Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

 

Technicality skal uansett ha kudos. Det der er en tabbe jeg ikke vet om jeg hadde turt å innrømme offentlig selv. :p

 

 

Var 16 og første gang jeg bygget maskin  :p  Den overlevde faktisk xD men inni granskauen til jeg var redd når jeg innså det.

Og hva er ikke tabber til enn å lære av, både selv og andre. Men det var jo såklart et bevisst eksperiment fra min side... *kremt* All according to my plan 

 

Jeg var 14 og hadde bygget egen maskin.

 

Skulle skru igjen kabinettdøra. Hefig Lian Li greier i fullt alu. Skrudde på maskinen og røkla hele gutterommet. Viste seg at jeg hadde kuttet en kabel fra PSU med kabinettdøra. Shit happens :) Maskinen og PSU overlevde, men jeg måtte klippe av den kabelen som nå var fullstendig smeltet.

 

 

Jaha? Så nå skal dere ha meg til å føle meg dum fordi jeg ikke har noen slik historie å dele? :p

 

:hmm: Mener da å ha noen erfaringer med klump i halsen, men eneste jeg kommer på i farten involverer blyant + loddebolt + skjermkort. Så det må jo kunne sies å ha vært en kalkulert risiko...  :dremel:

 

Skjønt, jeg forsøkte jo å overklokke skjermen på min Alienware laptop for ikke lenge siden med EVGA sin Presicion X software. Endte med defekt hovedkort det da. Men føler liksom ikke helt at den heller var sånn super selvforskyldt tabbe.. I'll give it some more thought. Kjenner jeg meg selv rett, så skal det da være opptil flere svin på skauen. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått orden på maskinen. Etter mange forsøk å demontering opp og i mente kan det se ut som ram brikkene ikke var skikkelig montert (selv om det da klikk og leppa var nede). Virket som det var veldig trange ram slots, men med litt ekstra kraft så virker som sagt nå maskinen utmerket. Takk for alle hjelpsomme kommentarer ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har både sett og gjort mye rart...

 

1: Bygge PC når man er i godform er ikke lurt, spesielt ikke vannkjøling... (Hele madrassen er blå den dag i dag)

2: CPU 8-pin kabel extension som smeltet...

3: Bygde PC for en kompis, hadde visst vært *LITT* humpete frakt, en 3960x på 4.5Ghz med en Corsair h80 elns, viftekabelen datt ut... (Han skjønte ikke hvorfor den slo seg av random, så jeg stakk bort og tok en titt)

4: En annen kompis hadde byttet kjøler til en 212 evo for 2 år siden elns, PCen hadde begynt å gå varm, viste seg at vifta hadde dødd av støv.... :p

 

Er vel noe mer, men tror disse er de beste hehe

Lenke til kommentar

Jeg planlegger og kjøpe "The corporal", med Sapphire Radeon RX 470 Nitro som gpu. Men så har expert 20% på Asus amd radeon rx480, så lurer på om det er et bedre kjøp? Det blir bare 102 kr forskjell.

Eller er det sånn at rx480 bruker mer strøm og jeg da må kjøpe annen psu for å bruke den? Er første gang jeg skal bygge nå, så prøver å ikke drite meg ut.

Link til expert: https://www.expert.no/data/datakomponenter/grafikkort-gpu/asus-amd-radeon-rx-480-8gb/p-395118/

Lenke til kommentar

RX470 trekker mindre strøm, og har bedre kjøler. Så den blir lydløs i forhold til RX480 med referansekjøler. Men expert kortet har i tillegg 8GB minne, som faktisk kommer til nytte i et spill eller to. Valget må nesten komme an på kriteriene du setter. Er det viktig med lav støy, så bør du nesten la være å vurdere RX480 med referanse kjøler. Men om støyen ikke er så viktig, så er det et godt tilbud med ~2400Kr for et RX480. Forskjellen i strømforbruk er noe sånt som 30W? Så akkurat den biten skal ikke trenge å være en del av vurderingen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med dette røvertilbudet da - Eller blir det for kleint med VRAM kanskje.

https://www.proshop.no/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL-3GB/2560412?s=gtx+1060

For 1080p holder det jo i de aller fleste tilfeller. Selve skjermkortet er jo for kleint for 4k uansett etter min mening.

 

Ville si at det er et konge kjøp.

 

Budsjettkort med masse vram gar vel aldri vært et bra kjøp, siden selve skjermkorta sliter når så mye vram blir brukt. Les; lav fps

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Vel, basert på denne testen så tenker jeg av og til at det er litt vanskelig å anbefale selv 4GB versjonen av RX480 fremfor 8GB versjonen. Så et nerfet GTX1060 med bare 3GB VRAM er virkelig å strekke strikken. Men det er klart man kan stille ned på kvaliteten.

 

Vi ser "Mirrors Edge Catalyst" på "Hyper" leverer spillbar fps på en Freesync skjerm med 8GB RX480, men ikke på 4GB versjonen. Men går man ned til "Ultra", så er det nesten ikke forskjell i fps på 4GB vs 8GB.

 

I CoD:BO3 ser vi i 1080p på "High" at det er merkbar forskjell på 0,1% fps'en som antyder en del mer stuttering med 4GB versjonen, og ihvertfall om man spiller på 1440p som også gir spillbar fps med average på 80 og 83,3 med henholdsvis 4 og 8GB versjonen.

 

Også AC Syndicate er et spill man potensielt må et hakk lenger ned i grafikk kvalitet på med 4GB versjonen enn med 8GB. Men fps i den testen er veldig i grenseland for spillbar, selv med en Freesync skjerm.

 

Men den gamle regla om at så svake skjermkort ikke har bruk for mer VRAM er en myte som etterhvert ser ut til å stå for fall. Dette er riktignok bare et par spilltitler for øyeblikket. Og for det aller meste så vil man klare seg fint med 4GB, og kanskje til og med 3GB som her med den versjonen av GTX1060. Men det er verdt å merke seg synes jeg nok. At 3GB versjonen av GTX1060 også har 10% færre CUDA cores enn sin 6GB storebror versjon. Så der bedre ytelse før var et argument for GTX1060 fremfor RX480, så er det argumentet nå sannsynligvis helt borte.

 

Vi står igjen med kun ett argument for GTX1060, og det er strømforbruk. Potensielt kjekt for en HTPC, der man uansett ikke har TV'er med adaptive sync enda. Da kan man like så godt gå for en GTX1060.

 

Ellers er Freesync skjermer og Crossfire grunner til å gå for RX470 og RX480..

Lenke til kommentar

Spørsmål. Skal koble til front io kabler fra kabinett til hovedkort. Kablene er ikke merket med pluss eller minus (reset sw, hdd led, og power sw. Hvordan vet jeg hvor de skal kobles til? Er capital offense.

 

Samme med de to interne viftene i kabinettet, skal de kobles til sys fan på hovedkortet? Kablene til viftene er 3 pin mens hovedkortet sys fan er 4 pin. Hvordan skal de inn?

Endret av niloy
Lenke til kommentar

Edit: Skriver det om litt .. 

innercablecase.jpg

De headerene som ER merket med + og - skal kobles på tilhørende + og - på HK. Dette er merket i manualen til hovedkortet ditt - og/eller direkte på hovedkortet. De kablene som ikke er merket med + og - trenger du ikke tenke på polaritet: De går begge veier.

 

 

Vedr 3p og 4p vifter så går de om hverandre. De passer egentlig bare 1 vei på headeren på hovedkortet. 

Det er et lite spor på pluggen som du liner opp med den lille plast-guiden på headern. Det at det er 3p på kassa og 4p på HK betyr bare at kabinettviftene ikke er PWM, men at disse må voltjusteres. De fleste HK gjør dette med glans i dag (har ikke testa s1151 Gigabyte HK). Det siste Gigabyte HK jeg hadde var s1150 Gaming5 eller noe slikt, og på det kunne man ikke voltjustere 3p vifter. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Front io kablene er ikke merket med + eller -. Begge er satt sammen, og en av fem har en pil markert på baksiden. Jeg er ikke helt sikker på hvordan de skal kobles til..

 

Har lagt til bildet av hvordan en av kablene ser ut.

post-315951-2125716_thumb.jpg

post-315951-669477_thumb.jpg

Endret av niloy
Lenke til kommentar

Ja, SW står for Switch (bryter), så polariteten har ikke noe å si på dem. Men LED må ha riktig kabel på riktig pin. Pluss og minus angis alltid enten på HK, eller i manualen. Mens om ikke kabelen er merket med pluss og minus, så pleier de å ha en farge. Som regel er minus svart eller hvit. Mens pluss er rød eller grønn. Sikker på at det er en pil, og ikke en pluss?

 

På 4 pin kontaktene på HK så er det en styre "leppe" som gjør at du ikke kan sette 4 pins kontakten feil utenom hvis du setter den bak frem, men da bøyes vel leppen ganske kraftig. Det samme sporet finner du på 3 pins kontakten, så bare følg leppen inn i sporet, så er det den riktige pin'en som ikke blir koplet til. Den fjerde pin'en er for PWM, uten den så blir kontakten bare brukt som en vanlig gammeldags analog kontakt.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Var rett før eg hoppa på 20%-tilbudet på alt på expert, men fann ut at dei ikkje hadde så mykje av det eg ville ha / trengte for eit stille build. Lekt meg fram til dette, som vel ligner litt på noko mellom Corporal / Black refinery:

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=291034&view=o

 

Totalpris ca 13 inkl skjerm.

 

Fokuset er at maskinen skal være stille, det har hatt innvirkning på valg av kabinett, psu og skjermkort (og delvis hovedkort).

Kabinettet er velprøvd, og ein klassiker hjå silentpcreview.com, PSU RM550x kjem svært godt ut i testar og skal vere lydlaus (semi-passiv) dei fleste laster. MSI Gaming er det 1060-kortet som har kome best ut av lydmålingstestane eg har lest. Ellers skal MSI-hovedkort ha heilt OK viftekontroll i bios, i tilfelle eg ikkje får det til med speedfan.

 

G-sync-skjerm blir for dyrt, men eg vil gjerne ha 1440p, då eg syns 1080p blir litt stusselig. Er klar over at eg nok ikkje kan køyre på ULTRA på alle spel. Ellers har eg prøvd å spare der eg kan, utan å gå ut over målet om stille gaming.

 

Nokon kommentarer til maskinen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...