Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det jeg finner litt underlig når man leser her på akam, er at det kan virke som om enkeltes speilreflekskamera har fått en eller annen slags mystisk voksesykdom - jeg har prøvd å følge litt med på mine om de er smittet, men heldigvis er de fremdeles lik sitt gamle jeg.

 

For min del er kamera og kamerautstyr kun verktøy som behøves for å oppnå et mål på lik linke med hammer, sag, drill osv. Når de har gjort det jeg ønsker at de skal så blir de kjapt lagt vekk, enten det er slengt ned på bilgulvet eller inn i et skap for å samle støv til neste gang jeg har bruk for redskapen. Noen vil nok mene at de blir vanskjøttet siden de aldri blir lekt og dullet med eller pusset og gnikket på, men for meg er det kun en ting som betyr noe og det er at redskapen funker til det jeg skal der og da, ellers er det bare døde verktøy på lik linje med f.eks alt jeg har i snekkerbua.

 

I dag - når nesten annen hver person står med hendene på strak arm og tar bilder med mobilen (eller et kamera uten søker), er det tvilsomt om man blir særlig mer lagt merke til om en holder et speilrefleks inntil øyet. Personlig tror jeg at enkelte selv innbiller seg at de er plutselig blitt hypersynlige bare fordi de ikke har et av de minste kameraene som finnes. Psyken vår kan spille oss mange puss. Min klare mening er at man er synlig når man tar bilder (såfremt man ikke gjemmer seg i busker og kratt eller bak en container), enten det er med mobilen eller speilrefleksen så jeg ser ikke helt hvordan enkeltes logikk er sammensatt. Jeg forstår heller ikke helt hvorfor man absolutt må bli usynlig (noe som er uansett umulig når det er andre mennesker tilstede)?

 

Tor

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er kamera og kamerautstyr kun verktøy som behøves for å oppnå et mål på lik linke med hammer, sag, drill osv. Når de har gjort det jeg ønsker at de skal så blir de kjapt lagt vekk, enten det er slengt ned på bilgulvet eller inn i et skap for å samle støv til neste gang jeg har bruk for redskapen. Noen vil nok mene at de blir vanskjøttet siden de aldri blir lekt og dullet med eller pusset og gnikket på, men for meg er det kun en ting som betyr noe og det er at redskapen funker til det jeg skal der og da, ellers er det bare døde verktøy på lik linje med f.eks alt jeg har i snekkerbua.

 

Fotoutstyret - et verktøy/redskap - men for min del blir det mer en sammenligning med et skarpskyttervåpen. Presisjon og nøyaktighet skal gi resultater - og et slikt verktøy er ikke noe som slenges i "snikkarboden"....

 

Pussing og rengjøring - både før og etter bruk - og oppbevaring i støvfrie remedier er en selvfølge....

Lenke til kommentar

Det jeg finner litt underlig når man leser her på akam, er at det kan virke som om enkeltes speilreflekskamera har fått en eller annen slags mystisk voksesykdom - jeg har prøvd å følge litt med på mine om de er smittet, men heldigvis er de fremdeles lik sitt gamle jeg.

 

For min del er kamera og kamerautstyr kun verktøy som behøves for å oppnå et mål på lik linke med hammer, sag, drill osv. Når de har gjort det jeg ønsker at de skal så blir de kjapt lagt vekk, enten det er slengt ned på bilgulvet eller inn i et skap for å samle støv til neste gang jeg har bruk for redskapen. Noen vil nok mene at de blir vanskjøttet siden de aldri blir lekt og dullet med eller pusset og gnikket på, men for meg er det kun en ting som betyr noe og det er at redskapen funker til det jeg skal der og da, ellers er det bare døde verktøy på lik linje med f.eks alt jeg har i snekkerbua.

 

I dag - når nesten annen hver person står med hendene på strak arm og tar bilder med mobilen (eller et kamera uten søker), er det tvilsomt om man blir særlig mer lagt merke til om en holder et speilrefleks inntil øyet. Personlig tror jeg at enkelte selv innbiller seg at de er plutselig blitt hypersynlige bare fordi de ikke har et av de minste kameraene som finnes. Psyken vår kan spille oss mange puss. Min klare mening er at man er synlig når man tar bilder (såfremt man ikke gjemmer seg i busker og kratt eller bak en container), enten det er med mobilen eller speilrefleksen så jeg ser ikke helt hvordan enkeltes logikk er sammensatt. Jeg forstår heller ikke helt hvorfor man absolutt må bli usynlig (noe som er uansett umulig når det er andre mennesker tilstede)?

 

Tor

 

Igjen er jeg enig i mye men likevel uenig i konklusjonen :-)

 

Gjennom mer enn 20 år med forskjellig fotoutstyr og de siste par med et mindre systemkamera som jeg ikke trenger å holde på strak arm fordi det har søker. Så er jeg sikker på at det ikke er innbilning at jeg kjenner det befriende å bære på mindre utstyr og jeg er sikker på at det ikke er innbilning at jeg blir mindre lagt merke til når jeg fotograferer enn før. Men det som kan være innbilning kan være at jeg synes at fotonærder legger mer merke til meg enn før. Kan det være en trend, men akkurat det sikkert en innbilning :-)

 

For meg som er en hobbyentusiast kan jeg ikke påstå at den viktigste egenskapen til mitt fotoutstyr er at det kun skal være et verktøy. Da ville jeg sagt at jeg innbilte meg ting. Jeg tjener ikke ett øre på mine bilder, her er det kun nytelse. For min del er fotograferingen kun en glede og adspredelse. Det skal være så behagelig og morsomt som mulig.

Jeg er også en av dem som synes at fotoutstyret skal være vakkert laget, som så på mye annet så synes jeg faktisk at design på hobbygjenstandene mine skal være bra.

Mobiltelefoner og kompaktkamera gir meg ikke gleden jeg søker , et stort speilrefleks kamera har gitt meg dette i mange år. Nå i 2014 finnes det også en mulighet som tar dette et skritt videre. Dette har ingen ting med innbilning der man tror at den gamle speilrefleksen har vokst eller andre morsomme påstander. Det handler om at verden og teknologien går videre. Den stopper ikke opp fordi man passerer 40 år :-)

 

Når alt dette er sagt så vil det ikke si at jeg aldri kommer til å legge hånden på et større speilrefleks igjen, det blir i så fall et kamera nummer to som kan bli brukt fra tid til annen. Det lille speilløse systemkameraet blir nummer en så lenge systemet overlever. Foreløpig ser det slik ut. Det bør være liv laga for begge systemene.

Endret av Bringisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest member-296438

En liten anektode i forhold til artikkelen. Sist jeg var på Kreta, gikk jeg rett i utstyrsfella etter å ha hatt store planer for fotografering i ferien. Måtte legge fotobaggen på vekta sammens med den andre baggasjen. Resultat: EUR 16 i bagasjeavgift på flyplassen der nede når jeg skulle hjem.... Learning by living:-) Hadde nemlig ikke lov til å ha like mye bagasjekilo fra Kreta som til.....

Skulle nok hatt denne artikkelen i bakhodet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...