Gå til innhold

Lettere med toppkarakter i USA?


Anbefalte innlegg

Fant ikke noe bra forumseksjon for dette spørsmålet, så da er vel beste plassen i off-topic.

 

Lurer bare på hvor lett det egentlig er å få A i karakter på high school i Amerika. Hører så ofte at elever er "straight A"-students (dvs samtlige karakterer er A, I take it?). Hvordan er dette mulig, dersom en amerikansk A tilsvarer norsk 6. Jeg jobber bra med skole, men får nesten bare 4ere og 5ere. Bare innimellom at jeg får 6er. Samme gjelder resten av klassen.

 

Spørsmålet er altså: Er det noen her som evt. har gått på amerikansk high school, som vet om det er lettere å få toppkarakter der enn i Norge?

 

Eller er "straight A"-student bare et uttrykk for "en flink elev"?

Endret av _Perra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har virkelig ikke peiling, men har hørt at A er et ganske realistisk resultat i USA.

Ikke som i Norge, der mange lærere ikke gir 6 av prinsipp.

 

I Norge må du gjøre MER enn oppgaven krever for å få 6.

I USA får du A hvis du har gjort alt det oppgaven ber om.

 

Jeg tror det er vesentlig enklere å bli en "straight A student" enn å få 6 i alle fag.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

det med at norske skoler er for enkle har vel heller å gjøre med at minstekravet er lavt (2 av 6), mens det i amerika er strengere.

 

sant nok at man stort sett ikke hører om de middelmådige elevene, men fortsatt så får jeg inntrykk av at veldig mange amerikanere er straight A-studenter. Samtidig får jeg inntrykk av at alt under B regnes som "below average". Så en episode av en amerikansk dokumentarserie, hvor fyren det handla om sa "I was kind of a C-student in high school" som om det var direkte flaut. Wtf? C er jo 4!

Lenke til kommentar

USA har et helt annet skolesystem. Norske prøver inneholder veldig mye synsing, drøfting og analyse, mens amerikanske er mer faktabasert (og da gjerne enkle fakta i tillegg). Kombinert med norske snurte lærere som aldri gir ut høyere karakter enn 4, så har du det. Kort svar: Ja, det er lettere å være flink i USA på papiret, selv om det i realiteten nok er ganske likt.

Lenke til kommentar

Det er lettere i USA ja, var utvekslingsstudent der i 1 år, jeg fikk ikke A i alle fag, men det prøvde jeg heller ikke på, jeg satset på C'er og ente opp med at 50% av karakterene mine på vitnemålet var faktisk A'er, til og med i Engelsk, utrolig nok. Men det lærer på en helt annen måte en vi gjør i Norge, det handler egentlig veldig lite om forståelse og mer at du skal gjøre det du blir tildelt. Forståelse gjør jo det hele en hel del lettere, så klart.

Lenke til kommentar

Vel, vi kan jo bare se på enkelte fakta

http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_grading_in_the_United_States

I USA trenger du rundt 60% for å stå (D), i Norge trenger du 25% for å stå (2). (Har ingen sikre kilder, men det var det min mattelærer på VGS sa og brukte, og synsere på førstesiden av Googlesøket var enig i det)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/High_school_dropouts_in_the_United_States

Til tross for dette er (var) dropoutraten i USA på rundt 8% mot 30%, 20% om vi ser på allmenne fag ( http://planb.ipublish.no/2010/10/14/dropout-statistikk/) her til lands. Jeg fant ingen brukbare statistikker på hvor mange prosent som begynner på High School i USA, men jeg vil anta det er rimelig høyt så vi kan anta at like stor prosentandel av ungdom i både Norge og USA prøver VGS/HS.

 

Om vi så antar at nivået på amerikanske og norske ungdommer er ganske likt til å begynne med betyr dette at det er lettere å få laveste karakter i USA enn i Norge til tross for at en må kunne mye mer av pensum.

Det virker også logisk at dette vil si at forskjellen mellom karakterene i HS er langt mindre enn på VGS.

 

Så ja, det virker rimelig at det er lettere å få gode karakterer i USA enn i Norge på videregående nivå.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

Det gjelder bare masteroppgaven og er bare dårlige nyheter hvis du er en av dem som hadde fått A uten å fortjene det. For de som er virkelig gode og får A likevel, er det mye bedre at karakteren gjenspeiler evnene deres, slik at de får et velfortjent fortrinn i jobbsøket etter arbeidet sitt.

Lenke til kommentar

Da er det vel ikke dårlige nyheter allikevel, er heldigvis ikke en som får ufortjente karakterer. Da forsvant en bekymring...

 

Men som jeg trodde betyr det vel at det kreves mer av eleven for å få A eller B. Det er jo bra at det blir lettere å sile ut de som faktisk fortjener toppkarakterer, og at man vet at man har jobbet for det og fortjent det hvis man får A eller B. Leste kanskje litt fort gjennom artikkelen :hmm:

Lenke til kommentar

For å svare på emnetittelen, så et definitivt JA!

 

Grunnen til det er at i USA er det mye bedre oppfølgning på Universitetet (College). Du har obligatorisk oppmøte, du har innleveringer og langsgående vurdering. Altså, der teller ikke slutteksamen like mye som i Norge. I tillegg til dette, er det slik at det er dyrt å studere i college for amerikanere, derfor krever også foreldrene at deres barn som de har betalt så mye for ikke skal ha dårlige karakterer.

 

Bruttern studerer i USA, og for å være helt ærlig er han ikke no skolelys. Han har på 3 år, tatt 2 bachelorgrader, og A i snitt. Han sier selv, at han aldri i livet kunne klart det i Norge. Her i Norge er det satt opp til mer selvstendighet. Du MÅ ikke nødvendigvis møte opp på forelesning. Så lenge du møter opp til slutteksamen, går det greit.

 

Så; JA, JA og JA :)

Lenke til kommentar

Vel, College i USA er lagt opp ganske likt som HS. Du får mye av karakteren pga oppmøte og lekser/innleveringer. Alt er vektlagt med en prosent. feks kan oppmøte + lekser veie 60% av karakteren, hvor midterms of finals veier 20% hver. På den måten kan man garantere å stå så lenge man arbeider og møter opp. Å vise at du har forstått stoffet på en eksamen er ikke like viktig. Tallene er fritt etter hukommelsen, men mener at de ikke er så langt ifra sannheten.

 

Kilde: Gikk et år på HS i USA, men det er en god stund siden nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...