Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk forresten SSD'en til å fungere til slutt. Aner ikke hva som var feilen, men etter å ha tatt ut og satt inn noen ganger så boot'et maskina opp og jeg fikk innstallert os.

 

Et litt generelt spørsmål; pleier dere å installere skjermkortdrivere fra kortprodusenten eller fra chipset-produsenten? I mitt tilfelle; Asus sine drivere eller nvidia sine (GTX 1080)?

Lenke til kommentar

Fikk forresten SSD'en til å fungere til slutt. Aner ikke hva som var feilen, men etter å ha tatt ut og satt inn noen ganger så boot'et maskina opp og jeg fikk innstallert os.

 

Et litt generelt spørsmål; pleier dere å installere skjermkortdrivere fra kortprodusenten eller fra chipset-produsenten? I mitt tilfelle; Asus sine drivere eller nvidia sine (GTX 1080)?

Alltid nyeste betadriver fra http://www.guru3d.com :)

Lenke til kommentar

 

Fikk forresten SSD'en til å fungere til slutt. Aner ikke hva som var feilen, men etter å ha tatt ut og satt inn noen ganger så boot'et maskina opp og jeg fikk innstallert os.

 

Et litt generelt spørsmål; pleier dere å installere skjermkortdrivere fra kortprodusenten eller fra chipset-produsenten? I mitt tilfelle; Asus sine drivere eller nvidia sine (GTX 1080)?

Alltid nyeste betadriver fra http://www.guru3d.com :)

 

 

Tja, kanskje det..

 

Enn hvis valget står mellom ovennevnte?

 

Leser mange steder at folk klager over softwaren som installeres (geforce experience).

Lenke til kommentar

 

Anbefaling eller advarsel? :p

 

Til gaming vil jeg si dette er et godt eksempel på å "spare seg til fant". Det er 2400MT/s CL16 RAM, med billigste pris på prisjakt 1799,- i denne pakken. Dette er ikke langt unna det verste valget av RAM man kunne gjort til den CPU'en.

 

For bare så vidt 200 Kr ekstra får man samme merke 3200MT/s CL14 RAM i stedet. En betydelig oppgradering av ytelsen, spesielt for gaming.

 

Så dette er ikke en pakke jeg ville anbefalt, selv om prisen er et greit avslag.

 

Av videre "kuriosa" selger Dustin selv CL 15 brikkene av samme slag som i pakken 100 Kr billigere enn CL 16 versjonen. Man skulle nesten tro dette var et desperat forsøk på å bli kvitt dritt RAM'en.. :p

Lenke til kommentar

Som regler best å kjøpe komponenter i løs vekt slik at man får det man skal ha. Skal ikke se bort fra at enkelte pakker er basert på komponenter som ikke selger så godt. Butikkene hadde nok fått et bedre omdømme hvis de lagde ordentlige pakker.

 

Synes det er mye rart når det kommer til ferdige maskiner også, feks spillePC til >=25k uten kraftigste grafikkort,

Lenke til kommentar

...skjermkortdrivere fra kortprodusenten eller fra chipset-produsenten? I mitt tilfelle; Asus...

 

Enn hvis valget står mellom ovennevnte?

 

Leser mange steder at folk klager over softwaren som installeres (geforce experience).

Du trenger ikke å laste ned beta, men bruk gjerne Guru3d likevel. Der finner du alltid nyeste.

 

Du trenger ikke å installere geforce experience. Men vil du ha nyeste driver fra Nvidia må man vel ha nettopp den installert (og innlogget)? Eller har de gått tilbake på dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Stjeler tråden litt. Har et ubrukt Z270-HD3P hovedkort liggende. Bare åpnet og lagt tilbake i esken. Er det engang vits og investere i ny CPU og RAM? Hadde jo fått DDR4 ram riktignok. Men har for øyeblikket 16GB DDR3 og en 4690k og et gtx1080. Er det særlig vits i å bruke penger på ny HW nå? Vurderer heller bare å selge hovedkortet. 

Er dette altså: https://www.komplett.no/product/910133/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z270-hd3p-socket-1151

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar

Stjeler tråden litt. Har et ubrukt Z270-HD3P hovedkort liggende. Bare åpnet og lagt tilbake i esken. Er det engang vits og investere i ny CPU og RAM? Hadde jo fått DDR4 ram riktignok. Men har for øyeblikket 16GB DDR3 og en 4690k og et gtx1080. Er det særlig vits i å bruke penger på ny HW nå? Vurderer heller bare å selge hovedkortet. 

Er dette altså: https://www.komplett.no/product/910133/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z270-hd3p-socket-1151

 

Jeg hadde ikke giddet å oppgradere om jeg var deg. Så faktisk i går på en video ang. 8700k opp mot 4770k. Det var marginale forskjeller i gaming. En overklokket haswell cpu bottlenecker ikke GTX 1080 i noen særlig grad. Selg hk'et, overclock CPU'en din til 4.5-4.8GHz og vent til AMD og Intel kommer med neste generasjon. 

Endret av €tt@n
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Stjeler tråden litt. Har et ubrukt Z270-HD3P hovedkort liggende. Bare åpnet og lagt tilbake i esken. Er det engang vits og investere i ny CPU og RAM? Hadde jo fått DDR4 ram riktignok. Men har for øyeblikket 16GB DDR3 og en 4690k og et gtx1080. Er det særlig vits i å bruke penger på ny HW nå? Vurderer heller bare å selge hovedkortet. 

Er dette altså: https://www.komplett.no/product/910133/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z270-hd3p-socket-1151

 

Jeg hadde ikke giddet å oppgradere om jeg var deg. Så faktisk i går på en video ang. 8700k opp mot 4770k. Det var marginale forskjeller i gaming. En overklokket haswell cpu bottlenecker ikke GTX 1080 i noen særlig grad. Selg hk'et, overclock CPU'en din til 4.5-4.8GHz og vent til AMD og Intel kommer med neste generasjon. 

 

Takk. Tenkte meg det ikke var særlig vits. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:xmas:  :xmas:

 

Da var juleoppdateringen på plass. For det meste små justeringer på prisendringer blant produsenter. Capital Offense har byttet plattform til Intel, med Core i5 8600K. 

 

PS: Tek.no har nylig skrevet en round-up av stasjonære PCer du kan kjøpe i butikk. Det hadde vært en veldig interessant test, om Black Refinery og Capital Offense fikk bryne seg imot disse. Oppfordrer alle til å sende en liten julehilsen til journalist Vegar Jansen ([email protected]) og etterspør dette. :) 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Nå er det ca et år siden sist jeg bygget en maskin med utgangspunkt i oppskriften til Agentspoon, og den var jeg veldig godt fornøyd med.
Nesten så jeg angrer litt på at jeg solgte den, for nå er jeg klar for en ny stasjonær. :)

Men også denne gangen ønsker jeg meg et kompromiss mellom BR og CO. Jeg er veldig glad i kabinettene fra Fractal Design, både byggekvalitet, lyddemping etc. Men så syns jeg GTX1060 blir litt svakt, hadde 1070 i forrige bygg og jeg spiller på 1440p 144hz.

Så jeg tenkte også denne gangen å ta litt fra alle tre bygg, men det jeg er mest usikker på er CPU. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe i5-8400, men den er ikke å oppdrive før jul der jeg skal bestille. i5-8600 er heller ikke tilgjengelig, men Ryzen er på lager i alle utgaver.
Hvis man tar utgangspunkt i alkymisten, men med et Fractal kabinett og et GTX1080; hvilken cpu burde jeg bestille, for å unngå å bottlenecke systemet?
 

Edit: Det blir isåfall min første AMD-cpu noen sinne, kjøpte min første Intel MMX i 1997. Så det er derfor jeg er skeptisk. :)

Endret av iknutis
Lenke til kommentar

Nå er det ca et år siden sist jeg bygget en maskin med utgangspunkt i oppskriften til Agentspoon, og den var jeg veldig godt fornøyd med.

Nesten så jeg angrer litt på at jeg solgte den, for nå er jeg klar for en ny stasjonær. :)

 

Men også denne gangen ønsker jeg meg et kompromiss mellom BR og CO. Jeg er veldig glad i kabinettene fra Fractal Design, både byggekvalitet, lyddemping etc. Men så syns jeg GTX1060 blir litt svakt, hadde 1070 i forrige bygg og jeg spiller på 1440p 144hz.

 

Så jeg tenkte også denne gangen å ta litt fra alle tre bygg, men det jeg er mest usikker på er CPU. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe i5-8400, men den er ikke å oppdrive før jul der jeg skal bestille. i5-8600 er heller ikke tilgjengelig, men Ryzen er på lager i alle utgaver.

Hvis man tar utgangspunkt i alkymisten, men med et Fractal kabinett og et GTX1080; hvilken cpu burde jeg bestille, for å unngå å bottlenecke systemet?

 

8700k er The One av cpu man kan kjøpe til gaming i dag. Slik er det med den saken. Etter at 8700k kom, så er Ryzen helt ute av dansen. Det er min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

8700k er The One av cpu man kan kjøpe til gaming i dag. Slik er det med den saken. Etter at 8700k kom, så er Ryzen helt ute av dansen. Det er min mening.

 

Den er heller ikke å oppdrive, og jeg skulle gjerne spilt PUBG i helgen. :) Men takk for input!

 

For 1440p, så vil du få cirka 3% forskjell mellom i5 8600K og AMD Ryzen 5 1600. :) For denne forbedringen koster det 1250 kr mer. Så får en selv bestemme om det er verdt det. Fra et rent verdiperspektiv, er det ikke det. 

Akkurat nå handler det mest om leveringstid, så sålenge jeg ikke gjør noe sabla dumt ved å bygge på R5 1600 sammen med GTX1080, da gjør jeg det gitt. Jeg har ikke tenkt å overklokke, her må alt fungere som det skal ut av boksen. Noe å hente på de 400 kronene opp til 1600X, eller er det også mest teoretisk?

Endret av iknutis
Lenke til kommentar

 

 

 

8700k er The One av cpu man kan kjøpe til gaming i dag. Slik er det med den saken. Etter at 8700k kom, så er Ryzen helt ute av dansen. Det er min mening.

 

Den er heller ikke å oppdrive, og jeg skulle gjerne spilt PUBG i helgen. :) Men takk for input!

 

For 1440p, så vil du få cirka 3% forskjell mellom i5 8600K og AMD Ryzen 5 1600. :) For denne forbedringen koster det 1250 kr mer. Så får en selv bestemme om det er verdt det. Fra et rent verdiperspektiv, er det ikke det. 

Akkurat nå handler det mest om leveringstid, så sålenge jeg ikke gjør noe sabla dumt ved å bygge på R5 1600 sammen med GTX1080, da gjør jeg det gitt. Jeg har ikke tenkt å overklokke, her må alt fungere som det skal ut av boksen. Noe å hente på de 400 kronene opp til 1600X, eller er det også mest teoretisk?

 

Uten overklokking går R5 1600X opp til 4GHz mot 3.6GHz for R5 1600. Så der er en del forskjell når en ikke overklokker. Da er det verdt det å gå for 1600X. Ellers vil jeg nevne at flere av Intel sine også gjør 4GHz bla Intel Core i3-8350K og i5-8400. Av de her så er 1600X det beste valget, så en må opp på i5-8600k for å få en bedre med 6 kjerner.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...