bruk gjerne 2 fingre (jeg synes det er tungvint og bruker å endre den innstillingen selv) men strengt tatt ikke noe man "må" gjøre.

 

Synes det er merkelig at det benevnes at man kan "aktivere bruk av 2 fingre for å høyreklikke" men ikke at man i samme slengen liksågodt kan aktivere det som vil benevnes som "vanlig høyreklikking"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss ta en billig stasjonær med OK spillytelse da, og man har en skjerm fra før, eller en kraftig stasjonær, men man har skjerm fra før, og vil ikke brenne spenn på workstation, eller en bærbar som ikke er ultraportabel, men også billig. Det er vel ikke så vanskelig å se at det er "hull" i lineupen? Uten at det er så veldig interessant å terpe på akkurat hvor hullene starter og begynner.

 

AtW

 

Ok så nå snakker du om "ok spillytelse", vel for det første det var ikke det du sa til å begynner med, så nå avsporer du enda mer med vilje. Bærbar som ikke er ultraportabel... helt på bærtur du altså.

 

For å si det rett ut: ALLE Mac maskiner er helt kurante til:

surfing, videoredigering, bilderedigering, epost, se på film, kontorbruk etc. Det er du som endrer argumentet ditt etter hva som passer deg her.

 

FYI jeg personlig har for lengst skilt fra hverandre spill PC som egen maskin, og kontorPC som eget maskin. Å blande de to gruppene har alle gjort i alle tider, og ingenting bra ble ut av det - for blanding av hummer og kanarie kan man ikke ha. Apple er helt klar over det, og ønsker ikke å tjene på et nisjemarked som spillPC. Å dra inn spill i diskusjonen blir helt dødfødt, blir det samme som å klage at en VW Golf har for få seter sammenlignet med minibuss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...