Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ikke kjøpt stasjonær PC på over 10 år, men nå som studietiden er forbi og økonomien er i orden, så tenkte jeg meg å unne meg noe fint over nyttår. Har dessverre begrenset med plass i leiligheten, så tenker at det kunne vært bra med en mindre PC som jeg kan sette ved TV-benken. Må nemlig ta litt hensyn til sånn interiørgreier. Virker sykt fett å kunne lene seg tilbake i sofaen med PS4 kontroll og nyeste spilla med bra grafikk da, på OLED-TV-en. Litt skeptisk hvordan det blir å prøve å få til Pubg eller evt. strategispill en gang iblant.

 

Hvilke muligheter finnes det for å bygge kraftige, kompakte PC-er? Er det veldig mye dyrere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så lange USB3- og DisplayPort/HDMI-kabler i dag at du antakelig finner et sted til å plassere ei maskin av vanlig størrelse (midi-tower) 45cm x 45cm x 20cm. Ei maskin som er slim med mini-itx og sfx-psu kan ha målene 38cm x 35cm x 10cm, altså under halvparten så stor, men det blir store kompromiss på kjølinga, støy og hvor kraftige komponenter man kan/bør kjøre i en slik boks.

 

I praksis blir det bedre å gjøre plass til ei maskin som er 10 cm bredere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Her er en litt modifisert utgave av The Corporal, om noen skulle ønske noe slikt

 

Kabinett: Cooler Master Silencio 352, kr 609
Hovedkort: ASRock AB 350M Pro4, MicroATX, kr 800
Prosessor: AMD Ryzen 3 1300X, kr 1250
Skjermkort: ASUS Radeon RX 560 OC, 2GB, kr 1350
Minne: Kingston HyperX Fury DDR4-2400, 2*4Gb, kr 1000
SSD: Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B, 500GB, kr 1500
Strømforsyning: EVGA 500W, kr 450
Total kr 6959 (uten os)
 
Intel alternativ:
Hovedkort: MSI Z370M MORTAR, kr 1299
Prosessor: i3-8100, kr 1189
Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her er en litt modifisert utgave av The Corporal, om noen skulle ønske noe slikt

 

Kabinett: Cooler Master Silencio 352, kr 609

Hovedkort: ASRock AB 350M Pro4, MicroATX, kr 800

Prosessor: AMD Ryzen 3 1300X, kr 1250

Skjermkort: ASUS Radeon RX 560 OC, 2GB, kr 1350

Minne: Kingston HyperX Fury DDR4-2400, 2*4Gb, kr 1000

SSD: Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B, 500GB, kr 1500

Strømforsyning: EVGA 500W, kr 450

Total kr 6959 (uten os)

Hvorfor er den modifisert? Pirker ikke, bare ren nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar

 

Her er en litt modifisert utgave av The Corporal, om noen skulle ønske noe slikt

 

Kabinett: Cooler Master Silencio 352, kr 609

Hovedkort: ASRock AB 350M Pro4, MicroATX, kr 800

Prosessor: AMD Ryzen 3 1300X, kr 1250

Skjermkort: ASUS Radeon RX 560 OC, 2GB, kr 1350

Minne: Kingston HyperX Fury DDR4-2400, 2*4Gb, kr 1000

SSD: Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B, 500GB, kr 1500

Strømforsyning: EVGA 500W, kr 450

Total kr 6959 (uten os)

Hvorfor er den modifisert? Pirker ikke, bare ren nysgjerrighet :)

 

Hovedkortet: her fant jeg til dette til samme pris, har ikke noe begrunnelse for det i forhold til det Asus.

Prosessor: Litt raskere cpu uten overklokking (kanskje ikke nødvendig om en overklokker)

SSD: Større disk til ikke så mye høyere pris.

Strømforsyning: Valgte en billigere men dårligere. Tanken her er at denne maskinen skal være god, men så billig så mulig.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hei

 

Etter å ha ventet litt på januarsalget har jeg nå bestemt meg for å kjøpe en stasjonær pc. Black Refinery passer min prisklasse ganske greit, så jeg går nok for den. Det står at den er oppdatert i desember - burde jeg vente på en januarversjon eller vil det ikke være noen særlig forskjell mellom disse?

 

Det er visst en gamer-pc, men jeg tenker å kjøre litt dataanalyse også (type jobbe litt med store datasett i R). Egner den seg godt til dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Etter å ha ventet litt på januarsalget har jeg nå bestemt meg for å kjøpe en stasjonær pc. Black Refinery passer min prisklasse ganske greit, så jeg går nok for den. Det står at den er oppdatert i desember - burde jeg vente på en januarversjon eller vil det ikke være noen særlig forskjell mellom disse?

 

Det er visst en gamer-pc, men jeg tenker å kjøre litt dataanalyse også (type jobbe litt med store datasett i R). Egner den seg godt til dette?

 

Heisann, hvor stor er en fisk? (Eller et "stort" datasett i R?) ;)

 

Jeg har googlet litt for å se om det er noen konsensus. Men selv i 2006/2009 het det også bare "mye datahukommelse". Bare det at "mye datahukommelse" i 2006/2009, var nok ikke så mye som "mye datahukommelse" er i dag.. ;)

 

Jeg kom over denne fyren i 2015, som har 32GB med system minne. Men som muligens skulle hatt mer. Også er det dem som sier de klarer seg med en netbook med bare 1-2GB minne. Selv om de innrømmer det ikke akkurat går fort..

 

Så mengden RAM du vil trenge til din bruk er nok det du bør avklare først.

 

Deretter er det et spørsmål om oppgavene du skal gjøre i R er avhengig av resultat fra operasjonen i forrige ledd. I så fall ønsker du en kombinasjon av høyest mulig "IPC", og høyest mulig frekvens. Mens om du kan dele arbeids lasten over flere tråder ( og gjerne så mange som mulig ), så er jo også antall kjerner og mulighet for antall tråder som kan behandles på likt viktig å ta med.

 

Om vi sier blandede arbeids typer og spilling er hoved bruks områder. Så ville jeg nok vurdert å gå for en PC basert på Intel CPU i stedet. RAM prisene har steget voldsomt siste året. Og der AMDs CPU'er er avhengig av så rask som mulig RAM for å kommunisere så raskt som mulig mellom kjerner fra forskjellige CCX'er. Og både IPC og frekvens ligger lavere enn Intels CPU'er i samme prisklasse. Så tenker jeg Intel trekker lengste strået.

 

Men om arbeids lasten skal kan greit fordeles over mange tråder. Så er ikke AMD alternativet dumt det heller..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...