Gå til innhold

[Løst] Problem med Elkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Fikk en melding om at telefonen var kommet tilbake fra verksted og at de hadde byttet noe selv om jeg sa at jeg ikke skulle ha den tilbake, men omlevering. Var på Elkjøp og sa at jeg ville ha omlevering siden de faktisk har byttet noe og dermed innrømmer feil på telefonen. Da fikk jeg høre at siden det var en vanskelig feil å finne så hadde de flere forsøk på å rette den, noe jeg ikke har hørt før. Er dette riktig? Fikk uansett telefonen med meg hjem igjen så får vi se om alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

De har rett til å reparere samme feil to ganger, hvis samme feil oppstår for tredje gang kan du heve kjøpet.

Det er vel feil.

 

De har rett til to avhjelpsforsøk for samme feil. Det betyr ikke nødvendigvis reparasjon. Om telefonen er inne to ganger, og de ikke finner noen feil, men sendes inn for tredje gang og de da faktisk finner/reproduserer feilen, så vil de to foregående gangene også telle som et avhjelpsforsøk og han har derfor rett på heving av kjøp. Elkjøp snakker derfor svada når de prater om at de har rett på flere avhjelpsforsøk for feil som er vanskelig å finne.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

De har to reparasjonsforsøk / avhjelpsforsøk for samme feil. Hvis avhjelpsforsøk ikke innebærere at de forsøker å reparere feilen skjønner jeg ikke helt vitsen med loven.

 

Quote elkjop.no: "Hvis reparasjon blir utført på ditt produkt to ganger, og den samme feilen oppstår en tredje gang, kan du be om å få hevet kjøpet. Ønsker du likevel produktet ditt reparert eller byttet i et tilsvarende, hjelper selvfølgelig Elkjøp deg med det."

 

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6

 

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

De har to reparasjonsforsøk / avhjelpsforsøk for samme feil. Hvis avhjelpsforsøk ikke innebærere at de forsøker å reparere feilen skjønner jeg ikke helt vitsen med loven.

 

Quote elkjop.no: "Hvis reparasjon blir utført på ditt produkt to ganger, og den samme feilen oppstår en tredje gang, kan du be om å få hevet kjøpet. Ønsker du likevel produktet ditt reparert eller byttet i et tilsvarende, hjelper selvfølgelig Elkjøp deg med det."

At Elkjøp bruker "reparasjon" i stedet for "avhjelpsforsøk" betyr ikke at det er riktig i følge loven.

 

Forbrukerkjøpsloven paragraf 30: "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

 

Sporadiske feil kan være vriene å reprodusere, men det teller like fullt som et avhjelpsforsøk når verkstedet har forsøkt å yte avhjelp (det ligger tross alt i ordet) ved at de har forsøkt å finne feilen. En ting som kan tale verkstedets sak, er om kunden har beskrevet feilen utydelig eller mangelfullt.

 

Omlevering regnes for øvrig også som et avhjelpsforsøk, så selv om varen er byttet to ganger og samme feil oppstår, kan kunden heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvor du vil med dette, men reparasjon og avhjelp er ikke nødvendigvis det samme. Hvis Elkjøp skal opplyse om kundens rettigheter på sine nettsider, så må de bruke riktige ord for å ikke skape misforståelser og forlede kunder til å tro at de har færre og dårligere rettigheter enn de faktisk har i følge loven.

 

Skriver de reparasjon, så forstås det som at verkstedet har forsøkt å reparere, altså gjort et fysisk inngrep i gjenstanden for å rette opp i en feil. De skulle i stedet brukt ordet avhjelp da det være flere ting enn kun reparasjon, som oppgradering av software, negativt søk etter feil, omlevering og så videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
For det første: Å være presis er alfa og omega når man diskuterer jus. Dersom du ikke liker at folk påpåeker at du er upresis foreslår jeg at du diskuterer et annet tema.

 

For det andre: Det er en vesentlig forskjell på "Elkjøp har rett til å reparere mobiltelefonen to ganger, etter det kan du kreve en annen mangelsbeføyelse" og "Elkjøp har rett til å ta inn telefonen til reparasjon to ganger, etter det kan du kreve en annen mangelsbeføyelse". Dersom elkjøp ikke faktisk forsøkte å reparere første gangen, fordi de ikke fant en mangel, så har de fortsatt brukt opp et avhjelpsforsøk dersom mangelen faktisk var seg (hvilket den vil bli antatt å være om samme symptomer som man klaget på før oppstår senere).

 

For det tredje: Avhjelp er ikke bare reparasjon. I utgangspunktet har de ikke rett til å reparere overhodet, du har rett til å kreve omlevering, altså ny telefon. Dtte gjelder ikke i alle tilfeller, men er nå en gang hovedregelen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg foreslår en krass mail til Elkjøp slik at de får fikset på ordlyden, slik at ingen gjør det samme som meg og quoter reglementet deres og blir arrestert for en litt annen ordlyd.

 

Nå skrev jeg en ny post for å viske vekk all tvil og quotet forbrukerkjøpsloven og la ved link, men det var visst ikke godt nok.

 

Herr Brun: Folk må gjerne påpeke at jeg er upresis, tror jeg tar det bedre enn enkelte andre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da skal jeg avslutte denne tråden med en liten "update":

 

Etter at vi fikk telefonen tilbake fungerte den tilsynelatende bra. Fikk høre i ettertid at det var byttet hovedkort. Under ferien begynte det derimot å skje ting igjen med WiFien og telefonen låste seg ved av/påslåing av WiFi. Dette skjedde ikke så ofte så vi bestemte oss for å vente med innlevering til etter utenlandsturen da telefonen skulle brukes som kamera på turen. Halveis ut i ferien begynte derimot fokusen på kameraet å fuske og vi kunne ikke stole på om det ville fungere hver gang vi skulle ta bilde og ble følgelig svært irritert pga det.

 

Nå ble telefonen levert inn. Var inne hos "Know How" og de kunne ikke bestille ny telefon til meg. Det måtte han som satt på telefonavdelingen gjøre. Så selv om hun i skranken befant seg 15m fra telefonduden kunne ikke hun ordne ny telefon. Det måtte jeg gjøre????? Snakk om tull satt i system. Gikk til telefonavdelingen der han skulle bestille opp. Fikk beskjed senere på dagen at Elkjøp(lokalt) ikke lenger kunne skaffe tilsvarende telefon selv om det var på lager på nettsiden. Så det hele endte med at jeg fikk hevet kjøpet slik at jeg kunne kjøpe telefonen på nytt på nettsiden deres.

 

Min erfaring med Elkjøp er at de nå har nådd et lavmål mtp kundeservice. Har selv handlet på nettet siden det gikk ann og selvfølgelig har ting sluttet å fungere, men aldri har jeg blitt behandlet så dårlig som når jeg handlet på Elkjøp-butikken. Så konklusjonen min er at heretter skal det stå om liv hvis jeg skal handle lokalt hos Elkjøp da de har altfor dårlig betingelser ved feil på varer, da spesielt mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Da skal jeg avslutte denne tråden med en liten "update":

 

Etter at vi fikk telefonen tilbake fungerte den tilsynelatende bra. Fikk høre i ettertid at det var byttet hovedkort. Under ferien begynte det derimot å skje ting igjen med WiFien og telefonen låste seg ved av/påslåing av WiFi. Dette skjedde ikke så ofte så vi bestemte oss for å vente med innlevering til etter utenlandsturen da telefonen skulle brukes som kamera på turen. Halveis ut i ferien begynte derimot fokusen på kameraet å fuske og vi kunne ikke stole på om det ville fungere hver gang vi skulle ta bilde og ble følgelig svært irritert pga det.

 

Nå ble telefonen levert inn. Var inne hos "Know How" og de kunne ikke bestille ny telefon til meg. Det måtte han som satt på telefonavdelingen gjøre. Så selv om hun i skranken befant seg 15m fra telefonduden kunne ikke hun ordne ny telefon. Det måtte jeg gjøre????? Snakk om tull satt i system. Gikk til telefonavdelingen der han skulle bestille opp. Fikk beskjed senere på dagen at Elkjøp(lokalt) ikke lenger kunne skaffe tilsvarende telefon selv om det var på lager på nettsiden. Så det hele endte med at jeg fikk hevet kjøpet slik at jeg kunne kjøpe telefonen på nytt på nettsiden deres.

 

Min erfaring med Elkjøp er at de nå har nådd et lavmål mtp kundeservice. Har selv handlet på nettet siden det gikk ann og selvfølgelig har ting sluttet å fungere, men aldri har jeg blitt behandlet så dårlig som når jeg handlet på Elkjøp-butikken. Så konklusjonen min er at heretter skal det stå om liv hvis jeg skal handle lokalt hos Elkjøp da de har altfor dårlig betingelser ved feil på varer, da spesielt mobiltelefoner.

 

Hei, jeg har tidligere jobbet i elektrobutikk(dog ikke elkjøp, men praksisen er samme) og vil gjerne fortelle deg hvorfor det er sånn. I de fleste butikkene er hver ansatt spesialisert på en sektor for å kunne mest mulig om produktene. Grunnen til at du f.eks ikke får hjelp til TVer på mobilavd. er IKKE fordi selgern vil være slem mot deg, men fordi han er spesialisert og trent opp til å kunne noe om mobiler og alt utenfor det feltet er utenfor hans opplæring – han ønsker derfor at du skal få BEST hjelp og det får du med å snakke med de som kan det. Slik er det også med serviceavd, de er ikke trent opp for å bestille mobiltelefoner, og sender deg derfor videre til mobilavd. Uannsett hvor enkelt det høres ut som å bare bestille mobiltelefon besitter personer i mobilavd. mer informasjon enn han i serviceavd, han i serviceavd ville muligens ikke oppdaget at mobilen ikke er å få tak i som igjen hadde blitt case av, av nettopp slike grunner blir du sendt bort dit. Jeg kan skjønne at det er irriterende å stå i kø på serviceavd for å så stå i kø på mobilavd. (hvis det var tilfelle) men det er ulike grunner til at det prosodyrer på dette, f.eks det faktum er at andre kunder har null forståelse for at du skulle fått hjelp før dem selv om du allerede har ventet i serviceavd, slik fungerer dessverre kundelogikk.

 

Det er selvføligelig kjedelig at du må bestille på nettsiden, men selgeren kan ikke trylle fram en telefon, og dessverre blir en del telefoner reservert for nettsalg. Det er også en generel gjenganger at folk tror elektrobutikker prøver å «svindle» kunder. Jeg kan si at i de fleste tilfeller bruker nesten samtlige elektrobutikker samme verksteder i Norge, og forholder seg kun til hva dem sier. Du ville derfor med høy sannsynlig oppleve mye av det samme uannsett hvor du handler.

 

 

Jeg skal ikke påstå at situasjonen din ikke burde blitt håndert annerledes, men jeg håper dette ga en litt bedre forståelse for hvorfor ting er slikt det er – det som kan virke tungvindt for kunder er det ekstremt mange gode grunner til i totalbildet hvorfor det er sånn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...