Gå til innhold

Søkt Jobb i 1 År ikke et intervju engang


Anbefalte innlegg

Jeg har nå søkt jobb siden Juni 2013 og ikke fått no jobb. Jeg begynner å lure på om mitt utenlandske etternavn kan ha noe med saken å gjøre. Jeg har bokstavlig talt søkt på 120 jobber og ikke så mye som et intervju. Jobber som blant annet vaskehjelp, butikkmedarbeider og fastfood.

 

Jeg lurer på kan det ha med navnet mitt å gjøre eller er jeg bare gal? Det kan ikke være søknad og CVen min fordi for å være ærlig så har flere av de norske vennene mine som strøk i norsk fått jobb.

 

Når jeg kommer personlig med søknad får jeg den samme; ''Du bør søke på nettet'' Jeg sier ''Jeg tenkte det ville være bedre at du så hvem jeg var og at det var mer proffesjonelt'' De sier '' Nei,men det er bedre om du søker på nettet'' Det er bedre ja,så de kan sende den samme robot meldingen om hvordan stillingen har 3000 søkere og hvordan jeg ikke blir valg.

 

Kan noen fortelle meg hva noen av grunnene til dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært arbeidsledig siden oktober 2013. Er i begynnelsen av tjueårene. Sikkert sendt rundt 80-90 søknader. Fått 6 tilbakemeldinger hvor de sier "Dessverre er stillingen nå besatt, vi ønsker deg lykke til videre!" Selv jobber som butikkmedarbeider eller lagermedarbeider er helt umulig å få. Har hørt om en i samme by som har sendt ut rundt 200 søknader uten å ha fått jobb, han har møtt opp personlig også.

 

Er mye trynefaktor ute å går. Var lettere på 70-tallet da man bare kunne gå ned på brygga og spørre den lokale fiskeren om det var jobb å få, så fikk man komme å jobbe dagen etterpå.. Blir bare mer og mer konkurranse om arbeidsplassene.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

I år cherry-picket jeg 3 sommerjobber, og fikk tilbud om jobb på alle tre. Kontakter er tingen, bruk de hvis du har dem, ellers jobb for å få dem! :)

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon her, vært jobbsøker i et drøyt år uten å få et eneste intervju. doge er nok inne på noe, man må nesten ha kontakter for å komme noen vei. Jeg har hatt litt uflaks (sykdom samt håpløse tidlige arbeidsgivere), og har ikke referanser, og det virker som det gjør meg totalt utelukket. Blir ganske sliten.

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon her, vært jobbsøker i et drøyt år uten å få et eneste intervju. doge er nok inne på noe, man må nesten ha kontakter for å komme noen vei. Jeg har hatt litt uflaks (sykdom samt håpløse tidlige arbeidsgivere), og har ikke referanser, og det virker som det gjør meg totalt utelukket. Blir ganske sliten.

 

Hvilke jobber er det? Har også fått meg jobb totalt uten kontakter eller noe erfaring på området.

Lenke til kommentar

Jeg fikk sparken pga. lovbrudd på jobben. Siden sjefen er lynforbanna kan jeg ikke bruke han som referanse. Vært arbeidsledig i 9 måneder.. Søknaden min er blitt sett på av en slektning som er universitets-lærer, han sa den så strålende ut mtp. oppsett og oversikt osv.. Men CVen er problemet, jeg har ikke referanse og fikk sparken. Hjelper ikke at man har gått så lenge arbeidsledig. Ingen som tør å ta sjansen på meg. Alternativet er å lyve på seg en imponerende CV.. Det får deg kanskje inn døra i en liten tid, men når du blir oppdaget er det rett ut igjen..

Lenke til kommentar

Garantert pga din sosiale evner, holdninger og/eller søknaden du sender.

 

Man trenger ikke kontakter for å få jobb.

Helt enig, i de fleste situasjoner er ikke kontakter nødvendig. Men føler ofte det blir brukt som en unskyldning. Klart det finnes situasjoner der dette er nødvendig også men da er man somregel ikke kvalifisert for jobben å må "smiske" seg inn.

 

Referanser er veldig viktig imo.

Lenke til kommentar

Jeg fikk sparken pga. lovbrudd på jobben. Siden sjefen er lynforbanna kan jeg ikke bruke han som referanse. Vært arbeidsledig i 9 måneder.. Søknaden min er blitt sett på av en slektning som er universitets-lærer, han sa den så strålende ut mtp. oppsett og oversikt osv.. Men CVen er problemet, jeg har ikke referanse og fikk sparken. Hjelper ikke at man har gått så lenge arbeidsledig. Ingen som tør å ta sjansen på meg. Alternativet er å lyve på seg en imponerende CV.. Det får deg kanskje inn døra i en liten tid, men når du blir oppdaget er det rett ut igjen..

Hjeper ikke med god søknad om man har fått sparken, det er jo soleklart at problemet ikke ligger der da.

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk sparken pga. lovbrudd på jobben. Siden sjefen er lynforbanna kan jeg ikke bruke han som referanse. Vært arbeidsledig i 9 måneder.. Søknaden min er blitt sett på av en slektning som er universitets-lærer, han sa den så strålende ut mtp. oppsett og oversikt osv.. Men CVen er problemet, jeg har ikke referanse og fikk sparken. Hjelper ikke at man har gått så lenge arbeidsledig. Ingen som tør å ta sjansen på meg. Alternativet er å lyve på seg en imponerende CV.. Det får deg kanskje inn døra i en liten tid, men når du blir oppdaget er det rett ut igjen..

Hjeper ikke med god søknad om man har fått sparken, det er jo soleklart at problemet ikke ligger der da.

 

 

Nei nemlig. Det er bare synd ingen tør å ta sjansen på folk som har vært på kant med loven. Man blir sett mer ned på enn narkomane..

Lenke til kommentar

 

Er i samme situasjon her, vært jobbsøker i et drøyt år uten å få et eneste intervju. doge er nok inne på noe, man må nesten ha kontakter for å komme noen vei. Jeg har hatt litt uflaks (sykdom samt håpløse tidlige arbeidsgivere), og har ikke referanser, og det virker som det gjør meg totalt utelukket. Blir ganske sliten.

 

Hvilke jobber er det? Har også fått meg jobb totalt uten kontakter eller noe erfaring på området.

 

 

Alt mulig rart, både ufaglært og relevant i forhold til utdannelse. Har ikke vært videre kresen.

 

 

 

Referanser er veldig viktig imo.

 

Så hva gjør man om man ikke har dem?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg fikk sparken pga. lovbrudd på jobben. Siden sjefen er lynforbanna kan jeg ikke bruke han som referanse. Vært arbeidsledig i 9 måneder.. Søknaden min er blitt sett på av en slektning som er universitets-lærer, han sa den så strålende ut mtp. oppsett og oversikt osv.. Men CVen er problemet, jeg har ikke referanse og fikk sparken. Hjelper ikke at man har gått så lenge arbeidsledig. Ingen som tør å ta sjansen på meg. Alternativet er å lyve på seg en imponerende CV.. Det får deg kanskje inn døra i en liten tid, men når du blir oppdaget er det rett ut igjen..

Hjeper ikke med god søknad om man har fått sparken, det er jo soleklart at problemet ikke ligger der da.

Nei nemlig. Det er bare synd ingen tør å ta sjansen på folk som har vært på kant med loven. Man blir sett mer ned på enn narkomane..

Det er som med alt i livet, har man ett bedre tilbud går man somregel for det.

 

Prøv å komme deg inn i en ordning via nav eller frivillig arbeid og vis at du har skjerpet deg med å bruke de som referanse etter en god stund.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk sparken pga. lovbrudd på jobben. Siden sjefen er lynforbanna kan jeg ikke bruke han som referanse. Vært arbeidsledig i 9 måneder.. Søknaden min er blitt sett på av en slektning som er universitets-lærer, han sa den så strålende ut mtp. oppsett og oversikt osv.. Men CVen er problemet, jeg har ikke referanse og fikk sparken. Hjelper ikke at man har gått så lenge arbeidsledig. Ingen som tør å ta sjansen på meg. Alternativet er å lyve på seg en imponerende CV.. Det får deg kanskje inn døra i en liten tid, men når du blir oppdaget er det rett ut igjen..

Hjeper ikke med god søknad om man har fått sparken, det er jo soleklart at problemet ikke ligger der da.

 

 

Nei nemlig. Det er bare synd ingen tør å ta sjansen på folk som har vært på kant med loven. Man blir sett mer ned på enn narkomane..

 

 

Hvorfor skulle de gjøre det når de har kandidater hvor dette ikke er et problem? Hvorfor gamle med sin egen arbeidsplass på den måten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreslår at du bare dukker opp på ett bemanningsbyrå, interessert, og positivt innstilt. Da kan du få mye forskjellig jobb, og det er som regel moro med variasjon :) Og er du flink så kan jo dette være veien mot en fast ansettelse ;)

 

Flere av disse har absolutte krav om referanse, noen krever tilmed to.

Lenke til kommentar

Kan være at "arbeidsledig" blir sette på som noe negativt i seg selv og jo lenger arbeidsledig desto verre blir det. (Ikke det at jeg selv mener det, men det er bare en holdning som jeg synes at jeg har merket eller plukket opp rundt forbi.)

 

Alt annet enn "arbeidsledig" vil være bedre i det lange løp, drosjesjåfør, butikkmedarbeider, frisør, maler, vaskehjelp, hva man enn måtte få tak i, enten som "ansatt" eller som selvstendig næringsdrivende. Hvis man har en eller annen hobby som man synes er "gøy" så kan man jo forsøke å få en liten business ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...