Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til 13 åringen hjemme så lurer jeg på hva jeg skal velge, han har en pc som må oppgraderes(bruke bursdag penger). Han spiller spill som Overwatch og CSGO. (Blir ikke enig med meg selv og ikke kjøpt enda, må bare få gjort det nå.)

 

Skal jeg kjøpe disse komponenten i black raffinery:

Hovedkort: Gigabyte GA-Z170 Gaming K3

Prosessor: Intel Core i5 6600K

Minne: Crucial Ballistix LT 2400MHz 16GB

som blir ca kr 4.200,- Og så da vente med skjermkort og strømforsyning hvertfall til jul.

 

Eller skal vi kjøpe dette i The corporal:

Hovedkort: MSI H110M PRO-VD

Prosessor: Intel Core i3 6100

Skjermkort: XFX Radeon RX 470 Triple X

Minne: Kingston 2133MHz 8GB DDR4

som blir ca 4.100,-.

 

 

Han har:

Cpu: AMD FX-4100 4-core 3,6Ghz Black edition

Hovedkortet: Gigabyte GA-970A-Ud3

Skjermkort: Sapphire Radeon HD6670 GB GDDR3

16 Gb corsair XMS 3 DDR3,1333 MHz

120 GB ssd disk

2TB harddisk

Vifte cooler Master Hyper 212 Evo

Strømforsyning Silver Power 500 W

 

i3 6100 CPU'en er nesten et absolutt minimum. Så det er ikke egentlig en kjempestor oppgradering fra FX-4100 som han har i dag. På den annen side, så blir neppe HD6670 skjermkortet holdt tilbake av CPU heller. Så om dere oppgraderer til i5 6600K, så vil ikke det umiddelbart resultere i noe bedre ytelse i de nevnte spillene.

 

Jeg ville gjort det så enkelt som å oppgradere kun skjermkort nå i denne omgang. Og tatt CPU og resten i neste omgang.

 

I prisklassen så er det GTX1060 med 6GB minne, eller AMDs RX480 med 8GB minne som vil ha lengst liv sett i forhold til ytelse, før man føler behov for å oppgradere igjen. Min klare preferanse er RX480, basert blant annet på at man i neste omgang kan spare 1500 - 2000Kr på en skjerm med "adaptive sync" (Kikk gjerne på FAQ i min signatur). Men om det ikke er aktuelt, så trekker GTX1060 det lengste strået med en liten margin. Selv om jeg selv da mener det egentlig heller blir litt hipp som happ. RX480 yter bedre i en del nye spill, så ting tyder på at det kan gjelde fremtidige spill også. Samt at RX480 kan oppgraderes med et skjermkort til i CFX senere, noe GTX1060 ikke har støtte for (SLI heter det for Nvidia) utenom i DX12/Vulkan spill der det er støttet fra utvikler..

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert du trenger noen drivere i det hele tatt, hvis det er win10 du skal ha inn.

 

Drivere til nettverkskort kan være kjekt å ha klare hvis det trengs, men sist jeg installerte Win10 så kom alt inn automatisk, inkl nvidia til skjermkortet.

 

Så mitt forslag er å bare la windows 10 gjøre sitt. Så sjekker du system, enhetsbehandling etterpå for å se om du mangler noe. Deretter bruker du bare maskinen for å se om noe virker ustabilt, eller om noe yter dårligere enn det burde. Om så kan du begynne å vurdere drivere (men husk at du gjerne finner nyere drivere hos produsenten av chip'ene, ikke hos Asus (altså intel, realtek, osv).

 

Asus har kanskje noe software spesifikt for hovedkortet du ønsker, det finner du ut av selv.

Lenke til kommentar

Klipp!

Har lisens på W8.1, så det er det jeg kjører nå. Har selv fikset Nettverkskortet og skjermkortet, og ellers så virker det som at alt suser avgårde slik det skal. Trodde bare at det var lurt å laste ned nyeste drivere til stort sett alt jeg, men da trenger jeg kanskje ikke det?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det bare skjermkortdrivere man bør oppgradere, gitt at skjermkortet er relativt nytt. Da er det ofte noe ytelse å hente i nyere drivere (du kan jo lese release notes på driveren også). Eller må man ikke oppdatere drivere gitt at alt fungerer fint og som forventet.

 

Det å stadig trøkke inn nyeste drivere på nettverkskort, chipset, audio osv er sjeldent nødvendig.

Lenke til kommentar

Gabri3L: Høres veldig greit ut å begynne med et skjermkort. Det er det som er gøyest for guttungen også da han sikkert merker forbedring. Kan du sende meg link på et rx480 kort?

 

Det er vel bare XFX kortet som er på lager. Så skal dere ha noe annet så må dere se hvor lenge dere kan vente. MSI og Asus er vel kanskje de 2 største produsentene av skjermkort i verden. Og de er som regel kjent for god kvalitet. Sapphire er vel AMDs hoved partner når det kommer til produksjon, så de er kanskje hakket kvassere på AMD kort spesielt. XFX er jeg litt usikker på. Hadde jeg bodd i USA ville jeg kanskje vært litt skeptisk. Men i Norge er det jo 5 års reklamasjonsrett. Og kortet er på lager og 200Kr rimeligere. Så personlig ville jeg nok gitt det en sjanse. Spesielt om jeg var 14 år og hadde den medfølgende tålmodighet. :p

Lenke til kommentar

Tusen takk for en fantastisk tråd! Sitter og følger med på timesalg på komplett nå, og lurer på om det er noen av tilbudene jeg burde slå til på for å få en Capital Offense? :)

 

Første gang jeg bygger på ca 9-10år, så litt utdatert^_^;

 

Trenger også en skjerm til herligheten, men helst så billig som mulig.. Litt usikker på om jeg kan legge inn nok penger til en g-sync skjerm atm.. Kanskje heller kjøpe noe som "funker" nå, så oppgradere om noen mnders tid..

 

Tusen takk fra long time reader, first time poster :)

 

Edit: Vil definitivt prøve meg på overklokking etc(må lese meg opp på det)..

Endret av ReoRun
Lenke til kommentar

Får beklage om dette er litt off-topic, men spør her ettersom det ligger ferdige pakker her og er noen veteraner som vandrer på denne tråden: 
Er det noen av dere som har forsøkt å sende mail til feks komplett der dere sender med link/screenshot fra prisjakt for å vise hva andre aktører tar for komponentene  til feks capital offense, for så prøve få komplett til å matche totaltilbudet ? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...