Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anbefaler CPU kjølere som har PWM (Pulse-with modulation) vifte. Helst med et bredt spekter hastigheter fra veldig lav (300RPM) til så høy som mulig (1200RPM) eller mer. Noctua har mye bra, men jeg har vært veldig fornøyd med Arctics kjøleløsninger dersom pris er viktig.

 

Er ikke kjent med speedfan, men bruker du viftestyringen i UEFI bios ville jeg gått for PWM.

 

Mine favoritter er.

Noctua NH-U14S og Arctic Freezer i11. (a11 for AMD)

Endret av MatsG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke mulighet for fan-stop med DC på mine hovedkort så PWM er king her i huset.

 

Edit. Når jeg tenker meg om var det motsatt. DC har fan-stop. PWM hadde det ikke, men gikk på et lavere idle RPM nivå enn DC.

 

Kan speedfan åpne for større viftejusteringsmuligheter enn UEFI?

Endret av MatsG
Lenke til kommentar

trenden går mer og mer mot mini-ITX format.

Er dette de eneste alternative du ser på? Jeg tenker jo at hvis man først skal ha en liten PC så bør den være liten?

 

Tenker da først og frems på NCASE M1 eller DAN Cases A4-SFX.

 

Ellers er jo IN WIN 901 rimelig strøken, men for dyr for denne tråden vel.

Videre syntes jeg Thermaltake CORE V1 har potensiale.

 

Av de to du ser på så vil jeg si Core 500 til CM. Men ingen av disse er spesielt små. Som eksempel er mitt Silverstone mATX HTPC kabinett bare 3 liter større enn Core 500.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer helt åpent akkurat nå, men det er en forutsetning at det er romslig nok til at installasjonen er enkel, og ikke minst at det er god tilgjengelighet av produktet. Dette er ikke en konkurranse om å få minst mulig kabinett, men å kunne redusere avtrykket fra Fractal Design Define S til noe vesentlig mindre. :) 

Lenke til kommentar

Skulle oppgradere pcen til guttungen men ble anbefalt om å kjøpe skjermkort først. Kjøpte i dag MSI RX480 Gaming X 8GB.

Satte det i pcen og starte den opp og det fungerte, eller pcen greide å bruke det hvertfall. Holdt på å si da er det greit da eller?

 

Guttungen ble fornøyd hvertfall, mye bedre grafikk. Skjønner selvsagt at for å utnytte kortet max så må han ha ny skjerm og sikkert bedre CPU.

Hva er evt nest han bør oppgradere?

 

Dette er pcen hans:

Skjerm BenQ gl2450

Cpu: AMD FX-4100 4-core 3,6Ghz Black edition

Hovedkortet: Gigabyte GA-970A-Ud3

Skjermkort: Sapphire Radeon HD6670 GB GDDR3

16 Gb corsair XMS 3 DDR3,1333 MHz

120 GB ssd disk

2TB harddisk

Vifte cooler Master Hyper 212 Evo

Strømforsyning Silver Power 500 W

Lenke til kommentar

Hovedkortet har bare PCI-E 2. Jeg er ganske sikker på at det ikke er optimalt (Som PCI-E 3 som er det nye nå) Men det er mulig jeg tar feil.

 

Men jeg sitter her med et litt eldre hovedkort og litt eldre prosessor enn din sønn og det bottlenecker 480 som bare det. Men det blir da dyrt å oppgradere, fordi du trenger ny CPU, RAM og hovedkort. Jeg har selv sett på 6600k, HK til rundt 1000,- og RAM til rundt 700.

 

Så 2300+1000+600 = ca 4000 da. 

Endret av InToRv
Lenke til kommentar
...

Ingen problem med PCIE 2.0 x16 til dagens skjermkort. Dette er testet og re-testet hundre ganger - Det bottlenecker ingenting.

 

Det som holder igjen skjermkortet er prosessoren ja - men hvis guttungen er happy så hvorfor gjøre noe?

 

Da du satte inn det nye kortet - gjorde du noe med driverene? Ikke sikkert det er nødvendig, siden du kommer fra et annet AMD kort - Men jeg liker alltid å bruke DDU før jeg tar ut det gamle skjermkortet. Velger da Clean and Shutdown. Så bytter jeg kort og deretter legger jeg inn fresh drivere fra hjemmesiden av chip'n (AMD i ditt tilfelle).

 

 

 

Hva er evt nest han bør oppgradere?

1. CPU, HK, RAM

2. Monitor

3. Større SSD

4. Strømforsyning

 

Vil jeg si ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kanskje endre til September nå?

Gjorde en stille oppdatering i sted, og glemte å legge det inn. :) Rettet nå.

 

Skulle oppgradere pcen til guttungen men ble anbefalt om å kjøpe skjermkort først. Kjøpte i dag MSI RX480 Gaming X 8GB.

Satte det i pcen og starte den opp og det fungerte, eller pcen greide å bruke det hvertfall. Holdt på å si da er det greit da eller?

 

Guttungen ble fornøyd hvertfall, mye bedre grafikk. Skjønner selvsagt at for å utnytte kortet max så må han ha ny skjerm og sikkert bedre CPU.

Hva er evt nest han bør oppgradere?

 

Dette er pcen hans:

Skjerm BenQ gl2450

Cpu: AMD FX-4100 4-core 3,6Ghz Black edition

Hovedkortet: Gigabyte GA-970A-Ud3

Skjermkort: Sapphire Radeon HD6670 GB GDDR3

16 Gb corsair XMS 3 DDR3,1333 MHz

120 GB ssd disk

2TB harddisk

Vifte cooler Master Hyper 212 Evo

Strømforsyning Silver Power 500 W

Hovedkort og prosessor. Jeg ville sett litt på Finn.no etter gode tilbud på i5 3570K (<1000 kr) og tilhørende hovedkort. Hvis du skal ha nytt, så i5 6600K og Asus Z170-P. :)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Guttungen er fornøyd så gjør ikke noe mer foreløpig. Men greit å tenke på oppgradering som julepresanger og da ha god tid på å se på tilbud, evt på finn som nevnt.

 

Jeg brukt ikke DDU. Jeg satte inn det nye MSI RX480 kortet og lastet ned oppdaterte drivere og et par andre program (live update) som lå på msi.com under skjermkortet.

Lenke til kommentar

Spekulerer bittelitt i en alternativ oppskrift til Black Refinery. Med tiden når bygg modnes, ser jeg at trenden går mer og mer mot mini-ITX format. Her er det egentlig to muligheter, der en kan beholde dagens innmat.

 

Fractal Design Core 500

 

Begynte å se på andre kabinett etter at eg såg Fractal Design R5 "live" - rimelig svært! Sikter meg inn på Fractal Design Node 304, som eg syns ser litt bedre ut enn Core 500, og ikkje har plass til CD-rom. Vifte-/kjølekonfigen er litt forskjellig og, mener den til 304 ser ut til å ha bedre potensiale for god luftkjøling.

 

Syns å sikte seg inn på mini-ITX er fornuftig, for dei som ikkje satser på SLI og den slags. Mitt tentative oppsett: http://www.prisjakt.no/list.php?l=300074&view=l

Lenke til kommentar

Core 500 går egentlig rett i strupen på node 304, og er egentlig bedre på mange måter.

 

 

Kva spesifikt er det du tenker på? Syns luftstømmen til en 304 ser ut til å kunne være bedre (inntak framme/ut bak - positivt trykk i kabinettet) så lenge en tar ut alle HD-burene. Core 500 har vel bedre plass til vannkjøling, men eg skal gå for luftkjølt.

Lenke til kommentar

Største svakheten til 304 er jo nettopp det du sier: Det er lagt opp til inntak i front, men det er jo et solid panel der med bare litt klaring/perforering i topp og bunn hvor luften kommer inn. En vifte fungerer lite effektivt på dette viset.

 

Core 500 setter man opp med inntak i topp. Det vil bli et mer effektivt inntak.

 

Man kan selvsagt argumentere for at dagens HW ikke nødvendigvis produserer så mye varme. Allikevel vil jeg påstå at Core 500 er et "gaming kabinett" i større grad enn Node 304. Sistnevnte er mer et HTPC kabinett IMO.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Fikk nettopp Capital offense bygget i posten. Jeg bestillte alle delene fra lista, men med dette kabinettet: 

Fractal Design Define S Black Windowed - Art.nr: 47928

Så til min store forskrekkelse at det ikke var plass til CD-rom, så må nok sende den i retur. Har dere noen forslag til et kabinett som er stillegående, med gjenomsiktige dører og plass til CD-rom?

Endret av U1tima
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...