Gå til innhold

Skaffet VPN – mangedoblet Netflix-hastigheten


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig får han ikke utnyttet hele båndbredden sin. Netflix tilbyr rett og slett ikke den hastigheten. Overdrivelse....

 

Wow. Hva er formålet ditt med dette? Temaet er mildt sagt viktig, og det hadde vært en fordel om flest mulig satt seg inn i det, men du velger å kjøre diskusjonen off-topic med det samme på grunn av en overdrivelse? Poenget kommer helt klart frem i artikkelen: Han får elendig hastighet ved bruk av Netflix uten VPN, han får full hastighet (det Netflix klarer) når han bruker VPN.

 

Les deg litt opp på hva man kaller slike som gjør dette i nettdebatter før du vurderer å svare på dette innlegget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jDflNq

Jeg er veldig klar over hvor stort dette problemet er og er sterkt imot slik ISP-er holder på, men det forsvarer ikke overskrifter som får det til å virke mye verre enn det egentlig er. Hvorfor dette i det hele tatt er nyhetsverdig vet ikke jeg da det sier seg selv at det hjelper å bruke VPN som har blitt anbefalt mange ganger før.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg bruker VPN fordi det er tvunget tekst på Norsk Netflix

Ikke på alt. Noen har faktisk valget "None", men er likevel irriterende med tvungen tekst.
Dette er faktisk ikke netflix sin feil, men film/TV bransjen, netflix må kjøpe en lisens per tekst, per region, mao. om de skulle hatt engelsk og ingen tekst, så måtte de betalt dobbelt så mye i lisenser, og vi måtte betalt dobbelt så mye for netflix, hola unblocker feks. er dog ett bedre valg en og betale for en vpn, imo

De må betale lisens for å ikke ha tekst?

 

angående tekst så kan den fjernes manuelt, men blir lei så fort når jeg sitter og ser på serie etter serie

(Shift + alt + venstre mus)

De rare reglene til de som sitter på rettighetene, sier at med en gang den norske teksten er vekke blir det en amerikansk film, på amerikansk rettighet, som selvføleglig har en annen pris enn norsk rettighet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 110% klar over at det er et problem og leste den originale artikkelen for flere dager siden. Men han hadde aldri fått utnyttet sin hele båndbredde.

 

 

Tenk deg om nå en gang til. Problemet hans er ikke om han får maxet linjen sin eller ei. Problemet hans er at selv ikke fiber er nok til å bruke Netflix. Når han går "undergrunn" og krypterer trafikk og således ikke oppdages av sin ISP som Netflix bruker så kan han streame uten problem.

 

Synes du det er rett at en ISP skal være den som bestemmer hva du skal få tilgang til eller hva du ikke får bruke? Som kunde betaler du for en viss hastighet, da må ISP levere i henhold til avtale.

 

Blir litt som om om Volvo skulle gjort en avtale med feks Shell i Europa og laget et spesielt påfyllingshull som kun passet til pumpene på shell. Ville ikke vært særlig bra om du var trofast Esso eller Statoil kunde......

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg bruker VPN fordi det er tvunget tekst på Norsk Netflix

Ikke på alt. Noen har faktisk valget "None", men er likevel irriterende med tvungen tekst.
Går ann å komme seg rundt denne bregrensningenhttp://mrgnome.wordpress.com/2013/11/02/no-option-to-turn-off-subtitles-in-netflix-how-to-solve/

Vet du om det en måte å få det til på en tablet annet enn den offisielle måte som av og til er tilgjengelig ?

Lenke til kommentar

 

Jeg er 110% klar over at det er et problem og leste den originale artikkelen for flere dager siden. Men han hadde aldri fått utnyttet sin hele båndbredde.

 

Tenk deg om nå en gang til. Problemet hans er ikke om han får maxet linjen sin eller ei. Problemet hans er at selv ikke fiber er nok til å bruke Netflix. Når han går "undergrunn" og krypterer trafikk og således ikke oppdages av sin ISP som Netflix bruker så kan han streame uten problem.

 

Synes du det er rett at en ISP skal være den som bestemmer hva du skal få tilgang til eller hva du ikke får bruke? Som kunde betaler du for en viss hastighet, da må ISP levere i henhold til avtale.

 

Blir litt som om om Volvo skulle gjort en avtale med feks Shell i Europa og laget et spesielt påfyllingshull som kun passet til pumpene på shell. Ville ikke vært særlig bra om du var trofast Esso eller Statoil kunde......

 

 

Selvfølgelig får han ikke utnyttet hele båndbredden sin. Netflix tilbyr rett og slett ikke den hastigheten. Overdrivelse....

Tuller du? Har du i det hele tatt lest artikkelen? Ikke kom med sånt sprøyt, dette er et stort problem i statene og helt forkastelig av internettleverandøren.

 

 

 

Dette er faktisk ikke netflix sin feil, men film/TV bransjen, netflix må kjøpe en lisens per tekst, per region, mao. om de skulle hatt engelsk og ingen tekst, så måtte de betalt dobbelt så mye i lisenser, og vi måtte betalt dobbelt så mye for netflix, hola unblocker feks. er dog ett bedre valg en og betale for en vpn, imo

 

Er vel Netflix som kjøper og selger en tjeneste og som har mulighet til og stille krav og forhandle hvordan slike tjenester skal leveres, det er en del av jobben deres som innholdsleverandør. Er kun en enkel teknisk løsning som skal til for å fikse det problemet der.

 

 

 

 

 

 

Selvfølgelig får han ikke utnyttet hele båndbredden sin. Netflix tilbyr rett og slett ikke den hastigheten. Overdrivelse....

Tuller du? Har du i det hele tatt lest artikkelen? Ikke kom med sånt sprøyt, dette er et stort problem i statene og helt forkastelig av internettleverandøren.

Jeg er 110% klar over at det er et problem og leste den originale artikkelen for flere dager siden. Men han hadde aldri fått utnyttet sin hele båndbredde.

Tror du misforstår hva dette handler om. Det er aldri snakk om at han forventer å få brukt hele båndbredden sin på Netflix. Det han sier er at linja hans er mer enn stor nok til å takle max bitrate fra Netflix, noe som blir bevist når han går gjennom VPN. Du skjønner vel at han forventer mer enn 375kbps fra Netflix når han betaler for 75Mbit/s og det er Verizon som bremser opp, og ikke Netflix?

 

OK, så...

1: Jakoozie, tror det er du som ikke har lest artikkelen, og i alle fall ikke originalartikkelen, påstanden fra artikkelen er at det ikke leveres hva han betaler for, og mange av påstandene sto det ikke noe om netflix!

2:@bojangles, jeg tror du kan lese over artikkelen og kommentarene en gang til, og kanskje til og med lese originalartikkelen!

3: esoteric, Dersom netflix står mellom valget og enten ikke ha ett helt selskap som leverandør, og miste MANGE kunder, eller og beholde/skaffe et selskap som leverandør, og miste kundene som ikke liker tekst, så tror jeg nok de velger mulighet nr.1, jeg vil i alle fall ikke tredoble netflix sin månedspris, bare fordi jeg ikke vil ha tekst...

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg bruker VPN fordi det er tvunget tekst på Norsk Netflix

Ikke på alt. Noen har faktisk valget "None", men er likevel irriterende med tvungen tekst.
Går ann å komme seg rundt denne bregrensningenhttp://mrgnome.wordpress.com/2013/11/02/no-option-to-turn-off-subtitles-in-netflix-how-to-solve/

Vet du om det en måte å få det til på en tablet annet enn den offisielle måte som av og til er tilgjengelig ?

 

Ikke som jeg vet om. Tror ikke det er mulig uten å fikle med apk-filen.

Lenke til kommentar

*

Dersom netflix står mellom valget og enten ikke ha ett helt selskap som leverandør, og miste MANGE kunder, eller og beholde/skaffe et selskap som leverandør, og miste kundene som ikke liker tekst, så tror jeg nok de velger mulighet nr.1, jeg vil i alle fall ikke tredoble netflix sin månedspris, bare fordi jeg ikke vil ha tekst...

Nei jeg satt vel i ste og tygde litt på at argumentet mitt kanskje ble litt tynt med tanke på at konkurransen kanskje ikke er stor nok på dette markedet enda ;) Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg vil tro dette har noe med "peering" å gjøre. Sett at du kobler deg opp mot node A, som du betaler din ISP (f.eks NGT,Telenor) for, og du ønsker å nå node B, som Netflix kobler seg opp mot. Litt forenklet betaler din ISP for trafikken mellom de nodene til et selskap som Level 3, Verizon Business, Cogent, osv (gjerne kalt Tier 1 networks). Det beste for deg ville være en direkte forbindelse mellom node A og node B, men prisen på det kan være høyere for din ISP enn om trafikken går A-C-D-E-B, og dermed kan opplevelsen av Netflix for deg være ganske dårlig.

I tillegg kan det være konflikter mellom Tier 1-nettverkene slik at en eller begge parter struper eller kutter forbindelsen. Om du har VPN er det godt mulig at VPN-tilbyderen har en annen avtale enn din ISP har og slik kan du derned få bedre ytelse.

 

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network forklarer poenget mitt bedre

Endret av Slettet-Z9Cy2AAy
Lenke til kommentar

Akkurat samme skjer med Nextgentel og Youtube.

 

Deres svar var omtrent det samme svaret som ble gitt på samme spørsmål til en annen bruker alrede i 2013 (!!):

"google har problem med en kabel", altså mener de da fra USA. Slår på VPN, norsk server: neida, ingen problemer. Slår på VPN in Sveits, Luxembourg, England... fortsatt ingen problem.

Og så sier de at "de holder på å undersøke problemet". Jada. I et halvt år alrede.

 

Nå gikk jeg selv vekk fra NGT til forden for Telenor, grunnen er ikke Youtube, men kjenner noen som har NGT fortsatt. Skal gjerne lese gjennom kontrakten og se om det er stipulert der at de kan begrense en spesifikk tjeneste... i motsatt tilfelle blir det epost til NGT, og hvis det ikke hjelper går saken til Forbrukerrådet.

 

Jeg anbefaler alle som sliter med struping av trafikk fra ISP sin side å gjøre det samme. Lag så mye bråk som dere kan: det er snakk om en betalingstjeneste som "tilpasser" produktet de leverer på en måte som grenser med det kriminelle.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro dette har noe med "peering" å gjøre. Sett at du kobler deg opp mot node A, som du betaler din ISP (f.eks NGT,Telenor) for, og du ønsker å nå node B, som Netflix kobler seg opp mot. Litt forenklet betaler din ISP for trafikken mellom de nodene til et selskap som Level 3, Verizon Business, Cogent, osv (gjerne kalt Tier 1 networks). Det beste for deg ville være en direkte forbindelse mellom node A og node B, men prisen på det kan være høyere for din ISP enn om trafikken går A-C-D-E-B, og dermed kan opplevelsen av Netflix for deg være ganske dårlig.

 

I tillegg kan det være konflikter mellom Tier 1-nettverkene slik at en eller begge parter struper eller kutter forbindelsen. Om du har VPN er det godt mulig at VPN-tilbyderen har en annen avtale enn din ISP har og slik kan du derned få bedre ytelse.

 

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network forklarer poenget mitt bedre

Har faktisk noe med det og gjør, men den faktiske saken er at de med vilje throttler netflix, og ønsker at netflix skal betale for bedre hastigheter, noe som de aldri har måttet gjøre før, og på den måten så leverer ikke ISP det som loves, med mindre de har skrevet noe i ToA om dette!

Lenke til kommentar

 

*

Dersom netflix står mellom valget og enten ikke ha ett helt selskap som leverandør, og miste MANGE kunder, eller og beholde/skaffe et selskap som leverandør, og miste kundene som ikke liker tekst, så tror jeg nok de velger mulighet nr.1, jeg vil i alle fall ikke tredoble netflix sin månedspris, bare fordi jeg ikke vil ha tekst...

Nei jeg satt vel i ste og tygde litt på at argumentet mitt kanskje ble litt tynt med tanke på at konkurransen kanskje ikke er stor nok på dette markedet enda ;)

 

Stemmer nok det, ja :p

Samt at netflix antageligvis vet hvor lett feks. mediahint og/eller hola unblocker og derfor ikke tar seg bryet...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg bruker VPN fordi det er tvunget tekst på Norsk Netflix

Ikke på alt. Noen har faktisk valget "None", men er likevel irriterende med tvungen tekst.
Dette er faktisk ikke netflix sin feil, men film/TV bransjen, netflix må kjøpe en lisens per tekst, per region, mao. om de skulle hatt engelsk og ingen tekst, så måtte de betalt dobbelt så mye i lisenser, og vi måtte betalt dobbelt så mye for netflix, hola unblocker feks. er dog ett bedre valg en og betale for en vpn, imo

De må betale lisens for å ikke ha tekst?

 

angående tekst så kan den fjernes manuelt, men blir lei så fort når jeg sitter og ser på serie etter serie

(Shift + alt + venstre mus)

Hva med å gå inn i innstillingene og slå av undertekst som standard? Selv har jeg i tillegg valgt engelsk lydspor som standard...

Lenke til kommentar

 

Det meste interessante her, som den norske oversettelsen glemmer å nevne, er at Neflix faktisk betaler Verizon for å prioritere trafikken deres gjennom nettet. Det har jo vært en pågående diskusjon i mange år, og slik det ser ut velger Verizon å fortsette å strupe hastigheten selv etter at Netflix valgte å bla opp penger.

Kanskje de vil ha mer penger enn Netflix betaler i dag? Helt sykt at lovgiver ikke trår inn og hindrer dette her, ren korrupsjon spør du meg.

 

 

Stikkord er korrupsjon. Det skjer over alt. Til og med øverst der politiske avgjørelser tas i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OK, så...

1: Jakoozie, tror det er du som ikke har lest artikkelen, og i alle fall ikke originalartikkelen, påstanden fra artikkelen er at det ikke leveres hva han betaler for, og mange av påstandene sto det ikke noe om netflix!

2:@bojangles, jeg tror du kan lese over artikkelen og kommentarene en gang til, og kanskje til og med lese originalartikkelen!

 

Hardware.no sin artikkel handler om vesentlig strupet Netflix-hastighet. The Verge-artikkelen handler om nøyaktig det samme. Faktisk, Netflix er nevnt i overskriften til begge artiklene! (Overskriften til The Verge er: How one man bypassed internet congestion and fixed his Netflix streaming)

 

Forstår altså ikke hva du snakker om. Mulig du har en eller annen alternativ kilde, men vi kommenterer en spesifikk artikkel her, og det du skriver har ingenting med denne artikkelen å gjøre. Hvorfor ikke innrømme at du bomma?

 

 

 

"Fikk mindre enn én prosent av farten han betalte for, helt til han slo på VPN."

 

Haha. Virkelig? Du bruker dette som forsvar for din forståelse av artikkelen? Det de mener er jo at han fikk brukt mindre enn én prosent av farten han betaler for når han bruker Netflix.

 

Og til og med din forståelse (som er feil) gir ikke mening; hvis artikkelen handlet om det du mente, at fyren var misfornøyd fordi han ikke får de mbit han betaler for. Er det da virkelig en overdrivelse (dine ord) at han klager på at han bare får 1% av hastigheten han betaler for?! Høres ut som en skikkelig dårlig deal spør du meg, jeg hadde vært fly forbanna.

Endret av Jakoozie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Fikk mindre enn én prosent av farten han betalte for, helt til han slo på VPN."

Haha. Virkelig? Du bruker dette som forsvar for din forståelse av artikkelen? Det de mener er jo at han fikk brukt mindre enn én prosent av farten han betaler for når han bruker Netflix.

 

Og til og med din forståelse (som er feil) gir ikke mening; hvis artikkelen handlet om det du mente, at fyren var misfornøyd fordi han ikke får de mbit han betaler for. Er det da virkelig en overdrivelse (dine ord) at han klager på at han bare får 1% av hastigheten han betaler for?! Høres ut som en skikkelig dårlig deal spør du meg, jeg hadde vært fly forbanna.

 

Fikk mindre enn én prosent av farten han betalte for, helt til han slo på VPN, da fikk han 4 prosent?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

 

Jeg vil tro dette har noe med "peering" å gjøre. Sett at du kobler deg opp mot node A, som du betaler din ISP (f.eks NGT,Telenor) for, og du ønsker å nå node B, som Netflix kobler seg opp mot. Litt forenklet betaler din ISP for trafikken mellom de nodene til et selskap som Level 3, Verizon Business, Cogent, osv (gjerne kalt Tier 1 networks). Det beste for deg ville være en direkte forbindelse mellom node A og node B, men prisen på det kan være høyere for din ISP enn om trafikken går A-C-D-E-B, og dermed kan opplevelsen av Netflix for deg være ganske dårlig.

 

I tillegg kan det være konflikter mellom Tier 1-nettverkene slik at en eller begge parter struper eller kutter forbindelsen. Om du har VPN er det godt mulig at VPN-tilbyderen har en annen avtale enn din ISP har og slik kan du derned få bedre ytelse.

 

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network forklarer poenget mitt bedre

Har faktisk noe med det og gjør, men den faktiske saken er at de med vilje throttler netflix, og ønsker at netflix skal betale for bedre hastigheter, noe som de aldri har måttet gjøre før, og på den måten så leverer ikke ISP det som loves, med mindre de har skrevet noe i ToA om dette!

 

 

Absolutt, hva som står i ToA er vesentlig her. Jeg ville nok vært likevel vært overrasket om ISP'en til Netflix garanterte ubegrenset dataflyt uansett økning i kundemasse hos Netflix uten å skulle ta betalt noe for det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg bruker VPN fordi det er tvunget tekst på Norsk Netflix

Ikke på alt. Noen har faktisk valget "None", men er likevel irriterende med tvungen tekst.
Dette er faktisk ikke netflix sin feil, men film/TV bransjen, netflix må kjøpe en lisens per tekst, per region, mao. om de skulle hatt engelsk og ingen tekst, så måtte de betalt dobbelt så mye i lisenser, og vi måtte betalt dobbelt så mye for netflix, hola unblocker feks. er dog ett bedre valg en og betale for en vpn, imo

De må betale lisens for å ikke ha tekst?

 

angående tekst så kan den fjernes manuelt, men blir lei så fort når jeg sitter og ser på serie etter serie

(Shift + alt + venstre mus)

Hva med å gå inn i innstillingene og slå av undertekst som standard? Selv har jeg i tillegg valgt engelsk lydspor som standard...

 

Går ikke an for på Norsk Netflix så er Norsk tekst standard

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil tro dette har noe med "peering" å gjøre. Sett at du kobler deg opp mot node A, som du betaler din ISP (f.eks NGT,Telenor) for, og du ønsker å nå node B, som Netflix kobler seg opp mot. Litt forenklet betaler din ISP for trafikken mellom de nodene til et selskap som Level 3, Verizon Business, Cogent, osv (gjerne kalt Tier 1 networks). Det beste for deg ville være en direkte forbindelse mellom node A og node B, men prisen på det kan være høyere for din ISP enn om trafikken går A-C-D-E-B, og dermed kan opplevelsen av Netflix for deg være ganske dårlig.

 

I tillegg kan det være konflikter mellom Tier 1-nettverkene slik at en eller begge parter struper eller kutter forbindelsen. Om du har VPN er det godt mulig at VPN-tilbyderen har en annen avtale enn din ISP har og slik kan du derned få bedre ytelse.

 

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network forklarer poenget mitt bedre

Har faktisk noe med det og gjør, men den faktiske saken er at de med vilje throttler netflix, og ønsker at netflix skal betale for bedre hastigheter, noe som de aldri har måttet gjøre før, og på den måten så leverer ikke ISP det som loves, med mindre de har skrevet noe i ToA om dette!

 

 

Absolutt, hva som står i ToA er vesentlig her. Jeg ville nok vært likevel vært overrasket om ISP'en til Netflix garanterte ubegrenset dataflyt uansett økning i kundemasse hos Netflix uten å skulle ta betalt noe for det.

 

Joda, men så er det ikke netflix sin ISP som er problemet, men ISPene på den andre siden...

Dvs. Om jeg er netflix sin isp, og du er kunden sin ISP, så går flyten helt fint fram til deg, og du har satt opp en brannmur (el.) som begrenser hastigheten på all trafikk som kommer fra meg, for så og kreve betalt for og øke trafikken.

Det største problemet i USA er at staten allerede har betalt for en fiberinfrastruktur, som ISPene aldri bygde!

 

Disse har masse bra info om temaet:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...