Gå til innhold

IKT Lærling nå -> Hva etter?


_X_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Påbygg er et skoleår for å fullføre kompetansen i generelle fag som matematikk, norsk og historie/samfunnsfag. Dette er et avsluttende år på videregående, og må tas for å få generell studiekompetanse - et krav for å komme inn på høyere utdanning. Påbygningsåret er likt uansett hvilken fagbakgrunn du har. De aller fleste (om ikke alle) videregående skoler tilbyr allmenn påbygning.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe forskjell på hvor du kommer fra ved påbygg, men du kommer til å stille sist i køen ettersom du har brukt opp ungdomsretten din, samt må du nok ta lån på linje med høyere utdanning.

 

Feil. TS kan søke påbygg og dette heter da 4pb i hans tilfelle som er for lærlinger som har valgt å ta læretiden først og deretter ta generell studiekompetanse. Fagene du vil ha er matematikk, norsk, naturfag, historie og kroppsøving i tillegg til at du kan fylle opp med noen programfag fra studiespesialiserendelinje. Les mer om det her.

 

Nå vet jeg ikke hva du ønsker å studere og eventuelt spesialisere deg i, men noen skoler krever at du har studiekompetanse++ og noen tillater den såkalte y-veien hvor du må ha fagbrev/svennebrev.

Lenke til kommentar

Ja hvis du består fagprøven din så får du fagbrev :)

Ja :) Men er så utrolig usikker på hva jeg BØR gjøre etter denne lærlingperioden.. Er jo trossalt 1 år og 3 månder igjen da, men uansett.. Lurt å ha planene i boks!

Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe forskjell på hvor du kommer fra ved påbygg, men du kommer til å stille sist i køen ettersom du har brukt opp ungdomsretten din, samt må du nok ta lån på linje med høyere utdanning.

 

Feil. TS kan søke påbygg og dette heter da 4pb i hans tilfelle som er for lærlinger som har valgt å ta læretiden først og deretter ta generell studiekompetanse. Fagene du vil ha er matematikk, norsk, naturfag, historie og kroppsøving i tillegg til at du kan fylle opp med noen programfag fra studiespesialiserendelinje. Les mer om det her.

 

Nå vet jeg ikke hva du ønsker å studere og eventuelt spesialisere deg i, men noen skoler krever at du har studiekompetanse++ og noen tillater den såkalte y-veien hvor du må ha fagbrev/svennebrev.

 

 

"Man har kun rett til å fullføre videregående skole én gang. Du har rett til 4 års skolegang totalt (inkludert læretid) om du går yrkesfag. Når du har tatt fagbrev etter Vg1 og Vg2 på skolen + 2 år læretid, så er altså ungdomsretten oppbrukt. Likevel finnes det en del steder egne opplegg for personer som vil ta påbygging til generell studiekompetanse etter fagbrev. Du har ikke rett til noe slikt, men det tilbys som sagt en del steder likevel. Ta derfor kontakt med Inntakskontoret i fylket der du bor raskest mulig. De kan hjelpe deg med informasjon om hvilke tilbud som finnes der du bor, samt hvilke søknadsfrister som eventuelt gjelder.

Dersom du ikke får tilbud om noen skoleplass gjennom Inntakskontoret/fylkeskommunen, blir alternativet å ta fagene du behøver som privatist. I artiklene under dette svaret kan du lese om hva det innebærer å være privatist, samt om alternativer for hvordan lære pensum i fagene.

Ta nå uansett først kontakt med Inntakskontoret i fylket ditt, kanskje løser dette seg allerede der. Lykke til videre, og håper dette ordner seg slik du ønsker.

 

Hilsen utdanningsrådgiveren, ung.no"

http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/61449.html

Lenke til kommentar

En annen vei å gå er jo ingeniør. Da tar du forkurs for ingeniør før du søker høyskole/universitet.

 

Den gang jeg var i samme posisjon som deg (IKT-lærling) begynte jeg ikke tenke ordentlig på hva jeg skulle gjøre etter læretiden før jeg var godt inn i andre-året. Da fant jeg ut at jeg ville prøve meg på noe annet, fullførte læretiden, fikk fagbrev, tok påbygging og gikk på universitetet (i et heeelt annet fag). Om du går samme veien med påbygning har du alle muligheter for både informatikk-studier og hva som helst annet på høyskole- og universitetsnivå.

Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt er interessert i IT til høsten og er i Trondheim, kan det være en ide å stikke innom itdagene på gløshaugen (http://itdagene.no/). Bedriftene som er der er hovedsakelig der for å drive reklame mot studentene, men siden de er der for reklame-effekten til å begynne med har de sikkert gode tips om hva du kan gjøre videre, og muligens peke deg i retning av noen relevante jobber. På den annen side, det kan godt hende at de bare sier at du burde komme tilbake etter å ha gått et par år til på skolen, så ikke sats for mye (noe særlig i det hele tatt) på det, men det er alltids verdt en tur hvis du er i nærheten =)

 

(Og de de pleier uansett å dele ut en del freebies, så du kan sikker plukke opp en god del godteri, kaffe, vaffler, og penner, om du føler for/trenger slik ^^ )

Lenke til kommentar

Åja, men hva kan jeg da ta etter lærlingtiden min for å lære mere om slikt IKT fag-lignende ting?

Du har en del muligheter:

  • Teknisk fagskole, den veien man opprinnelig tenkte at folk med fagbrev skulle gå
  • Y-vei, ingeniørstudier med opptak basert på fagbrev - den "nye veien" for folk med fagbrev
  • Forkurs, ingeniørstudier med opptak basert på Vg2, åpner for ingeniørstudier uten fagbrev, sparer deg for tid ved at du ikke trenger å bruke ekstra tid på å få nok matematikk/fysikk
  • Påbygning, spesielt nyttig om du skal "skifte beite", og over i et annet fagfelt.

Dessuten har du den kanskje viktigste:

  • jobb, det er knapt noe sted du lærer så mye som av å jobbe. Mange IT-bedrifter vil sørge for at du får faglig utvikling gjennom kurs, sertifiseringer etc, og du vil kunne få et bedre grunnlag for å velge mer _hva_ du vil spesialisere seg i studier senere.

Jo mer utdannelse du tar, jo større er faren for at du ender opp med mer teoretiske lederoppgaver. Dersom du har lyst til å jobbe praktisk, er det derfor ikke nødvendigvis en fordel å ta utdannelse bare for å ta den - og det er ikke sikkert du synes det er det mest spennende heller. Mange av de "morsomme" praktiske tingene får du uansett ikke utdannet deg til på høgskoler og universiteter :-)

Lenke til kommentar

Etter læretiden har du krav på såkalt "fagbrev" påbygg. Det finnes to typer påbygg til generell studiekompetanse, som er:

* Påbygg, 30t i uken med norsk/engelsk/historie/gym/naturfag/matte

 

* Påbygg med fagbrev, 23t i uken med norsk//matte/naturfag/historie. Gym er valgfritt

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Min skole (HIT), som flere andre har noe de kaller forkurskvote for de som fullfører forkurs og vil studere videre på den skolen. Disse får da første prioritet uansett tidligere karakterer og studiepoeng så lenge de oppfyller utdanningskravet til linjen de søker.

Jeg går Ingeniør nå. Som krever "spesiell" studie kompetanse. Dvs vanlig (generell studie komp) videregående + matte og kjemi/fysikk. Manglet selv matte og fysikk så jeg tok dette på forkurs.

Jeg gikk 1 år med forkurs. Dette varier også fra skole til skole og jeg vet min tilbyr forkurs over sommerferien, men dette er ekstremt mye stoff på liten tid, så da er fritid og jobb sidna uaktuelt da.

Skolen har også Y-vei som folk har forklart tidligere er for studenter med yrkesfaglig (fagbrev) bakrunn.

 

Jeg har også tidligere startet høgskole innen ren informatikk men er mye mer fornøyd med ingeniør veien jeg tar nå som er IT og Automasjon fordi det ikke er kun data men litt bredere spekter samt mye mer praktisk rettet (men vi har fortsatt slike fag som "advanced programming").

Lenke til kommentar

 

Åja, men hva kan jeg da ta etter lærlingtiden min for å lære mere om slikt IKT fag-lignende ting?

Du har en del muligheter:

  • Teknisk fagskole, den veien man opprinnelig tenkte at folk med fagbrev skulle gå
  • Y-vei, ingeniørstudier med opptak basert på fagbrev - den "nye veien" for folk med fagbrev
  • Forkurs, ingeniørstudier med opptak basert på Vg2, åpner for ingeniørstudier uten fagbrev, sparer deg for tid ved at du ikke trenger å bruke ekstra tid på å få nok matematikk/fysikk
  • Påbygning, spesielt nyttig om du skal "skifte beite", og over i et annet fagfelt.

Dessuten har du den kanskje viktigste:

  • jobb, det er knapt noe sted du lærer så mye som av å jobbe. Mange IT-bedrifter vil sørge for at du får faglig utvikling gjennom kurs, sertifiseringer etc, og du vil kunne få et bedre grunnlag for å velge mer _hva_ du vil spesialisere seg i studier senere.

Jo mer utdannelse du tar, jo større er faren for at du ender opp med mer teoretiske lederoppgaver. Dersom du har lyst til å jobbe praktisk, er det derfor ikke nødvendigvis en fordel å ta utdannelse bare for å ta den - og det er ikke sikkert du synes det er det mest spennende heller. Mange av de "morsomme" praktiske tingene får du uansett ikke utdannet deg til på høgskoler og universiteter :-)

 

"Jo mer utdannelse du tar, jo større er faren for at du ender opp med mer teoretiske lederoppgaver." Hvor tar du denne konklusjonen fra? Generelt er det ikke hvor mye utdannelse man tar men hvilken type utdannelse som evt legger føring på hvilke jobber/felt man kan jobbe innen. Det er overhodet ikke noe grunnlag for å konludere med at økt tid til utdanning fører til "teoretiske lederoppgaver". I tillegg utelukker ikke en arbeidsstilling som inkluderer ansvar for andre, praktisk arbeid.

 

"Mange av de "morsomme" praktiske tingene får du uansett ikke utdannet deg til på høgskoler og universiteter :-)" Hva sikter du til her? Jeg har kun erfaring fra byggingeniør og marin teknikk men dette stemmer ovehodet ikke med min erfaring! Jeg har en bachelor fra før av og har jobbet i ca 5 år. Jeg bestemte meg for å bytte fagfelt og er nå snart ferdig med min andre. Jeg kan være enig i at det kan mangle noe dybde på enkelte områder men dette kan bøtes på ved å ta flere studiepoeng på disse områdene evt. en forypning vha en mastergrad.

 

I hverken forkurs eller påbygning lærer du spesielt mye innen IKT. Dette er kun for å sikre nødvendig kompetanse, spesielt innen realfag, før en ingeniørgrad ell. tilsvarende.

 

Jeg har kun erfaring med høgskole og universitet men her finnes utdanning innen IKT i alt fra separate fag til profesjonsutdanning via bachelor, master og videre forskning. Altså alt fra 10 stp`s fag (1/3) av mengden til ett semester, via årsstudium (60 stp) til profesjonsstudier der man ender opp som bachelor/høgskole -ingeniør eller master/sivil -ingeniør.

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg har fått mange gode og utfyllende svar. Setter stor pris på dette! Det er jo trossalt et stort skritt i livet.

 

Jeg syns det er fortsatt vanskelig å forstå hva jeg må gå for å jobbe som ditt og datt.

Men hvilke jobber er det jeg kan få etter IKT-Lærling? Evt. hva må jeg gå for å få de forskjellige jobbene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...