Gå til innhold

15 myter om Mac


Anbefalte innlegg

 

La oss ta en billig stasjonær med OK spillytelse da, og man har en skjerm fra før, eller en kraftig stasjonær, men man har skjerm fra før, og vil ikke brenne spenn på workstation, eller en bærbar som ikke er ultraportabel, men også billig. Det er vel ikke så vanskelig å se at det er "hull" i lineupen? Uten at det er så veldig interessant å terpe på akkurat hvor hullene starter og begynner.

 

AtW

Ok så nå snakker du om "ok spillytelse", vel for det første det var ikke det du sa til å begynner med, så nå avsporer du enda mer med vilje. Bærbar som ikke er ultraportabel... helt på bærtur du altså.

 

For å si det rett ut: ALLE Mac maskiner er helt kurante til:

surfing, videoredigering, bilderedigering, epost, se på film, kontorbruk etc. Det er du som endrer argumentet ditt etter hva som passer deg her.

 

FYI jeg personlig har for lengst skilt fra hverandre spill PC som egen maskin, og kontorPC som eget maskin. Å blande de to gruppene har alle gjort i alle tider, og ingenting bra ble ut av det - for blanding av hummer og kanarie kan man ikke ha. Apple er helt klar over det, og ønsker ikke å tjene på et nisjemarked som spillPC. Å dra inn spill i diskusjonen blir helt dødfødt, blir det samme som å klage at en VW Golf har for få seter sammenlignet med minibuss.

 

 

Jeg sa mitt første utsagn kunne vært mer presist, men poenget er uansett det samme, de har får modeller, så om de modellene de har ikke passer deg, og du vil ha en mac, så kan det bli unødvendig dyrt. Det vlri som om man ville ha en volkswagen, man trenger en minibuss, men de selger kun golf og en fullstørrelse buss, da må du kjøpe en buss, og selv om den ikke er dyr til buss å være, så blir det dyrt i forhold til en minibuss.

 

jeg skjønner ikke helt at dette er så vanskelig å forstå, og jeg skjønner enda mindre at dette er noe å være uenig i? Er du ikke enig i at at Mac ikke dekker alle segmenter? Og at om du vil ha en Mac og ditt segment ikke er dekt, så må du antakelig opp i ett annet segment?

 

Ærlig talt, dette burde ikke være kontroversielt i det hele tatt for noen som har bare ett snev av objektivt syn på ting, du virker underlig defensiv her.

 

Problemet er ikke at macene ikke er kurrante til ting som surfing, problemet er at du kanskje må opp i en klasse som er "unødvendig kurrant" for dine behov. Altså der du betaler for ting du ikke trenger.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den første myten som dere har gitt bedømmelsen: TJA

 

Der vil jeg si at Mac er noe helsikkens skjiit på det med mousepad på "laptop-variantene". Får jo så fingerknokkelvondt av å bruke det der helsikkens unyanserte pekeverktøyet.

 

Ikke har man direkte høyre og venstre-klikk, men må bruke serverdighetssymbolet og musepeker for å klikke med høyre-klikk. Å scrolle en nettside er et rent helvete i Mac, med tilsvarende musepeker om man foretrekker å forsøke med den tilnærmingen (altså den mest intuitive). Årsaken er kanskje at scrollbar'en er sykt mye smalere på Mac.

 

Er det gjort med vilje, for å tvinge folk til å lete etter hurtigtaster på tastaturet? Dessuten finner man ikke noen dedikerte PageUp og PageDn-knapper på Mac-bærbare, ved første øyekast ihvertfall. Jeg bruker ikke Mac i det daglige, så unnskyld meg litt for at jeg ikke har giddet å lete om det eksisterer PageUp og PageDn.

Du skroller med to fingre raskt og effektivt, smooth og behagelig.

Dette har Windows også fått nå.

Trykk med 2 fingrer er høyre musetast.

 

 

 

Ok, men et dilemma med Mac, er at man må finne dette ut først, fordi det ikke nødvendigvis er helt intuitivt. Selvfølgelig kan man finne ut ting med slompetreff. Det går absolutt an. Siden jeg ikke er Mac-bruker selv så skal jeg ikke kritisere Apple for mye for "ulogisk intuitivitet" på flere områder.

 

Det er ingen magi med Windows, som sier at det er mer intuitivt. Men, vi gamle brukere av slikt, vil jo selvfølgelig føle seg mer komfortabel der. Jeg får fnatt hver gang jeg tar i en Mac, det er nok fordi kun fordi dama mi bruker Mac, og jeg er ikke komfortabel med å låne den da jeg har tilgang til Windows-maskiner støtt rundt meg selv om hun sitter med en Mac i fanget.

 

Det er sjelden hun trår feil i datamaskinverdenen, og hun har en egen evne til å finne det ut selv framfor å mase på meg. Jeg svarer, det vet jeg ikke dessverre: "jeg hater Mac, sorry" :p

 

Den sykeste tingen jeg har vært borti med Mac, er hvordan de piner brukerne sine til å koble seg opp til WiFi. Dersom du har feil krypteringsalgoritme (den som Apple har tatt avstand i fra) aktiv så kommer ikke Apple-enheter seg på nett. HAHA. Sånn er det når man absolutt skal gå sin egen vei.

 

Månedens Windows-plasterlapper er ute nå. Denne er jo helt fantastisk, hvordan får de det til i første omgang?:

 

KB2980245

 

Assume that you have an application that runs at System integrity level or High integrity level instead of Medium integrity level, and starts listening to the clipboard events on a computer that is running Windows 7 or Windows Server 2008 R2. You move the same file three times consecutively to the Clipboard by using the Cut command under the right-click menu in Windows Explorer. In this situation, at the third Cut operation, Windows Explorer crashes.

 

@ATWindsor og Nessuno (innlegget ovenfor):

Nessuno sa: "Apple er helt klar over det, og ønsker ikke å tjene på et nisjemarked som spillPC."

 

Det er jo ikke derfor Apple ikke tjener på spill vel, for spillutviklere har tradisjonellt blinket seg ut konsoll-markedet og PC-spillmarkedet. Så å komme og påstå at Apple har gjort et bevisst valg her blir litt tynn suppe.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg unngår mac fordi jeg ikke ønsker å bli bondefanget av en leverandør. Jeg vil bestemme selv, bytte maskinvare og programvare etter eget ønske. I den forbindelse er Apple helt ræv, svært upraktisk design.

De får heller selge motegreiene sine til tenåringsbloggere og denslags, folk som er opptatt av hvordan maskiner tar seg ut.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

AtW,

 

Så hva i dine øyne mangler det ved low-end mac'ene , og på hvilken måte blir high-end mac for kraftig/dyr og hva er det du har tenkt å bruke maskinen til? Og vennligst ikke dra spill igjen i diskusjonen.

 

La oss ta en bærbar, jeg trenger en bærbar, 15 tommer, jeg har enklere behov, og trenger ikke noe som er spesielt portabelt. Det er ingen macer som dekker det, så man må opp på en relativt dyr bærbar, dyrere enn behovet.

 

Eller la oss si jeg trenger en litt kraftig stasjonær, men allerede har gode skjermer. Imac eller mac pro gir lite for pengene i den situasjonen.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Myte 9: Mac har problemer i Windows-nettverk - FEIL

 

 

Denne artikkelen er tydeligvis skrevet av noen som ikke har brukt Mac i Windows-nettverk. SMB-protokollen som Windows-nettverk bruker er proprietær lukket kildekode, så det er begrenset hvor bra Apple kan støtte det. Det fører ofte til problemer, og f.eks. legger OS X igjen "søppelfiler" på nettverket. For ikke å snakke om problemer med å bruke skrivere og andre delte nettverksenheter osv.

 

Det er ikke maskinvaren som er inkompatibel.

 

Nei, det er _programvaren_ som er inkompatibel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg unngår mac fordi jeg ikke ønsker å bli bondefanget av en leverandør. Jeg vil bestemme selv, bytte maskinvare og programvare etter eget ønske. I den forbindelse er Apple helt ræv, svært upraktisk design.

De får heller selge motegreiene sine til tenåringsbloggere og denslags, folk som er opptatt av hvordan maskiner tar seg ut.

 

Jeg kjenner tech-hoder gjennom studiet mitt som også har Mac. Disse må ha lukket ørene når du kom med din konspirasjonteori.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg Macbook Retina 15" er verdens beste bærbare PC.

 

Jeg har bygget mange Windows maskiner, har nå en gaming rigg med 3-4 skjermer, Surface nettbrett med Win 8 og bruker ellers kun android telefoner. Alle til hvert sitt bruk, men når det kommer til bærbar PC mener jeg MACen slår alt - sålenge man ikke skal ha en gaming laptop.

Mange av grunnene til dette er ikke lesbart på spec papir, det må oppleves og prøves før man skjønner det. Og det er nettopp problemet med de fleste Windows brukere her, de leser alt av et papir og tror derfor at man får mer for pengene hvis man velger Windows maskiner: Det blir omtrent som å sammenligne en 170HK Kia med en 170HK Mercedes uten å ha prøvd begge bilene først. KIA er billig plastikk men Mercedesen er gjennomført fra A til Å, du tror kanskje ikke det betyr noe men opplevelsen blir faktisk noe helt annet.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Par ting om praktisk design og funksjon:

 

Apple laptoper kom med den største og mest brukervennlige touchpaden. Fortsatt idag er det PC produsenter som lever i år 2000 og lager egene scoll-felt i stedet for å integrere multitouch og gestures.

(...)

Skjermlås - per dags dato er det forstatt mange Windows laptoper som bruker stygge kroker til å holde skjermen lukket. Husker at i 2007-08 hadde Apple også slike, men de var magnetaktivert og kom frem i den siste centimeteren før skjermen ble lukket.

Klarer meg meget godt uten touchpad i det hele tatt. Styrepinne (type TrackPoint) er tingen.

 

Magnetskjermlåser gjør det mye vanskeligere å åpne skjermen med en hånd, fordi hengslene og/eller magnetene må være sterke nok til å holde maskinen lukket selv i bevegelse.

 

Dessuten finner man ikke noen dedikerte PageUp og PageDn-knapper på Mac-bærbare, ved første øyekast ihvertfall. Jeg bruker ikke Mac i det daglige, så unnskyld meg litt for at jeg ikke har giddet å lete om det eksisterer PageUp og PageDn.

Enig. Samme gjelder Delete og andre ting. Å bruke Mac for meg er helt bakvendt og kontra-intuitivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

  • PageUp = alt + pil opp eller SHIFT + mellomrom tasten
  • PageDown = alt + pil ned eller mellomrom tasten
  • Home = cmd + pil opp
  • End = cmd + pil ned
  • Skroll = pil opp/ned, funker til og med i windows

 

Brukes ikke mellomromstasten som normalt eller ?

Er det alt +mellomrom og alt +shift + mellomrom du mener ?

 

og for å scrolle må du da ikke kombinere pil opp / pil ned med en annen tast ?

 

jeg skriver det bare fordi det så så rart ut

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg kjenner tech-hoder gjennom studiet mitt som også har Mac. Disse må ha lukket ørene når du kom med din konspirasjonteori.

Prioriterer sikkert tommel opp fra damene.
Lenke til kommentar
  • PageUp = alt + pil opp eller SHIFT + mellomrom tasten
  • PageDown = alt + pil ned eller mellomrom tasten
  • Home = cmd + pil opp
  • End = cmd + pil ned
  • Skroll = pil opp/ned, funker til og med i windows
Det er vel og bra at tastekombinasjonene finnes, men for folk flest er skjulte hurtigtaster noe som er forbeholdt nerder og entusiaster. På samme måte som Linux-entusiaster får bøttevis med pepper for ting som gjøres kjapt i terminalen, eller nye og kule hurtigtaster som enkelt kan konfigureres akkurat som du vil.

Hvorfor står ikke disse kombinasjonene indikert på tastene? I Windows-verdenen står de fleste hurtigtaster skrevet med stor/liten/svart/grå skrift på tastene. Og hvordan skal jeg huske forskjell på Cmd og Alt? Hva er den overordnede filosofien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan scrolle i Windows med mellomrom også Elgen, så lenge du ikke har fokus på et tekstfelt.

ok, jeg testet det i stad

 

men hva med å scolle med piltastene

hvilken tast kombinerer man piltastene med ?

normal flytter man jo bare en linje med dem , hvis det da ikke var det du mente ?

 

forøvrig så er det ikke mange programmer det funger slik ( ihvertfall i windows )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Ok, men et dilemma med Mac, er at man må finne dette ut først, fordi det ikke nødvendigvis er helt intuitivt.

...

Det er jo ikke derfor Apple ikke tjener på spill vel, for spillutviklere har tradisjonellt blinket seg ut konsoll-markedet og PC-spillmarkedet. Så å komme og påstå at Apple har gjort et bevisst valg her blir litt tynn suppe.

 

1) Ingen dilemma. PBCAK av gammel vane i såfall.

2) Da måtte Apple gått etter enten ekstremt kraftig skjermkort og/eller lavoppløst skjerm siden Retina modellene og iMac har ekstrem oppløsning i forhold til "vanlige" spillmaskiner som bruker 1080 skjerm e.l.

Det ville betydd enda dyrere produkt, kraftig redusert batteritid, og enda større/tyngre maskin. De har gjort ett bevisst valg å ikke tjene et nisjemarked (gaming) ved å bygge gode maskiner til almenn bruk. Det er ikke noe tynn suppe, det er klok markedsstrategi.

 

 

La oss ta en bærbar, jeg trenger en bærbar, 15 tommer, jeg har enklere behov, og trenger ikke noe som er spesielt portabelt. Det er ingen macer som dekker det, så man må opp på en relativt dyr bærbar, dyrere enn behovet.

 

Eller la oss si jeg trenger en litt kraftig stasjonær, men allerede har gode skjermer. Imac eller mac pro gir lite for pengene i den situasjonen.

 

AtW

 

Igjen kommer du med sære krav som du bevisst velger for å ikke kunne tilfredsstilles (Air blir for liten, og Pro blir for dyr). Dette gidder jeg ikke diskutere, for slik kan man formulere krav til hver eneste maskin fra hvilket som helst produsent, slik at den "ikke passer" dine "behov", eller rettere sagt bestemte kriterier for å ekskludere en rekke produkter.

Ang stasjonær - Mac Mini støtte forskjellige skjermer, både via HDMI og Lightning.

Ang Mac Pro så er den ikke noe særlig dyrere enn arbeidsstasjoner med tilsvarende ytelse. På visse områder har den funksjonalitet andre arbeidsstasjoner ikke har.

Så igjen, dine sære krav er skrevet for å spesifikt ekskludere disse modellene.

 

TIlbake til tema: Apple kan *lett* tilfredsstille en gjennomsnittlig hjemmebruker med både iMac, Mac Mini, Air, Macbook Pro etc.

 

Klarer meg meget godt uten touchpad i det hele tatt. Styrepinne (type TrackPoint) er tingen.

 

Magnetskjermlåser gjør det mye vanskeligere å åpne skjermen med en hånd, fordi hengslene og/eller magnetene må være sterke nok til å holde maskinen lukket selv i bevegelse.

 

Dessuten finner man ikke noen dedikerte PageUp og PageDn-knapper på Mac-bærbare, ved første øyekast ihvertfall. Jeg bruker ikke Mac i det daglige, så unnskyld meg litt for at jeg ikke har giddet å lete om det eksisterer PageUp og PageDn.

Enig. Samme gjelder Delete og andre ting. Å bruke Mac for meg er helt bakvendt og kontra-intuitivt.

 

Styrepinne er like utdatert, tungvint og lite funskjonsrikt som DOS contra windows GUI. At du er vant med å bruke et slikt utdatert produkt viser vel mer at du er ikke åpen for nye ting, enn at Apple har gjort noe feil.

Dette bekreftes ved å se hva andre produsenter gjør med sine produkter: større touchpad, gestures, etc.

At du ikke klarer deg uten dedikert delete-knapp og sliter med å bruke backspace... ja hva skal man si, PBCAK igjen? Skjønner godt at gamle vaner kan sitte dypt, men dette er flisespikring og kverulering av verste sort.

 

Ang magneter - tøv. Du kan åpne en Mac Pro eller Air med lillefingeren. Klarer du ikke dette har du muskelatrofi og/eller er underernært.

 

Man kan scrolle i Windows med mellomrom også Elgen, så lenge du ikke har fokus på et tekstfelt.

Man kan sikkert også lese websider som Stallman (i tekstfiler, lastet ned, i offline modus), men det betyr ikke at det er den letteste måten å gjøre det på.

At jeg kan styre hele navigasjonen i et browservindu, og gjøre mye mer enn det uten å løfte hånden fra touchpaden er hele meningen her.

 

 

Summa summarum:

Dette (HW.no) er en IT relatert side, og mange her er enten profesjonelle IT folk eller i det aller minste IT entusiaster av forskjellige grad.

Alle dere ser IT verden gjennom deres eget sære syn, et syn som ikke vanlige forbrukere kan dele. Den vanlige forbrukeren er ikke inetressert i å bruke styrepinne (det mest tungvinne og idiotiske tullet, som burde dødd ut i årtusenskiftet), de er ikke ineteressert i å grave dypt i specs av maskinen og splitte hår over om de skal kjøpe seg noe som yter bedre, og ofte den helhetlige brukeropplevelsen for det. Forstå dette - Apple er IKKE rettet til å tilfredsstille nisjegrupper eller nisjekrav. De er ute etter en maskin som "bare fungerer ", så stereotypisk og naivt som dette måtte høres ut, som er lettest mulig, ser mest aestetisk ut som mulig, støyer helst ikke, og trenger minimal eller helst ingen "mekking" av brukeren for å kunne fungere.

Hvis dere ser en Mac maskin som for simpel, for fancy, og for lite ytelsessterk så glemmer dere at det er snakk om maskiner som *alle* skal kunne bruke.

Hvis til sjuende og sist dere ikke ønsker å vise forståelse for denne argumenteringen og mener allikevel at hele kundegruppen til Apple er 18-25 år gamle jenter som kun drikker Stabucks latte... så må antageligvis hele PC bransjen bestå av samme kundegruppen siden de tydeligvis kopierer enda mer og mer fra Apple. Og jeg snakker ikke om noe "hvem fant opp hva først" her, jeg snakker om generell trendsetting som Apple driver med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Man kan scrolle i Windows med mellomrom også Elgen, så lenge du ikke har fokus på et tekstfelt.

Man kan sikkert også lese websider som Stallman (i tekstfiler, lastet ned, i offline modus), men det betyr ikke at det er den letteste måten å gjøre det på.

At jeg kan styre hele navigasjonen i et browservindu, og gjøre mye mer enn det uten å løfte hånden fra touchpaden er hele meningen her.

Aner ikke hvorfor du velger å sitere mitt innlegg når alt jeg gjør er å opplyse om at dette er standard oppførsel på kryss av OSer, aner ikke hvorfor du trekker inn Stallman og snakker om å bare ha en måte å gjøre noe på.

Man kan også styre alt av navigasjon med TP i Linux og Windows også, uten at jeg ser hvordan dette er relevant for min kommentar til Elgen.

Lenke til kommentar

Styrepinne er like utdatert, tungvint og lite funskjonsrikt som DOS contra windows GUI.

 

...

 

At jeg kan styre hele navigasjonen i et browservindu, og gjøre mye mer enn det uten å løfte hånden fra touchpaden er hele meningen her.

Til en Facebook-maskin er det selvfølgelig helt prima å kunne ha hånden på tafseplaten hele tiden. Men til produktivt arbeid, som vanligvis involverer tastaturbruk, er det faktisk en fordel å ha hendene på tastaturet hele tiden. Det er her styrepinnen kommer inn. Med en styrepinne midt på tastaturet trenger en ikke å bytte mellom tastatur og mus i det hele tatt, og arbeidsflyten øker. Og med en liten porsjon hurtigtaster blir også alle hånd-gestures overflødige. Ingen av gesture-greiene jeg har vært borti har vært mer intuitive enn hurtigtaster jeg har på tastaturet. Når jeg ser Apple-brukere rundt om kring er det et mindretall som faktisk bruker alle gesture-mulighetene, rett og slett fordi de er relativt bortgjemt og krever en viss læringsinnsats. Operasjonene er ikke intuitive nok.

 

Alt våset om PEBKAC er en flåsete måte å fortelle oss at én produsent skal diktere hvordan vi skal bruke PCen. Problemet er at Apple har fint lite å tilby enterprise-markedene, så da må de tåle kritikk for at de prøver å presse alt over i deres forbruker-bane. Og siden mengden maskiner i enterprise-sammenheng er ganske vesentlig (faktisk samtlige bedriftsmaskiner i verden), blir det vanskelig å argumentere for at Apple-måten funker for alle.

Endret av endrebjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...