Gå til innhold

[Løst] Problem med Elkjøp


Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte en mobil i april og etter ni dager oppdaget vi et problem med trådløskortet i mobilen slik at det ble utilgjengelig og uresponsivt. Etter første rep trodde jeg alt var i skjønneste orden, men etter noen timers bruk falt trådløskortet ut igjen og telefonen gikk over til 3G. Etter retur fra andre rep så skulle jeg være helt sikker på at den var i orden så jeg brukte den mye, testet wifi'en ved å slå av og på og etter ca 15-30 min(litt usikker) så begynte nettet å falle ut igjen. Til slutt nyttet det ikke å restarte telefonen heller. Gikk til Elkjøp og sa jeg skal ha ny telefon, men de nektet da den først måtte inn å verksted for en siste sjekk. I dag fikk jeg epost om at de ikke fant feil så jeg kunne ikke få ny telefon. Elkjøp gjemmer seg bak at de bare er et mellomledd og ikke kan gi meg ny tlf før verkstedet har godkjent det. De sier også at siden verksted bare utførte en software oppdatering den ene gangen så gjelder ikke det som reperasjonsforsøk, noe jeg er svært uenig i.

 

Har jeg en god sak her eller må jeg bite i det sure eplet og sende den inn på rep en tredje gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er inne for 3. gang, men fikk melding på epost om at de ikke kunne finne feil og at jeg derfor ikke kunne få omlevering.

Så lenge de ikke finner feil, så regner de mobiltelefonen som feilfri og avviser ditt krav.

 

Neste gang wifi-nettet faller ut, så filmer du det og viser Elkjøp videoen ved innlevering. Be Elkjøp om å sende med videoen til verkstedet som bevis.

 

Du behøver heller ikke godta omlevering, men kan kreve heving i stedet om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Alastor: Telefonen er fruen sin, og er samme modell som min egen telefon. Ruteren har jeg utelukket som årsak da det kun er hennes telefon som har problemer.

Selvom det er samme telefon, kan det være en annen wifi chip i din.

 

Anbefaler sterkt at du tester den på andre nettverk også. Iallefall med PCer er det et vanlig "problem".

 

Er det tilfeldigvis Telenor (Zyxel) ruter du har?

Lenke til kommentar

Nei, DLink 433f. Grunnen til at jeg har utelukket ruteren er at trådløskortet går i stå. Går ikke å slå av og på. Knappen er grået ut.

Har du noen spesielle apper installert?

Om du kjører en factory resett på den, fungerer det da?

 

Greit at du feilsøker så mye som overhode mulig, da det _kan_ være programvare relatert, ikke nødvendigvis hardware feil på den.

Om du har prøvd absolutt alt, så må du nesten bare få sendt den inn igjen, og be om at den testet nøye over litt lengre tid en de andre gangene.

Lenke til kommentar

Som sagt så er telefonen fortsatt hos Elkjøp/verksted og jeg har ikke tenkt å ta den tilbake frivillig da jeg anser feilen for å ha vært tilstede da den ble kjøpt og de har hatt sine forsøk på å reparere den. At reperatørene ikke gidder å gjøre jobben med å fremprovosere feilen skal ikke gå utover oss. Alle tre ganger den ble innlevert var knappen for WIFI grået ut og dette fikk personene bak skranken se, men det så ikke ut til at de brydde seg da de ikke gadd å skrive det i rapporten til verksted.

Lenke til kommentar

Som sagt så er telefonen fortsatt hos Elkjøp/verksted og jeg har ikke tenkt å ta den tilbake frivillig da jeg anser feilen for å ha vært tilstede da den ble kjøpt og de har hatt sine forsøk på å reparere den. At reperatørene ikke gidder å gjøre jobben med å fremprovosere feilen skal ikke gå utover oss. Alle tre ganger den ble innlevert var knappen for WIFI grået ut og dette fikk personene bak skranken se, men det så ikke ut til at de brydde seg da de ikke gadd å skrive det i rapporten til verksted.

Selvom knappen er grået ut, betyr det ikke at det er hardware-feil, sånn til info.

 

Om verkstedet nullstiller telefonen, og alt fungerer fint etter da, så er problemet i utgangspunktet din feil (så fremt telefonen fungerer fint fra fabrikk, uten tredjeparts apper installert ol).

 

Men igjen, jeg kjenner ikke saken godt nok til og ta en vurdering. Er bare én side av saken her. :) For håpe det blir en løsning på problemet iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alles info. Dersom dere kjøper varer fra aktører med 30 dagers åpent kjøp eller lignende så trenger du ikke godta reperasjon dersom produktet ditt går i stykker etter 9 dager. HEV KJØPET ;) Så blir det butikkens problem.

 

En annen ting er at nesten alle produkter har en DOA (dead on arrival) tid på 30 dager (apple har 5 min). Det betyr at dersom produktet ditt slutter å fungere før 30 dager er passert så får du nytt i butikk.

 

Kilde. Har hvert ansatt i Expert som har samme prossedyrer som elkjøp.

Lenke til kommentar

Fikk beskjed om at dette ikke gjaldt mobiltelefon, som er 7 dager.

Høres ut som et triks.

 

Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

 

Edit: Elkjøp gir uansett 30 dagers åpent kjøp på telefoner kjøpt uten abo. Dersom telefonen er kjøpt med abo pleier standarden å være den at så lenge det er mulig å kansellere abonomentet med operatør så gir dem penger igjen. Det er hvertfall standarden hos expert. Når en kunde er skikkelig misfornøyd med sin telefon (bundet til abo) etter bare ett par dager så ringer vi telenor/netcom og sier at abonomentet må oppheves på grunn av problemer, så gir vi pengene tilbake til kunde etterpå.

 

Det høres ut som du ikke har fått den servicen som har blitt en norm i Norge.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Til alles info. Dersom dere kjøper varer fra aktører med 30 dagers åpent kjøp eller lignende så trenger du ikke godta reperasjon dersom produktet ditt går i stykker etter 9 dager. HEV KJØPET ;) Så blir det butikkens problem.

 

En annen ting er at nesten alle produkter har en DOA (dead on arrival) tid på 30 dager (apple har 5 min). Det betyr at dersom produktet ditt slutter å fungere før 30 dager er passert så får du nytt i butikk.

 

Kilde. Har hvert ansatt i Expert som har samme prossedyrer som elkjøp.

Retur på åpent kjøp gjelder ikke om produktet er ødelagt (så vidt meg bekjent).

 

Ellers, så er det 7-14 dager DoA på de fleste telefon-merkene, hvor Apple ikke har DoA. HTC er vel de eneste som har 30 dager (om jeg ikke er på bærtur da). Samsung har 7 på mobiler iallefall.

 

 

 

Så det du sier er at når WiFi slutter å fungere på en ny telefon er det min feil...

Jepp, om du har installert apper eller brukt andre tredjepartsløsninger som kan påvirke wifi i noen grad, som ikke følger med telefonen fra fabrikk, så er det din feil.

 

Dvs nullstiller du telefonen, og alt fungerer greit da, så prøv den slik i et par dager. Da kan man enklere utelukke hvor feilen kommer ifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Til alles info. Dersom dere kjøper varer fra aktører med 30 dagers åpent kjøp eller lignende så trenger du ikke godta reperasjon dersom produktet ditt går i stykker etter 9 dager. HEV KJØPET ;) Så blir det butikkens problem.

 

En annen ting er at nesten alle produkter har en DOA (dead on arrival) tid på 30 dager (apple har 5 min). Det betyr at dersom produktet ditt slutter å fungere før 30 dager er passert så får du nytt i butikk.

 

Kilde. Har hvert ansatt i Expert som har samme prossedyrer som elkjøp.

Retur på åpent kjøp gjelder ikke om produktet er ødelagt (så vidt meg bekjent).

 

Ellers, så er det 7-14 dager DoA på de fleste telefon-merkene, hvor Apple ikke har DoA. HTC er vel de eneste som har 30 dager (om jeg ikke er på bærtur da). Samsung har 7 på mobiler iallefall.

 

 

 

Så det du sier er at når WiFi slutter å fungere på en ny telefon er det min feil...

Jepp, om du har installert apper eller brukt andre tredjepartsløsninger som kan påvirke wifi i noen grad, som ikke følger med telefonen fra fabrikk, så er det din feil.

 

Dvs nullstiller du telefonen, og alt fungerer greit da, så prøv den slik i et par dager. Da kan man enklere utelukke hvor feilen kommer ifra.

 

På smarttelefoner i dag så kommer det med en appbutikk som man oppfordres til å bruke. Så vidt meg bekjent står det ikke i bruksanvisningen at man må ungå å laste ned apper fordi dette kan forringe brukeropplevelsen på telefonen. Kan du vise til noe kilder til din påstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...