Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Kan ordne det når jeg kommer hjem, er på mobilen nå :p

Jeg har fremdeles ikke fattet hvordan du har koblet dette, og hvordan det virker. :)

 

Da er vi flere.

 

 

Ja det er vi. Og jeg kan garantere, jeg kommer IKKE til å dra til noe patentkontor etter å ha sett tegningen.

 

 

og dere kaller dere kunnskaprike på området og nermest "eksperter". good luck with that

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

etter hva jeg har forstått hjelper ikke finvern mot lyn vis man ikke har grov-vern..

 

er elektriker men har ikke så veldig mye peiling angående dette, men var hos en kunde som hadde montert et finvern til pcen for akkurat hvor huset hans lå var han veldig utsatt for lyn. når jeg kom bortover så var finvernet bare aske. det hadde tatt fyr etter et lyn nedslag.

 

etter litt undersøkelse fant vi ut at vis skulle montere et grov-vern for slik ikke skulle skje igjen.

 

rett meg vis jeg har feil

Det er motsatt.... grovvernet eller inntaksvernet... virker kun ca 10-20 kabelmeter inn i installasjonen..

Finvernet eller utstyrsvernet vil beskytte utstyret. Viktig at det er FG godkjennt.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

 

 

Ingen av disse vernene er forsikringsgodkjent (FG-godkjent) og vil etter all sansynlghet ikke fungere i det særnorske strømnettet (IT-nett). Disse er laget for europeiske TN-nett.

FG-godkjente vern er laget for det norske nettet.

Bortkastede penger for å beskytte mot overspenninger.

 

Hvorfor ikke? Jeg vet det står TN spesifikt på vernet i mitt sikringsskap, men er allikevel nysgjerrig på hvorfor? Jeg har 3 ledere, som jeg ikke vil at lynet skal gå langs med, hva slags forskjell gjør det hvordan strømmen går der til vanlig?

 

AtW

Har du TN er det vell helt greit, har du IT, er det ikke så veldig greit.

 

Valget av overspenningvern har med tennspenning å gjøre, IT har minste krav på 360V, TN er normal tennspenning 280V. Det finnes såkalte kobivern som fungerer greit på begge, men har du et dedikert vern kun ment for det systemet du har, er du best sikkret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvd å lese gjennom en god del av disse postene nå.

 

Min elektriker sa at finvern trenger ikke å plasseres mellom utstyret som skal beskyttes og stikkontakten. Det holder at den er plassert i nærheten av den kursen som skal benyttes. Så hvis du har en dobbelstikk eller 6-punktsstikk så er det nok at den er plassert på en av disse og allikevel er annet apparat på de andre stikka beskyttet.

 

Finvern hjelper ikke uten grovvern.

 

 

Jeg har lurt litt på det her, for jeg fikk ikke noen begrunnelse, men jeg vet jo at lynet tar den korteste veien og den korteste veien er jo til finvernet? Men nå er det jo ikke lyn i kabalen heller men heller overspenning. Kommer litt til kort her :p

Lenke til kommentar

 

Her er løsningen på "problemet" med skikkelige UPS'er: https://www.komplett.no/deltaco-pwr-forgrener-c14-to-schuko-r/586809

UPS blir ikke godtatt som vern av forsikringsselskapene.

Du trenger FG godkjent overspenningsvern.

 

 

Det er jo en litt absurd situasjon, i og med at noen UPS modeller har et ekte galvanisk skille. Disse "Online"-modellene av UPS burde være plankekjøring med eller uten FG godkjenning. Dersom fabrikanten har en erstatningsavtale bygget inn i UPS-salget, så skulle jo forsikringsselskapet kunne få pengene igjen der. Bare som litt ekstra sukker på grøten (hvis forsikringsselskapet eller bruker av UPS i det hele tatt har fått muligheten med seg).

Endret av G
Lenke til kommentar

Prøvd å lese gjennom en god del av disse postene nå.

 

Min elektriker sa at finvern trenger ikke å plasseres mellom utstyret som skal beskyttes og stikkontakten. Det holder at den er plassert i nærheten av den kursen som skal benyttes. Så hvis du har en dobbelstikk eller 6-punktsstikk så er det nok at den er plassert på en av disse og allikevel er annet apparat på de andre stikka beskyttet.

 

Finvern hjelper ikke uten grovvern.

 

 

Jeg har lurt litt på det her, for jeg fikk ikke noen begrunnelse, men jeg vet jo at lynet tar den korteste veien og den korteste veien er jo til finvernet? Men nå er det jo ikke lyn i kabalen heller men heller overspenning. Kommer litt til kort her :p

 

Dette gjelder i aller høyeste grad ikke for UPS'er der hensikten skal være å beskytte apparatet som er tilkoblet så og si mot det meste. Jeg hadde ihvertfall ikke gitt min lit til den elektrikeren sånn 100 %. Hva er det han forteller deg da? At det blir en kortvarig kortslutning til jord? Det er ikke gitt at sikringen alltid slår ut med overspenninger, sånn at du skal få en "varig beskyttelse". Og med alt det som skjer før sikringen slår ut, hvor går den "skitne strømmen". Det er jo nok at fintfølende elektronikk får kjenne litt på faenskapen, til at det skal gå i stykker. Dessuten kan elektronikk svekkes, og gå i stykker noen uker, måneder etterpå hendelsen. Slik at du går der helt uvitende, som et resultat.

 

Det er jo noen kurser i huset som har "trege sikringer" også. Der får jo den skitne strømmen godte seg litt ekstra lenge.

 

Det kan jo være jordfeil i bygget ditt, har elektrikeren din tatt høyde for det?

 

Nei, det tryggeste er å montere beskyttelse. Gjerne i form av UPS også, om du har råd til innkjøpet og vedlikeholdet som følger med etter noen få års drift.

Endret av G
Lenke til kommentar

Å ja. Vedlikeholdet går som regel ut på enkle batteribytter. UPS-apparatet vil som regel varsle om når battericellen er så slitt at de ikke lar seg lade like godt. Da kommer det en batteriinnkjøpskostnad ved. Og dersom du ikke er teknisk kyndig, eller forsøker å bytte batteriene på egenhånd, så kan det komme monteringskostnader oppå.

 

Det vil også være slik at en selger som skal bruke tid på å lete opp batterimodell og pris for deg, kan være slesk og forsøke å få betalt for sin tid også. Vanligvis om du går fram stegvis, så burde det la seg gå an å få ut en pris og la selgeren gjøre dette arbeidet gratis for deg. Er vel vanlig kotyme det. Men, om du ber IT-konsulenten direkte om å surre med det, så kan det jo hende han gjør det på din arbeidsplass, og fakturerer minutter for det.

 

Man behøver ikke gå til en selger. Man kan også ha dialog med produsenten/distributørene direkte, for å finne ut. Eller man kan slå opp i manualer om man tok vare på disse. Kanskje det står trykket noe info der om batterivalg. Eller kanskje om du er griseheldig at det står noe i batteribrønnen?

 

Det aller enkleste er vel kanskje bare å skru opp UPS'en, notere seg batterimerke og modelbetegnelsen. Og be en webshop av ymse slag om å finne riktig batteri for deg.

 

Fra webshop kan man selv få gjort innkjøpet. Det kan også hende de er villige til å lete opp alternative og rimeligere batterimerker som yter nøyaktig like godt. Men, det er en del forskjellig batteriteknologi å sette seg inn i.

 

Vanligvis så er det de gamle blycellebatteriene som er i bruk, men dette er kanskje i ferd med å endre seg i våre dager, hva vet vel jeg.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Aner ikke om bygningen har vern her jeg bor, men har latt være å trekke ut ledninger under lynvær - og er på ferie også uten å frakoble alt elektrisk.

 

Mulig bare griseflaks, men så langt har datamaskinen holdt i 10 år og har i liten grad hatt trøbbel med annet så langt. Kjøleskapet virker også fint :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...