Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ventet en del nylanseringer på nyåret, men det blir neppe så mye bedre at du kommer til å rive av deg håret i fortvilelse dersom du velger å kjøpe nå. Jo mer penger du har tenkt å legge i det desto mer lønner det seg å vente.

 

Ytelsesforskjellen mellom generasjoner av maskinvare er relativt lav nå så det er bare å slå til dersom du finner gode priser.

 

Skjermen fungerer til alminnelig bruk. Det kommer an på hvor høy oppfriskingsrate du ønsker og hva du skal bruke den til.

Lenke til kommentar

Såvidt det er meg bekjent, så skal det ikke være noe problem med 2400 MHz. Jeg hadde dette hovedkortet valgt tidligere, men byttet det ut etter at flere brukere her inne rapporterte om problemer med å få minne til å fungere. Om du vil ha rimeligst mulig Z170, så ville jeg tatt en kikk på Asus Z170-K. NetOnNet kommer til å kjøre det til 899 kr framover, som er en god pris. :)

 

Takk for tips, bestilte nå Asus Z170-K fra NetOnNet, til kr 899,-. Bra pris ja. Så bestilte jeg i5-6600K og Corsair minne som er i desember pakken på Black Rafinery. Med bruk av gavekort fra jul 2015 på 600 kr så endte det på 3 675,-. Så da blir nok poden i huset glad for oppgradering i julegaver. Han har er Fractal Design Define S Black Windows kabinett.

Endret av halloiluken1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/876233/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-cx650m-650w-psu#

Kan få denne uåpnet til 400kr.. Er det en god deal, eller burde jeg legge i de ekstra pengene som psu'en i Capital Offence koster?

CX-serien til Corsair tror jeg dessverre ikke jeg kan anbefale. :) Jeg ville gått minimum for hva BadCat anbefalte, EVGA GQ 650W, og optimalt den som ligger i pakken fra før.

Lenke til kommentar

CX650M er ikke ubrukelig sånn sett.   Personlig hadde jeg ikke brukt den i en highend rigg, men for noe billigere som ikke anstrenger den for mye, så kan den vare en god stund.   Føler at CX-serien har fått et dårlig rykte på seg fordi de første modellene var under middelmådige, bare merket til 30 grader operasjonstemperatur og basert på en utdatert PSU-plattform.  CX-M serien har senere utviklet seg et stykke opp i fra det nivået.   Men jeg synes prislappen til Corsair er altfor høy ift det man får.   Det er absolutt ingen vits overhodet å betale 799,- på Komplett for den, når man kan få EVGA GQ 650W for 50 kroner mer.  

Lenke til kommentar

Bruker som regel JohnnyGuru som referanse på tester av strømforsyninger, ettersom han er veldig flink til å oppspore delkomponenter brukt i PSUer. Du kan lese her hva han konkluderer med. :) Med en score 6/10 på byggekvalitet, synes jeg ikke den kan anbefales. Strømforsyningen er noe som kan gå fra bygg til bygg, så å legge ned god kvalitet i fundamentet her, er ikke dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømforsyning som er anbefalt desember black rafiner er utsolgt hos komplett:

https://www.komplett.no/product/852771/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-power-supply-650w-gold#

 

Er dette den samme bare 750 Watt? er jo ikke store forskjell i pris så kan jo like gjerne kjøpe den i julegave, den er på lager.

 

https://www.komplett.no/product/839798/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-750-g2-750w-psu#

Lenke til kommentar

 

https://www.komplett.no/product/876233/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-cx650m-650w-psu#

Kan få denne uåpnet til 400kr.. Er det en god deal, eller burde jeg legge i de ekstra pengene som psu'en i Capital Offence koster?

CX-serien til Corsair tror jeg dessverre ikke jeg kan anbefale. :) Jeg ville gått minimum for hva BadCat anbefalte, EVGA GQ 650W, og optimalt den som ligger i pakken fra før.

 

Hyggelig med litt "støtte" rett før jul. Skjønner at jeg ikke er like engasjert som for 5-10 år siden, men artig å høre at jeg fremdeles ikke er helt idiot.

 

Dilemmaet mitt er at man får Seasonic 850W Titanium grade for 2600 kr, men jeg kjøpte en pall M12D Seasonic 850 Watt for 900 kr per enhet, kommersielt solgt for 2300 kr og med driftssikkerheten som jeg kjenner fra disse enhetene først og fremst gjennom eget bruk så setter jeg faktisk 80 plus silver PSU over titanium basert på ros og "erfaringer". Kortsiktige sådane. Bekjente synes det er dyrt at jeg tar 1k for 850W silver grade, men de bryr seg ikke så mye om at jeg har 6-10 år erfaring med disse. Det er ikke det siste og nyeste, ergo er det ikke det beste.

 

Min mening og konklusjon er et det som er utprøvd og bevist er bedre ennn det som teoretisk og potensielt er bedre.

Lenke til kommentar

Bruker som regel JohnnyGuru som referanse på tester av strømforsyninger, ettersom han er veldig flink til å oppspore delkomponenter brukt i PSUer. Du kan lese her hva han konkluderer med. :) Med en score 6/10 på byggekvalitet, synes jeg ikke den kan anbefales. Strømforsyningen er noe som kan gå fra bygg til bygg, så å legge ned god kvalitet i fundamentet her, er ikke dumt.

 

Jeg leser også artiklene religiøst på de seriøse nettstedene som har PSU-omtaler. Og som jeg jo sier, det er ikke noe jeg ville brukt i en tungdrevet gamingrigg.  Men det finnes mye verre enheter enn disse.  Selv om Oklahoma Wolf hos JG gav den 6 ut av 10 på byggekvalitet, så er ikke det direkte dårlig IMO. Dessuten blir faktisk CX-serien anbefalt av folk på forumene der, til de mindre ambisiøse PC-bygg.   Men som jeg også sier, enhetene er ganske overpriset ift til det du får, så Corsair bør se på hvordan de kan dra ned prisen litt uten at man skal sitte og se om rabattene gjør den billigere når de popper opp.   Uansett, folk er litt harde på Corsair om dagene fordi de startet sterkt tilbake i de dager, og nå gir ut PSUer som ikke helt lever opp til de enhetene de startet med i 2006. F.eks gav HardOCP kun en "Pass"-premiering til AX1500i, mens andre steder fikk den jo 10/10 og gullmedaljer.   Men uansett.  For all del, det er du som lager handlelistene, du putter inn det du mener er best i din oppfatning, det er ikke det jeg mener du skal gjøre noe med.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

 

 

https://www.komplett.no/product/876233/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-cx650m-650w-psu#

Kan få denne uåpnet til 400kr.. Er det en god deal, eller burde jeg legge i de ekstra pengene som psu'en i Capital Offence koster?

CX-serien til Corsair tror jeg dessverre ikke jeg kan anbefale. :) Jeg ville gått minimum for hva BadCat anbefalte, EVGA GQ 650W, og optimalt den som ligger i pakken fra før.

 

Min mening og konklusjon er et det som er utprøvd og bevist er bedre ennn det som teoretisk og potensielt er bedre.

 

 

Hm?  Tolker deg sikkert litt feil nå, men som du ordlegger deg, så ser det ut som at du ikke mener det finnes 850W-enheter i dag som er bedre enn disse gamle M12Dene? De dateres jo tilbake 7-8 år, og garantien er vel også utgått på dem nå?   :hmm: Personlig har jeg eid mange strømforsyninger av ymse merker de siste 10 åra, ikke bare Corsair, men jeg av typen som liker å prøve nye ting forsåvidt.

 

Forøvrig er jeg av meningen at Titanium-enheter er bortkasta penger for menigmann sett fra et økonomisk standpunkt. Med mindre man kjører mange av dem på høy belastning, så sparer man så godt som ingenting om man kjører kun en rigg på middels belastning.  Da kan man likesågodt kjøpe en Platinum-enhet til mye lavere pris. 

Lenke til kommentar

 

Bruker som regel JohnnyGuru som referanse på tester av strømforsyninger, ettersom han er veldig flink til å oppspore delkomponenter brukt i PSUer. Du kan lese her hva han konkluderer med. :) Med en score 6/10 på byggekvalitet, synes jeg ikke den kan anbefales. Strømforsyningen er noe som kan gå fra bygg til bygg, så å legge ned god kvalitet i fundamentet her, er ikke dumt.

 

Jeg leser også artiklene religiøst på de seriøse nettstedene som har PSU-omtaler. Og som jeg jo sier, det er ikke noe jeg ville brukt i en tungdrevet gamingrigg.  Men det finnes mye verre enheter enn disse.  Selv om Oklahoma Wolf hos JG gav den 6 ut av 10 på byggekvalitet, så er ikke det direkte dårlig IMO. Dessuten blir faktisk CX-serien anbefalt av folk på forumene der, til de mindre ambisiøse PC-bygg.   Men som jeg også sier, enhetene er ganske overpriset ift til det du får, så Corsair bør se på hvordan de kan dra ned prisen litt uten at man skal sitte og se om rabattene gjør den billigere når de popper opp.   Uansett, folk er litt harde på Corsair om dagene fordi de startet sterkt tilbake i de dager, og nå gir ut PSUer som ikke helt lever opp til de enhetene de startet med i 2006. F.eks gav HardOCP kun en "Pass"-premiering til AX1500i, mens andre steder fikk den jo 10/10 og gullmedaljer.   Men uansett.  For all del, det er du som lager handlelistene, du putter inn det du mener er best i din oppfatning, det er ikke det jeg mener du skal gjøre noe med.

 

Helt enig i at Corsair får en del ufortjent tyn. Jeg har satt lista for PSU fra Corsair, ved CS-M serien deres. Den lå i en årsperiode til rundt 600 kroner, men nærmer seg i dag tusenlappen dessverre. Corsair CX er ikke helt håpløs, men når du ser tilbakemeldingene på Newegg f. eks., har 19% gitt den kun en stjerne av fem, mens for eksempel EVGA SuperNova G2 kun har 5%. Kun halvparten gir Corsair CX full pott, mens 94% gir EVGA enten full score eller nest best score. ^^ Dette forteller litt om brukeropplevelser, i tillegg til teoretiske forskjeller avdekket av Johnnyguru. 

 

Når han skal ha den i Capital Offense, anbefaler jeg derfor en enhet av høyere kvalitet. :) 

Lenke til kommentar

Strømforsyning som er anbefalt desember black rafiner er utsolgt hos komplett:

https://www.komplett.no/product/852771/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-power-supply-650w-gold#

 

Er dette den samme bare 750 Watt? er jo ikke store forskjell i pris så kan jo like gjerne kjøpe den i julegave, den er på lager.

 

https://www.komplett.no/product/839798/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-750-g2-750w-psu#

Lenke til kommentar

Det jeg mente er at feilraten ikke er kjent på nye produkter.

 

Jeg har hatt flere slike i kontinuerlig drift uten problemer. Har kun én ny i eske M12D igjen i tillegg til de andre så når den er i bruk blir det 850 Prime neste.

 

Lite forskjell på effektiviteten mellom titanium og platinum, men liten forskjell i pris også.

 

Hvermansen greier seg med gold, kanskje bronse også men de ekstreme ønsker minst mulig varme gjennom høyere effektivitet. En grad eller ti per maskin blir mye når man har dusinvis med maskiner.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere slike i kontinuerlig drift uten problemer. Har kun én ny i eske M12D igjen i tillegg til de andre så når den er i bruk blir det 850 Prime neste.

 

Hvermansen greier seg med gold, kanskje bronse også men de ekstreme ønsker minst mulig varme gjennom høyere effektivitet. En grad eller ti per maskin blir mye når man har dusinvis med maskiner.

Hvorfor har du dusinvis av pcer i drift?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...