Gå til innhold

Søkt Jobb i 1 År ikke et intervju engang


Anbefalte innlegg

Det virker som innstillingen din er heller dårlig. At det er vanskeligere for en utlending å få seg jobb er nok sant, men sånn er det, og det er et hinder du må overvinne. Jeg har jobbet med masse utlendinger på lagerjobber og butikkjobber, alt fra svensker til iranere og folk fra Sri Lanka. Det er altså ikke umulig. Mitt tips vil være å endre innstilling fra "er søknaden så viktig for å flippe burger?", samt fokusere mindre på diskriminering. Det er vanskelig for deg å gjøre noe med.

Du må huske at søknaden og CV'en er nesten din eneste måte å komme til intervju på. Her bør du ikke slurve. De tidligere søknadene du har kommet frem med ville nok ikke imponert en arbeidsgiver, uavhengig av hva etternavnet ditt er. I søknaden må du prøve å "selge deg selv", altså fremheve de egenskapene du har som er interessant for arbeidsgiver samtidig som at du framstår som jordnær. Å si at man er perfekt for en stilling er en dårlig idé.

 

Videre bør du kontakte bemanningsbyråer i ditt område. Temp-Team, Top-temp, JobZone, Manpower, Adecceo, Kelly og så videre. Svært mange av "inngangsjobbene" går i dag gjennom slike byråer da arbeidsgiver slipper risikoen med å ansette en person som senere viser seg å være udugelig eller ikke møter opp. Er man heldig å får et oppdrag begynner man gjerne som vikar i én måned, og hvis du er flink er det store sjanser for at de forlenger vikariatet. Til slutt kan du ende opp i fast stilling. Jeg har fått tilbud om fast stilling på denne måten tidligere. Er jobben langt unna drømmejobben er det iallfall en måte å få erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God CV, ring og still spørsmål. Skill deg ut fra mengden.

 

Min erfaring er at jo bedre CV og søknad er, jo flere intervju får man. I min egen jobbjakt startet jeg med å sende ut standard CV. Forstod fort at man måtte gjøre litt mer research rundt stilling og arbeidsplass og tilpasse CV/søknad deretter. Dette kombinert med å ringe til den som var ansvarlig for ansettelsen og stille spørsmål pusher deg fort høyere opp i søknadsbunken. Snakker du derimot gebrokkent norsk, ja da har du nok en utfordring.

 

Om ingenting funker kan du jo alltids fornorske navnet ditt.

Lenke til kommentar

Takker til dere som hjelper. Sier bare at CV og Søknad har noe og si når du heter Olav Nordmann. Men om du heter Ali Mustafah. Er det en annen sak. Ingen her skjønner hvor hardt det er,dere tror det er CVen det er no problem med.Men når mine utenlandske venner er hjemme uten intervju etter sin 100 søknad med 6 i norsk skriftlig,og norske venner som har fått jobb med sin første til tiende søknad med 3 i norsk,da er det ikke søknaden og CVen

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste. Norge har økt arbeidsinnvandring fra EU. Dette gjør det vanskeligere for norske statsborgere å få jobb. I tillegg har norske ungdommer masse konkurranse fra svenske ungdommer. For å si det sånn som det er. Du er ihvertfall ikke ensom om å ikke få jobb. Du burde heller søke sosial støtte fra NAV. Du har krav på det. Det hjelper ikke å ta NAV kurs. Det er bare bortkastet tid.

 

Søk SOSIAL STØTTE og du blir automatisk kvitt sosial støtte når du har fått jobb. Ikke la NAV prate tull og sende deg på NAV kurs. Jeg har vært gjennom alle NAV kurs og det er bortkastet tid. Søk sosial støtte. Mye bedre enn NAV kurs.

 

http://e24.no/jobb/vanskeligere-aa-faa-sommerjobb/23237019

Noen av kommentarene har tatt et regnestykke fra E24.

330 + 500 + 600 + 1000 +4000 = 6430!

Ca 330 av 6430 mennesker fikk jobber kan vi anta. Det betyr at det fortsatt er 6100 mennesker som er arbeidsledige.

Lenke til kommentar

Er tiden din verdt for mye til å være på disse kursene? Siden du går på NAV tenker jeg.

 

Du lærer ingenting på disse kursene. Kursene til NAV er tilrettelagt utlendinger og innvandrer som kan ikke norsk. Kursene til NAV er ikke tilrettelagt for mennesker som har fullført norsk skole. Når du går på NAV kurs så det fullt av utlendinger som ikke kan norsk og du tror at du sitter i en barnehage.

 

Bortkastet tid.

 

Folk som snakker flytende norsk burde få sitt eget kurs.

Innvandrer og utlendinger som ikke kan norsk burde få sitt eget kurs. Ikke bland dem sammen for da blir det kaotisk. De som er oppvokst i Norge får ingenting ut av kurset, mens det er utlendingene som ikke kan norsk som får mest av kurset. Resultatet blir at de som snakker flytende norsk bare kaster bort tiden sin ved å sitte sammen med en hel gjeng utlendinger som ikke kan norsk.

 

Trådstarter er oppvokst i Norge og har fullført norsk skole. Trådstarter trenger ikke NAV kurs. Trådstarter trenger ikke å sitte der med 30 andre utlendinger/innvandrer på kurs som ikke kan norsk. Trådstarter er en innvandrer som er godt intergrert i det norske samfunn og har fullført norsk skole. TS trenger ikke NAV kurs.

 

Søk sosial hjelp så får du 6000 kroner per måned. Full støtte er på 6000 kroner per måned og halv støtte er på 3000 kroner per måned. Det varierer om du får full støtte eller ikke. Så kan du bare gå rundt og søke jobb. Du får ikke noe ut av disse NAV kursene uansett.

 

Selv om NAV ordner jobbintervju så velger arbeidsgiverne alltid utlendinger som ikke kan norsk.

 

Dette er min personlige erfaring hos NAV.

 

NAV har ordnet meg gruppeintervju hos Thon Hotel og Radisson Hotel. Det var 30 utlendinger som ikke kunne prate norsk og det var kun 1 som pratet flytende norsk. Den personen var meg. Etter intervjuet så valgte arbeidsgiverne de som ikke kunne prate norsk til stillingene sine.

 

NAV er et slavesystem. NAV ordner billig arbeidskraft så norske arbeidsgivere kan drive med sosial dumping. Norske arbeidsgiver er ikke interessert i utdanning hos sine ansatte. De er kun interessert i å ansette deg hvis du ikke kan norsk.

 

Trådstarter. Du er rett og slett overkvalifisert fordi du prater flytende norsk og er oppvokst i Norge. Arbeidsgivere er kun interessert i billig arbeidskraft som de kan utnytte.

 

TS har ikke en sjanse mot disse innvandrene fra NAV som ikke kan norsk. Har du gått på norsk skole og prater flytende norsk så er det helt umulig for deg å få jobb i det norske arbeidsliv. Du må være en utlending som ikke kan norsk og ikke gå på norsk skole. Du må være en person som arbeidsgivere kan bruke og kaste som de vil. Med andre ord SOSIAL DUMPING.

 

Slik fungerer sosial dumping hos det offentlige.

1 NAV ordner intervju med arbeidsgivere.

2. 99% av brukere har aldri gått på norsk skole og prater ikke flytende norsk.

3. Arbeidsgivere ansetter utlendinger som ikke kan norsk og misbruker dem.

4. Det er NAV som er i skyld i Sosial Dumping og kursene til NAV er dritt. Fordi da sitter du der med 30 andre utlendinger som ikke kan norsk i det hele tatt.

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

 

Er tiden din verdt for mye til å være på disse kursene? Siden du går på NAV tenker jeg.

 

Du lærer ingenting på disse kursene. Kursene til NAV er tilrettelagt utlendinger og innvandrer som kan ikke norsk. Kursene til NAV er ikke tilrettelagt for mennesker som har fullført norsk skole. Når du går på NAV kurs så det fullt av utlendinger som ikke kan norsk og du tror at du sitter i en barnehage.

 

Bortkastet tid.

 

Folk som snakker flytende norsk burde få sitt eget kurs.

Innvandrer og utlendinger som ikke kan norsk burde få sitt eget kurs. Ikke bland dem sammen for da blir det kaotisk. De som er oppvokst i Norge får ingenting ut av kurset, mens det er utlendingene som ikke kan norsk som får mest av kurset. Resultatet blir at de som snakker flytende norsk bare kaster bort tiden sin ved å sitte sammen med en hel gjeng utlendinger som ikke kan norsk.

 

Trådstarter er oppvokst i Norge og har fullført norsk skole. Trådstarter trenger ikke NAV kurs. Trådstarter trenger ikke å sitte der med 30 andre utlendinger/innvandrer på kurs som ikke kan norsk. Trådstarter er en innvandrer som er godt intergrert i det norske samfunn og har fullført norsk skole. TS trenger ikke NAV kurs.

 

Søk sosial hjelp så får du 6000 kroner per måned. Full støtte er på 6000 kroner per måned og halv støtte er på 3000 kroner per måned. Det varierer om du får full støtte eller ikke. Så kan du bare gå rundt og søke jobb. Du får ikke noe ut av disse NAV kursene uansett.

 

Selv om NAV ordner jobbintervju så velger arbeidsgiverne alltid utlendinger som ikke kan norsk.

 

Dette er min personlige erfaring hos NAV.

 

NAV har ordnet meg gruppeintervju hos Thon Hotel og Radisson Hotel. Det var 30 utlendinger som ikke kunne prate norsk og det var kun 1 som pratet flytende norsk. Den personen var meg. Etter intervjuet så valgte arbeidsgiverne de som ikke kunne prate norsk til stillingene sine.

 

NAV er et slavesystem. NAV ordner billig arbeidskraft så norske arbeidsgivere kan drive med sosial dumping. Norske arbeidsgiver er ikke interessert i utdanning hos sine ansatte. De er kun interessert i å ansette deg hvis du ikke kan norsk.

 

Trådstarter. Du er rett og slett overkvalifisert fordi du prater flytende norsk og er oppvokst i Norge. Arbeidsgivere er kun interessert i billig arbeidskraft som de kan utnytte.

 

TS har ikke en sjanse mot disse innvandrene fra NAV som ikke kan norsk. Har du gått på norsk skole og prater flytende norsk så er det helt umulig for deg å få jobb i det norske arbeidsliv. Du må være en utlending som ikke kan norsk og ikke gå på norsk skole. Du må være en person som arbeidsgivere kan bruke og kaste som de vil. Med andre ord SOSIAL DUMPING.

 

Slik fungerer sosial dumping hos det offentlige.

1 NAV ordner intervju med arbeidsgivere.

2. 99% av brukere har aldri gått på norsk skole og prater ikke flytende norsk.

3. Arbeidsgivere ansetter utlendinger som ikke kan norsk og misbruker dem.

4. Det er NAV som er i skyld i Sosial Dumping og kursene til NAV er dritt. Fordi da sitter du der med 30 andre utlendinger som ikke kan norsk i det hele tatt.

 

Du er den eneste som virker som om du forstår meg. Resten her virker som om det er verdens letteste ting og gjør ikke annet en å gi ironiske kommentarer om hvordan søknad og CV er alt til punkt og prikke. Takk for at du faktisk forstår hvordan jeg har det.

Lenke til kommentar

[...] Resten her virker som om det er verdens letteste ting og gjør ikke annet en å gi ironiske kommentarer om hvordan søknad og CV er alt til punkt og prikke. Takk for at du faktisk forstår hvordan jeg har det.

 

Her blander du litt korta. I denne tråden etterspør du innspel om kva som kan være grunnen til at du ikkje får jobb.

Når du får konkrete råd om kva du bør forbedre for å forbedre dine sjangser til å få napp på ein jobbsøknad so lukker du øyrene og tviheld på at det må fortsatt være etternavnet ditt som er problemet.

Eg er enig i at enkelte forumbrukere ikkje har vært så hjelpsomme, men dei fleste har prøvd å bidra positivt.

 

Det er mange unge som sliter på arbeidsmarkedet i dag, særlig dei som ikkje har hatt jobb frå før. Eg forstår at det kan være vanskelig å ikkje skylde på ting som du ikkje sjølv har kontroll over, men om du tar litt grep og legg litt meir energi inn i jobbsøknadane så skal du sjå at du får betre respons frå arbeidsgiverane. Det er langt i frå berre dei med utanlandske navn som har problemer, andre sliter med at dei har hol i CVen, eller har tatoveringer som gjer det vanskelig på jobbintervju, osv. Men så lenge du ikkje slit med fleire slike uheldige ting samtidig så er det ikkje umogleg å kompansere for det.

 

 

 

Om du er ute etter trøst og klapp på skuldra for at verden er så urettferdig med deg så poster du strengt tatt i feil kategori.

Det er mange her inne som oppriktig vil hjelpe deg, men vi kan kun hjelpe til med dei problema som vi veit om. Og akkurat i denne tråden så var det søknaden din vi hadde å jobbe med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv har jeg fått jobber med søknader skrevet på pulten til en sjef jeg aldri hadde møtt før, bare for at han ville ha noe skriftlig å legge i en mappe. Har aldri vist til en eneste referanse, men har ett fagbrev å vise til (ingen av mine 4 arbeidsgivere siden jeg fikk det har spurt om å få se det).

 

Jeg tror det viktigste er en noen lunde OK holdning når du møter opp på en arbeidsplass, og jeg er selv langt fra en people person. Også er det jo supply and demand, er det ikke jobb å få akkurat der du bor nå så er det ett alternativ å flytte..

 

Tror det ligger et ligger et par snev av sannhet i dette innlegget over.

 

Ellers så kan man jo lese litt om NAV sine kurs her:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Nav-kurs-reduserer-sjansen-for-a-fa-jobb_-ifolge-forskning-7616949.html#.U6sTE_mSySo

Lenke til kommentar

Hvis det er så viktig for deg, hvorfor skifter du ikke navn(siden du mener dette er den eneste grunnen)

Fordi det kan bli anmeldt som identitetstyveri eller no,var en dude jeg ble fortalt om som faktisk kom på intervju med et annet navn CVen og ble anmeldt og fikk bot på non tusen

Lenke til kommentar

 

[...] Resten her virker som om det er verdens letteste ting og gjør ikke annet en å gi ironiske kommentarer om hvordan søknad og CV er alt til punkt og prikke. Takk for at du faktisk forstår hvordan jeg har det.

 

Her blander du litt korta. I denne tråden etterspør du innspel om kva som kan være grunnen til at du ikkje får jobb.

Når du får konkrete råd om kva du bør forbedre for å forbedre dine sjangser til å få napp på ein jobbsøknad so lukker du øyrene og tviheld på at det må fortsatt være etternavnet ditt som er problemet.

Eg er enig i at enkelte forumbrukere ikkje har vært så hjelpsomme, men dei fleste har prøvd å bidra positivt.

 

Det er mange unge som sliter på arbeidsmarkedet i dag, særlig dei som ikkje har hatt jobb frå før. Eg forstår at det kan være vanskelig å ikkje skylde på ting som du ikkje sjølv har kontroll over, men om du tar litt grep og legg litt meir energi inn i jobbsøknadane så skal du sjå at du får betre respons frå arbeidsgiverane. Det er langt i frå berre dei med utanlandske navn som har problemer, andre sliter med at dei har hol i CVen, eller har tatoveringer som gjer det vanskelig på jobbintervju, osv. Men så lenge du ikkje slit med fleire slike uheldige ting samtidig så er det ikkje umogleg å kompansere for det.

 

 

 

Om du er ute etter trøst og klapp på skuldra for at verden er så urettferdig med deg så poster du strengt tatt i feil kategori.

Det er mange her inne som oppriktig vil hjelpe deg, men vi kan kun hjelpe til med dei problema som vi veit om. Og akkurat i denne tråden så var det søknaden din vi hadde å jobbe med.

 

Arne22,Paws og Kuffe har jeg takket for noen som ikke er helt idioter og virker som om de faktisk prøver,når jeg mente at folk her bruker ironi og har en arrogant skrivemåte

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er så viktig for deg, hvorfor skifter du ikke navn(siden du mener dette er den eneste grunnen)

Fordi det kan bli anmeldt som identitetstyveri eller no,var en dude jeg ble fortalt om som faktisk kom på intervju med et annet navn CVen og ble anmeldt og fikk bot på non tusen

Altså jeg mener jo permanent endring...

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er så viktig for deg, hvorfor skifter du ikke navn(siden du mener dette er den eneste grunnen)

Fordi det kan bli anmeldt som identitetstyveri eller no,var en dude jeg ble fortalt om som faktisk kom på intervju med et annet navn CVen og ble anmeldt og fikk bot på non tusen

Altså jeg mener jo permanent endring...

 

Er en prinsippsak.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer på kan det ha med navnet mitt å gjøre eller er jeg bare gal? Det kan ikke være søknad og CVen min fordi for å være ærlig så har flere av de norske vennene mine som strøk i norsk fått jobb.

 

Nei, det har SJELDENT noe å gjøre med navnet ditt. Faktisk er det mange arbeidsgivere som med vilje ansetter kandidater med en annen etnisk bakgrunn, som flere her inne har påpekt.

 

Jeg tror det er viktig å huske på at sannsynligheten for å få jobb som ungdom i disse dager er uhyrlig liten, spesielt for kandidater uten relevant erfaring. Selv etter 120 søknader skal man ikke uten videre forvente å ha en jobb. På en enkelt stilling kan det være så mange som 600 søkere, og tro meg, det er mange av disse som sitter i samme båten. Ofte blir arbeidsgivere tvunget til å kaste halve bunken med søknader uten å en gang bla i dem, og dette gjelder spesielt søknader som har poppet inn på enten mail eller online rekrutteringstjenester tilhørende annonser du finner over f.eks. Finn. Derfor er det generelt lurere å møte opp i sitt anstendige jeg med CV og søknadstekst i hånda, som jeg ser du har gjort. Jeg forstår frustrasjonen din, men husk at du alene neppe skiller deg fra den enorme mengden andre 19-20-åringer som føler seg akkurat like håpløse. Du har fulgt boka, men dessverre er det mange andre som også gjør det. De som får jobb har veldig ofte bare flaks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...