Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har montert mellomvern/grovvern i sikringsskapet etter at lynet tok forsterker og TV rundt jul. Venter nå på at elektrikker skal komme med finvern som kan monteres BAK stikkontakten, slik at TVen fortsatt kan henge på veggen osv. De selger finvern på diverse butikker som enten ser ut som en padde eller en "timer", men for min del blir det meningsløst å ha 8 kontakter bak TV-benk, for så å kjøre alle enheter gjennom en padde fra en av kontaktene..

 

Eneste jeg ikke har fått svar på er om coax også kan sikres i vegg, eller om jeg må ha en av disse "overspenningsboksene" i stikkontakten med coax-vern på.

 

 

Kan du fortelle oss hvilket produkt som har finvern innbakt i veggen? Sist gang jeg spurte elektriker om dette, så hadde han null peiling, eller visste ihvertfall ikke om noen ferdige slike løsninger. Kanskje dette har med brannsikkerhet å gjøre. Må du ha et spesiellt opplegg for veggboksen da? Eller må du omtrent ha et sikringsskap med veggboks i veggen bak TV for å løse denne utfordringen, eller er vanlig plastikkveggboks bra nok?

 

Jeg husker i tidene fra 10 Mbit ethernet hvor coax var i bruk. I ettertid så har jeg sett at det finnes ting man kan montere på coax-kabel, men kan alt for lite om det fagfeltet, så spør fagfolk. Det finnes nok helt sikkert, ihvertfall til offshore-bruk vil jeg tro, der EL-sikkerheten blir sett på med argusøyne.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det ser ut (jeg har bare spurt om det finnes noe), men jeg vil anta det er alá dette:

http://www.planhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=5_155_166&products_id=1405

 

Det stemmer iallefall bra overens med forklaring jeg fikk av elektriker. Den skal visst pipe når den er slått ut, så må jeg tilkalle elektriker for å få ordnet det igjen... Fordelen er at det skal være mulig å montere i kursen FØR alle kontakter, slik at samtlige kontakter i TV-krok blir sikret av et vern. Tilsvarende skal jeg ha en slikt vern på kontoret.

1658600.jpg

Edit:

Jeg måtte ha grovvern/mellomvern i sikringsskapet i tilleggsom ble montert omtrent på dagen. Dette finvernet i stikkontakter er visst ikke så ofte etterspurt, så det må bestilles fra en eller annen leverandør. Elektriker har selv montert bokser, og har selv sagt det skal være plass. Han har forøvrig satt inn 1,5-bokser, jeg kan ikke tro det er mye plass bak disse elko+ kontaktene..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Du må ha gjort deg opp en bra formening om hvor dette passer seg å få montert. For om man man slår på stortromma, og får overspenning høy nok, så sitter du der og må vente på at en elektriker kan komme og utbedre. Eller kanskje du kjøper noen ekstra, slik at du kan leke elektriker i mellomtiden til du får en elektriker til å sjekke ut anlegget..

 

Gir dingsen noe nevneverdig tap av utnyttbar strøm? Kanskje et rart spørsmål i forhold til en slik dings da, men det er jo ofte slike momenter å ta hensyn til i elektro-verdenen. Så for sikkerhetsskyld så spør jeg bare rett ut.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg kjøper nok ingen ekstra. Om den ryker på grunn av lyn, så får jeg ta det som det kommer. Jeg aner ikke om den bruker strøm, blir varm eller noe - hadde jeg visst noe om det, så hadde jeg sikkert bestilt og installert selv. En overspenningspadde koster rundt 300,-, mens disse sakene koster rundt det dobbelte, og må installeres av elektriker.

 

Jeg aner ikke hvordan dette funker, men jeg antok at mellomvernet i sikringsskapet tok "toppene", mens finvernet tar restspenning. Jeg spurte om man kunne montere finvern rett på kursen i sikringsskapet, men det er ikke mulig. Man bør visst ha finvernet så nært "endestasjon" som mulig - og det vanlige er disse "adapter-støpsel"-sakene som bygger en 8-10cm ut fra kontakten. Det er ikke plass til slikt bak min TV

Lenke til kommentar

Sendte et spørsmål til APC om bruk av deres overspenningsvern i IT nett og fikk dette som svar:

 

Hei ***,


Våre overspenningsvern støtter både TN og IT nett, så de er tilpasset disse kravene.


Håper dette var informasjonen du trengte, og bare si ifra dersom du har flere spørsmål.


Mvh Mirjam Godø


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mirjam Godø | Schneider Electric | IT Business | Sweden | Customer Service Representative

Så det ser ut til å være grei fisk. :)

 

Oppdateringen om FG-godkjenning i artikkelen er grei den, men lite oppklarende, synes fortsatt ikke man har fått noe tilfredsstillende svar på om det vanligvis er noe problem med ikke-FG-godkjente vern i IT-nett, og isåfall hva som er problemet, så man kan se om produktet oppfyller kravet eller ikke.

AtW

Det har blitt nevnt tidligere i tråden at IT nett krever beskyttelse for fase-fase i tillegg til fase-jord. Siden den ene lederen i TN nett i praksis tilsvarer jord blir den ekstra beskyttelsen overflødig. En FG-godkjenning garanterer at utstyret er egnet for IT nett, men det kan være egnet selv om utstyret ikke er FG-godkjent.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert på verken strøm-nett eller overspenningsvern, så med forbehold om at jeg har forstått dette riktig:

N-lederen går direkte til jord i trafoen (evt. sikringsskap / inntak i huset) og vil ha beskyttelse mot jord-leder i overspenningsvernet (siden dette ikke vet hva som er N-leder og faseleder må begge ledere beskyttes mot jord). Faseleder vil også være beskyttet mot jord, men mellom faseleder og N-leder trengs ingen ekstra beskyttelse siden N-leder i praksis er jordet og vi har allerede beskyttelse fra faseleder til jord.

For IT nett må det derimot beskyttes alle veier siden det kan oppstå overspenninger mellom de to faselederene.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper nok ingen ekstra. Om den ryker på grunn av lyn, så får jeg ta det som det kommer. Jeg aner ikke om den bruker strøm, blir varm eller noe - hadde jeg visst noe om det, så hadde jeg sikkert bestilt og installert selv. En overspenningspadde koster rundt 300,-, mens disse sakene koster rundt det dobbelte, og må installeres av elektriker.

 

Jeg aner ikke hvordan dette funker, men jeg antok at mellomvernet i sikringsskapet tok "toppene", mens finvernet tar restspenning. Jeg spurte om man kunne montere finvern rett på kursen i sikringsskapet, men det er ikke mulig. Man bør visst ha finvernet så nært "endestasjon" som mulig - og det vanlige er disse "adapter-støpsel"-sakene som bygger en 8-10cm ut fra kontakten. Det er ikke plass til slikt bak min TV

 

Jeg forstår. Også kan det hende noen henger seg opp i estetikk også, aldri godt å vite. Men, hvordan blir det for de som du selger leilighet/hus til, eventuellt husverten du leier hos. Det er fort gjort at slikt utstyr kan gå i glemmeboken, finnes det så regler for at stikkontakten skal markes for at inneholder slikt utstyr. Alarmen i seg selv kan jo gi noe indikasjon, men kanskje noen tror det spøker, når de ikke finner dingsen utenfor veggen.

 

Fungerer overspenningsvernet slik at det fremdeles leverer strøm, eller tar "stikkontakten" rett og slett kvelden etter en kraftig nok karamell? Det finnes sikkert mange flere spørsmål.

 

Jeg ville ihvertfall ha markert stikkontakten

med en liten tekstbeskrivelse. F.eks. "innv. mont. oversp.-vern".

Eller noe enklere: "med overspenningsvern"

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det ser ut (jeg har bare spurt om det finnes noe), men jeg vil anta det er alá dette:

http://www.planhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=5_155_166&products_id=1405

 

Det stemmer iallefall bra overens med forklaring jeg fikk av elektriker. Den skal visst pipe når den er slått ut, så må jeg tilkalle elektriker for å få ordnet det igjen... Fordelen er at det skal være mulig å montere i kursen FØR alle kontakter, slik at samtlige kontakter i TV-krok blir sikret av et vern. Tilsvarende skal jeg ha en slikt vern på kontoret.

1658600.jpg

Edit:

Jeg måtte ha grovvern/mellomvern i sikringsskapet i tilleggsom ble montert omtrent på dagen. Dette finvernet i stikkontakter er visst ikke så ofte etterspurt, så det må bestilles fra en eller annen leverandør. Elektriker har selv montert bokser, og har selv sagt det skal være plass. Han har forøvrig satt inn 1,5-bokser, jeg kan ikke tro det er mye plass bak disse elko+ kontaktene..

og du har spart inn den elektriker regninga etter, tja 100år

tordner og lyner så skjeldent her i norge og når det lyner så er det en liten fis så er det over.

og du må tilkalle elektriker hvis den slår ut, det koster mange kroner :p

ser ikek hvordan det kan være lønnsomt anna enn for elektrikeren og firmaet han jobber for

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar tiden fra lyn til tordenskrall. Om tiden går ned 10s - 8s - 5s så trekker jeg ut støpselet på endel ting. Intet vern er bedre en manglende forbindelse. Og jeg klarer å leve uten TV-en 30min en gang i blant. Trekker også ut støpselet på endel ting i ferie, billig forsikring.

 

Har forøvrig sluttet å bry meg med om folk sier stikkontakt om støpselet. Det snakkes/skrives vel oftere feil en rett.

 

Risikabel praksis; lyn slår nemlig ikke kun fra samme "punkt" i tordenværet, og det kan gjerne gå f.eks. 5s → 7s → 9s → 13s, før det så plutselig smeller rett over hodet på deg igjen. 10s er ca. 3 km, og 3 km eller større tordenvær er ikke akkurat supersjeldne.

Lenke til kommentar

 

Tar tiden fra lyn til tordenskrall. Om tiden går ned 10s - 8s - 5s så trekker jeg ut støpselet på endel ting. Intet vern er bedre en manglende forbindelse. Og jeg klarer å leve uten TV-en 30min en gang i blant. Trekker også ut støpselet på endel ting i ferie, billig forsikring.

 

Har forøvrig sluttet å bry meg med om folk sier stikkontakt om støpselet. Det snakkes/skrives vel oftere feil en rett.

 

Risikabel praksis; lyn slår nemlig ikke kun fra samme "punkt" i tordenværet, og det kan gjerne gå f.eks. 5s → 7s → 9s → 13s, før det så plutselig smeller rett over hodet på deg igjen. 10s er ca. 3 km, og 3 km eller større tordenvær er ikke akkurat supersjeldne.

 

i en større tordensky som i usa ja

i en mindre "baby" torden som i norge, nei

da er det mer som toreae sa at når det nermer seg. dette grunnet at i norge får vi ikke store tordenskyer, i norge får vi små lokale og dermed kan man beregne sånn ca utifra sekundene det tar

 

men hvis du har en masssiv sky som i usa der det tordner i en radius på 3000km så har du mye mye mer uforutsigbarhet

 

hvis du ser på orkanen catrina i usa for eksempel så fikk vi i norge rester av denne, dette var da 2lyn 1brak i stavanger så var det oppløst og over. hvorfor? jo fordi vi har en norm fjellkjede i norge som bryter opp skyene, disse fjellene finner man veldig mye av på sørvest-vest landet og innover så de brytes ned før de kommer seg noe særlig til befolkning og får aldri sjangs til å bygge seg opp

 

dette prinsippet erfarer jeg til daglig her jeg bor nå for jeg har fjell både på nord og sør sida av meg så når det er nordavind eller søravind så er det vindstille her jeg bor mens øst og vestavind får jeg godt inn her for det fører nedigjennom dalen.

 

det ligger litt mer til det enn bare en liten enkel regel om selve torden for å kunne beregne dette

med slike infoer som dette så kan man bruke huet selv og hvis man ikek har flytta rundt hele landet slik jeg har gjort så vet man også hvordan det pleier å være der man bor og dermed også kan forutse littegranne hva som trengs og ikke trengs

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 

Tar tiden fra lyn til tordenskrall. Om tiden går ned 10s - 8s - 5s så trekker jeg ut støpselet på endel ting. Intet vern er bedre en manglende forbindelse. Og jeg klarer å leve uten TV-en 30min en gang i blant. Trekker også ut støpselet på endel ting i ferie, billig forsikring.

 

Har forøvrig sluttet å bry meg med om folk sier stikkontakt om støpselet. Det snakkes/skrives vel oftere feil en rett.

 

Risikabel praksis; lyn slår nemlig ikke kun fra samme "punkt" i tordenværet, og det kan gjerne gå f.eks. 5s → 7s → 9s → 13s, før det så plutselig smeller rett over hodet på deg igjen. 10s er ca. 3 km, og 3 km eller større tordenvær er ikke akkurat supersjeldne.

 

 

Her jeg bor har jeg ikke opplevd det slik. Får nesten alltid langt "varsel". Har selvfølgelig oppleved enkeltlyn 1-2s og under 1s borte, men da er det ikke annet å gjøre enn å håpe at vernene gjør jobben. Disse er heldigvis svært sjelden.

Hva mener du er riskabelt i min praksis?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

og du har spart inn den elektriker regninga etter, tja 100år

tordner og lyner så skjeldent her i norge og når det lyner så er det en liten fis så er det over.

og du må tilkalle elektriker hvis den slår ut, det koster mange kroner :p

ser ikek hvordan det kan være lønnsomt anna enn for elektrikeren og firmaet han jobber for

 

 

Nå røk det utstyr her i julen, og bare egenandelen på forsikringen kom på 4.000. I tillegg var det kjedelig å være uten TV/forsterker fra 23. desember til 3. juledag... Om PCen tar kvelden, risikerer jeg å miste arbeid osv. Like greit å være på sikker side. Elektriker skal likevel opp her å sette inn noen spotter, flytte noen lampepunkt osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

og du har spart inn den elektriker regninga etter, tja 100år

tordner og lyner så skjeldent her i norge og når det lyner så er det en liten fis så er det over.

og du må tilkalle elektriker hvis den slår ut, det koster mange kroner :p

ser ikek hvordan det kan være lønnsomt anna enn for elektrikeren og firmaet han jobber for

 

 

Nå røk det utstyr her i julen, og bare egenandelen på forsikringen kom på 4.000. I tillegg var det kjedelig å være uten TV/forsterker fra 23. desember til 3. juledag... Om PCen tar kvelden, risikerer jeg å miste arbeid osv. Like greit å være på sikker side. Elektriker skal likevel opp her å sette inn noen spotter, flytte noen lampepunkt osv.

 

har du automat sikring i sikringskapet?

det nye systemet som er pålagt?

bruker du padder med bryter?

 

hvis ja på alle de tre så har du vært uheldig men jeg kan love deg at det nye systemet ditt så er du i akkurat like stor grad beskytta som med ja på de tre spørsmålene mine der. dette pga lynet gir fra seg millioner av volt og ampere, hvis du skal sikre deg ordentlig mot et lyn så tenger du en lite teslacoil vedsiden av huset eller 1mill kr padde men alikavel da er du ikek beskyttet.

vet du hvorfor?

fordi den kraftigste teslacoilen vi har på jorda klarer bare 10-20% av hva et lyn kan produsere

 

så det å prøve å sikre seg sånn mot lyn er ikke alltid like fornuftig, det kommer ann på selve tordenskya hovedsaklig men også hvordan man bor og fjeller rundt omkring og hvordan huset er bygd og hvordan det elektriske anlegget er. det er mange ting som spiller inn her til hvor kraftig lyn man får rundt seg.

 

her i sørvest-vest er det aldri store elelr mange lyn pga fjellene så det blir aldri kraft i det. det slår ut automatsikringa så slår den seg på neste microsekund så hele systemet får seg bare en liten hard restart og ingenting verre. dette med ei 30kr padde :p

 

flott at du slår det ilag med annet arbeid men elektriker regning kommer fort over 10 000 og gjerne opp i 30-40 000 au hvis du har elektrikeren der for mer enn bare å sette inn nye spots og stikkontaker (du vet at du har lov til å gjøre alt selv som er utenfor veggen? eneste du ikek har lov til er å koble på og av selve strømmen men hvis meg den som har brydd seg om det :p )

 

jeg står selv ansvarlig for minst 30 hus der jeg har kobla rundtomkring som er lovlig men au ulovlig for jeg selv kobla på strømmen. men kablinga og alt er lovlig.

man har også lov til å trekke kabel gjennom gulv eller veggen hvis man skal rett gjennom og sånt men ikke hvis det kreves rør og lengre baner gjennom en vegg eller gulv/tak

dette har jeg gjort fordi jeg kjenner til folkene jeg har gjort det hos og dermed vet dems strømbruk og hvordan dem bruker ting så da har jeg tilpasset kablingen etter det slik at det skal tåle det og aldri bli noe problem. (senest forrige sommer gjorde jeg dette og hadde store diskusjoner med elektrikere som har vært i yrket i mange fler år enn meg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...