Gå til innhold

Søkt Jobb i 1 År ikke et intervju engang


Anbefalte innlegg

 

Jeg har forandret på søknaden flere ganger fordi når jeg spør mennesker så sier det; Det bør ikke være sånn,det bør være sånn. Nei vent,det er feil, det skrives sånn ikke sånn. Du må ha enthusiasme,nei dette er ikke nok,skriv det som om det er en historie osv. Det er så sykt mange forskjellige ting jeg hører at det er umulig å vite hva som er riktig

 

Du har revidert den flere ganger og har fortsatt en haug med skrivefeil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg har forandret på søknaden flere ganger fordi når jeg spør mennesker så sier det; Det bør ikke være sånn,det bør være sånn. Nei vent,det er feil, det skrives sånn ikke sånn. Du må ha enthusiasme,nei dette er ikke nok,skriv det som om det er en historie osv. Det er så sykt mange forskjellige ting jeg hører at det er umulig å vite hva som er riktig

 

Du har revidert den flere ganger og har fortsatt en haug med skrivefeil?

 

Har slettet helt splitter nye søknader og laget helt nye,dette er den seneste og alle var skrevet på forskjellige måneder

Lenke til kommentar

 

 

 

Foreslår at du bare dukker opp på ett bemanningsbyrå, interessert, og positivt innstilt. Da kan du få mye forskjellig jobb, og det er som regel moro med variasjon :) Og er du flink så kan jo dette være veien mot en fast ansettelse ;)

 

Flere av disse har absolutte krav om referanse, noen krever tilmed to.

 

 

Og derfor skal man gi opp? Næh.. Bemanningsbyrå gir ikke opp noen fordi man ikke har referanser, da gir de en jobb som ikke krever noe spesiell kompetanse for å se om søkeren er pålitelig og fleksibel. Det vil da fort vise seg om søkeren som var positivt innstilt er enten en slabbedask eller kan jobbe ;)

 

Bemanningsbyrå? Vil det si Manpower osv?

 

Sønn.. Er du virkelig helt ny i dette "gamet" og btw Google er din venn ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Foreslår at du bare dukker opp på ett bemanningsbyrå, interessert, og positivt innstilt. Da kan du få mye forskjellig jobb, og det er som regel moro med variasjon :) Og er du flink så kan jo dette være veien mot en fast ansettelse ;)

 

Flere av disse har absolutte krav om referanse, noen krever tilmed to.

 

 

Og derfor skal man gi opp? Næh.. Bemanningsbyrå gir ikke opp noen fordi man ikke har referanser, da gir de en jobb som ikke krever noe spesiell kompetanse for å se om søkeren er pålitelig og fleksibel. Det vil da fort vise seg om søkeren som var positivt innstilt er enten en slabbedask eller kan jobbe ;)

 

Bemanningsbyrå? Vil det si Manpower osv?

 

Sønn.. Er du virkelig helt ny i dette "gamet" og btw Google er din venn ;)

 

Jeg har brukt google,flere ganger. Men problemet er at slikt jeg har skrevet søknadene mine er ting aldri bra nok uansett hva. Det at jeg har rettet alle skrivefeil før og skrevet den rett ut var alt for ''robot'' og søknaden var ikke levende nok,når jeg nå skriver den med mer liv er ikke det bra nok. Det var derfor jeg var skeptisk på å legge den ut her,ja jeg får noen veldig bra tilbakemeldinger og tenker å følge noen råd her, men det er derfor jeg ikke var spesielt hypp på å legge den ut for det vil alltid være noe feil med den uansett hva.

Lenke til kommentar

Hele poenget med å legge den ut her er at du heller vil at vi skal pirke på CV-en din, enn at arbeidsgiver skal pirke på den og droppe å kalle deg inn til jobbintervju.

 

Jeg syntes denne siden hadde grei info om hvordan du burde skrive en jobbsøknad:

http://www.adecco.no/Jobbsoketips/Jobbsokeprosessen/soknad/Pages/default.aspx

 

Et par av punktene som jeg reagerte på i søknaden din ovenfor er ting som også blir nevnt:

  • Vær bevisst på tonen i brevet, vis diskret selvsikkerhet uten å virke skrytete. (
  • Skriv kort og klart. (ref repeterende)
  • Skriv aldri noe negativt om deg selv (ref at nesten alle dager passer)

Personlig tror jeg en ganske kort jobbsøknad hadde passet til den type jobber du søker. Når du ikke har mer erfaring enn du har, så hjelper det ikke å spre det samme budskapet ut over 4-5 avsnitt.

Lenke til kommentar

Hele poenget med å legge den ut her er at du heller vil at vi skal pirke på CV-en din, enn at arbeidsgiver skal pirke på den og droppe å kalle deg inn til jobbintervju.

 

Jeg syntes denne siden hadde grei info om hvordan du burde skrive en jobbsøknad:

http://www.adecco.no/Jobbsoketips/Jobbsokeprosessen/soknad/Pages/default.aspx

 

Et par av punktene som jeg reagerte på i søknaden din ovenfor er ting som også blir nevnt:

  • Vær bevisst på tonen i brevet, vis diskret selvsikkerhet uten å virke skrytete. (
  • Skriv kort og klart. (ref repeterende)
  • Skriv aldri noe negativt om deg selv (ref at nesten alle dager passer)

Personlig tror jeg en ganske kort jobbsøknad hadde passet til den type jobber du søker. Når du ikke har mer erfaring enn du har, så hjelper det ikke å spre det samme budskapet ut over 4-5 avsnitt.

Skriver en ny en nå,er litt mer som du mener den bør være. Kommer ut snart;

Søknad om stilling som deltidsmedarbeider

Jeg er en mann på 19 år som søker på stillingen som deltidsmedarbeider hos dere.
Min motivasjon for å arbeide hos dere er for å kunne utnytte min sterke arbeidslyst. Jeg ønsker å møte mennesker med god service slik at jeg kan gjøre hverdagen deres litt enklere og lysere. Jeg ønsker å maksimere deres kapasitet så mye jeg kan til det beste av mine egenskaper.
Kvalifikasjonene mine gjør meg til perfekt kandidat for jobben. Er arbeidsom,blid og er villig til å lære. Jeg er punktlig samtidig som jeg er pliktoppfyllende. Jeg er imøtekommende og liker meg blant mennesker noe som både kunder og mine medarbeidere ville kunne ta glede i.
Lenke til kommentar

 

 

Foreslår at du bare dukker opp på ett bemanningsbyrå, interessert, og positivt innstilt. Da kan du få mye forskjellig jobb, og det er som regel moro med variasjon :) Og er du flink så kan jo dette være veien mot en fast ansettelse ;)

 

Flere av disse har absolutte krav om referanse, noen krever tilmed to.

 

 

Og derfor skal man gi opp? Næh.. Bemanningsbyrå gir ikke opp noen fordi man ikke har referanser, da gir de en jobb som ikke krever noe spesiell kompetanse for å se om søkeren er pålitelig og fleksibel. Det vil da fort vise seg om søkeren som var positivt innstilt er enten en slabbedask eller kan jobbe ;)

 

 

Jeg har iallefall fått klar beskjed fra enkelte slike at de ikke kan hjelpe meg pga. manglende referanser. Hva skal man egentlig gjøre da? Forlange at de skal gjøre et unntak?

Lenke til kommentar

 

 

 

Foreslår at du bare dukker opp på ett bemanningsbyrå, interessert, og positivt innstilt. Da kan du få mye forskjellig jobb, og det er som regel moro med variasjon :) Og er du flink så kan jo dette være veien mot en fast ansettelse ;)

 

Flere av disse har absolutte krav om referanse, noen krever tilmed to.

 

 

Og derfor skal man gi opp? Næh.. Bemanningsbyrå gir ikke opp noen fordi man ikke har referanser, da gir de en jobb som ikke krever noe spesiell kompetanse for å se om søkeren er pålitelig og fleksibel. Det vil da fort vise seg om søkeren som var positivt innstilt er enten en slabbedask eller kan jobbe ;)

 

 

Jeg har iallefall fått klar beskjed fra enkelte slike at de ikke kan hjelpe meg pga. manglende referanser. Hva skal man egentlig gjøre da? Forlange at de skal gjøre et unntak?

 

Hmm.. okei da.. Men jeg syns det er rart egentlig.. Jeg har bare registrert meg på Adecco og lastet opp alt av dokumenter og fullført profilen min, så ble jeg kontaktet 3 mnd etterpå i forbindelse med ett intervju der jeg også fikk jobben..

 

Så har jeg på f.ex JobZone tidligere bare fått en jobb samme dag som jeg gikk ned dit, men denne jobben var ikke spesielt attraktiv (sortere flasker), men det var iallefall noe da, og det var 152kr timen.. Og de spurte ikke etter referanser engang.

 

Jeg tror det er viktig å uansett være på hugget, man må faktisk mase på de (ikke for ofte da), men komme innom noen ganger så du blir ett kjent ansikt, for da får de lettere for å gi deg jobb tror jeg. Men jeg har hvertfall ikke måtte ha referanser alltids når jeg har både søkt jobb og vært på bemanningsbyrå, men hvis jeg skal søke på en spesiell jobb jeg gjerne absolutt vil ha så ordner jeg referanser.

Lenke til kommentar

Et lite tips når det gjelder søknaden er å dele den opp i tre avsnitt, og strukturere innholdet som følger:

  • Hvorfor du sender søknaden
  • Hva du kan tilby
  • Veien videre
Under det første punktet vil det være naturlig å skrive litt om hva som gjør det interessert i jobben og hvorfor du søker. Kan også trekke inn hva du vil jobbe med videre hvis det faller naturlig.

 

Så er det bare å mate på med hva du har gjort tidligere og hvilke erfaringer du kan bruke, og ikke minst hvordan du vil bruke de. Ikke bare list opp hva du har gjort, fortell hva du lærte og hvordan du ser for deg at du kan bruke det i jobben.

 

Slenger inn et utdrag fra en artikkel jeg har som går litt inn på dette. Tror jeg fikk den fra Universum, så sikkert mulig å få tak i den.

 

 

 

 

THE FIRST BITE: WHY YOU ARE WRITING

Your introduction will be the most customized part of each cover letter you writeand yes, you will be writ- ing a unique cover letter for every company to which you apply! A good way to start thinking about your introduction is to list the things that attracted you to a particular job in the first place. Are your skills so well suited to the job that the description practically restates your resume? Have you been using the companys prod- ucts for years? What standout features will distinguish you from other applicants? Did a mutual friend or colleague tell you about the opening? Were you a vol- unteer in the Peace Corps just as the hiring manager was? These are the kinds of things that will pop out to a recruiterand will differentiate and personalize your application.

After youve listed some of your connections or attractions to the job, draft a few openers to see which approach will be the most effective. Does it have to be a work of art? No. The key is to have a particular reason for contacting the company. The failure to state this reason is why generic cover letters raise the ire of most hiring managers. If youre sending a firm the same let- ter that youve sent to hundreds of other companies because you havent taken the time to research their company or the job opening, why should they take the time to read your application?

 

Following are examples of compelling introductory statements:

While researching opportunities in the legal field, I learned about XYZ LLPs distinguished record in employment law. Because your firms specialization matches my training, hands-on experience, and career goals, I am enclosing my resume for your review.

Mark Jones, director of marketing at RBC Company, recommended that I contact you about opportuni- ties with your public relations team. As supervisor during my recent internship at RBC, Mr. Jones witnessed the skills and effort I applied to producing

the firms highly successful PR campaign for Allied Hospital Corporation. I was excited to learn of your new healthcare clients and am confident that my training and experience will enable me to make a strong contribution to public relations campaigns.

My recent BA in biology, paid and volunteer research experience, and enthusiasm for work in the envi- ronmental science field have led me to pursue employment with your company. Therefore, I am submitting my resume for your consideration.

 

SATISFY THEIR CRAVING: WHAT YOU HAVE TO OFFER

After youve caught your potential employers atten- tion, its time to tell them what you have to offer. Lets repeat that: what you have to offer. It is your job to sell yourself to the employer. And that means showing them something you have to offer that will benefit them. You should know what that is from the research youve done on the employer and about the job opening.

Think of your letter in terms of the readers interest and put yourself in the employers shoes. What would you be looking for? What would get you interested in a candidate? What are the most important qualities in a candidate for this position? What about your companys culture would make a particular candidate attractive?

The answers to these questions might include spe- cific skills, talents, experience, or contacts in a field. Dont be tempted to fill in this section by restating bul- let points from your resume. That would be a waste of the recruiters time. Craft a few compelling statements that describe your fit with the job so that the reader can quickly assess what you have to offer. Ideally, these statements should persuade the reader to look at your resume and find out more about you.

You might summarize your years of experience in a trade:

I bring to your company ten years of success in delivering increased sales and profits in the con- sumer products industry.

My strengths in both marketing and management will enable me to make a significant contribution to your regional sales force.

This job represents the perfect alignment of my edu- cation and experience in art history, as well as my practical marketing skills.

Again, summarize and entice, but dont repeat your resume.

Now go back to the list of achievement statements you created for your resume. Next to that, list the par- ticular needs of your potential employer based on the job listing or your research. By comparing these two lists, you should be able to prioritize the employers needs and match those to your fine qualities.

Once youve chosen your highlights, rewrite them into an effective paragraph that follows your introduc- tion in a way that makes sense. For example, you and the recruiter are both tennis enthusiasts and youve mentioned that in your opener. Go on to point out how your love of tennis is based on a sense of friendly competition and precision, which are the same qualities youve learned from your years as a [insert job title here].

 

 

A SATISFYING FINISH: WHAT HAPPENS NExT

Now that youve grabbed the recruiters attention and gotten her interested in your qualifications, dont just leave her hanging. Take charge and state what the next step will be. These statements should be assertive, but not overly aggressive. Keep in mind that youre a profes- sional engaging in business communication to establish a mutually beneficial relationship. Your final paragraph can state your intention to contact the employer to set up an interview, create a sense of urgency to compel the employer to contact you, present an offer that the employer cannot refuse, or any other irresistible tidbit that you can devise.

 

 

 

 

Endret av Henrik C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes den andre var en klar forbedring fra den første!

 

Men i og med at du har lite erfaring, prøv å fremhev det lille du har.

- Har du noe vgs? Eventuelt hvilken linje, kan du trekke frem det som positivt for bedriften på noen måte?

- Hva slags linje gikk du på folkehøyskolen?

- Du kan gjerne også nevne at du har arbeidet frivillig. Så kan du legge til noe som at det å jobbe med mennesker ga deg mersmak på et slikt type arbeid, og at du derfor godt kan tenke deg et serviceyrke (hvis dette er tilfelle da, men utifra hvordan jeg leser om deg kan dette se ut til å stemme?).

 

Kan en av de som var ansvarlige for den frivillige jobben være referanse for deg? Og kanskje en lærer, enten fra vgs eller folkehøyskolen? Da har du jo plutselig et par referanser, selv om de ikke kommer fra betalt arbeid så kan de jo fortelle noe om deg som person.

 

Ellers er det flott å holde på med mer frivillig arbeid mens du venter på jobb, dette ser flott ut på CVen. :)

 

Ellers støtter jeg også de andre med tanke på bemanningsbyråer, kjenner flere som har fått jobb via disse.Selv om du eventuelt kun får korte arbeidsoppdrag, kan du da benytte også disse arbeidsgiverene som referanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en kommentar på hva jeg mener (noen er kanskje ikke enig).

 

Jeg vill skiftet vinklingen på søknaden, du trekker veldig mye frem at du er en perfekt kandidat (det er du sikker også), men du har ikke noe å vise til og da fremstår du litt arrogant. Skriv heller som det er at du ikke har noen erfaring og vinkle det mot noe positivt - noe alla at du er svært motivert for å kunne jobbe med den og den jobben fordi du liker å sosialisere deg etc..

Når det gjelder den frivillige jobben du hadde i 2 uker, kan du bake det inn til at du der oppdaget at mennesker og service er noe som passer deg veldig godt og er noe du er motivert for å jobbe videre med.

Bruk heller søknaden til å argumentere at du er en god kandidat for jobben, men ikke konkluder med at du er en perfekt kandidat - la heller de som leser søknaden komme frem til den konklusjonen.

 

Lykke til !

Endret av Kuffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes Kuffe påpeker noe viktig her, og oppsummerer det bra. Nå har jeg ikke fulgt tråden hele veien, men søknaden som er referert, er en type søknad som kunne vært sendt ut til hundre jobbutlysninger. En søknad må alltid være skrevet for akkurat den stillingen du søker på, men ut fra denne teksten får jeg ikke inntrykk av hvilken jobb dette er annet enn at det har noe med kunder å gjøre.

 

Det tar tid å skrive en god søknad, jeg bruker flere timer på det. Først leser jeg utlysningsteksten nøye, deretter lærer jeg meg mest mulig om bedriften jeg er interessert i å søke på. Det bør alltid være en rød tråd mellom utlysningstekst og søknad, f.eks. bør du framheve de egenskapene/erfaringene du har som er relevante for utlysningsteksten, og bruke litt mindre rom til det som er mindre relevant. Det er naturligvis litt mer utfordrende når man har lite erfaring, men Kuffe har noen gode forslag her. Prøv å sett deg inn i bedriftens sko, og tenk på hva de er på utkikk etter (derfor er det viktig å lære mest mulig om bedriften).

 

En god søknad har typisk en spesiell struktur, her finnes det mange ferdige maler på nett du kan ta utgangspunkt i. Mine første søknader var basert på en slik mal. I senere søknader har jeg bare tatt utgangspunkt i mine gamle søknader, og skrevet om søknaden men følgt samme oppbygning. Husk at de som leser gjennom søknadene gjerne har erfaring med å lese søknader, og det tar dem ca 2 sekunder å kjenne igjen en ok søknad og en som er dårlig.

 

Og en annen ting, dersom kundeservice er veldig viktig for stillingen, så er det neppe så lurt å bli oppfattet som arrogant i måten man uttrykker seg på i søknaden. I søknadsteksten her framstår du som veldig påståelig: "Kvalifikasjonene mine gjør meg til perfekt kandidat for jobben". Hva vet du om det? Ville du kunne bevise dette om du ble kalt inn på ett intervju? Ingen er perfekte kandidater. Vær passe ydmyk. :)

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Skriver en ny en nå,er litt mer som du mener den bør være. Kommer ut snart;

 

Søknad om stilling som deltidsmedarbeider

 

Jeg er en mann på 19 år som søker på stillingen som deltidsmedarbeider hos dere.

 

Min motivasjon for å arbeide hos dere er for å kunne utnytte min sterke arbeidslyst. Jeg ønsker å møte mennesker med god service slik at jeg kan gjøre hverdagen deres litt enklere og lysere. Jeg ønsker å maksimere deres kapasitet så mye jeg kan til det beste av mine egenskaper.

 

Kvalifikasjonene mine gjør meg til perfekt kandidat for jobben. Er arbeidsom,blid og er villig til å lære. Jeg er punktlig samtidig som jeg er pliktoppfyllende. Jeg er imøtekommende og liker meg blant mennesker noe som både kunder og mine medarbeidere ville kunne ta glede i.

Jeg har aldri ansatt noen, men den ville jeg kastet i søpla. Skriv mer jordnært og spesifikt for jobben. Tonen er pretensiøs, det virker som en person med IQ på 90 som prøver å fremstå som en sosialt blind person med IQ på 110. Denne setningen er helt betydningsløs: "Jeg ønsker å maksimere deres kapasitet så mye jeg kan til det beste av mine egenskaper."
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skriver en ny en nå,er litt mer som du mener den bør være. Kommer ut snart;

 

Søknad om stilling som deltidsmedarbeider

 

Jeg er en mann på 19 år som søker på stillingen som deltidsmedarbeider hos dere.

 

Min motivasjon for å arbeide hos dere er for å kunne utnytte min sterke arbeidslyst. Jeg ønsker å møte mennesker med god service slik at jeg kan gjøre hverdagen deres litt enklere og lysere. Jeg ønsker å maksimere deres kapasitet så mye jeg kan til det beste av mine egenskaper.

 

Kvalifikasjonene mine gjør meg til perfekt kandidat for jobben. Er arbeidsom,blid og er villig til å lære. Jeg er punktlig samtidig som jeg er pliktoppfyllende. Jeg er imøtekommende og liker meg blant mennesker noe som både kunder og mine medarbeidere ville kunne ta glede i.

Jeg har aldri ansatt noen, men den ville jeg kastet i søpla. Skriv mer jordnært og spesifikt for jobben. Tonen er pretensiøs, det virker som en person med IQ på 90 som prøver å fremstå som en sosialt blind person med IQ på 110. Denne setningen er helt betydningsløs: "Jeg ønsker å maksimere deres kapasitet så mye jeg kan til det beste av mine egenskaper."

 

Da jeg skrev mer jordnært fikk jeg kritikk for at den var for uproffesjonell,kommer til å benytte meg av noen av Kuffe og Paws sine forslag

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt enig med Hr. Tåkelur.

 

Man bør kanskje ikke beskrive seg selv som en slags oppdiktet og mer eller mindre fantastisk romanfigur.

 

Man bør heller forsøke å tenke seg litt inn i rollen til den som søker en ny medarbeider.

 

Det man ofte er på jakt etter, der er en medarbeider som kan utføre den ledige jobben på en grei og ukomplsert måte hverken mer eller mindre.

 

Det man ofte er på jekt etter det er ærlighet, ryddighet, jordnærhet og at søkeren har de egenskaper som behøves for at jobben skal bli gjort uten for mye behov for oppfølgling. Sosiale antenner og gode samarbeidsegenskaper er også meget viktig.

 

Man bør være nøktern og sakelig når man forklarer om seg selv og signaliserer holdninger og egenskaper som arbeidsgiver er på jakt etter.

 

Man bør også være meget interessert i en stilling som timetilkalt vikar, der man kanskje bare får noen få timer, som en uttesting. Hvis man så har en for innenfor og man får noen timer i ny og ne, og arbeidsgiver ser at dette går bra, så er man hurtig innenfor med kanskje først en deltidsstilling og så en heltidsstilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe,det er litt sykt egentlig hvordan det virker som om alle er proffesjonelle på søknader tydeligvis. Det jeg ikke skjønner er at jeg tror ikke søknaden har hatt så mye å si,jeg tror erfaring,kontakt eller navn har ganske mye å si. Jeg prøver ikke å si at dere er dumme eller noe,men hvor proffesjonelt trenger man egentlig å skrive en søknad for å flippe en burger eller stå i kassa på rema 1000?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...