Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

 

Her er løsningen på "problemet" med skikkelige UPS'er: https://www.komplett.no/deltaco-pwr-forgrener-c14-to-schuko-r/586809

Det der er jo ikke UPS, det der jo bare en forgreiner som tåler mye

 

 

Nei, det er ikke en UPS, det er et grenuttak med C14 støpsel. Posten min var et "stikk" til artikkelen, hvor det nevnes som et problem at en større UPS ikke har vanlige stikkontakter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man trekker ut støpselet for å redde ruteren , kan man bare la være.

Den blir ødelagt uansett hvis det er nok spenning i luften.

Har selv måtte bytte tre stk rutere pga. torden og ingen av disse var plugget inn mens det sto på.

Dessuten har danske forskere motbevist at det hjelper å ta ut støpselet fra stikkontakten.

Det har vært skrevet om i media flere ganger.

Når det hjelder brannfare kan man investere i et over spenningsvern.

 

Lenke til kommentar

 

Ikke trekk ut stikkontaken, den er skrudd fast i veggen. Trekk ut støpselet!

 

Det er ille at journalister som skriver om teknologi ikke vet forskjell på støpsel og stikkontakt.

Vi satt og klødde oss litt i hodet her over hva som var hva, igjen - men vi klødde visst ikke lenge nok, så takk for beskjed!

 

(Men det å "trekke ut kontakten" er fortsatt et så utbredt uttrykk at tittelen lar vi stå ;) )

Hmmm, og dere tenkte ikke på å google dette ...? :hmm:

Endret av 96abrevs
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sitat fra artikkel: "I tillegg er det som monteres i sikringsboksen kategorisert som grovvern, som først og fremst sikrer det elektriske anlegget mot store eller langsiktige skader."

 

Det man finner i sikringsskapet er et mellomvern. Grovvernet, som ikke er så vanlig, skal plasseres et godt stykke fra sikringsskapet - er det for nært vil det ikke fungere optimalt. Det samme gjelder finvern. Det skal være en del meter mellom sikringsskapet og finvernet - vernet trenger noen meter kabel som "demping". Man skal vel heller ikke ha flere finvern så nært hverandre.

Lenke til kommentar

Hvis man trekker ut støpselet for å redde ruteren , kan man bare la være.

Den blir ødelagt uansett hvis det er nok spenning i luften.

Har selv måtte bytte tre stk rutere pga. torden og ingen av disse var plugget inn mens det sto på.

Dessuten har danske forskere motbevist at det hjelper å ta ut støpselet fra stikkontakten.

Det har vært skrevet om i media flere ganger.

Når det hjelder brannfare kan man investere i et over spenningsvern.

 

 

Og routerne var selvfølgelig heller ikke koblet til telefonlinjen (evt. via et modem)?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det mulig å koble en slik UPS slik at den sender et dvale/ventemodus signal til hovedkort?

 

Ja. Min UPS har en USB-kabel og programvare der du kan konfigurere under hvilke forhold maskinen skal slås av, og hvordan. Du kan for eksempel sette en grense for hvor mye batteriet skal være tappet, og konfigurere om operativsystemet skal avsluttes eller f.eks. bare bruke hvile-funksjonen som skriver minneinnholdet til harddisken før maskinen slås av..

Lenke til kommentar

Bodd i 32 kommuner i dette landet og har ikke trekt ut kontakten når det har tordna siden jeg var liten drittunge og enda ikke tatt knekken på hverken ruter eller pc eller tv elelr noe som helst, vanlig automatsikring i sikringskapet og padde med av og på bryter er godt nok. så lenge padda har av og på bryter så er det overspenningsvern i den og slipper de dyre 1000kroners paddene

eldre hus som ikke har automatsikringer og slikt bør absolutt ha en slik dyr padde

bor i eldre hus nå som har automatsikring og hadde på alt under helgas lille storm, 0 problem, hatt 2 ganger på 21 år det har røket noe og det er minst 15år siden sist

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og enda ikke tatt knekken på hverken ruter eller pc eller tv elelr noe som helst

 

...0 problem, hatt 2 ganger på 21 år det har røket noe og det er minst 15år siden sist

 

Vet ikke om jeg forstår deg riktig, men er ikke dette litt selvmotsigende?

 

Bruker enkel padde med bryter selv. Bortreist for å jobbe på sommerstid de siste årene nå, og da trekkes alt ifra. Håper alt fungerer som det skal når jeg kommer tilbake!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Steg 1: Sjekk om kablingen mellom huset ditt og trafoen er under eller over bakken.

 

Under bakken = Lynet må slå treffe trafoen direkte, noe som er ganske usannsynlig (men ikke heelt umulig ;) )

Problemet med jordkabel er ikke om lynet treffer trafoen for trafoer hart som oftest lynavledere, men at lynet etter å ha truffet bakken i nærheten av der kabler går alltid søker seg til kablene om de er nærme nok.

Og da duger det ikke med kabler beregnet for 230/400V systemer for det hopper rett over isolasjonen i kabelen.

Er huset ditt nærme nok har du pulsen i strømnettet ditt.

Jeg har sett lyn knuse ruter, røste elanlegget av veggen, pløye render i plenen og sprenge hovedsikringer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Overspenningsvern(finvern) i tillegg til eventuell grovvern er en billig ekstra beskyttelse mot overspenning. Men minst like viktig er det at forgreningskontakter fra f.eks. APC eller andre greie merker er av langt høyere kvalitet enn det som folk kjøper på Ikea, Clas Ohlson eller Rema 1000. Folk flest har mengder av slike livsfarlige forgreningskontakter og skjøteledninger som er store brannfarer uavhengig av overspenningsproblematikken. Så de som oppgraderer til ok overspenningsvern gjør dermed et godt brannsikringstiltak for boligen sin.

 

Steg 1: Sjekk om kablingen mellom huset ditt og trafoen er under eller over bakken.

 

Under bakken = Lynet må slå treffe trafoen direkte, noe som er ganske usannsynlig (men ikke heelt umulig ;) )

Overspenning kan gå gjennom kilometervis med ledninger, så at ledningen fra trafoen til huset er i bakken er absolutt ingen garanti.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

...og enda ikke tatt knekken på hverken ruter eller pc eller tv elelr noe som helst

 

...0 problem, hatt 2 ganger på 21 år det har røket noe og det er minst 15år siden sist

 

Vet ikke om jeg forstår deg riktig, men er ikke dette litt selvmotsigende?

 

Bruker enkel padde med bryter selv. Bortreist for å jobbe på sommerstid de siste årene nå, og da trekkes alt ifra. Håper alt fungerer som det skal når jeg kommer tilbake!

 

ikke hvis man leser med litt forståelse ;)

så lenge siden sist og så få ganger det i det hele tatt har skjedd noe, det vil gi en statistikk nermest 0%

 

jeg trekker ikke ut hvis jeg er på reise, jeg slår bare av :p

Lenke til kommentar

Jeg slår ikke av når det tordner som verst engang, bare fortsetter å poste på diskusjon.no like a boss. Jeg har riktignok overspenningsvern i sikringsskapet og APC UPS på utstyret. På søndag brant hovedtavla i telefonsentralen 4-500 meter unna opp, men jeg merket ingenting her i leiligheten.

Lenke til kommentar

Jeg drar alltid ut ting som TV, PC, mobil hvis den står i lader, router og andre duppeditter når det lyner. For et par dager siden slo lynet ned 500 meter fra huset mitt og 10 meter fra et eldre hus som familien eier. I dette gamle huset er det knapt nok en stikkontakt som er i orden. De er bokstavlig talt sprengt i fillebiter. Kabler har blitt flerret ut fra letty-klemmene. Plastikken til koblingsboksene og stikkontaktene har fløyet 3-4 meter. Tapet rundt et par lysbrytere har blitt flerret opp. Hovedinntaket til huset er også sprengt. Sikringsskapet sprengt. Lyskuppel har blitt sprengt. Ja, det aller meste har blitt sprengt. I bakken utenfor huset er det en 2-3 meter avlangt krater i bakken hvor lynet har gått. Sier bare litt om hvilke krefter som ligger i et lyn. Kan laste opp bilder hvis noen er interessert i å se mer.

 

Jeg har aldri sett på maken. Jeg stod 5 meter fra sikringsskapet her hjemme da det smalt, og det stod "lyn" ut fra sikringsskapet før det luktet brent. "Heldigvis" var det bare noen spotter som tok kvelden. Det var også flerret opp noe tapet mellom to telefonkontakter. Grunnen til at det var så lite utstyr som var ødelagt hos oss, var rett og slett fordi vi hadde koblet ut det viktigste - og selvsagt så har vi et nyere sikrignsskap.

 

Høres interesangt ut. hadde gjerne sett noen bilder av det om mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bodd i 32 kommuner i dette landet og har ikke trekt ut kontakten når det har tordna siden jeg var liten drittunge og enda ikke tatt knekken på hverken ruter eller pc eller tv elelr noe som helst, vanlig automatsikring i sikringskapet og padde med av og på bryter er godt nok. så lenge padda har av og på bryter så er det overspenningsvern i den og slipper de dyre 1000kroners paddene

eldre hus som ikke har automatsikringer og slikt bør absolutt ha en slik dyr padde

bor i eldre hus nå som har automatsikring og hadde på alt under helgas lille storm, 0 problem, hatt 2 ganger på 21 år det har røket noe og det er minst 15år siden sist

 

Jeg har lest kommentarer fra folk som sier de har kjørt bil i alle år, og har klart seg fint uten å bruke sikkerhetsbelte. Likevel er det vi som må betale skatt for sykehusoppholdet hvis de blir skadet.

 

Så lenge det er ditt hus og ditt elektriske utstyr kan du få lov til å gjøre hva du vil med det, men du skal ikke kunne påstå her at dette er trygt uten å bli korrigert av folk med relevant erfaring eller utdannelse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bodd i 32 kommuner i dette landet og har ikke trekt ut kontakten når det har tordna siden jeg var liten drittunge og enda ikke tatt knekken på hverken ruter eller pc eller tv elelr noe som helst, vanlig automatsikring i sikringskapet og padde med av og på bryter er godt nok. så lenge padda har av og på bryter så er det overspenningsvern i den og slipper de dyre 1000kroners paddene

eldre hus som ikke har automatsikringer og slikt bør absolutt ha en slik dyr padde

bor i eldre hus nå som har automatsikring og hadde på alt under helgas lille storm, 0 problem, hatt 2 ganger på 21 år det har røket noe og det er minst 15år siden sist

 

Blir nesten som å si at jeg har kjørt bil i 20 år uten å hatt bruk for bilbeltet så kan like gjerne slutte å bruke det :p

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Bodd i 32 kommuner i dette landet og har ikke trekt ut kontakten når det har tordna siden jeg var liten drittunge og enda ikke tatt knekken på hverken ruter eller pc eller tv elelr noe som helst, vanlig automatsikring i sikringskapet og padde med av og på bryter er godt nok. så lenge padda har av og på bryter så er det overspenningsvern i den og slipper de dyre 1000kroners paddene

eldre hus som ikke har automatsikringer og slikt bør absolutt ha en slik dyr padde

bor i eldre hus nå som har automatsikring og hadde på alt under helgas lille storm, 0 problem, hatt 2 ganger på 21 år det har røket noe og det er minst 15år siden sist

 

Jeg har lest kommentarer fra folk som sier de har kjørt bil i alle år, og har klart seg fint uten å bruke sikkerhetsbelte. Likevel er det vi som må betale skatt for sykehusoppholdet hvis de blir skadet.

 

Så lenge det er ditt hus og ditt elektriske utstyr kan du få lov til å gjøre hva du vil med det, men du skal ikke kunne påstå her at dette er trygt uten å bli korrigert av folk med relevant erfaring eller utdannelse.

 

så det at jeg er svakstrømselektriker er ikke godt nok nei :p

har plenty av relevant erfaring og utdannelse til å kunne si det jeg sa der.

 

korrigert? du korrigerte meg ikke, du bare søyt om meg

Lenke til kommentar

Det skumle med overspenning er at det er veldig uforutsigbart hvem som blir rammet, og strømnettets utforming og geografi er svært avgjørende her. Derfor vil noen være svært utsatt mens naboer trolig aldri vil få overspenning. Uansett er risikoen stor nok til at alle bør beskytte seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...