Gå til innhold

Hvem eier månen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eierskap til månen er ikke helt avklart. Det finnes noen internasjonale avtaler som prøver å regulere det, Outer Space Treaty, Moon Treaty, men spesielt den siste er det mange land som ikke har underskrevet. Det finnes private firmaer som selger eiendommer på månen, men gyldigheten til eiendomskrav basert på slike salg har ikke vært testet i noe rettssystem, og det kan godt vise seg at kjøper ender opp uten rettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor gir ingen av svarene mening?

 

Sånn som det er idag er en internasjonal avtale om at ting i verdensrommet skal eies av alle mennesker og ingen kan kreve individuell eierskap av månen. Det er litt krangling om dette, men hvis man tenker på det så er spørsmålet litt rart. Hva er egentlig eierskap? Kan godt påstå at jeg eier en planet eller en stjerne, men hva så? Hvis du skal kreve eierskap av noe må du kunne sette makt bak kravet, noe som er svært vanskelig i rommet.

 

Kanskje dette klippet kan hjelpe deg.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Bbgz4yY-xX0

 

EDIT: Kan legge til at jeg "eier" litt på månen, fikk det i gave en gang.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Når det begynner å nærme seg realistisk å slå seg ned på månen, blir det nok regulert. Men det hadde vært interessant hvis en privat entreprenør ut av det blå plutselig hadde teknologien, og satte i gang før myndighetene visste ordet av det.

 

Om det i det heile tatt blir det. Månen er ikkje akkurat noko ideell planet å slå seg ned på.

Lenke til kommentar

Månen kryper jo lenger og lenger unna jorden også. Snart er det slutt med totale solformørkelser. (Hvis vi ikke 'bygger opp' en mur på månen, da.)

 

edit: Har Unge Høyre tenkt på at Erna risikerer å måtte betale eiendomsskatt for denne tomten på månen? :rofl:

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg eier ihvertfall 1 mål på månen ;)

 

lol, under hvem sin autoritet?

 

Hehe, kjøpte den av månens ambassade her på jorda.

 

 

Jeg er månens ambassade her på jorda, ditt skjøte er ugyldig, vil du ha eiendommen må du betale meg 1000 kr.

 

Nei jeg er, og det du gjør der er ulovlig. Du skylder meg 1000 kr.

Lenke til kommentar

Jeg har lurt på dette en stund, og jeg klarer bare ikke å finne ut et godt svar på det: Hvem eier månen? Og hvor mye koster den?

 

Dersom noen påstår å eie månen; hva så? Hvis han/hun f.eks. vil ha skjøte for eiendommen, eller vil ha en rettslig stadfestelse på eierskapet. Hvordan skal han/hun få dette? Og dersom ingen kan få dette, kanskje bortsett fra i "useriøse" stater som verdenssamfunnet ikke respekterer: Gir det da noen mening i å si at noen "eier" månen? Eierskapet blir ikke anerkjent noe sted, og blir uansett bare en helt abstrakt størrelse så lenge man faktisk ikke kan utnytte månen på noe vis. Det blir kun tankespinn.

 

Eierskap forutsetter at det finnes en stat som har jurisdiksjon over månen, dvs. som har månen som sitt territorium. Hvis ikke noen stat har månen som sitt territorium, er det heller ingen stat som kan anerkjenne og stadfeste privat eierskap av månen. Det første spørsmålet er derfor om månen er underlagt noe lands jurisdiksjon.

 

Her blir vel svaret at spørsmålet er svært lite aktuelt så lenge det ikke er praktisk å ta månen i bruk på noen måte. Jurisdiksjonsspørsmålet blir, liksom eierskapsspørsmålet, lite annet enn tankespinn.

 

Hvis det i fremtiden skulle bli aktuelt å utnytte månen, og det oppstår en situasjon hvor flere stater konkurrerer om utnyttelsen, vil det derimot bli praktisk med en avklaring - som derfor vil komme. Formodentlig vil avklaringen skje slik man gjennom historien har avklart andre territorialspørsmål. Kanskje vil den sterkestes rett bli avgjørende: Den som tar i bruk månen og som har makt til å hindre andre i å gjøre det samme, vil få de facto jurisdiksjon derved. Med tiden kan dette festne seg slik at verdensstatene anerkjenner jurisdiksjonen formelt og folkerettslig. Kanskje vil man få en internasjonal konvensjon som fordeler månen mellom verdens stater eller som definerer prinsipper for hvordan man kan oppnå jurisdiksjon over deler av månen. Dette blir noe i retning av det -trygve viser til.

 

Men foreløpig er nok dette folkerettslig science fiction.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Her må DrHawkins komme på banen. Han eier tross alt et ikke ubetydelig område på Mars (og månen om jeg ikke tar feil) og har store planer om å bli styrtrik som interplanetarisk eiendomsbaron.

 

Han har dessuten kontaktet internasjonal ekspertise som gir han fullt medhold i både planer og det juridiske. (På tross av at de påstår han er en inkompetent gjøk og tar helt feil, men tror ikke Hawkins leste akkurat den biten)

 

 

Edit: link til omtalt tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1234964&hl=

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Månens første rettmessige eier blir den personen/familien som bosetter seg der på permanent basis. Hvor mange år før det skjer eller hvorvidt det i det hele tatt kommer til å skje er jo en annen sak. Ingen land på jorden kan kreve eierskap av månen før de bosetter mennesker der og holder de forsynt.

Lenke til kommentar

Månens første rettmessige eier blir den personen/familien som bosetter seg der på permanent basis. Hvor mange år før det skjer eller hvorvidt det i det hele tatt kommer til å skje er jo en annen sak. Ingen land på jorden kan kreve eierskap av månen før de bosetter mennesker der og holder de forsynt.

 

Hva stopper andre fra å frata denne personen hannes eiendom med makt? Skal FN sende spacesoldiers?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Månens første rettmessige eier blir den personen/familien som bosetter seg der på permanent basis. Hvor mange år før det skjer eller hvorvidt det i det hele tatt kommer til å skje er jo en annen sak. Ingen land på jorden kan kreve eierskap av månen før de bosetter mennesker der og holder de forsynt.

 

Hva stopper andre fra å frata denne personen hannes eiendom med makt? Skal FN sende spacesoldiers?

 

Vel, da får de enten skaffe seg en større makt eller overgi seg. Det vil ikke bli ulikt hvordan det var når Amerika ble kolonisert.... For strengt talt, hvem kan sitte her nede og bestemme hva som skal skje der oppe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...