Gå til innhold

Søkt Jobb i 1 År ikke et intervju engang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søknaden har nok mye eller en del å si, litt avhengig av situasjonen.

 

Det som imidlertid er saken det er at en søknad som framstår som "profesjonell" for en jobbtype, den vil kunne framstå som heller uprofesjonell for en annen jobbtype.

 

Arbeidsgiver er vanligvis på jakt etter den person som kan passe for den ledige jobben.

 

Man bør være profesjonell i det å tegne et riktig bilde av den person som arbeidsgiver søker, slik at man havner i den riktige bunken av de søkere som arbeidsgiver ønsker å jobbe videre med.

Lenke til kommentar

Søknad om stilling som deltidsmedarbeider

 

Jeg er en mann på 19 år som søker på stillingen som deltidsmedarbeider hos dere.

 

Min motivasjon for å arbeide hos dere er for å kunne utnytte min sterke arbeidslyst. Jeg ønsker å møte mennesker med god service slik at jeg kan gjøre hverdagen deres litt enklere og lysere. Jeg ønsker å maksimere deres kapasitet så mye jeg kan til det beste av mine egenskaper.

 

Kvalifikasjonene mine gjør meg til perfekt kandidat for jobben. Er arbeidsom,blid og er villig til å lære. Jeg er punktlig samtidig som jeg er pliktoppfyllende. Jeg er imøtekommende og liker meg blant mennesker noe som både kunder og mine medarbeidere ville kunne ta glede i.

 

 

 

Forslag til ny tekst:

 

Søknad om stilling som deltidsmedarbeider

 

Jeg er en ung mann på 19 år som søker på stillingen som deltidsmedarbeider hos dere.

 

Noe av grunnen til at jeg søker stillingen hos dere er at jeg synes at den ser spennende og interessant ut og diverse bla, bla.

 

På grunn av min forholdsvis unge aldre så har jeg ikke rukket å opparbeide meg så mye erfaring men min CV fram til nå ser slik ut:

 

Utdanning xxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ett eller annet xxxxxxxx

 

Jeg vil være meget interessert i en deltidsstilling, eller en stilling som timetilkalt vikar.

 

På fritiden så driver jeg ellers med bla, bla, bla

 

Mitt telefonnummer er 12345678 og dere vil være meget velkommen til å kontakte meg når det måtte passe.

 

Med vennlig hilsen

 

Deres håpefulle

 

(Den siste var en spøk.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hehe,det er litt sykt egentlig hvordan det virker som om alle er proffesjonelle på søknader tydeligvis. Det jeg ikke skjønner er at jeg tror ikke søknaden har hatt så mye å si,jeg tror erfaring,kontakt eller navn har ganske mye å si. Jeg prøver ikke å si at dere er dumme eller noe,men hvor proffesjonelt trenger man egentlig å skrive en søknad for å flippe en burger eller stå i kassa på rema 1000?

Søknaden avgjør om det er du eller den andre uten erfaring som blir kalt inn til intervju. Folk som søker om jobb på Rema 1000 eller Mc'rn har gjerne lite erfaring fra før av. Det er derfor de søker de jobbene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søknad om stilling som deltidsmedarbeider

Jeg er en mann på 19 år som søker på stillingen som deltidsmedarbeider hos dere.
Min motivasjon for å arbeide hos dere er for å kunne utnytte min sterke arbeidslyst. Jeg ønsker å møte mennesker med god service slik at jeg kan gjøre hverdagen deres litt enklere og lysere. Jeg ønsker å maksimere deres kapasitet så mye jeg kan til det beste av mine egenskaper.
Kvalifikasjonene mine gjør meg til perfekt kandidat for jobben. Er arbeidsom,blid og er villig til å lære. Jeg er punktlig samtidig som jeg er pliktoppfyllende. Jeg er imøtekommende og liker meg blant mennesker noe som både kunder og mine medarbeidere ville kunne ta glede i.

 

Eg ville absolutt ha referert til din frivillige jobb hos Frelsesarmeen (normalt høyrer dette heime i CVen, men sidan du ikkje har anna arbeidserfaring så kan du godt snike det med i søknaden).

Har du forresten muligheit til skaffe ei referanse på at du har vært hos Frelsesarmeen? Alternativt at du tar ei veke eller to til som frivillig å skaffer deg refferanse på dette. Det er ikkje så mykje som kreves, men i alle fall eit navn på ein leder hos Frelsesarmeen hadde vært greit å kunne vise til.

 

Er det forøvrig nokon grunn til at du søker deltidsstillinger? Har du planer om vidare skulegang? Om du har planer om meir studier så kan det være aktuellt å ha med dette sidan det viser at du er målbevist. Dersom du ikkje har planer om meir skulegang, så kan det være greit å bruke det som ei styrke. At du har tid og muligheit til å jobbe alle tider på døgnet (også på dagtid når dei andre deltidsansatte er på skulen) vil være ein stor fordel for arbeidsgiver.

 

Sjølv ville eg har formulert søknaden omtrent slik:

 

Søknad på stilling som [nøyaktig stillingstittel]

 

Jeg er en mann på 19 år som søker jobb hos dere i [bedriftnavn].

 

Jeg har dessverre lite arbeidserfaring utenom frivillig arbeid hos Frelsesarmeen (i årstall/måned). Under dette arbeidet fikk jeg tilbakemeldinger fra brukerene på at jeg var serviceinnstilt- og blid. Jeg trives med slikt arbeid og har derfor valgt å søke jobb hos dere.

 

De som kjenner meg vil betegne med som serviceinnstilt, arbeidssom og lærevillig. Jeg er punktlig og trives godt i selskap med andre mennesker.

 

 

 

Mvh

Navn Navn

[kontaktinfo]

 

 

Om det er mulig så prøv å ta med direkte henvisninger til stillingsutlysninga, dette hjelper mykje sidan arbeidsgiver då ser at du har lest stillingsannonsen og at søknaden ikkje er ein masseutsendelse.

 

Vedlagt søknaden legger du ein CV der du fører opp kva og kor du har gått skule, samt ditt frivillige arbeid hos Frelsesarmeen. Om du har andre verv eller funksjoner så tar du med det også.

Litt avhengig av kva type jobb du søker så kan du vurdere å legge med litt opplysninger om eventuelle planar for framtidig skulegang.

 

 

 

Parallellt med jobbsøkinga så vil eg også anbefale at du jobber litt med å skaffe deg noken refferanser. Det treng ikkje å være betalt arbeid, så om du har muligheit til å gjere litt frivillig arbeid også for andre veledige organisasjoner så vil det sjå veldig bra ut på CVen. (Dette vil også kunne brukast som bevis på at du er arbeidssom).

 

Personleg så vil eg også anbefale deg å sjå om kommunen har ledige stillinger som støttekontakt. Dette er vanligvis ikkje store stillinger, men det gir bra referanser. I det offentlige er det ikkje lov å diskriminere (negativt) på bakgrunn av kjønn, rase, seksuallitet, osv. Som støttekontakt er det ein stor fordel at du er ekstrovert og sosial. At du har fremmedkluturell(?) bakgrunn vil her også kunne være ein styrke då ein del av dei som får tilbud om støttekontakt er nyinnflytta invandrere som treng hjelp til å komme seg ut og sosialisere seg.

Lenke til kommentar

Vil takke Paws,Kuffe,Arne22 og The Avatar for hjelp. Har ikke fått jobb enda men vil bare takke dere for å ideheletatt gidde å hjelpe.

 

Til dere andre fornærmende drittsekker. Om dere ikke mener at dette med diskriminerende arbeidsgivere er en unnskylding. Folk sier til meg hvorfor trekker du alltid ''rasisme-kortet''? Den dritten der gjør meg fuckings provosert. Noe i helvete også. Når jeg hører norske venner få jobb etter sin første søknad. FOLK SOM HAR RÆVA NORSK SKRIFTLIG FERDIGHETER! får intervju med sitt første,og mine utenlandske venner har søkt rundt 80-100 og ikke fått ett intervju,da er det no jævlig galt.

 

Jeg var på kurs for ikke så lenge siden. Vi snakker om arbeidsmiljøloven og prater om diskriminering i arbeidsmarkede. så spør læreren: ''Har noen her opplevd diskriminering av arbeidsgivere?'' Alle utlendinger samtidig ''Ja'' og de norske ser på den som noen mogoer som om de ikke har hørt det før,hva faen a?

 

Må takke for hjelpen med søknaden,skal fortsette på den slik som folk har foreslått,men kan garantere at søknaden nesten ikke har noe å si sålenge etternavnet mitt er utenlandsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bro, du er ikke alene. Jeg er ett par år eldre enn deg, men har selv utenlandsk navn, og har søkt over 20 mnd nå. Kjenner flere jevnaldrende oppegående, friske og tilgjengelige mennesker som virkelig vil ha en jobb - men som ikke får...Kanskje ett mettet arbeidsmarked? Mitt tips er ikke gi opp, begynn å orientere deg og hvis du bor i Oslo, se utenfor Oslo. Gjerne i Sandika, Drammen, Ski, Lillestrøm, Lørenskog-området.

 

Lykke til!

Endret av Arshavin23
Lenke til kommentar

 

Er jo helt utrolig at utlendinger får seg jobb i det heletatt med din representasjon, vil du ikke si det? De som får det må jo være guder med PhD og MBA i hue å ræva? For å jobbe på rema?

Er du utlending?

 

 

Nei, det er jeg ikke. Men jeg har jobbet med veldig mange utlendinger der jeg har jobbet.

Lenke til kommentar

 

 

Er jo helt utrolig at utlendinger får seg jobb i det heletatt med din representasjon, vil du ikke si det? De som får det må jo være guder med PhD og MBA i hue å ræva? For å jobbe på rema?

Er du utlending?

 

 

Nei, det er jeg ikke. Men jeg har jobbet med veldig mange utlendinger der jeg har jobbet.

 

De fleste kan jeg garantere deg er der igjennom NAVs praksisopplegg eller fordi de kjenner sjefen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er jo helt utrolig at utlendinger får seg jobb i det heletatt med din representasjon, vil du ikke si det? De som får det må jo være guder med PhD og MBA i hue å ræva? For å jobbe på rema?

Er du utlending?

 

 

Nei, det er jeg ikke. Men jeg har jobbet med veldig mange utlendinger der jeg har jobbet.

 

De fleste kan jeg garantere deg er der igjennom NAVs praksisopplegg eller fordi de kjenner sjefen.

 

 

Jeg pleier å ha grei peiling på hvem jeg jobber med og har aldri jobbet med en utenlands person som jobber der gjennom NAV (har derimot jobbet med en Norsk en) har vel hatt omkring 10 forskjellige utenlandske medarbeidere gjennom tidene hvor jeg vet at en av de har kjent sjefen (som også var utenlands på denne arbeidsplassen da, vel å merke)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er jo helt utrolig at utlendinger får seg jobb i det heletatt med din representasjon, vil du ikke si det? De som får det må jo være guder med PhD og MBA i hue å ræva? For å jobbe på rema?

Er du utlending?

 

 

Nei, det er jeg ikke. Men jeg har jobbet med veldig mange utlendinger der jeg har jobbet.

 

De fleste kan jeg garantere deg er der igjennom NAVs praksisopplegg eller fordi de kjenner sjefen.

 

 

Jeg pleier å ha grei peiling på hvem jeg jobber med og har aldri jobbet med en utenlands person som jobber der gjennom NAV (har derimot jobbet med en Norsk en) har vel hatt omkring 10 forskjellige utenlandske medarbeidere gjennom tidene hvor jeg vet at en av de har kjent sjefen (som også var utenlands på denne arbeidsplassen da, vel å merke)

 

Blir for rart om jeg skal gå rundt å lete etter en utenlandsk sjef,men der kan du se.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

De fleste kan jeg garantere deg er der igjennom NAVs praksisopplegg eller fordi de kjenner sjefen.

 

 

Jeg pleier å ha grei peiling på hvem jeg jobber med og har aldri jobbet med en utenlands person som jobber der gjennom NAV (har derimot jobbet med en Norsk en) har vel hatt omkring 10 forskjellige utenlandske medarbeidere gjennom tidene hvor jeg vet at en av de har kjent sjefen (som også var utenlands på denne arbeidsplassen da, vel å merke)

 

Blir for rart om jeg skal gå rundt å lete etter en utenlandsk sjef,men der kan du se.

 

 

Der kan jeg se hva? En utenlands ansatt kjente en utenlands sjef? Denne sjefen hadde ingen andre utenlandske ansatte. Så du hadde feil på 90% av alle eksemplene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

De fleste kan jeg garantere deg er der igjennom NAVs praksisopplegg eller fordi de kjenner sjefen.

 

 

Jeg pleier å ha grei peiling på hvem jeg jobber med og har aldri jobbet med en utenlands person som jobber der gjennom NAV (har derimot jobbet med en Norsk en) har vel hatt omkring 10 forskjellige utenlandske medarbeidere gjennom tidene hvor jeg vet at en av de har kjent sjefen (som også var utenlands på denne arbeidsplassen da, vel å merke)

 

Blir for rart om jeg skal gå rundt å lete etter en utenlandsk sjef,men der kan du se.

 

 

Der kan jeg se hva? En utenlands ansatt kjente en utenlands sjef? Denne sjefen hadde ingen andre utenlandske ansatte. Så du hadde feil på 90% av alle eksemplene.

 

 

Okay,jeg beklager, Dere har alle rett. Jeg er en sippette ignorant uvitende utlending som ikke engang kan stave ordentlig eller har noen form for relevant nok norsk kompetanse for å skrive en søknad passende nok for arbeidsgiver til å engang vurdere meg for et jobbintervju. Dere har rett,alle arbeidsgivere er nøytrale og har ingen fordommer i det hele tatt og alle mine utenlandske venner og jeg er ikke egnet for jobber eller egnet for å få et jobb intervju. Ikke fordi vi ikke blir diskriminert,men fordi vi er alle suttrende ignorante kukksugere som ikke ble født og oppvokst i norge hele livet og kan like mye norsk som alle andre nordmenn. Vi er alle lite egnet på grunn av vår kvalifikasjons mangel og dere andre er hundre ganger mer egnet for ''ungdomsjobbene'' en det vi er. Dere har rett hele gjengen og det er vi som er ignorante og jeg beklager på vegnet av alle de andre suttrende utlendinger som trodde det hadde noe mer med det å gjøre enn mangel på kvalifikasjoner og feilfrie søknadstekster. Vi vil alle være på NAV fordi vi ikke er like egnet som dere. Takk

Lenke til kommentar

Hva mener du med "ungdomsjobber"? Man må faktisk være myndig for å jobbe i kassa på Rema (eller lignende jobber), og det er både mye ansvar og innimellom endel stress. Jeg synes de som tar slike jobber gjør en viktig jobb, og jeg har veldig respekt for de som klarer å gjøre det og samtidig vise god service. Jeg merker på 10 meter avstand om noen i kassen på nærbutikken hater jobben sin eller om de har møtt opp med godt humør. Hva man tenker og hva man er henger sammen. Visst du går rundt å tenker om deg selv som "sutrende kukksuger", så sender du ut dårlige vibber til alle rundt deg uten å være klar over det. Tro meg, du er ikke den eneste som har veltet deg i selvmedlidenhet, hat, og har hatt noen vanskelige perioder. Men før eller siden må man bare ta seg sammen, sånn er livet. Man er sin egen lykkes smed. Lykke til med jobbjakten. :hm:

Lenke til kommentar

Fra de litt store teorier til det mer praktiske:

 

Hvis man forsøker å skaffe seg flere kontakter og så be om å bli satt på en liste for "timetilkalte vikarer" så kan man ha litt flaks etter å ha stått på en slik liste i en liten tid.

 

Ganske mange behov for arbeidskraft er ikke så godt planlagt, og ofte så oppstår det behov av typen:

 

"Nei søren er Ole sykemeldt nå, vi som ikke har noen andre på den plassen hans på fredag, hva skal vi gjøre nå ?"

 

Svaret kan da være:

 

"Husker du han som kontaktet oss i forrige uke og ba om å bli satt opp på vikarlista, skal vi forsøke å ringe han opp å høre om han kan stille på den fredagen ?"

 

Senere så kan diskusjonen bli: "Husker du han som var her på den fredagen, det fungerte jo helt all right, skulle ikke vi kunne bruke han på den faste vaktlista .. ?"

 

Slik kan det ofte fungere i virkeligheten, og den som ansetter er ofte på jakt etter "det trygge valget" som gjør at jobben blir gjort på en bra måte og uten problemer.

 

Hvis man er "han som var innom og jobbet, og fikk det hele til å kjøre helt all right", så er man et helt annet alternativ enn den personen som bare er et litt fremmedartet navn på et stykke papir.

 

Arbeidsgivere vil ofte være redd for å gjøre feil eller å gjøre valg som de senere vil angre på, og her vil man ofte være på jakt etter "det trygge alternativet".

 

Å sette opp noen på en vikarliste, eller å skrive en arbeidsavtale på 0 faste timer, det vil kanskje for arbeidsgiveren oppleves som "noe som medfører liten risiko" og "noe som man saktens kan prøve". Fungerer det så er man på et vis i gang, og da er det hele mye enklere, for da begynner man å få referanser og slikt.

 

Ganske mange arbeidsgivere synes det er forholdsvis vanskelig å finne "flinke personer som det er lett å samarbeide med" og de er på jakt etter slike personer.

 

Den første forespørselen om å bli satt på en vikarliste, den kan sikkert også være via telefon, mail, eller personlig frammøte. Det er også viktig å ikke bare fortelle hva man selv ønsker, men også å høre etter hva arbeidsgiveren har å si.

 

Bare et forsøk på et par små tips etter å ha vært med på dette "gamet" ved et par tre anledninger.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Selv har jeg fått jobber med søknader skrevet på pulten til en sjef jeg aldri hadde møtt før, bare for at han ville ha noe skriftlig å legge i en mappe. Har aldri vist til en eneste referanse, men har ett fagbrev å vise til (ingen av mine 4 arbeidsgivere siden jeg fikk det har spurt om å få se det).

 

Jeg tror det viktigste er en noen lunde OK holdning når du møter opp på en arbeidsplass, og jeg er selv langt fra en people person. Også er det jo supply and demand, er det ikke jobb å få akkurat der du bor nå så er det ett alternativ å flytte..

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at søknaden er forferdelig dårlig, både innholdsmessig og gramatisk. Hadde kastet den i søppla om jeg var arbeidsgiver selv. Ta utgangspunkt i The Avatar sitt utkast. Denne fremstod som et godt utgangspunkt. Legg også ved en ryddig CV og vis til alt ifra skolegang og eventuelle kurs. Forsøk å finn en referanse, gjerne noen hos freslesarmeen? En tidligere lærer? Ring noen og hør om det går greit at du setter de opp. Legg gjerne ved et bilde til søknaden, og fremstå som en flidd og real type.

 

Man har åpenbart enkelte fordeler som norsk. Man trenger ikke å bevise stort i forhold til muntlige norskferdigheter, og man har gjerne et bedre kontaktnett med foreldre som kan skaffe seg en jobb. Sånn er nå engang livet. Hadde jeg flyttet til et annet land hadde jeg møtt tilsvarende utfordring.

 

Lykke til :)

 

 

 

Søknad på stilling som [nøyaktig stillingstittel]

 

Jeg er en mann på 19 år som søker jobb hos dere i [bedriftnavn].

 

Jeg har dessverre lite arbeidserfaring utenom frivillig arbeid hos Frelsesarmeen (i årstall/måned). Under dette arbeidet fikk jeg tilbakemeldinger fra brukerene på at jeg var serviceinnstilt- og blid. Jeg trives med slikt arbeid og har derfor valgt å søke jobb hos dere.

 

De som kjenner meg vil betegne med som serviceinnstilt, arbeidssom og lærevillig. Jeg er punktlig og trives godt i selskap med andre mennesker.

 

 

 

Mvh

Navn Navn

[kontaktinfo]

 

 

Om det er mulig så prøv å ta med direkte henvisninger til stillingsutlysninga, dette hjelper mykje sidan arbeidsgiver då ser at du har lest stillingsannonsen og at søknaden ikkje er ein masseutsendelse.

 

Vedlagt søknaden legger du ein CV der du fører opp kva og kor du har gått skule, samt ditt frivillige arbeid hos Frelsesarmeen. Om du har andre verv eller funksjoner så tar du med det også.

Litt avhengig av kva type jobb du søker så kan du vurdere å legge med litt opplysninger om eventuelle planar for framtidig skulegang.

 

 

 

Parallellt med jobbsøkinga så vil eg også anbefale at du jobber litt med å skaffe deg noken refferanser. Det treng ikkje å være betalt arbeid, så om du har muligheit til å gjere litt frivillig arbeid også for andre veledige organisasjoner så vil det sjå veldig bra ut på CVen. (Dette vil også kunne brukast som bevis på at du er arbeidssom).

 

Personleg så vil eg også anbefale deg å sjå om kommunen har ledige stillinger som støttekontakt. Dette er vanligvis ikkje store stillinger, men det gir bra referanser. I det offentlige er det ikkje lov å diskriminere (negativt) på bakgrunn av kjønn, rase, seksuallitet, osv. Som støttekontakt er det ein stor fordel at du er ekstrovert og sosial. At du har fremmedkluturell(?) bakgrunn vil her også kunne være ein styrke då ein del av dei som får tilbud om støttekontakt er nyinnflytta invandrere som treng hjelp til å komme seg ut og sosialisere seg.

 

Endret av KrokFot
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...