Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk nettopp Capital offense bygget i posten. Jeg bestillte alle delene fra lista, men med dette kabinettet: 

Fractal Design Define S Black Windowed - Art.nr: 47928

Så til min store forskrekkelse at det ikke var plass til CD-rom, så må nok sende den i retur. Har dere noen forslag til et kabinett som er stillegående, med gjenomsiktige dører og plass til CD-rom?

Fractal Design Define R5 er jo tilsvarende, men med plass til cd-rom. Ellers er det i praksis samme kabinett.

 

Edit:

Ser at det var det du endte opp på. :) Bruker det samme selv og er sikker på at du blir fornøyd med dette.

Endret av iknutis
Lenke til kommentar

Rundt 50 000 kroner er den absurde summen du må legge ned om du ønsker å spille på en "4K" 100Hz skjerm med G-Sync. Dette fordi du trenger Titan X (Pascal) i SLi. Da velger en selvsagt ikke hvilken som helst skjerm heller, men Asus ROG Swift PG348Q, som kan skryte av:

swift-pg348q-front-backshadow.jpg

 

Selve kjernen av bygget vil bestå av Intel Core i7 6850K, GeForce GTX Titan X i SLi, 32GB 3200Mhz DDR4, Samsung 950 Pro 512GB. Et eksempel på et slikt bygg, der alt annet er satt i value-perspektiv, blir slik

 

Det finnes selvfølgelig brukere som tar seg råd til sånt, og jeg klandrer dem ikke. Imidlertid er denne posten ment mest for å vise hvorfor Black Refinery og Capital Offense ikke er dyrere enn de er. De er nemlig skalert etter å fungere med henholdsvis 144Hz 1080p og 144Hz 1440p i noe eldre spill som Battlefield 3, og 60Hz+ i de nyeste mest krevende titlene. Skulle det vært vits å øke ytelsen, måtte vi ha gått opp et system ala dette og sprengt banken. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når en er sykemeldt en dag, er det greit å bruke den på den passive hobbyen sin - å være gründer!  :wee:

 

En ting som har engasjert meg tidligere, er ultraportable stasjonære. Mitt siste påfunn forutsetter at kabinettet er skreddersydd til komponenter som eksisterer på dagens marked. Det du trenger er:

 

1. Mini-ITX hovedkort: 

HXJlXGl.jpg?1

MSI Z170I Gaming Pro AC

 

2. Mini-ITX skjermkort:

 

IMwWtUV.png?1

Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX OC

 

3. PCIe-bro til skjermkort

 

KuwHeTL.png?1

Demovariant

 

4. SSD M.2:

 

sTxdYaj.jpg?1

Samsung 950 Pro 512GB

 

5. Ultra Lav-Profil Kjøler:

HXRLuNn.png?1

Raijintek Pallas

 

6. Lav-profil Minne

ZdVBfKM.jpg?1

Kingston Fury HyperX DDR4

 

7. Strømforsyning i SFX-L størrelse

 

GvRaNJI.jpg?1

Silverstone SX700-LPT

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 

PROBLEM

Tidligere design har basert seg på å dele bygget i to avdelinger ("Compartments"). F. eks. at strømforsyningen ligger under hovedkortet, med en skillevegg i mellom. Da ble det seende omtrent slik ut:

wL3u3rh.png?1

 

Problemet med et slikt design, er at det blir mye tomrom i øvre avdeling, ettersom skjermkortet er høyere enn CPU-kjøler; demonstrert under:

 

pEkeMOh.png?1

 

Et alternativ til dette er å flytte alt sammen inn i en enkelt avdeling, med strømforsyningen plassert ovenfor CPU-kjøleren; slik

 

NewBuild_zpsef50c522.png

 

Problemet som da oppstår, er at CPU-kjøleren blåser luft direkte opp i undersiden av strømforsyningen. Dette gjør at vi må legge til en ekstra vifte som illustrert, for å få luften ut av kabinettet. Selv da, med vertikale og horisontale luftstrømmer, er det langt i fra optimal luftflyt. Et annet problem er at en ikke får spesielt rom til å rydde kabler.

 

LØSNING

 

gcQRJWK.png

Grønt = Skjermkort Rødt = CPU-kjøler Gult = Strømforsyning

 

Ved å bruke en PCIe-bro til skjermkortet, fristiller en skjermkortet til hvilken som helst posisjon i kabinettet. Det betyr i praksis at det kan skrus fast på utsiden av hovedkortet, og senkes ned, slik at det danner en tredje separat avdeling, som går parallelt med de to andre. Dette har flere fordeler:

  • Høyden på skjermkortet (131 mm) tilsvarer omtrent høyden på PSU (63,5 mm) + CPU-kjøler (68 mm) = 131,5 mm
  • Skjermkortet kan fritt blåse ut luft langs veggen av kabinettet
  • Strømforsyningen kan fritt få luft nedenifra under kabinettet
  • CPU-kjøler kan fritt blåse ut luft oppover gjennom taket på kabinettet, i varmlufts naturlige retning.
  • Nedre avdeling med strømforsyning får rom til å rydde kabler effektivt på siden og bak strømforsyningen.
  • Frigjort plass på hovedkortet gir smutthull til kabler å kobles til ulike komponenter.
  • På grunn av naturlige luftveier, trenger ikke kabinettet egne vifter.

Dette vil i praksis si at komponentene i seg selv utgjør følgende dimensjoner:

 

Bredde: 170 mm (hovedkort) + 37 mm (skjermkort) = 207 mm

Høyde: 63,5 mm (strømforsyning) + 68 mm (CPU-kjøler) = 131 mm

Dybde: 170 mm (hovedkort) = 170 mm

 

Volum: 207 x 131 x 170 mm (B x H x D) = 4,6 liter

 

Dette er en liter mindre, eller 20% mindre enn Mac Pro som har spesialdesignet komponenter.  :green:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Agent:

Jeg kjører et Silverstone Sugo SG11 i stua. Der står CPU-kjøler like under PSU, som du snakker om. Jeg bruker her en Scythe Big Shuriken 2 Rev B som jeg har satt en EK Vardar vifte på, og da snudd viften slik at den trekker luft ut av ribbene. Denne blåser da like mot PSU, og på PSU har jeg slått av "Eco Mode" (Evga P2 650W).

 

Det fungerer faktisk veldig bra det. Uten OC på en 5820K så er kjernetemperaturene bare noen få grader over ambient i idle. Ambient er 27-28°C her nå. Etter noen runder Unigien Heaven er høyeste kjernetemp. avlest vba Core Temp. 60°C. Skjermkortet - forøvrig et Zotac GTX 1060 Mini - ligger rundt 80°C, og det er vel det det skal holde seg opp mot når stock (1911mhz ser det ut som, ingen throttle)

 

Prinsippet med å ha CPU-kjøler til å blåse mot PSU, og så la PSU dra det videre fungerer. Hvor "heldig" dette er for PSU over tid vet jeg ikke. Skal legges til at SG11 er et større kabinett da, men jeg har jo mATX, ekstra addonkort og SSD + HDD raid. Har også en dårlig plassert 120mm som inntak (treffer ikke CPU noe særlig, bare HDD-burene) og jeg har en 80mm like over GPU som trekker vekk varme fra denne (siden  viften på disse kortene er en aksialvifte).

 

Kjør på sier jeg - Trøkk CPU like under PSU og la PSU ta seg av varmen!

 

Her er et overeksponert bilde som viser avstand mellom blokk og PSU

image.jpg

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Lag ditt eget kabinett? Meget mange lister på prisjakt som baserer seg på byggene dine!

Hadde vært en drøm å få mulighet til det! Pratet faktisk om å realisere det en tid tilbake, med en venn som kan det å kutte i stål og aluminium. Det krever imidlertid en del modellering og planlegging, og prosjektet ble lagt på is før det i det hele tatt ble satt i gang. :)

 

Aller helst skulle jeg ønsket at de eksisterende produsentene var flinkere til å tenke opp ideelle konsepter. Et slikt kabinett er verken avansert eller dyrt å lage. Verdien ligger tross alt i minimalismen og den beskjedne bruken av materialer. Skulle ønske jeg var i en stilling der jeg kunne skape slike ting.  :wee: Da kunne jeg også ha solgt konfigurasjonene jeg lager i denne tråden gjennom en norsk merkevare.

 

Agent:

Jeg kjører et Silverstone Sugo SG11 i stua. Der står CPU-kjøler like under PSU, som du snakker om. Jeg bruker her en Scythe Big Shuriken 2 Rev B som jeg har satt en EK Vardar vifte på, og da snudd viften slik at den trekker luft ut av ribbene. Denne blåser da like mot PSU, og på PSU har jeg slått av "Eco Mode" (Evga P2 650W).

 

Det fungerer faktisk veldig bra det. Uten OC på en 5820K så er kjernetemperaturene bare noen få grader over ambient i idle. Ambient er 27-28°C her nå. Etter noen runder Unigien Heaven er høyeste kjernetemp. avlest vba Core Temp. 60°C. Skjermkortet - forøvrig et Zotac GTX 1060 Mini - ligger rundt 80°C, og det er vel det det skal holde seg opp mot når stock (1911mhz ser det ut som, ingen throttle)

 

Prinsippet med å ha CPU-kjøler til å blåse mot PSU, og så la PSU dra det videre fungerer. Hvor "heldig" dette er for PSU over tid vet jeg ikke. Skal legges til at SG11 er et større kabinett da, men jeg har jo mATX, ekstra addonkort og SSD + HDD raid. Har også en dårlig plassert 120mm som inntak (treffer ikke CPU noe særlig, bare HDD-burene) og jeg har en 80mm like over GPU som trekker vekk varme fra denne (siden  viften på disse kortene er en aksialvifte).

 

Kjør på sier jeg - Trøkk CPU like under PSU og la PSU ta seg av varmen!

 

Her er et overeksponert bilde som viser avstand mellom blokk og PSU

image.jpg

Virker som et veldig spennende bygg! Har du bilder av hele kreasjonen? :) Dette fungerer helt sikkert fint i et tilfelle som SG11 der en har plass til litt ventilasjon utenom. Jeg ønsker imidlertid å ha noe der en faktisk kan fjerne alt av vifter (for å gjøre enheten mer kompakt), og likevel kunne oppnå tilnærmet perfekte overklokkingsresultater fordi alle luftveier er frie og har frisk luft.  :hmm: Bygget må også være estetisk, i den grad at alt er lagt parallelt og utgjør samme dimensjoner i alle retninger. Samt at det er plass til å ordne kablene pent og pyntelig. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Høres ut som du ber om litt for mye :wee:

Slike små bygg blir varme, og uten noen vifter må du kjøre ned ytelsen. "Perfekt overklokkingsresultat" får du forøvrig bare på vinteren, på nordpolen med en trailer med LN2 ..

 

Har ikke noe særlig bilder. Det er en HTPC som jeg også spiller på - ikke så spennede.

 

image.jpg

 

 

 

image.jpg5820K stock, GTX 1060 stock, ASRock Extreme4m, 4*4 Corsair LPX, 840 Evo, WD Red Raid1, noe 80211ac kort, BR

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...