Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Da har du tydeligvis ikke prøvd Nokia Lumia 1020

...eller iPhone 5s som faktisk har vunnet noen tester på kameraets kvaliteter.

 

Det kan faktisk bli brukbare bilder med en mobiltelefon, men det blir neppe noen gang fotoglede med en mobil.

Jeg har en 5s selv, og den er ikke nevneveridig mye bedre enn røkla når lyset avtar/innendørs. Mulig noen tester skryter av den, men det hjelper meg lite. Mobilkamera suger, sånn er'e bare..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men mobilen funker kanskje like greit.... :hmm:

 

 

Jepp, til sånne snapshots som du har lagt ut i de to postene dine over kan du bruke hva som helst av kamera. Mobil eller slr. Spiller ingen rolle...:-)

Men mobilen funker kanskje like greit.... :hmm:

 

 

Jepp, til sånne snapshots som du har lagt ut i de to postene dine over kan du bruke hva som helst av kamera. Mobil eller slr. Spiller ingen rolle...:-)

Lenke til kommentar

Finnes mange kompakte kameraer som tar knockout på speilreflekser

 

 

Som en generell påstand blir dette veldig feil. Det er alt for mange variabler til at man kan påstå verken det ene eller andre.

 

Det man KAN påstå er at det er fullt mulig å produsere gode bilder med både kompaktkamera og speilreflekskamera. Noe som er ganske selvfølgelig...:-)

Lenke til kommentar

Jeg tenker også litt på hvorfor jeg driver med denne hobbyen.

 

For min del handler det ikke kun om å produsere førsteklasses bilder som andre kan skryte opp i skyene. For min del handler det om gleden ved å benytte fotoutstyr og gleden over å se resultatet.

Dette gjelder selv om resultatet ikke blir som jeg skulle ønske.

 

For at fotograferingen skal bli morsom må jeg ha muligheten til å påvirke resultatet ved å ta kontrollen selv. Dette kan være ved å variere brennviddene, det kan være å variere blendere og lukkertider på en enkel og betjeningsvennlig måte.

Og hvorfor skal man ikke ha det morsomt med fotograferingen når man er på ferie også ?

 

For min del setter mobilkamera og kompaktkamera uten å kunne skifte objektiv for mange irritasjonsmomenter ved bruk.

Jeg merket også de siste par årene at irritasjonen over å dra på for stort og tung utstyr også ble et lite irritasjonsmoment. Ikke bare når det gjaldt vekt og volum, men også hvor tydelig jeg ønsket å være når jeg fotograferte.

Jeg ønsker jeg at systemet skal være så lite og lett som mulig uten at det går ut over betjening og bildekvalitet. Derfor mener jeg at man godt kan legge den største speilrefleksen på hyllen men bruke mobilen til å ringe med. Der finnes superlativer midt i mellom disse ytterpunkter.

 

Så sum av summarum så handler det ikke kun muligheten for å kunne produsere "gode" bilder, det handler om måten man kan gjøre det på :hmm:

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Og hvorfor skal man ikke ha det morsomt med fotograferingen når man er på ferie også ?

For min del setter mobilkamera og kompaktkamera uten å kunne skifte objektiv for mange irritasjonsmomenter ved bruk. Jeg merket også de siste par årene at irritasjonen over å dra på for stort og tung utstyr også ble et lite irritasjonsmoment. Ikke bare når det gjaldt vekt og volum, men også hvor tydelig jeg ønsket å være når jeg fotograferte.

 

 

 

Helt klart, moro er viktig, men opplever selv at det er greit å være "tydelig" - med stort utstyr - slik at røkla fløtter seg og sine uoppfordret når et "ferieminne" skal foreviges...

Ingen respekterer fotografering med pocket(mobil)kamera i felten lenger....?!

 

post-226353-0-73646200-1404752144.jpg

post-226353-0-73646200-1404752144_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

opplever selv at det er greit å være "tydelig" - med stort utstyr - slik at røkla fløtter seg og sine uoppfordret når et "ferieminne" skal foreviges...

 

Opplever iblant at det motsatte er nyttig også. Under karnevalet på Lanzarote i mars da jeg labbet rundt med 5DmkIII og 24-105mm poserte folk i toget pent/gøyalt (take your pick) når jeg gikk i knestående og siktet kanonen deres vei. Helt uoppfordret, det var som om folk tenkte at "nå blir vi fotografert".

Sånt er jo hyggelig da, og hjelpsomt. Ble noen candids underveis også, så det var ikke noe hinder mot naturlig oppførsel sånn sett.

Lenke til kommentar

 

opplever selv at det er greit å være "tydelig" - med stort utstyr - slik at røkla fløtter seg og sine uoppfordret når et "ferieminne" skal foreviges...

 

Opplever iblant at det motsatte er nyttig også. Under karnevalet på Lanzarote i mars da jeg labbet rundt med 5DmkIII og 24-105mm poserte folk i toget pent/gøyalt (take your pick) når jeg gikk i knestående og siktet kanonen deres vei. Helt uoppfordret, det var som om folk tenkte at "nå blir vi fotografert".

Sånt er jo hyggelig da, og hjelpsomt. Ble noen candids underveis også, så det var ikke noe hinder mot naturlig oppførsel sånn sett.

Ja alt er relativt. Jeg har jo selv hatt 5D MkIII med mye tungt skyts og en gang på min datters skole da jeg stilte meg pent i bakgrunnen for å fotografere, så sa plutselig rektor; "gjør litt plass for lokalavisen gutter" :-)

 

Men jeg for min del synes faktisk med respekt å melde at de opplevelsene der dette er en fordel er heller svært sjelden. Jeg er slik at jeg velger å være anonym når jeg tar bildene mine, får mer ro rundt opplevelsen, men jeg forstår at det kan være både tøft og morsomt med tanksen rundt halsen.

Lenke til kommentar

Eneste gangen jeg har syns det var plagsomt med stort kamera var på en fotballturnering for barn, da en liten kar trodde jeg jobbet i en avis.. Først måtte jeg fotografere ham.. så slette bildet da han gikk.. så måtte jeg fotografere ham og en kamerat.. og så slette bildet når de gikk..

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

Det er vel helt legitimt å fortelle barn at man ikke jobber i en avis, fremfor å late som for noen sekunder? Stakkars barn som har sett side opp og ned i hver eneste avis dagen etter, i håp om å finne bilder av dem selv :p

 

Personlig har jeg merket vesentlig mindre oppmerksomhet etter at jeg byttet til speilløst. For meg er det veldig positivt. Ønsker minst mulig tiltrekking/endring av omgivelsene når jeg fotograferer. Jeg savner ikke speilrefleksen nevneverdig, bortsett fra når det oppstår morsomme, fartsylte situasjoner. Dog henger det speilløse nogenlunde godt med der også nå, og det blir bare bedre.

 

Bildekvaliteten er forøvrig tilnærmet like prima :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg tenker også litt på hvorfor jeg driver med denne hobbyen.

 

For min del handler det ikke kun om å produsere førsteklasses bilder som andre kan skryte opp i skyene. For min del handler det om gleden ved å benytte fotoutstyr og gleden over å se resultatet.

Dette gjelder selv om resultatet ikke blir som jeg skulle ønske.

 

 

 

Spot on!

 

Enhver bør bruke det utstyr som de føler seg komfortabel med, uansett om det er ei stor "slegge", et mindre kompakt eller mobiltelefonen.

Så får det heller våge seg at det finnes noen "forståsegpåere" i flere leirer som ikke kan forstå at andre kan trives med annet utstyr enn seg selv.

 

Personlig så har jeg noen få kameraer som jeg veksler i mellom.

Ei "slegge" (5D3 uten den "dedikerte" reklamestroppen) med noen varierte objektiver, et mindre uten speil (X-E2) med er par objektiv (bruker nesten utelukkende 30 mm på det huset) og mobilkamera.

 

SIstnevnte bruker jeg sjelden, ikke fordi jeg mener at der er dårlig men rett og slett fordi jeg "trives" med et dedikert fotoapparat.

 

Når det gjelder konklusjonen til nevnte artikkel om at jeg ikke "bør" ta med meg det største kameraet på ferieturen så sier jeg "tull og tøys".

Sommerens ferietur (utenlands) vil bestå av varierte motiv, både storby, landsbygd og "naturlandskap". I denne sammenhang så ville jeg ikke trives med min speilløse og to små objektiv. Her vil jeg ha "slegga" med mulighet til å variere fra vidvinkel til min lille telezoom, og også ha muligheten til å kunne bruke filter. Selvsagt kunne jeg kjøpt mer utstyr til min lille speilløse, men det får da være grenser for pengebruk.

Til høsten blir det langhelg i en utenlandsk storby, da får "slegga" ligge hjemme og den speilløse da være det foretrukne kameraet.

 

Min enkle konklusjon er at man skal ta med seg det utstyr man selv føler er det rette for den aktuelle ferieturen, men det skader ikke å ta sine forhåndsregler hvis man drar til "belastede" områder. (Og man bør selvsagt ha kontroll på utstyret uansett om det er dyrt eller billig og uansett om man er på belastede områder eller ikke.)

Lenke til kommentar

Det er vel helt legitimt å fortelle barn at man ikke jobber i en avis, fremfor å late som for noen sekunder? Stakkars barn som har sett side opp og ned i hver eneste avis dagen etter, i håp om å finne bilder av dem selv :p

 

Personlig har jeg merket vesentlig mindre oppmerksomhet etter at jeg byttet til speilløst. For meg er det veldig positivt. Ønsker minst mulig tiltrekking/endring av omgivelsene når jeg fotograferer. Jeg savner ikke speilrefleksen nevneverdig, bortsett fra når det oppstår morsomme, fartsylte situasjoner. Dog henger det speilløse nogenlunde godt med der også nå, og det blir bare bedre.

 

Bildekvaliteten er forøvrig tilnærmet like prima :)

Klart dere finner feil med måten man reagerer. Det er sånn dere er lagd. Du har nok ikke vært borti fremmede barn med stort kamera på en liten plass. "Ta bilde av meg".. "TA BILDE AV MEG".. osv..

Lenke til kommentar

Kommentaren var egentlig litt spøkefullt ment. Har ingenting i mot handlemåten din.

 

Men for å svare på dine antagelser - Jo, det har jeg :)

 

Stod med et digert 5D mkII rundt halsen der jeg ble nedmast av noen unger ved en lekeplass øst i Oslo, som trodde jeg kom fra en avis. Fortalte dem tydelig at jeg ikke gjorde det. Ga dem heller epostadressen min slik de eller foreldrene deres kunne kontakte meg for å få bildene om de hadde lyst.

 

Hjerte for multikultur (4. august 2011):

6009311053_a627804f14.jpg

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jo, det har jeg :)

 

Stod med et digert 5D mkII rundt halsen der jeg ble nedmast av noen unger ved en lekeplass øst i Oslo, som trodde jeg kom fra en avis. Fortalte dem tydelig at jeg ikke gjorde det. Ga dem heller epostadressen min slik de eller foreldrene deres kunne kontakte meg for å få bildene om de hadde lyst.

 

Hjerte for multikultur (4. august 2011):

attachicon.gifHjerte for multikultur 1280.JPG

når jeg snakker om liten plass.. så er det ca. like mange innbyggere som det er i huset i bakgrunnen på bildet ditt. I finnmark totalt bor det omtrent 75000 mennesker, på et areal som er større enn danmark, men der du bor så er det omtren 900.000 innbyggere om man regner med Oslo og omrkingliggende tettsteder som henger sammen med byen, alt i følge wikipedia. Og det arealet kunne vi puttet inn i en kommune her oppe. Så nei, du har aldri fotografert på en liten plass.. liten etter din målestokk kanskje, men ikke etter min.

Lenke til kommentar

Jeg er slik at jeg velger å være anonym når jeg tar bildene mine, får mer ro rundt opplevelsen, men jeg forstår at det kan være både tøft og morsomt med tanksen rundt halsen.

Samme her, men ser ikke det tøffe med et kamera hengende rundt halsen.... ;)

 

Når det er mye mer praktisk med stativer...

 

2853248-md.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo, det har jeg :)

 

Stod med et digert 5D mkII rundt halsen der jeg ble nedmast av noen unger ved en lekeplass øst i Oslo, som trodde jeg kom fra en avis. Fortalte dem tydelig at jeg ikke gjorde det. Ga dem heller epostadressen min slik de eller foreldrene deres kunne kontakte meg for å få bildene om de hadde lyst.

 

Hjerte for multikultur (4. august 2011):

attachicon.gifHjerte for multikultur 1280.JPG

når jeg snakker om liten plass.. så er det ca. like mange innbyggere som det er i huset i bakgrunnen på bildet ditt. I finnmark totalt bor det omtrent 75000 mennesker, på et areal som er større enn danmark, men der du bor så er det omtren 900.000 innbyggere om man regner med Oslo og omrkingliggende tettsteder som henger sammen med byen, alt i følge wikipedia. Og det arealet kunne vi puttet inn i en kommune her oppe. Så nei, du har aldri fotografert på en liten plass.. liten etter din målestokk kanskje, men ikke etter min.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke leste innlegget ditt godt nok, og overså delen der du konsentrerte det til "liten plass". Jeg mener dog at det er irrelevant. Vi fotograferte begge ivrige barn som i utgangspunktet, potensielt hadde tro på bilder i lokalavisa, men vi agerte forskjellig. Og ingenting er mer naturlig enn at mennesker agerer forskjellig.

 

Igjen. Min første kommentar var i utgangspunktet ganske harmløs og spøkefullt ment, og jeg har egentlig ingenting personlig i mot måten du håndterte situasjonen.

 

---

 

Tilbake til temaet, så har jeg etter en ukes roadtrip på nordvestlandet blitt særdeles glad i zoomoptikk igjen.

 

Underveis var som regel alltid 18-55mm og 50-230mm påmontert hvert sitt kamera, slik at jeg kunne ta raske stopp langs veien og komponere bilder i større grad fra et relativt fast standpunkt. Når jeg dog var stasjonært i det forskjellige småbyene kunne jeg dog i større grad trekke fram fastoptikken. Dog. På steder der man ikke er kjent (og ikke har allverdens med tid) er det veldig befriende med zoomoptikk.

 

Så en god normalzoom er virkelig et knall ferieobjektiv - i hvert fall for meg.

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

opplever selv at det er greit å være "tydelig" - med stort utstyr - slik at røkla fløtter seg og sine uoppfordret når et "ferieminne" skal foreviges...

Opplever iblant at det motsatte er nyttig også. Under karnevalet på Lanzarote i mars da jeg labbet rundt med 5DmkIII og 24-105mm poserte folk i toget pent/gøyalt (take your pick) når jeg gikk i knestående og siktet kanonen deres vei. Helt uoppfordret, det var som om folk tenkte at "nå blir vi fotografert".

Sånt er jo hyggelig da, og hjelpsomt. Ble noen candids underveis også, så det var ikke noe hinder mot naturlig oppførsel sånn sett.

Ja alt er relativt. Jeg har jo selv hatt 5D MkIII med mye tungt skyts og en gang på min datters skole da jeg stilte meg pent i bakgrunnen for å fotografere, så sa plutselig rektor; "gjør litt plass for lokalavisen gutter" :-)

 

Men jeg for min del synes faktisk med respekt å melde at de opplevelsene der dette er en fordel er heller svært sjelden. Jeg er slik at jeg velger å være anonym når jeg tar bildene mine, får mer ro rundt opplevelsen, men jeg forstår at det kan være både tøft og morsomt med tanksen rundt halsen.

 

Forøvrig hadde jeg også med en liten speilløs Nikon (jada, kall meg en kappevender) i tillegg til 5D3'en, og brukte dette på steder, tider og i sammenhenger hvor det var mer nyttig eller behagelig å være anonym. Hvert til sitt bruk.

Så jeg er helt enig i artikkelen jeg. Ikke pakk det største kameraet, pakk både det største og det lille! ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

opplever selv at det er greit å være "tydelig" - med stort utstyr - slik at røkla fløtter seg og sine uoppfordret når et "ferieminne" skal foreviges...

 

Opplever iblant at det motsatte er nyttig også. Under karnevalet på Lanzarote i mars da jeg labbet rundt med 5DmkIII og 24-105mm poserte folk i toget pent/gøyalt (take your pick) når jeg gikk i knestående og siktet kanonen deres vei. Helt uoppfordret, det var som om folk tenkte at "nå blir vi fotografert".

Sånt er jo hyggelig da, og hjelpsomt. Ble noen candids underveis også, så det var ikke noe hinder mot naturlig oppførsel sånn sett.

Ja alt er relativt. Jeg har jo selv hatt 5D MkIII med mye tungt skyts og en gang på min datters skole da jeg stilte meg pent i bakgrunnen for å fotografere, så sa plutselig rektor; "gjør litt plass for lokalavisen gutter" :-)

Men jeg for min del synes faktisk med respekt å melde at de opplevelsene der dette er en fordel er heller svært sjelden. Jeg er slik at jeg velger å være anonym når jeg tar bildene mine, får mer ro rundt opplevelsen, men jeg forstår at det kan være både tøft og morsomt med tanksen rundt halsen.

Så jeg er helt enig i artikkelen jeg. Ikke pakk det største kameraet, pakk både det største og det lille! ;)
Det gjorde faktisk jeg også før. Så oppdaget jeg etterhvert at 5D'en ble liggende i safen på hotellrommet mer og mer. Tenkte oftere og oftere; " hvorfor skal jeg dra på dette når jeg får den samme gleden og de samme resultatene med det andre kameraet"

Jeg har endt opp med å selge det tunge utstyret og får resultatene med et annet system som jeg enkelt kan bruke til alle anledninger uten irritasjonsmoment.

Bonusen kom også med muligheten for lengre turer på ny MC. To hobbyer i stedet for en, men nå skal jeg ikke spore helt av.

Som vi ser av denne tråden og hele forumet så har vi selvfølgelig forskjellige oppfatninger og forandrer oss fra tid til annen :-)

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...