Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pub natten man fyller 18


Kittystyle

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fyller 18 nå på Søndag, og ønsker da og ta en tur på pubben med noen venner i det klokka slår 12, men i går sa en venn av meg ett eller annet med kassa fra åpningstiden til 3 om natta. Så det er ulovlig?


Derfor lurer jeg. Vil det være lovlig eller vil de nekte meg å komme inn, hvis jeg kommer der i det klokka slår 12?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg finner ingen gode kilder på dette, men i utganspunktet så er du myndig etter midnatt dagen før bursdagen din. Rett over midnatt så er det nøyaktig 18 år sidan din fødselsdato.

 

Men så lenge det ikkje er 100% skrevet i stein så vil det være opp til dørvakta/bartenderen å vurdere. Får du eit nei så har du i realiteten ikkje noke anna valg enn å godta at du ikkje får servering.

 

 

 

Når det gjeld dette med skjenkekontroll og tvil om når vedkommande slapp inn så er det ei ikkjesak. Det er uansett skjenkekontrollen som må bevise at personen som nettopp fylte 18 åring eventuellt har fått alkoholservering medan han fortsatt var 17 år. Så lenge uteplassen har sitt på det reine så kan heller ikkje skjenkekontrollen gjere noke.

I prinsippet så er det også fullt lovlig for 17 åringer å drikke alkohol, men uteplassen får ikkje servere han/ho.

Så dersom 17 åringen har drukket utanfor og deretter fått sleppe inn før midnatt så er heller ikkje det ulovlig. Det er inga lov som seier at du må være 18 år for å sleppe inn på pub, du må være 18 for å få lov til å kjøpe alkohol, eller for å bli servert alkohol.

Så dei fleste uteplassane praktiserer ei ordning med alderskontroll i døra sidan det er enklast. Dersom pubben er åpen for alle så må dei heile tida sjekke ID i baren, og dei må ha full oversikt over at det kun er dei som er fyllt 18 år som drikker av glasa.

Men det er ikkje ulovleg for uteplassen å ha fulle 17 åringer i lokalet sitt (sjølv om det kan gi noken forklaringsproblemer ved eventuell kontroll).

 

 

 

EDIT:

Det enklaste er forresten å stikke innom tidlig på dag enten på lørdag eller fredag for å spørre korleis dei praktiserer reglane.

Då veit du kva du har å forholde deg til før du eventuelt reiser enns ærend til byen.

Endret av The Avatar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg fyller 18 nå på Søndag, og ønsker da og ta en tur på pubben med noen venner i det klokka slår 12, men i går sa en venn av meg ett eller annet med kassa fra åpningstiden til 3 om natta. Så det er ulovlig?

 

 

Derfor lurer jeg. Vil det være lovlig eller vil de nekte meg å komme inn, hvis jeg kommer der i det klokka slår 12?

 

Har hørt tilfeller hvor vakter ikke slipper inn "bursdagsbarn" pga usikkerhet for når på døynet man egentlig ble født! :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alkoholloven forbyr å skjenke alkohol til personer under 18 år (eller personer under 20 år i tilfelle alkoholen har høyere alkoholprosent enn 21,9). Den forbyr ikke å gi personer under 18 år adgang til serveringssteder (de fleste restauranter selger alkohol, og du kan ha spedbarn der). Serveringssteder som har mer karakter av utested enn kafe eller restaurant har gjerne alderskontroll i døra, dette gjøre for å forsikre seg om at de som gis adgang er gamle nok, slik at alle i lokalet kan serveres alkohol.

 

Når klokka er 00.00 på dagen du er født er du 18 år, og det er ingen grunn til å ikke slippe deg inn på bakgrunn av alder.

 

Det betyr ikke at de må slippe deg inn. Men det vet du sikkert fra før også.

 

Et godt råd: Siden du feirer 18 år regner jeg med det blir en del alkohol på vorspiel, sikkert en del alkoholbaserte gaver. Forsøk å ikke drikke for mye. Fordi ordensvakten nekte deg adgang om du er for beruset.

 

Når det gjeld dette med skjenkekontroll og tvil om når vedkommande slapp inn så er det ei ikkjesak. Det er uansett skjenkekontrollen som må bevise at personen som nettopp fylte 18 åring eventuellt har fått alkoholservering medan han fortsatt var 17 år. Så lenge uteplassen har sitt på det reine så kan heller ikkje skjenkekontrollen gjere noke.

I prinsippet så er det også fullt lovlig for 17 åringer å drikke alkohol, men uteplassen får ikkje servere han/ho.

Så dersom 17 åringen har drukket utanfor og deretter fått sleppe inn før midnatt så er heller ikkje det ulovlig. Det er inga lov som seier at du må være 18 år for å sleppe inn på pub, du må være 18 for å få lov til å kjøpe alkohol, eller for å bli servert alkohol.

Så dei fleste uteplassane praktiserer ei ordning med alderskontroll i døra sidan det er enklast. Dersom pubben er åpen for alle så må dei heile tida sjekke ID i baren, og dei må ha full oversikt over at det kun er dei som er fyllt 18 år som drikker av glasa.

Men det er ikkje ulovleg for uteplassen å ha fulle 17 åringer i lokalet sitt (sjølv om det kan gi noken forklaringsproblemer ved eventuell kontroll).

Det eksisterer ingen rettssikkerhet i skjenkesaker. En kontrollør skriver det h*n selv ønsker i rapporten, så det er ingen automatikk i at kontrolløren må bevise noe som helst. Kontrolløren skal dokumentere hva h*n ser og hører på en adekvat måte. Det sagt, det skal være veldig vanskelig kontrollør som faktisk gjør det.

 

En full 17-åring i et lokale vil nok bli rapportert. Det er ikke noe å satse en bevilling på.

 

Har hørt tilfeller hvor vakter ikke slipper inn "bursdagsbarn" pga usikkerhet for når på døynet man egentlig ble født! :p

Jobbet fire år som ordensvakt, aldri opplevd det. :p Men takk for tipset, er alltid bra med litt humor i døra.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet hvertfall her i Bergen at et en del utesteder ikke slipper inn folk den natten de fyller 18, rett og slett fordi at de ikke kan bevise at vedkommende ikke slapp inn før klokken 12 hvis de fikk besøk av myndighetene.

 

Korleis skal politiet bevise at vedkomande slapp inn før 12?

Lenke til kommentar

Selv ikke skjenkekontrollen i Bergen kan bevise noe slikt, men hvis en skjenkekontrollør skulle mene at en gjest som var mindreårig før midnatt har vært der lenger enn han har lov til, har man et potensielt helvete foran seg uansett hvem som har rett. En sånn policy er nok mest fordi man ikke gidder den krangelen.

 

Dessuten kan man vel trygt anslå at en nybakt attenåring ved midnatt har fått mer enn nok å drikke. ;)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Vet hvertfall her i Bergen at et en del utesteder ikke slipper inn folk den natten de fyller 18, rett og slett fordi at de ikke kan bevise at vedkommende ikke slapp inn før klokken 12 hvis de fikk besøk av myndighetene.

 

Korleis skal politiet bevise at vedkomande slapp inn før 12?

 

Det har uansett ikke noe å si, utestedene har lov til å slippe inn personer under 18 år, men utestedet har da ansvar for at vedkommende ikke blir sjenket.

 

Det er nesten en umulig oppgave å passe på + det er ingen inntekter på mindreårige så derfor velger mer eller mindre samtlige utesteder og ikke slippe inn folk under 18.

Lenke til kommentar

 

 

Vet hvertfall her i Bergen at et en del utesteder ikke slipper inn folk den natten de fyller 18, rett og slett fordi at de ikke kan bevise at vedkommende ikke slapp inn før klokken 12 hvis de fikk besøk av myndighetene.

 

Korleis skal politiet bevise at vedkomande slapp inn før 12?

 

Det har uansett ikke noe å si, utestedene har lov til å slippe inn personer under 18 år, men utestedet har da ansvar for at vedkommende ikke blir sjenket.

 

Det er nesten en umulig oppgave å passe på + det er ingen inntekter på mindreårige så derfor velger mer eller mindre samtlige utesteder og ikke slippe inn folk under 18.

 

 

Det er ikke fordi det er en umulig oppgave å passe på, men fordi å slippe inn 17-åringer vil være grunn til å frata dem sjenkebevillingen. Det er som du sier totalt umulig å kontrollere dette, og selv om vedkommende blir gjenkjent i baren, eller bartenderen(e) på andre måter blir gjort oppmerksom på at vedkommende ikke får kjøpe alkohol er det ingenting i veien for at andre kan kjøpe alkohol til vedkommende. Når sjenkekontrolløren deretter ankommer stedet og finner en halvfull 17-åring i hjørnet med pils i lanken nytter det ikke å si "det var noen andre som kjøpte". Jeg har selv jobbet på et utested som ble fratatt bevillingen fordi det var to mindreårige personer i lokalet. De hadde ikke drukket, ei heller prøvd å kjøpe noe, men for sjenkekontrolløren betydde ikke dette noe som helst.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Har vært borti at enkelte må vente til klokken slår 12 og kommer ikke inn 5 min før engang, men aldri hørt om noen som har blitt nektet adgang, ganske mange som drar ut på 18.årsdagen

Selvfølgelig slipper man ikke inn fem minutter før tiden, man er ikke atten fem minutter før tiden.

 

Dette er forøvrig en av flere gode grunner til å endre på aldersgrensene i dette landet, altså at man formelt er 18 og kan kjøpe alkohol året man fyller 18, og ikke datoen. Vil gjøre livet lettere på mange sett. Nyttårsaften blir kanskje travel, men folk går jo gjerne ut etter klokka tolv uansett. Men det får bli en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke fordi det er en umulig oppgave å passe på, men fordi å slippe inn 17-åringer vil være grunn til å frata dem sjenkebevillingen. Det er som du sier totalt umulig å kontrollere dette, og selv om vedkommende blir gjenkjent i baren, eller bartenderen(e) på andre måter blir gjort oppmerksom på at vedkommende ikke får kjøpe alkohol er det ingenting i veien for at andre kan kjøpe alkohol til vedkommende. Når sjenkekontrolløren deretter ankommer stedet og finner en halvfull 17-åring i hjørnet med pils i lanken nytter det ikke å si "det var noen andre som kjøpte". Jeg har selv jobbet på et utested som ble fratatt bevillingen fordi det var to mindreårige personer i lokalet. De hadde ikke drukket, ei heller prøvd å kjøpe noe, men for sjenkekontrolløren betydde ikke dette noe som helst.

 

Men det er fortsatt lov å ha mindreårige i lokalet, sjølv om det dei fleste uteplassane ikkje vil ha alt arbeidet med å passe på dei. På restauranter er jo dette heilt vanlig, ein treng ikkje å jage ut alle som er under 18 år før ein åpner kan skjenke vin i glaset til ein voksen gjest.

Men som du er inne på så er det uteplassen som er ansvarlig for at den mindreårige ikkje drikk alkohol, både ved å sjekke alder i baren og ved å passe på at ingen andre gir den mindreårige tilgang på alkohol.

 

 

Dersom du kjenner til ein skjenkeplass der dei har mista skjenkebevilgninga fordi det var to edru mindreårige i lokalet så er det enten begått ein stygg saksbehandlingsfeil som burde vært påklaga, eller så har du missforstått grunnlaget for at uteplassen mista bevilgninga.

Lenke til kommentar

Altså, i verste fall får dørvakta notere seg navn på vedkommende, og hvis det skulle oppstå en skjenkekontroll så får de heller si at vedkommende ble holdt ute frem til klokken var 12 allerede før kontrolløren har begynt kontrollen. Det burde være mer enn nok.

Lenke til kommentar

At de har rett til å skjenke deg uten at det strider mot alkohollovgivningen gjør ikke at de har plikt til det. Du har ikke krav på å bli servert alkohol. Anbefaler å følge Avatars råd og spørre hvordan de forholder seg til det.

 

Stemmer i her. Det er ingen rettighet å få slippe inn eller bli servert på et utested, uansett alder.

 

Spør utestedet, de har fasiten!

Lenke til kommentar

 

Det er ikke fordi det er en umulig oppgave å passe på, men fordi å slippe inn 17-åringer vil være grunn til å frata dem sjenkebevillingen. Det er som du sier totalt umulig å kontrollere dette, og selv om vedkommende blir gjenkjent i baren, eller bartenderen(e) på andre måter blir gjort oppmerksom på at vedkommende ikke får kjøpe alkohol er det ingenting i veien for at andre kan kjøpe alkohol til vedkommende. Når sjenkekontrolløren deretter ankommer stedet og finner en halvfull 17-åring i hjørnet med pils i lanken nytter det ikke å si "det var noen andre som kjøpte". Jeg har selv jobbet på et utested som ble fratatt bevillingen fordi det var to mindreårige personer i lokalet. De hadde ikke drukket, ei heller prøvd å kjøpe noe, men for sjenkekontrolløren betydde ikke dette noe som helst.

 

Men det er fortsatt lov å ha mindreårige i lokalet, sjølv om det dei fleste uteplassane ikkje vil ha alt arbeidet med å passe på dei. På restauranter er jo dette heilt vanlig, ein treng ikkje å jage ut alle som er under 18 år før ein åpner kan skjenke vin i glaset til ein voksen gjest.

Men som du er inne på så er det uteplassen som er ansvarlig for at den mindreårige ikkje drikk alkohol, både ved å sjekke alder i baren og ved å passe på at ingen andre gir den mindreårige tilgang på alkohol.

 

 

Dersom du kjenner til ein skjenkeplass der dei har mista skjenkebevilgninga fordi det var to edru mindreårige i lokalet så er det enten begått ein stygg saksbehandlingsfeil som burde vært påklaga, eller så har du missforstått grunnlaget for at uteplassen mista bevilgninga.

 

 

Restauranter har legplikt ved servering og ikke i døra, for at mindreårige skal kunne spise selv om det blir servert alkohol til voksne gjester. Dette går selvfølgelig greit for restauranten fordi dersom en voksen gir alkohol til sitt barn eller annen mindreårig er det de som må stå personlig til ansvar for den handlingen. At den mindreårige drikker går da under alkoholloven om skjenkeforbud og ikke på skjenkebevillingen.

 

Selv om det er legplikt i døren er det selvsagt ikke forbudt for mindreårige å oppholde seg i lokalet, derfor blir det vel opp til kontrollørens skjønn å bedømme om vedkommendes tilstedeværelse er et brudd på skjenkebevillingsreglene eller ei. Jeg vet ikke alle omstendighetene rundt de to mindreårige som var på utestedet, men slik jeg forstod det satt de med en annen gruppe ungdommer som var gamle nok og drakk og hadde sluppet inn uten å vise legitimasjon (20 års grense). At de ikke hadde drukket/kjøpt noe selv virket irrelevant for avgjørelsen som var midlertidig inndragelse (to uker).

 

Det finnes også flere eksempler der skjenkebevillingen har blitt midlertidig indratt selv om den/de mindreårige ikke har kjøpt noe selv, men fått tildelt fra andre.

Lenke til kommentar

Også på restauranter er det skjenkeplassen sitt ansvar å passe på at mindreårige ikkje får alkohol. Dersom det blir skjenkekontroll så kan ein ikkje skylde på at det må være foreldre, foresatte, eldre søsken eller venner som har skjenka dei.

Men forskjellen ligger sjølvsagt i at det er lettare å holde oversikt over gjestane i ein restaurant. Servitøren har god oversikt over kven som har bestillt kva av mat og drikke.

I ein travel pub er ei slik oversikt nærmast umogleg, men eg har vært på pubber på dagtid når det ikkje er like mange i lokalet som har vært åpne også for mindreårige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...