Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tar som regel med meg Nikon D7000 og 16-85mm på tur. Tar ikke mye plass og det dekker de aller fleste behov. Ett år tok jeg med meg samtlige objektiver, men jeg endte opp med å bruke 16-85mm 99% av tida. Kameraet ligger heller aldri igjen på hotellet, om man ikke bare skal ut for å spise. Største ulempen med å gå rundt med speilrefleks er at man kan tiltrekke seg tiggere, korrupte politifolk og i verste fall ranere i litt mer lugubre land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ganger skriver akam gode artikler, andre ganger skrives det dårlige artikler. Denne artikkelen ligger godt innenfor kravene til en dårlig artikkel.

 

Først og fremst fordi den er skrevet basert på skribentens personlige preferanser. Man kan nesten aldri generalisere noe som helst basert på hva man selv ville ha gjort. Og når man så velger å gjøre det i en artikkel på en nettside, så blir det en dårlig artikkel.

 

 

For min del blir det mindre og mindre lesing av artikler her på akam rett og slett fordi kvaliteten på det som skrives har gått nedover de seneste årene. Håper kanskje redaksjonen tar et krafttak og forbedrer sin journalistiske vinkling, men jeg holder ikke pusten...:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaggu godt det er takhøyde for at det største kameraet gir beste bildekvaliteten er vel det samme som å si at en lastebil kjører raskere enn en Ferrari fordi den er større ?

 

 

Det du mener og si er at i en Ferrari får du med mere last siden den er mindre :p

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at et dedikert kamera så absolutt er å foretrekke. Men det er større forskjell mellom fotografer enn mellom mobil og speilrefleks. Her er en serie bilder som stort sett er tatt med mobiltelefon, og eventuelt etterbehandlet på den samme telefonen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1583980

 

 

Nå vet vi ikke så mye om hvordan bildene er tatt, men for meg ser det ut som bildene er tatt i en svært kontrollert setting, hvor man kan justere lys etter eget forgodtbefinnende. På en typisk ferie har man alltid ikke den muligheten, og er prisgitt solen og innendørs belysning. Ikke for å si noe negativt om bildene i linken, det er gode bilder og viser at det ikke nødvendigvis er utstyret det handler om. Men, det er ofte ikke verre enn å skrive ned en liste over alt fotoutstyr man drar med seg på ferien, og stryke ut det man ikke brukte på slutten. Neste ferie tar man med seg det man aktivt bruker og re-evaluerer listen sin. Til slutt ender man gjerne opp med en X100, et m4/3-hus med ~24-70mm eller et mobilkamera.

 

Feriebilder handler ikke nødvendigvis så mye om teknisk kvalitet, men heller om øyeblikkene. Jeg så nylig gjennom min farmors og farfars fotoalbum, og når jeg så på feriebildene deres, så er det knekkende likegyldig at bildet er 100% skarpt, horisonten er i vater, noen fikk foten croppet bort midt i leddet eller det var 2/3 stopp overeksponert. Ble bildet tatt med en Kodak Instamatic 500 eller Canon AE-1? Don't know, don't care. Motivet og øyeblikket er det viktigste.

 

Syns det var en god artikkel, jeg.

 

 

Jeg synes også at artikkelen var god, og kommentaren og linken til mobilkamerabilder er på et mer generelt grunnlag for å poengtere at en dyktig fotograf er verdt mer enn det ypperste utstyret.

 

Om fire uker er jeg i Danmark fordi jeg har fått en hel uke hvor hele familien har fri samtidig. Da kommer jeg til å ta med meg alt av kamerautstyr i hele huset. Det høres kanskje drastisk ut, men jeg har alstå ikke reoler med utstyr enda, og alt jeg eier og har får plass i min Flipside 300. Det som da gjenstår er et lite Sony kompakt kamera som fruen benytter seg av, og barna får bruke mobiltelefon til å knipse med.

Jeg kommer også til å ta med stativ, og dette har jeg festet til sekken om jeg trenger det.

 

Jeg ville bare poengtere at jeg synes artikkelen er både god og har gyldige poeng, og derfor synes det var i overkant å påstå at det med mobilen får du bare møkkabilder. Som sagt har jeg selv allerede valgt å ta med mitt tyngste skytts, men følte for å avvæpne det litt bastante utsagnet :ohmy:

Lenke til kommentar

Noen ganger skriver akam gode artikler, andre ganger skrives det dårlige artikler. Denne artikkelen ligger godt innenfor kravene til en dårlig artikkel.

 

Først og fremst fordi den er skrevet basert på skribentens personlige preferanser. Man kan nesten aldri generalisere noe som helst basert på hva man selv ville ha gjort. Og når man så velger å gjøre det i en artikkel på en nettside, så blir det en dårlig artikkel.

 

 

For min del blir det mindre og mindre lesing av artikler her på akam rett og slett fordi kvaliteten på det som skrives har gått nedover de seneste årene. Håper kanskje redaksjonen tar et krafttak og forbedrer sin journalistiske vinkling, men jeg holder ikke pusten...:-)

 

Hei Rogkas

 

Noe av det som står i artikkelen er basert på mine egne, og venners erfaringer. Det er hovedsakelig den delen som handler om hva slags utstyr du tar med. Vi påstår ikke at dette er noen fasit, men presenterer heller noen problemstillinger som det kan være lurt å tenke gjennom. Vi kommer også noen anbefalinger med bakgrunn i disse problemstillingene.

 

At disse problemstillingene og anbefalingene blant annet kommer fra egne erfaringer gjør ikke automatisk artikkelen dårlig. Den er subjektiv, noe som er det mest riktige for en slik artikkel, da det ville vært galt å helt objektivt påstå hva som er rett og galt.

 

Det blir opp til hver enkelt leser å vurdere problemstillingene og anbefalingene opp mot sin egen ferietur, og sine egne ønsker og krav til bildene. Noen ønsker mest "minnebilder", og setter ikke så store kvalitetskrav, mens andre har absolutte kvalitetskrav og pakker deretter. Det er også vanskelig å komme med rent objektive, absolutte påstander om hva som er best, da det vil avhenge fra situasjon til situasjon, reisemål, reisemåte og andre hensyn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror nok det blir speil på tur. Men har funnet mitt favorittobjektiv til å gjøre 6D til et kompakt alternativ: Canon 40 mm F2,8 STM. Rett og slett utrolig bra bilder til prisen.

 

Høres veldig fornuftig ut :-) Det som er fint med en sånn løsning er at objektivet tvinger deg til å jobbe mer med bildene, iallefall hvis du som meg bruker en normalzoom i det daglige :-)

Lenke til kommentar

 

Tror nok det blir speil på tur. Men har funnet mitt favorittobjektiv til å gjøre 6D til et kompakt alternativ: Canon 40 mm F2,8 STM. Rett og slett utrolig bra bilder til prisen.

Høres veldig fornuftig ut :-) Det som er fint med en sånn løsning er at objektivet tvinger deg til å jobbe mer med bildene, iallefall hvis du som meg bruker en normalzoom i det daglige :-)

 

 

Ja, det kan være lærerikt. Jeg var akkurat med på junifesten hvor jeg valgte som utfordring å bare bruke 100mm (foruten begivenheter med familie utenom utfordringen på forumet). Det gjorde at jeg ble mye mer kjent med både brennvidden og bruksområdene. Noen ganger er fotzoom helt i orden.

Lenke til kommentar

 

Jaggu godt det er takhøyde for at det største kameraet gir beste bildekvaliteten er vel det samme som å si at en lastebil kjører raskere enn en Ferrari fordi den er større ?

 

 

Det du mener og si er at i en Ferrari får du med mere last siden den er mindre :p

 

Stort sett så skriver jeg det jeg mener og ikke det jeg sier :dribble:

Lenke til kommentar

Akkurat ferdig med 4 ukers ferie, og hadde hele tiden med meg Oly E-5 m/12-60mm f2.8 + Oly E-P5 m/17mm f1.8, 25mm f1.8 og 75-300mm + Pana LX-5 (fikk bruk for alt, om ikke samtidig)... Pakket i en passende fotobag gikk dette greit som håndbagasje sammen med både Tripod/iPad og mye annet (under setet forran).....

 

PS!

Mobilen ble ikke brukt til annet enn "telefon"..... ;)

Lenke til kommentar

Artig å lese hvordan dette engasjerer....

Jeg kom akkurat hjem fra ferie, hadde med meg et Nikon P7000 for bilder over vann og Nikon AW-100 for bilder under, tok drøssevis av bilder og hadde det kjempegøy med barna. Bildene ble helt greie nok for en fotobok der de skal formidle gleden mer enn vakre omgivelser. Tungt glass tar jeg bare med på jobb eller fototurer. Alt er relativt ;-)

Lenke til kommentar

Uttrykket "Det beste kameraet er det du har med deg" er dessverre ikke helt riktig. Det må i så fall være "Det beste kameraet er det du har med deg, såfremt det ikke kun er mobilen". Jeg kjenner irritasjonen bobler hver gang jeg ser folk tar feriebilder, familiebilder (herunder attpåtil bryllupsbilder o.l.) med mobilen. Mobilkamera egner seg kun til MMS-hilsenbilder eller å dokumentere parkeringsbulken på bilen. Det de da sitter igjen med av minner er noen møkkabilder som i de fleste tilfellene drukner i støygraut eller med en eksponering som ikke likner grisen. Er man først så glad i å ta bilder burde man jaggu klare å spandere seg et godt lite kompaktkamera til slike tilfeller. Ellers støttes det å innlemme barna i fotogledens verden. Vår minstemann fikk disponere et av fars gamle små kompakte da han var 4, og har siden tatt med kamera nær sagt overalt vi drar, om det så bare er en sykkeltur ned til båthavna. Han ser ting fra et helt annet perspektiv enn voksne, og har tatt mange artige og ikke minst imponerende gode bilder. Til slutt, til artikkelforfatter: Skriver man artikler på norsk, så heter det å få skrevet ut bilder, ikke printet...

 

Da har du tydeligvis ikke prøvd Nokia Lumia 1020

Lenke til kommentar

 

Uttrykket "Det beste kameraet er det du har med deg" er dessverre ikke helt riktig. Det må i så fall være "Det beste kameraet er det du har med deg, såfremt det ikke kun er mobilen". Jeg kjenner irritasjonen bobler hver gang jeg ser folk tar feriebilder, familiebilder (herunder attpåtil bryllupsbilder o.l.) med mobilen. Mobilkamera egner seg kun til MMS-hilsenbilder eller å dokumentere parkeringsbulken på bilen. Det de da sitter igjen med av minner er noen møkkabilder som i de fleste tilfellene drukner i støygraut eller med en eksponering som ikke likner grisen. Er man først så glad i å ta bilder burde man jaggu klare å spandere seg et godt lite kompaktkamera til slike tilfeller. Ellers støttes det å innlemme barna i fotogledens verden. Vår minstemann fikk disponere et av fars gamle små kompakte da han var 4, og har siden tatt med kamera nær sagt overalt vi drar, om det så bare er en sykkeltur ned til båthavna. Han ser ting fra et helt annet perspektiv enn voksne, og har tatt mange artige og ikke minst imponerende gode bilder. Til slutt, til artikkelforfatter: Skriver man artikler på norsk, så heter det å få skrevet ut bilder, ikke printet...

Jeg synes du overdriver litt når du sier at man bare sitter igjen med møkkabilder hvis du tar dem med mobiltelefon. Den største grunnen til at et bilde blir middelmådig er at fotografens kunnskaper er middelmådige. Han/hun har som regel ikke peiling på lysmåling og manuell setting av ISO hastighet for å unngå at bildet blir fullt av støy. Jeg vil påstå at det er bedre om man faktisk setter seg inn i hva man kan gjøre med innstillingene på kameraet sitt, enten det er mobil, kompakt eller system, enn å kjøpe et titusenkroners kamera som likevel aldri får stå på annet enn auto og sliter ut pop-up blitzens lås før du kommer frem til hotellet.

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at et dedikert kamera så absolutt er å foretrekke. Men det er større forskjell mellom fotografer enn mellom mobil og speilrefleks. Her er en serie bilder som stort sett er tatt med mobiltelefon, og eventuelt etterbehandlet på den samme telefonen:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1583980

Men det var jo også mitt poeng! Lysmåling og ISO-settinger er jo ikke noe veldig mange mobilkameraer kan sette, dermed blir også Hvermannsens mobilbilder deretter, og altfor mange møkkabilder som resultat. Jeg snakker heller ikke kun om ytterpunktene mobil eller en stridsvogn av et speilrefleks, men heller et godt kompakt, vel å merke med bedre ytelse enn brorparten av disse. Speilløse systemkamera er selvsagt både gode og etter hvert ganske kompakte, men jeg har en teori om at Hvermannsen som måtte kjøpe seg et slikt, ofte gjør som andre Hvermannsen'er når de kjøper innstegsspeilrefleks, de nøyer seg med kitobjektivet og dropper andre glass. Da kan et rent godt kompakt kanskje være like greit. Det finnes enkelte gode kompakte som da er mindre enn mFT og andre hybrider, og som likevel er såpass små at de kan fungere som turkamera for de som vil reise lett. Men iallfall hva som helst annet enn mobilen, spør man meg. Selv helgarderer jeg på ferie, både speilrefleks med et par "glass", ultrazoomen, et godt kompakt og et vanntett kompakt er med til "basecamp", om det er hytta eller feriehuset, og så tar jeg med det som anses som best egnet på turer derfra.

Lenke til kommentar

Er da stor forskjell på ferieturer :-) Skal hele familien på tur og pakke lett så blir det kompaktkamera for meg og ungene. Da drar vi heller ikke med papirbøker til å lese om kvelden men kjøper noen nye e-bøker til lesebrettet. At kameraene, lesebrettene, nettbrettene og mobiltelefonene kan bruke samme lader er supert. Tar med to USB-ladere med to utganger så er vi rimelig godt dekket. Skal man på f.eks. biltur så blir det gjerne med både speilrefleks, stativ og papirbøker fra biblioteket til å lese for barna om kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg tar alltid bare med et kamera og et objekitv. Hvilket kamera jeg velger kan variere, men jeg synes noe av utfordringen ligger i å klare seg med det ene kameraet. Tenker aldri å utstyret som ligger igjen hjemme når jeg er på ferie.

Lenke til kommentar

Tror nok det blir speil på tur. Men har funnet mitt favorittobjektiv til å gjøre 6D til et kompakt alternativ: Canon 40 mm F2,8 STM. Rett og slett utrolig bra bilder til prisen.

Jeg har som oftest 40mm'en stående på en 7D, har funnet dette som en god alternativ løsning når en skal ha med seg kun en enkel løsning. 40mm'en er faktisk VELDIG bra...... :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...