Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

så det at jeg er svakstrømselektriker er ikke godt nok nei :p

har plenty av relevant erfaring og utdannelse til å kunne si det jeg sa der.

 

korrigert? du korrigerte meg ikke, du bare søyt om meg

 

 

 

Å være svakstrømselektriker sier ikke så mye, blant de som jobber hos oss kan det variere mye hvem som har peiling og hvem som ikke har peiling på teori.

Har du ikke relevant erfaring med å reparere lynskader eller kunnskap om overspenningsvern så er du like (lite) troverdig som en rørlegger når du uttaler deg om lynskader.

 

Jeg er elektroingeniør, har feilsøkt elektronikk med lynskader og har designet overspenningsvern (finvern).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

så det at jeg er svakstrømselektriker er ikke godt nok nei :p

har plenty av relevant erfaring og utdannelse til å kunne si det jeg sa der.

 

korrigert? du korrigerte meg ikke, du bare søyt om meg

 

 

 

Å være svakstrømselektriker sier ikke så mye, blant de som jobber hos oss kan det variere mye hvem som har peiling og hvem som ikke har peiling på teori.

Har du ikke relevant erfaring med å reparere lynskader eller kunnskap om overspenningsvern så er du like (lite) troverdig som en rørlegger når du uttaler deg om lynskader.

 

Jeg er elektroingeniør, har feilsøkt elektronikk med lynskader og har designet overspenningsvern (finvern).

 

hvis du er elektroingeniør så vet du at man går gjennom overspenningsvern og sikringskapet i VK1 av elektriker skolen, og man har en del av det om man har lærling plass hos vanlig svakstrømelektriker

Jeg ville gå videre med elektroteknikk egentlig men havna over på 3D Designing istedenfor :p

 

har reparert flere sikringskap og flere lynskader i husene men ikke i den forstand at jeg kan si at jeg er proff på området eller noe sånt.

jeg har lært en god del om lyn og torden og hva det gjør og inneholder samt vet grensene til elektronikken i veggene og sikringskapet og sånt. det er klart alt kan ryke på et lyn, men ryker sikringskapet så ryker overspenningsvernet.

lynet har såpass styrke i seg at det fint kan knuse all elektronikk i en ganske så stor radius men grunnet ny teknologi i sikringskap og kabellegging og ikek for å snakke om kabelisolering så er faren for at det ryker i dag rundt 5% enn hva faren var for bare 10-20år siden. ny teknologi er bedre sikring

i dag trenger man ikke 1000kroners padder for å sikre seg for all sikring blir gjort i selve sikringskapet i dag (de som har det nye pålagte systemet vel og merke)

ei padde med av og på bryter har overspenningsvern i seg bare ikke like kraftig som de til 1000kr, men ryker PCen med en simpel padde med av og på bryter så vil 1000kr padda også ryke pga lynets intensitet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-40jnidj

Det er så latterlig å dele en slik artikkel i to eller flere sider kun for reklameinntekter.

 

Det er for å få opp antallet sidevisninger i reklameøyemed. Da kan dem reklamere med x antal flere sidevisninger for potensielle kunder.

Det er ihvertfall ikke av brukervennlige årsaker at artiklene deles opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

så det at jeg er svakstrømselektriker er ikke godt nok nei :p

har plenty av relevant erfaring og utdannelse til å kunne si det jeg sa der.

 

korrigert? du korrigerte meg ikke, du bare søyt om meg

 

 

 

Å være svakstrømselektriker sier ikke så mye, blant de som jobber hos oss kan det variere mye hvem som har peiling og hvem som ikke har peiling på teori.

Har du ikke relevant erfaring med å reparere lynskader eller kunnskap om overspenningsvern så er du like (lite) troverdig som en rørlegger når du uttaler deg om lynskader.

 

Jeg er elektroingeniør, har feilsøkt elektronikk med lynskader og har designet overspenningsvern (finvern).

 

hvis du er elektroingeniør så vet du at man går gjennom overspenningsvern og sikringskapet i VK1 av elektriker skolen, og man har en del av det om man har lærling plass hos vanlig svakstrømelektriker

 

 

Bare en heads up: Det er ingen selvfølge at elektroingeniører vet hva disse ungguttene driver å leker seg med på elektrolinja på VGS. Det stemmer at det er en del elektrikere som etter hvert finner på å ta etterutdanning, gjerne med et år på forkurs for å lese seg opp og skaffe seg nødvendig kompetanse for å få starte.

 

Men flertallet, i vært fall på vår skole, gikk den raskeste og direkte retningen til elektroingeniør, som er allmennfag med realfagskompetanse (de kaller det helt sikkert noe spesielt nå).

 

Jeg vet i alle fall ikke nøyaktig hva man lærer på elektrolinja på VGS, annet enn noe her og der som min kjære lillebror, som går på linja forteller meg. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Joules er misvisende og forvirrende når det er snakk om Overspenningsvern...

Og tolkning av bruken av Joules er høyst subjektivt.

Det blir som å sammenligne følgende regnestykker...:

3 + 2 + 1 = 6
3 - 2 - 1 = 0
3 * 2 * 1 = 6
3 / 2 / 1 = 1,5

Ok...,kanskje ikke akkurat det beste eksempelet...,men uansett...

Forvirret? He He...

Joules = Power = Watt
kiloAmp = Current

Et Overspenningsvern med en innebygd 16A sikkring takkler 3680w belasning ved 230v under normal bruk og forhold.

Ved et lynnedslag kan et slikt Overspenningsvern takkle ganske store spenninger før det som er kobblet til dette Overspenningsvernet tar skade av påkjenningen.

Det er her kA vil gi brukeren(e) en mer nøyaktig indikasjon på over stor påkjenning de forskjellige Overspenningsvernene takkler.

F.eks...

Brennenstuhl har Overspenningsvern som takkler alt i fra 13,5kA og opp til 120kA...,og har modeller både med og uten 10A eller 16A sikkring.

Bruker Brennenstuhl selv og er meget godt fornøyd.

At det tordner sånn at hele bygget rister er desværre ikke noe Brennenstuhl eller andre Overspenningsvern kan gjøre noe med...,ikke annet enn å minske faren for skade på dine dyrebare eiendeler.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Ingen av disse vernene er forsikringsgodkjent (FG-godkjent) og vil etter all sansynlghet ikke fungere i det særnorske strømnettet (IT-nett). Disse er laget for europeiske TN-nett.

FG-godkjente vern er laget for det norske nettet.

Bortkastede penger for å beskytte mot overspenninger.

Lenke til kommentar

Ingen av disse vernene er forsikringsgodkjent (FG-godkjent) og vil etter all sansynlghet ikke fungere i det særnorske strømnettet (IT-nett). Disse er laget for europeiske TN-nett.

FG-godkjente vern er laget for det norske nettet.

Bortkastede penger for å beskytte mot overspenninger.

 

Hvorfor ikke? Jeg vet det står TN spesifikt på vernet i mitt sikringsskap, men er allikevel nysgjerrig på hvorfor? Jeg har 3 ledere, som jeg ikke vil at lynet skal gå langs med, hva slags forskjell gjør det hvordan strømmen går der til vanlig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vernene i sikringsskapet er OK. Det er finvernene eller pluggvernene ute i anlegget ditt som må være FG-godkjnete for å fungere i IT-nettet i Norge. Dette har mebl.a. med jordingen og beskyttelse av fase mot fase å gjøre.

 

Kan du være litt mer presis? For det første står det spesifikt IT-nett på mitt sikinrgsskapvern, og jeg måtte velge mellom IT og TN, og hva konkret er forskjellen? Litt mer konkret enn "det har med jording og beskyttelse av fase å gjøre".

Lenke til kommentar

Men er det mulig å koble en padde til f.eks. monster overspenningsværnet? Har selv ca 14 uttak fordelt på to 8-stikks padder i dag, til flere externe harddisker osv. Må en virkelig da ha 3 slike monster overspenningsværn, eller kan en komme seg unna med 1 og så noen små 4-5 uttaks padder etter det?

 

Sånn egentlig så er det ikke lov med padder i det hele tatt når man snakket om innstallasjon som er der over lang tid, slik som f.eks. TV oppsett osv. For mange padder kan man få påpakk for når man får kontroll fra el-tilsynet. Vi får mange slike å jobbe med.

 

MEN, så lenge man har skikkelige padder, så er det mindre farlig enn de absolutt billigste. Jeg vil ikke anbefale deg å kjøre flere padder parallelt til samme sted, slik det ser ut til at du har gjort. Da vil overspenningen "fordeles" mellom dem, og muligheten for at de slipper igjennom er større.

 

Jeg har ett overspenningsvern fra Monster til TV installasjonen min, og en til kontoret. Siden jeg trenger flere utganger enn disse har, så har jeg kjørt "normale" ut av disse igjen. Da tar Monster sin seg av beskyttelsen. Jeg skriver "normale", da jeg har montert opp 3stk 4-veis påveggstikk (elko) på støpsel fra denne, og ikke en padde, skrudd skikkelig på vegg. Ikke direkte "lovlig", men alt blir fjernet når jeg flytter.

 

Skal flytte, og har allerede tenkt på bedre løsning for dette. Nå må jeg 3 steder å plugge ut. Neste gang så blir det grovt og mellom vern i skapet, så disse monster finvernene plassert slik at jeg kun trenger å koble ut 2 støplser ved siden av hverandre når det smeller. Nå er det tungvindt å komme til alle kontaktene.Man skulle ofte tro det holdt å ta ned sikringen, hvis man har egen kurs til slike utstyr, men det er ikke å anbefale, da det er for lite mellomrom, slik at skikkelig overspenning vil nå utstyret uansett.

Lenke til kommentar

 

Vernene i sikringsskapet er OK. Det er finvernene eller pluggvernene ute i anlegget ditt som må være FG-godkjnete for å fungere i IT-nettet i Norge. Dette har mebl.a. med jordingen og beskyttelse av fase mot fase å gjøre.

 

Kan du være litt mer presis? For det første står det spesifikt IT-nett på mitt sikinrgsskapvern, og jeg måtte velge mellom IT og TN, og hva konkret er forskjellen? Litt mer konkret enn "det har med jording og beskyttelse av fase å gjøre".

 

 

IT nett (Norge og Albania, og sykehus i utlandet) har i stikkontakten din 2 ledere med 230v. Mens TN nett (resten av Europa, og nyere steder i Norge) har en leder med 400v og en med 0v.

 

EDIT: IT nett er fint, da man først mister strømmen ved jordfeil nr 2. Derfor brukes slike nett også på sykehus i utlandet så vidt jeg har skjønt. Får man jordfeil på utstyr i TN nett, så går sikringen med en gang (ren kortsluttning). Mens på IT nett, så går ikke sikringen før det blir jordfeil fra fase nr 2. Dette er når det ikke er jordfeilbryter i innstallasjonen. Det brukes ikke på sykehus pga dette. Litt kjedelig at respiratoren stanser når man får jordfeil på lampa på badet.

 

EDIT 2: Man har også ett tredje nett type, kalt TT, som ikke brukes ofte. Selv om det er en del brukt på vestlandet.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Artikkelen nevnte ikke at en "online UPS" gir renere strøm, noe som er fordelaktig for det aller mest følsomme ustyret. Det ble pakket inn i en alt for kort forklaring på at det finnes forskjellige UPS-modeller.

 

En "online UPS" er greit å gi litt folkeopplysning om. Det er sikkert alt for få som kjenner til dens eksistens. :)

Lenke til kommentar

 

 

Vernene i sikringsskapet er OK. Det er finvernene eller pluggvernene ute i anlegget ditt som må være FG-godkjnete for å fungere i IT-nettet i Norge. Dette har mebl.a. med jordingen og beskyttelse av fase mot fase å gjøre.

Kan du være litt mer presis? For det første står det spesifikt IT-nett på mitt sikinrgsskapvern, og jeg måtte velge mellom IT og TN, og hva konkret er forskjellen? Litt mer konkret enn "det har med jording og beskyttelse av fase å gjøre".

 

IT nett (Norge og Albania, og sykehus i utlandet) har i stikkontakten din 2 ledere med 230v. Mens TN nett (resten av Europa, og nyere steder i Norge) har en leder med 400v og en med 0v.

 

EDIT: IT nett er fint, da man først mister strømmen ved jordfeil nr 2. Derfor brukes slike nett også på sykehus i utlandet så vidt jeg har skjønt. Får man jordfeil på utstyr i TN nett, så går sikringen med en gang (ren kortsluttning). Mens på IT nett, så går ikke sikringen før det blir jordfeil fra fase nr 2. Dette er når det ikke er jordfeilbryter i innstallasjonen. Det brukes ikke på sykehus pga dette. Litt kjedelig at respiratoren stanser når man får jordfeil på lampa på badet.

 

EDIT 2: Man har også ett tredje nett type, kalt TT, som ikke brukes ofte. Selv om det er en del brukt på vestlandet.

 

TN nettet har 1 leder med 230V og en null leder med 0V. IT nett har 2 ledere med 133V (om jeg husker riktig) og siden de er faseforskyvet iforhold til hverandre blir 133V + 133V = 230V.

 

Men forskjellen sånn basic med TN og IT er 230V og 400V ja.

Endret av Demonickon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...